[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:33

even 11 pagina`s bij lezen en reageren,

inowa en Cas dat is super goed nieuws, *\o/*

ShamalArabs wat een schatje,, <3
en een mooie overzicht alleen jammer van de sterf gevallen,

laantje98 jouw merrie laat je wel wachten,

Muzefee gelukkig is ze weer thuis bij je!
en krijg je straks een beetje rust, dikke knuffel van mij :(:)

Cynthia82 dees tv :D

Jes daar zit verandering in, en jij al weer 20 weken zwanger gefeliciteerd!!

Whis_Serada wat mooi geschreven en gemaakt!
een moeilijke beslissing voor je geweest je weet dat het goed is zo,
en Patrick heeft het gezin nu compleet en Whisper is in goede handen,
dikke knuffel :(:)

en Patrick gefeliciteerd, gaat het weer hele maal goed met whisper?

geshahquille <3 <3

CAS_3 wat een mooie foto samen met zijn 3e

DianneM gelukkig worden de uiers weer beter, wat een verschil in een week,
echt last van oedeem gehad inde uiers

Tjinta wat een uiers al.

VDS wat ene uiers,

draaakje wat een buik

Leen_ welkom wat een verhaal,

_Patrick_ wat is hij al flink,

usamontana uiers groeien goed

Dustinlover dat klopt er moet regen vallen en dan weer de zon,
maar je hebt het helaas niet voor het zeggen

CrazyCat wat een mooi kopje, en een lekker buikje

ik had ook nog geen geboorte melder was ik wel over aan het naar denken,
maar doordat Wings 3 weken te vroeg kwam is dat niet gelukt,

Whis_Serada

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:35

Ik zou er heel makelijk in zijn Leen, geen kosten betalen en er niet voor zorgen is ook geen veulen ophalen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:47

Tjeeetje Leen, kun je niet bij een rechtshulpbureau vragen wat jouw mogelijkheden hierin zijn?
Straks heb je 'veel' geld er ingeinvesteerd en komt de oude bijrijder vrolijk het veulen halen.. ik snap dat je daar echt niet op zit te wachten.
Tjonge wat een toestand. :(:)

Pretty _/-\o_ _/-\o_ Jaa dat is het vast. Vocht eruit melk erin... _/-\o_ _/-\o_

Wij hebben gelukkig tot nu toe geen nare geboorte gevallen meegemaakt.
Wel 1 keer een veulen dat op dag 317 geboren is, maar is blijven leven. Dit kereltje werd ook nog eens met twee maanden wees.
Is opgevoed door een Tinkerhengst. Leek allemaal heel goed te gaan maar helaas heeft hij hier blijkbaar toch veel psychische problemen aan over gehouden.
Hij werd echt onbetrouwbaar.

Jes ben jij al weer twintig weken? Whow die tijd gaan toch eigenlijk snel.
Op de helft al weer.

En jullie geloven het vast niet maar hier komt alweer wit spul uit de hemel!!
:brr: :brr: Het is toch niet te geloven wel? Sneeuw met pasen... tjonge jonge...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:48

annastasia schreef:
Volgens mij is dat een zaak tussen de vorige berijder en de eigenaar van het paard.
Jij rijdt momenteel het paard en dan zou ik het ook niet meer als normaal vinden dat je dan ook extra werk er aan hebt. Je wilt ten slotte toch zeker dat merrie en veulen er gezond vanaf komen?
Alleen die extra kosten zou ik dan niet fair vinden dat die op jouw bordje komen.

Ik rij een ander paard van dezelfde eigenaresse. Het is de eigenaresse die nu alle veearts kosten, voeder ed. betaald. Daar kan de merrie drachtig ook niet zonder, dus dat moet ze wel betalen.
Het ding is dat zij wel het dekbewijs heeft. En ik ben gewoon bang dat we -vooral de eigenaresse en de nieuwe bijrijder- zich gaan hechten aan het veulen en dat de vorige bijrijder dan na enkele maanden het veulen komt opeisen. Ik zal het ook wel moeilijk vinden maar ik hecht me niet zo snel. Eigenaresse heeft vorig jaar ook haar paard moeten afgeven (ze had er 3, eentje waar zij op reed, het paard waar ik op rij en de drachtige merrie) dat was voor haar ook al verschrikkelijk moeilijk. Ze heeft er nu al moeite mee dat ze sowieso haar merrie al had laten dekken, niemand had gedacht dat het op dit zou uitdraaien.

Het extra werk vind ik niet erg, maar het zou wel sneu zijn als zij het veulen komt halen als al het werk gedaan is. Wanneer het veulen van de merrie af mag, dan denk ik dus dat ze daar op de stoep zal staan.

Whis_Serada schreef:
Ik zou er heel makelijk in zijn Leen, geen kosten betalen en er niet voor zorgen is ook geen veulen ophalen

Maar hoe zit dat dan met het dekgeld? Is dat ook niet enig bewijs van eigendom?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:55

Dan zou ik zeggen tegen haar ga maar naar de rechter toe en dan vechten we het daar uit. Maar ik persoonlijk zou echt niks meegeven echt niet. En een grote vent die het zou komen halen hoor. Nee ik vind dat zij niet heeft voldaan aan haar verplichtingen . Zoals andere rekeningen en straks de bevalling. Plus eigenaar heeft aangeboden het dekgeld terug te betalen en ze gaat er zelf niet op in dus dan zou voor mij de kous af zijn. En alles via email doen he naar haar of per brief dan heb je bewijzen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:59

Jes schreef:
Hier de eerste Casa uier foto's van dit seizoen, zien jullie ook een heel (heel heel) klein beetje verschil?

25/02/2013 op 283 dagen:
[ Afbeelding ]

En vandaag 26/03/2013 op 312 dagen:
[ Afbeelding ]

Edit: Hmm in het echt lijkt het uier vandaag een heel ietsje voller dan op de foto.....

*\o/* vandaag 28/03/2013 op dag 314:
Afbeelding
:')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:19

Even heel kort; Het sneeuwt hier ook Tjinta :brr:

Jes, wacht jij maar! Zaterdag laat ik de 'mijne' zien :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:24

Whis_Serada schreef:
Dan zou ik zeggen tegen haar ga maar naar de rechter toe en dan vechten we het daar uit. Maar ik persoonlijk zou echt niks meegeven echt niet. En een grote vent die het zou komen halen hoor. Nee ik vind dat zij niet heeft voldaan aan haar verplichtingen . Zoals andere rekeningen en straks de bevalling. Plus eigenaar heeft aangeboden het dekgeld terug te betalen en ze gaat er zelf niet op in dus dan zou voor mij de kous af zijn. En alles via email doen he naar haar of per brief dan heb je bewijzen.

Inderdaad. Aangezien ze een gedeelte betaald heeft is het lastiger, maar ik zou in dit geval een email (of beter nog, aangetekende brief) versturen, waarin de eigenaresse aangeeft dat totdat alle afgesproken kosten betaald zijn, het veulen haar eigendom blijft; en dat als de bijrijder deze kosten niet meer wil of kan betalen, de eigenaresse het dekgeld zal betalen (uiteraard in ruil voor de dekbon en het veulen).
De bijrijder heeft zich niet aan de afspraken gehouden, dus ze heeft niet het recht om straks het veulen mee te nemen. Als je een paard koopt moet je tenslotte ook het hele bedrag betalen ;)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:24

Hier (Eindhoven) ook sneeuw -O-

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:33

Traiectum schreef:
Whis_Serada schreef:

Inderdaad. Aangezien ze een gedeelte betaald heeft is het lastiger, maar ik zou in dit geval een email (of beter nog, aangetekende brief) versturen, waarin de eigenaresse aangeeft dat totdat alle afgesproken kosten betaald zijn, het veulen haar eigendom blijft; en dat als de bijrijder deze kosten niet meer wil of kan betalen, de eigenaresse het dekgeld zal betalen (uiteraard in ruil voor de dekbon en het veulen).
De bijrijder heeft zich niet aan de afspraken gehouden, dus ze heeft niet het recht om straks het veulen mee te nemen. Als je een paard koopt moet je tenslotte ook het hele bedrag betalen ;)

Maar normaal wordt er ook huur voor de merrie gerekend. De eigenaresse zei dat dat misschien wel een alternatief was in ruil voor het werk dat we voor haar gedaan hebben? Dus dat ze een bepaald bedrag nog extra moet voor eigenlijk de merrie te huren dan?
Er zijn geen papieren opgemaakt dus het is woord tegen woord.

Ik hoop dat dit allemaal snel achter de rug is.
Vanaf wanneer begint de uier eigenlijk te vullen? Ze is nu 327 dagen, maar ze heeft echt niets uier.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:36

dat gaat groeien waaneer de tijd rijp is bij de merrie

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:39

Het is idd gebruikelijk dat er voor de merrie betaald wordt, zowel tijdens de dracht als de zoogperiode. Betaal ik ook :j

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:41

Als het woord tegen woord is dan is het toch makelijk en heb je geen zorgen. laat zij maar bewijzen dat het veulen van haar is dan

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:44

Maar is het dekbewijs dan niet een soort van bewijs dat het veulen van haar is? Zij heeft wel het dekgeld betaald.
Ik hoop dat het zo gemakkelijk is :) Dan is er al een hele last van mijn schouders!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:52

Leen_ schreef:
Traiectum schreef:

Maar normaal wordt er ook huur voor de merrie gerekend. De eigenaresse zei dat dat misschien wel een alternatief was in ruil voor het werk dat we voor haar gedaan hebben? Dus dat ze een bepaald bedrag nog extra moet voor eigenlijk de merrie te huren dan?
Er zijn geen papieren opgemaakt dus het is woord tegen woord.

Ik hoop dat dit allemaal snel achter de rug is.
Vanaf wanneer begint de uier eigenlijk te vullen? Ze is nu 327 dagen, maar ze heeft echt niets uier.

Bij ons rekenen we een bepaald bedrag voor huur van de merrie, soms is dat een bedrag, soms een kleiner bedrag en een dekking van een hengst, soms is het inruil met een ander paard en ook kan het soms in ruil voor werkzaamheden zijn. Daarnaast komen dan ook nog de kosten voor dekking, dat moeten ze ook zelf betalen tenzij het 1 van onze mannen is. Maar nooit verlaat een veulen het terrein voor alle kosten voldaan zijn. Maar goed, dat gaat bij ons ook op papier. Toch is het een vrij logische beredenering. In principe heb je daarmee een basis; ook voor de rechter zou het waarschijnlijk neerkomen op voor wat hoort wat. Dan is alleen de vraag; hoe lang is de bijrijder aanwezig geweest voor de dekking? kan de het veulen evt. gezien worden als beloning achteraf, ofwel, heeft ze genoeg tijd vooraf daar gespendeerd? En zijn er afspraken per sms/mail of op andere wijze schriftelijk gezet, een opmerking over wat ze gaat betalen tijdens de dracht is dan al voldoende.

Feitelijk is het veulen van de merriehouder maar als de dame in kwestie het wil aanvechten, ze bewijs van betaling heeft, ze bewijs heeft langere tijd daar te hebben gespendeerd, er geen bewijs is dat ze gedurende de dracht nog betalingen oid zou doen en er wel ergens staat dat het veulen voor haar bedoeld is met toestemming van de eigenaresse van de merrie, dan heeft ze een kans. Dan blijft alleen de vraag, is het veulen de moeite en de kosten van een rechtzaak waard voor haar?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:58

hmm... Als jet het zo bekijkt...
Ze reed het paard 4 jaar voor de merrie gedekt werd. Ze reed er wedstrijden mee maar heeft nooit 'werk' moeten doen voor de merrie. Ze heeft nog nooit haar stal gekuist, die deed ik dan maar. Was ook niet de afspraak dat zij die moest doen. Maar ze heeft haar dus alleen gereden (als ze zin had, meestal nog zonder te borstelen want daar had ze geen tijd voor). Dus ik zie in het rijden alleen maar voordeel voor haar, niet voor de eigenaresse? Een kans om hoger op te geraken in de wedstrijden, ervaring voor haar, als ze iets nodig had voor de merrie werd het altijd door de eigenaresse aangekocht... Merrie springt 1.10 parcours.

De meeste gesprekken zijn via de telefoon gegaan, die voor de dekking gewoon op terrein. Volgens mij is er niet echt schriftelijk bewijs dat het veulen voor haar bedoeld was.

Edit: als jullie het vervelend vinden als ik het hierover heb, laat het dan wel even weten, dan zwijg ik :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:25

nee joh, ook wij kunnen hiervan leren

maar zoals een aantal al gezegd hebben, als er niks op papier staat, dan laat haar maar met de bewijzen komen ( die er niet zijn dus kun je best wel rustiger ademen hierover)
het is dan haar woord tegen de eigenaresse en die zal waarschijnlijk sneller geloofd worden

nog 30 dagen tot uitgerekende datum :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:37

Ik vraag me zelfs af of de dekbon als eigendomsbewijs geaccepteerd wordt. Het bewijst alleen dat die persoon de dekking betaald heeft. In mijn geval: ik heb de dekking (en alle bijkomende kosten) betaald en kan dat bewijzen, er is een contract dat het veulen van mij is, maar de eigenaar van de merrie komt als fokker op papier te staan. Terwijl het veulen mijn idee was, ik alles betaald heb. Het veulen is nooit van de merrie-eigenaar geweest, gevoelsmatig is dit veulen door mij gefokt (dat vindt de eigenaar van de merrie ook). Maar officieel ben ik voor het stamboek de tweede eigenaar, en om het veulen op mijn naam te krijgen moet ik een bewijs van overdracht opsturen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:50

Dekbon is geen bewijs. de eigenaar van het veulen is altijd in eerste instantie de eigenaar van de merrie. Die draagt immer de zorg en kosten voor de merrie + extraatje :)

Anders zou iemand bij wijze van de buurman een tientje kunnen geven om zijn hengst even bij je merrie te gooien op de weide...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:13

Wat een geruststelling :) Het zal wel goed komen denk ik.
Ik ga weer verder in de veulen website's duiken :') Moet er toch een beetje over weten voor 'het' er is.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:18

Heel erg leuk die statestieken SA!!

Hier hoop ik op meer geluk na 3 veulens waarvan er geen meer in leven is... De tweeling is te vroeg geboren en Avelyn op 3 jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Icoon eventje uitgestest of baasje "steiger-proof" is :+

Flink uier bij Raven (wat een lieve uitstraling heeft ze!) vooral zucht denk ik zo te zien?

Vandaag Arya weer uitgebreid gekamd met de luizenkam. Gelukkig helemaal niets gevonden. Ze vond het wel echt heerlijk. Zelfs bij haar buik en haar oren en hoofd vind ze het echt fijn om met dat kleine kammetje geborsteld te worden: (ze is zowiezo een kroelkip)

Ze had wel wat bloed aan haar kling. Ik heb het schoon kunnen maken, dan kan ik morgen beter controleren of er niet weer een adertje is geknapt.
Haar uier is weer ietsiepietsie voller:
Afbeelding
En ik heb een super lief kadootje van mijn vriend gekregen, kijk hoe lief klein!
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:56

Wat een gedoe zeg met die bijrijder.. Ik zou daar ook heel makkelijk in zijn. Als je niks laat horen of zien of betaald dan pech..

Draakje: wat schattig he! Ik heb ook van die lieve kleine halstertjes in roze en blauw :D

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:58

Tjee wat gaan jullie snel, kan het bijna niet bijhouden.

Vandaag heel de dag in Someren in de kliniek gezeten, de hoogdrachtige merrie van mijn vriendin had koliek.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:06

Kees het luipaard :Z
Afbeelding
:D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:19

Dat is zo lief als ze zo liggen te slapen bij ons is de camera weer weg maar het is wel leuk zo van uit de woon kamer naar de paardjes te kijken.