Onze merrie die op 30 mei is uitgerekend stond er vorige week zo bij, maar is veel zucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vulina schreef:Zelfs hier thuis pikken ze voorLiene kreeg zonet super vlot een prachtig groot merrie veulen!!
[ [url=m/XMGAQn.jpg]Afbeelding[/url] ]
nathe schreef:Snelle update
330 dagen maiden... en ons gepakt op snelheid. Super vlotte geboorte
[ [url=m/tyUtm6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nikitaxx schreef:dit had ik 2 uur geleden al getypt, maar blijkbaar niet op versturen gedrukt..
Om 22:50 is Pip's merrieveulentje geboren! Het ging super snel, ze stond heel snel, alleen had ze wat moeite met het vinden van Pip's uier. Voor de rest ging alles volgens het boekje
[ [url=m/bMzc19.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GqBTJd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6NOJir.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verslag en alle foto's volgen heeeeel snel!
AM_Horses schreef:[ [url=m/dD20gb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kNcUXs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merrie veulen
Vulina schreef:AM gefeliciteerd! Wat een benen ja! Wie zijn vader en moeder?
Nathe, van harte!
Nikita, gefeliciteerd! Gaaf om mee te maken hè??
Onze 362 dagen merrie heeft alleen maar gegeten vannacht.. Dus...
Vannacht dan ook maar 4? Suffie, Myrthe, Seven en ik?? Of 5? Pepper er ook nog bij?
Nikitaxx schreef:Dank jullie wel allemaal!![]()
Ik heb dit lange verhaal even gekopieerd uit het volgtopic, voor wie het interessant vindt:
Gisteravond om 21:45 besloot ik nog even gauw naar stal te rijden. 's Middags had ik gezien dat de PH overduidelijk gedaald was naar 6,0 en de melk uit de uier was wit en plakkerig. Daarnaast was ze wat chagrijnig en onrustig, eigenlijk niet noemenswaardig maar toch genoeg reden om 's avonds terug te gaan.
Ik zag direct dat er hars aan de spenen zat en had mezelf onderweg naar stal al voorgenomen dat als er hars zou zijn ik op stal zou blijven.
[ [url=m/5wRZ5R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alles wat ik nodig kon hebben qua dekentjes, Netflix, thee en warme kleding lag op stal dus ik wilde in de auto wachten op het verdere verloop. We hebben haar toen hooi gegeven, nog wat nieuw stro in de stal gelegd en wat mest eruit gehaald.
[ [url=m/CwNBsn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Direct daarna, toen voor de rest iedereen om 22:10 net weg was van stal zag ik dat Pip's uier nu echt lekte, haar spenen waren vol, ze bleef maar rondjes lopen en kon geen rust vinden. Ze beet op alle randen die ze kon vinden, sloeg met haar staart en begon te zweten. We wilden daarom in de auto gaan zitten, om Pip even haar gang te laten gaan. Dus we hebben de bandage in haar staart gedaan, het halster met alarm afgedaan en de zweetdeken eraf gehaald en wilden toen gaan. Maar voordat we de stal uit waren en weg konden gaan begon Pip heel zachtjes te hinniken en ging ze liggen. En toen begon het.
[ [url=m/uQTUzY.jpg]Afbeelding[/url] ] iets na 22:30 ging ze liggen, daarna volgde er al snel veel water en heel snel daarna (om 22:40) verscheen de pootjesblaas al! We mochten overal bij zijn, ze legde haar hoofd op mijn schoot en maakte hele zachte geluidjes.
[ [url=m/wAGR8H.jpg]Afbeelding[/url] ] tussendoor is ze 1 keer opgestaan om andersom te gaan liggen.
[ [url=m/Rn5n1G.jpg]Afbeelding[/url] ] rond 22:50 is kleine Woezel geboren. We hebben haar even moeten helpen met de schouders, maar voor de rest ging het heel vlot en ging alles in een keer goed.![]()
[ [url=m/C6Bi6I.jpg]Afbeelding[/url] ] Pip bleef heel eventjes liggen maar stond al gauw op. En verder deed ze niks meer. Ze keek maar een beetje naar haar hooinet. We hebben haar even de tijd gegeven maar uiteindelijk toch even naar het veulen geleid, pas toen ze het kleintje zag liggen leek ze door te hebben dat zij dat net ter wereld gebracht had!
[ [url=m/VZ7TxF.jpg]Afbeelding[/url] ] en toen maakte Pip kennis met haar kopie: zelfs het grijze vlekje dat Pip op haar neus heeft, heeft Woezel ook.
[ [url=m/pJXmLF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/m5fTY7.jpg]Afbeelding[/url] ]
De nageboorte volgde snel, Woezel ging staan maar kon de uier niet vinden. Pip hielp haar niet want ze liep continu achter haar veulen aan en draaide mee. We hebben Woezel even flink moeten helpen en het een paar keer moeten herhalen, maar uiteindelijk ging er hopelijk genoeg biest naar binnen haha! De eerste mest kwam ook heel vlot.
Ik had me geen beter scenario kunnen voorstellen. Pip gaf alle duidelijke signalen, waar ik al weken op hoopte omdat ik niks wilde missen. Ze heeft een fijn tijdstip gekozen en ze heeft gelukkig gewacht tot de nacht (avond) dat het niet meer zo verschrikkelijk koud was op stal. We mochten overal bij zijn, hebben maar heel eventjes hoeven helpen en uiteindelijk lag er een merrieveulentje precies zoals ik haar heel graag wilde hebben: met brede, doorlopende, symmetrische bles.
Wauw wat een ervaring om dit van zo dichtbij mee te mogen maken
Seven schreef:Eilinora
Ik hop het
Pepper en eusja gedragen zich het zelfde dus wie weet morgen beide een veulen
Pretty
Ik denk het ook niet![]()
Mijnlieverd
Ik zeg gelijk ja
Edit
Ze lijkt naar jullie te luisteren
[ [url=m/SZHsgh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tinniie schreef:Nummer 5 voor vandaag
Dunskin of grullo splash merrie!!
[ [url=m/ctuJJw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VyP24D.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UQW5Ix.jpg]Afbeelding[/url] ]
Seven schreef:[ [url=m/HzUES5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Later meer
jolandje schreef:ik ben bang dat het weer misgaat met glowyze ligt te rollen en is onrustig , ze heeft al twee keer spuitjes gehad en contole van DA, ze is wel schoon van binnen, maar ik maak me zorgen
, ben bang dat ik DA weer koet laten komen, en bij deze, glowy word niet meer gedekt
Myrthee_ schreef:[ [url=m/3hrvgd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Later meer
jolandje schreef:even ego reactie hoor, ik lees straks wel bij, ben net wakker na een onrustige nacht , kon niet slapen en heb telkens liggen kijken naar de monitor, gelukkig heb ik camera's hangen, Glowy is nu weer rustig, de medicatie heeft de pijn weggehaald, telkens gaat het overdag aardig goed en tegen de avond fout, gistermiddag waren de kleinkinderen op bezoek en mijn kleinzoon zei al wat is ze nat, maar door drukte enzo legde ik de link niet, ze zat ook onder het zand, ze hadden buiten gelopen een poosje, maar natuurlijk was dat van het rollen en het zweten, in de avond werd ze weer onrustig, en vannacht was het echt eng, ze ging heel veel rollen, en stampen en graven en liggen krampen , leek haast wel te persen, DA heeft haar nog weer opgevoeld , maar kon niks vinden, ook uier was normaal , flynn drinkt en groeit goed, ik vond dat ze extreem veel pijn had en da was het daarmee eens, ook zij wist niet waar het van kan komen, dus vandaag op hoop van zegen maar. glowy heeft bij ons in 7 jaar drie veulens gehad en bij elk veulen deze ellende, alleen was het gisteren nog veel erger, vandaar ook het besluit genomen haar nooit meer te dekken, dit is haar laatste veulen, glowy blijft wel lekker bij ons, ze is echt het liefste paardje dat ik ken, ze blijft als knuffel, poets en gezelschapspaardje, ik had wel heel graag een dochter van haar aangehouden, maar heeft niet zo mogen zijn, flynn is een een prachtig hengstje en superlief, maar zal ik helaas niet kunnen aanhouden, jeetje wat een verhaal , sorry, moest het even kwijt, het zit me nogal hoog , ik ga ze zo maar eens naar buiten laten, flynn met zijn warme jas aan
pradadaan schreef:Even een ego post want ik ben aan het werk.
Heeft iemand ervaring met een maiden merrie (252 dagen drachtig) welke al iets met de uier doet? Is dat normaal zo vroeg? Moet ik mij zorgen maken?
Ik heb nog nooit met een maiden gefokt dus ik 'schrok' een beetje van zo'n vroege verandering
[ [url=m/nOUx3J.jpg]Afbeelding[/url] ]
pradadaan schreef:Even een ego post want ik ben aan het werk.
Heeft iemand ervaring met een maiden merrie (252 dagen drachtig) welke al iets met de uier doet? Is dat normaal zo vroeg? Moet ik mij zorgen maken?
Ik heb nog nooit met een maiden gefokt dus ik 'schrok' een beetje van zo'n vroege verandering
[ [url=m/nOUx3J.jpg]Afbeelding[/url] ]