Pfoe woogy wat een ellende met je merrie. Hopelijk blijft het goed gaan.
Paar goede berichten zie ik ook gelukkig!
De DA heeft het ei weg gespoten, maar dan laat ik alsnog scannen of het wel weg is. Anders nogmaals insemineren. Nog een week ofzo en dat weet ik of het gepakt heeft.
Ja, dan zou ik inderdaad dinsdag nog een keer laten scannen voor de zekerheid. Dat is wel het voordeel als het sperma er eind van de middag kan zijn, als het ei er dan in de ochtend nog zit zit je eigenlijk altijd goed.
Bij het Zangersheide spuiten ze het ei ook af na het insemineren, daarna scannen ze om te kijken of het ei af is gekomen en mag de merrie naar huis.
Nu met diepvries hebben ze geloof ik afgespoten en daarna geïnsemineerd. Dit omdat het sperma maar 6 uur in het lichaam goed bleef, vertelde ze me.
Kabayo
Geplaatst: 14-05-18 07:16
Woogy gaat de goede kant op gelukkig lees ik! Laat je haar straks weer dekken of niet meer?
Nynke hij is zo knap!!
Ei afspuiten doen wij niet. Waar is dat precies voor? Dat ei heb je toch nodig?
Tinniie wat een vage hengstenhouder. Zo een hadden wij ook eens. Die kon nooit met de hengst te dekken want die liep liever een dressuurles of zo Dan maar door je knappe Arany
Duimen draaien Eef!
Even aan de mensen van het noorden. Er word hier veel Rhino geconstateerd (Dierenkliniek Wolvega , De Heidehoogte , Lelymare en enkele kleinere hengstenhouders) Wat doen jullie? Houden jullie de merrie thuis? Mijn moeder rijdt namelijk wedstrijden en ze twijfeld nogal..
Kabayo: Rhino en zeker deze variant verbergt zich haast niet. Besmette dieren worden heel erg snel ziek en zullen dan ook niet op reis kunnen of aan het werk. Rhino's hebben maar een erg korte incubatie tijd. Sowieso gaan mijn paarden nergens heen, maar als het op dekstations is gevonden zou ik geen enkel risico nemen en het op laten sturen. Al schijnt het ook via sperma besmettelijk te zijn, maar daar weet ik het fijne niet van.
Ebba is weer goed door de nacht gekomen. Word wat levendiger en maakt contact met de andere paarden in haar cirkel(voor wie de kliniek kent, ze staat in het vierkante stukje stallen, voor wie het niet kent: de stallen staan in een vierkant met de luiken naar het pleintje open, zo kunnen ze elkaar allemaal zien). Morgen word ze opnieuw onderzocht. Afhankelijk wat daar uit komt, zou ze eventueel al mee mogen naar huis ook. Het is nog niet uitgesloten of ze wel of gene veulentje kan krijgen, als er een verwonding zit is haar carrière als fokmerrie definitief over. Als de boel verder wel heel is, zou ze(voor zo ver ik weet en goed begrepen heb) haar veulentje kunnen dragen mocht ze nu drachtig zijn. Maar als ik eerlijk ben, denk ik daar helemaal nog niet over na.
dat klinkt positief Woogy. Hoe lang zou ze nu evt. drachtig kunnen zijn? Ik hoop dat ze verder herstelt en gauw weer lekker naar huis mag. duimen draaien door.
Het hoesten van Smarti is gelukkig zo goed als over.. maar nu kwam ze van de week helemaal stijf de wei uit.. we waren er gelukkig op tijd bij, maar het is toch beginnende hoefbevangenheid geweest. Gelukkig dat ze nog thuis was dus, dat ik meteen in kon grijpen. Ze krijgt nu dieet en pijnstillers en hoop dat de smid snel kan komen. Het zit niet mee met Smarti, hoop dat dit het laatste is en dat ze over 2 weken gewoon naar de hengst kan (veearts vond het geen probleem om te laten dekken).
Juval: ze zou dan van afgelopen donderdag drachtig moeten zijn, geen zorgen dus gelukkig en het kan snel opgeruimd worden...hoe crue het ook klinkt. Moet er niet aan denken het te laten zitten en te riskeren dat ze tijdens de bevalling open scheurt en dood bloed Over 2 dagen weet ik wel of de andere merrie gedekt door Jesse hengstig word of niet. Is haast wle net zo spannend.
Hier vanmiddag nogmaals scannen en dan weten we meer.
SparkYY_8
Geplaatst: 14-05-18 12:43
@ Woogy, spannend hoor! Kan me inderdaad voorstellen dat je merrie nu even prioriteit heeft en dat het veulen later pas komt.. Morgen werd ze weer inwendig onderzocht toch? Fijn dat het in ieder geval beter gaat!
@ Blaze, ook spannend, zou fijn zijn als er nu wel een duidelijk mooi vruchtje te zien is!
@ Vulina, wat een gedoe zeg! Hoe kun je nu 5 dagen van tevoren een het sperma bestellen, dan weet je toch nog lang niet of het eitje 5 dagen erna rijp is Lijkt wel bol.com
@ Eef, wij hebben na het insemineren niet meer laten scannen. Enerzijds omdat het eitje eraf gespoten is dus dan zou het sowieso kleine kans zijn dat ie blijft zitten, anderzijds omdat ze het scannen/insemineren echt niet tof vind en we haar niet twee keer wilden verdoven voor de inseminatie.
Hier nog een paar nachtjes slapen voordat we duidelijkheid hebben, we willen Daisy donderdag laten scannen op dracht, dat zou dan dag 17 zijn.
Wings_love
Geplaatst: 14-05-18 12:53
Ik zou mij ook graag weer aan willen melden voor dit topic! Onze merrie wordt dit jaar geïnsemineerd met de knappe hengst Indian Rock. In 2016 heeft ze een veulen van Dark Pleasure gehad. Toen had ik veel aan het Dikke buiken topic, dus zou dit jaar graag weer meelezen en meebeleven De merrie om wie het gaat is deze knappe dame, Wings R(v. Parcival x ster, prest. Pambala v. Factor) Op de foto nog met haar eerste veulen. De 24ste gaan we scannen op hengstigheid. Ze is afgelopen week net hengstig geweest, dus nog even geduld! Ik ben momenteel zo blij als een kind dat we toch weer mee mogen en kunnen doen met het fokkerij avontuur!
Heb nog even een klein stukje teruggelezen! Woogy, wat een vervelende toestand, maar fijn dat ze zich er aardig doorheen lijkt te trekken! Nu maar duimen dat ze niet drachtig is, hoe vreemd dat ook klinkt. En duimen voor je andere merrie dat die wel drachtig is!
Succes vanmiddag blaze!
Poeh, Rhino op het dekstation! Wat een narigheid. Qua wedstrijden rijden, als er op de betreffende manege geen rhino is of recent is geweest, denk ik dat je gewoon op wedstrijd kan. Maar snap wel dat je moeder twijfelt Kabayo.
pretty
Geplaatst: 14-05-18 13:09
Welkom terug Wings!
Woogy duimen dat er niks aan de hand is binnenin wat ernstig is. Zouden ze een vruchtje wel laten zitten mochten ze denken dat het kan? Ja toch.
Tinnie kan geloven dat je je eigen hengst gebruikt na al die ellende,veel geld kwijt en niks ervoor terug,bah.
Hier alles betrekkelijk rustig. Al merk ik dat de hengst weer wat hitsiger wordt richting Ella en ik ga eens moeten tellen...wellicht zal ze weer hengstig worden,balen want ik hoop niet dat ze weer koliekverschijnselen gaat vertonen dan.
Dank je wel pretty! Had ze vorige keer koliekverschijnselen met de hengstigheid? Dat is wel echt vervelend! Zou daar niet iets tegen gedaan kunnen worden?
Wat een mooie scan Vulina! Waarmee wordt dit gedaan? Gefeliciteerd met de dracht!
Frustrerend he Imre als ze dan helemaal niet willen...
Als de kans groot is dat de hengst ggk raakt is er toch geen probleem jael89?
Pff jeetje Tinnie zit je dit jaar niet mee met inseminatie... Wel fijn dat ze nu door arany gedekt wordt.
Wat leuk nynkster dat je bij haar op bezoek bent geweest.
Van insemineren heb ik helemaal geen kennis, bij minis gaat het gewoon natuurlijk.
Fotsy
Geplaatst: 14-05-18 13:43
klinkt positief woogy, begrijpelijk dat je daar nog niet over nadenkt, eerst ze maar gezond en wel krijgen.
rhino brrr zou er ook van wegblijven, ook al worden de mijne iedere 6maand geënt.
vervelend dekken met een hengst die nog moet goedgekeurd worden, is het risico niet waard achteraf
mooi embryo vulina, nu nog in de merrie plaatsen?
welkom terug wings
jammer als ze dan niet drachtig blijkt pretty met die koliekverschijnselen ik moet zeggen dat de dochter haar pony ook altijd geweldig opblaast als ze hengstig is had ze er vroeger ook al eens last van?
Pretty hopelijk doet Ella het dit jaar zonder koliek-neigingen.
Mooi om te zien Vulina!
Hier is de veearts net komen scannen en het zag er nu heel goed uit. Mooie hengstige baarmoeder en een ei van 4,8 dat op springen staat.
Ik was nog van plan zoiezo snel zaad te gaan halen op het dekststion, voor het geval dat.. maar zat in tijdsnood.
Dus zo meteen zaad gaan halen en dan over een uurtje insemineren
pretty
Geplaatst: 14-05-18 15:29
Vulina bijzonder om te zien! Nee,dit is echt voor het eerst. Ze staat onder de camera zodat ik in elk geval niks mis.
Wings ze had eigenlijk koliekverschijnselen na de hengstigheid,zeg maar met de eisprong? Het is nog afwachten of ze nu echt hengstig wordt of niet. Ik mag er van de DA een pijnstiller voor geven zo nodig.
Hier vanmiddag de scan gehad. Manman wat balen. Ze wás drachtig. Van een tweeling dus. Die hebben elkaar vermoord Goede nieuws is dat er maar 1 hele kleine cyste zit en dat ze dus niet vuil is van binnen maar dat dat vocht was omdat de vruchtjes al dood (aan het gaan) waren. We hebben groen licht gehad om het nogmaals te proberen. Echter zitten er wel weer 2 eitjes en is de kans groot dat ze weer een tweeling zal aanmaken. Op 17 dagen weer scannen en hopen dat het dan wel goed zit.
Hij zei dat ze beginnend hengstig is. Dus morgen beginnen we weer met schouwen. Fingers crossed..
Fotsy
Geplaatst: 14-05-18 19:25
ohjee twee eitjes dan, hopelijk deze keer meer geluk en dat er toch maar een follikel groeit en springt
Blaze: hopelijk zit er meer afstand tussen dit keer en kunnen ze er 1 van wegknijpen. Veel succes!!
Ik ben net terug uit Emmeloord(jezus wat is dat een eind rijden elke keer zeg!). Ebby heeft het grootste deel van de dag in de graaskooi gestaan. Heb haar wat gepoetst en dat kon ze waarderen. Morgen ochtend rond 8:30 wordt ze opnieuw gescoped en onderzocht. Als ze niets te geks tegenkomen mag ze naar huis en thuis verder op de AB. Nog even duimen dus!