[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:38

Sylkai

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:50

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:59

Casu ziet er inderdaad goed uit! Glansje erop en ook al zo'n lekker bekkie :D

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:02

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:03

op het tweede filmpje zie je opeens "boenk" schoppend veulen. :D
Kan ook goed zijn dat het veulen gedraaid is en ze daarom zichzelf wat lastig voelt.
Ik zie de druppeltjes wel maar toch lijkt het uier op de foto's nog niet veel. Maar je hebt gelijk dat je ze goed in de gaten houdt hoor,je weet maar nooit!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:46

Ik zit te twijfelen mbt de veulenhengstigheid... Of ik nu al laat dekken of toch met de daaropvolgende hengstigheid. Merrie moet ik of paar keer heen en weer rijden, of laten staan... lastig allemaal!!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:56

Ik heb vorig jaar bewust gewacht tot de hengstigheid na de veulenhengstigheid, bij ons wordt wel vooral natuurlijk gedekt, weet niet hoe dat bij de Welshjes gaat? Ik vond het te heftig qua reis met zo'n jong veulen, dekken en weer terug. Merrie laat ik dan overigens wel staan bij dekken, ga niet heen en weer reizen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:02

Gefeliciteerd met de baby's allemaal!

Pretty ik dacht eerste foto's ook vos bont en toen werrd hij lichter :D

Wijkhuis: als ik van de uier uit zou moeten gaan dan denk ik dat het nog wel even duurt.. Mijn merrie Empty beviel ook zonder uier vorig jaar, maar was ook een maiden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:12

WenK; wel natuurlijk, maar in dit geval aan de hand. Merrie en veulen gaan dus niet een kudde in.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:20

ik heb vorig jaar 1 merrie op de veulenbronst gedekt en vond het niet fijn,het was een beetje gedwongen,de merrie was nog veel te gek op haar veulen. Ze was uiteindelijk niet eens drachtig en ik heb besloten niet meer op de veulenbronst te dekken.
Een maandje later zijn ze er toch vaak meer aan toe. Het verschilt natuurlijk ook erg per merrie!

DL mijn vriend gelooft dus niet dat het een palomino is,maar hij is het toch echt hoor. Come and see zou ik zeggen. En dan nog,onze eerste reactie was,ooh wat een prachtig chique vosbonte,dus dat was sowiezo ook goed geweest. :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:38

Yellomofoon schreef:
De veearts zei ons dat als we vrij snel met Casu wilden beginnen met rijden we ze na een week al eens tien minuten van elkaar kunnen scheiden. Finn in de stal laten, en eventjes met Casu gaan grazen/wandelen. Ik voel mij hier echter heel oncomfortabel bij en denk dat de relatie tussen mij en Casu ook gaat minderen mocht ik dit doen, omdat ze mij dan minder gaat vertrouwen? Dat had ze nu al eventjes toen de veearts glijmiddel in Finn's poep spoot en ze duidelijk zag dat hij dat niet leuk vond, de volgende dag hield ze Finn al bij ons weg... Ik had meer het gedacht om hem netjes aan het halster te leren en als ik dan zou rijden mijn moeder met hem naast de bak zou staan of eventjes met hem kon gaan wandelen rond de bak of op de gallopbaan (dan kan ze hem wel zien als ze dat wil).

Hoe doen jullie dat?

Bij mij wordt de merrie al heel snel weer gereden.
Afhankelijk van hoe de bevalling is verlopen 2-3 dagen na de geboorte.
Soms zelfs al eerder.
Het veulen gaat aan een halster mee naar de bak.
Daar mag het dan los mee lopen met mams.
Dat betekent dus dat er kort wordt gereden.
Dat doe ik een dag of 2-3 daarna hou ik het veulen een poosje vast.
In de bak wandel ik een beetje. Terwijl moeders wordt gereden.
Dat breid ik uit door het veulen halverwege mee te nemen naar de box. (meestal zijn ze dan een week of 2 oud) om wat te eten
Ik blijf er dan altijd bij.
Pas veel later laat ik het veulen alleen achter.
Tussen door oefenen we wel door de merrie voor de box te poetsen terwijl het veulen in de box stast

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:40

ponyparadijs schreef:
Yellomofoon schreef:
De veearts zei ons dat als we vrij snel met Casu wilden beginnen met rijden we ze na een week al eens tien minuten van elkaar kunnen scheiden. Finn in de stal laten, en eventjes met Casu gaan grazen/wandelen. Ik voel mij hier echter heel oncomfortabel bij en denk dat de relatie tussen mij en Casu ook gaat minderen mocht ik dit doen, omdat ze mij dan minder gaat vertrouwen? Dat had ze nu al eventjes toen de veearts glijmiddel in Finn's poep spoot en ze duidelijk zag dat hij dat niet leuk vond, de volgende dag hield ze Finn al bij ons weg... Ik had meer het gedacht om hem netjes aan het halster te leren en als ik dan zou rijden mijn moeder met hem naast de bak zou staan of eventjes met hem kon gaan wandelen rond de bak of op de gallopbaan (dan kan ze hem wel zien als ze dat wil).

Hoe doen jullie dat?

Bij mij wordt de merrie al heel snel weer gereden.
Afhankelijk van hoe de bevalling is verlopen 2-3 dagen na de geboorte.
Soms zelfs al eerder.
Het veulen gaat aan een halster mee naar de bak.
Daar mag het dan los mee lopen met mams.
Dat betekent dus dat er kort wordt gereden.
Dat doe ik een dag of 2-3 daarna hou ik het veulen een poosje vast.
In de bak wandel ik een beetje. Terwijl moeders wordt gereden.
Dat breid ik uit door het veulen halverwege mee te nemen naar de box. (meestal zijn ze dan een week of 2 oud) om wat te eten
Ik blijf er dan altijd bij.
Pas veel later laat ik het veulen alleen achter.
Tussen door oefenen we wel door de merrie voor de box te poetsen terwijl het veulen in de box stast

2 3 dagen na de bevalling (soms zelfs al eerder)??
Hoeft een merrie niet te herstellen van zo'n bevalling?
Ik heb er geen ervaring mee hoor, lijkt mij alleen erg snel al

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:52

PP; serieus? Daar kan ik me niks bij voorstellen. Ik laat ze sowieso een week / twee weken met rust. Gewoon noodzakelijke. Van naar de wei / stal brengen leren ze nu genoeg en laat de merrie maar lekker moederen.

Veulenhengstigheid is voor mij niet noodzakelijk, dan komt het veulen vrij vroeg volgend jaar. Dus heb wel die ruimte. Maar het staat me sowieso een beetje tegen om zo snel na het veulenen al te dekken. Puur het idee... Moet allemaal nog herstellen etc. Maar ik overleg ook nog wel met hengstenhouder.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:52

Ze wordt bij mij ook door gereden tot vlak voor de bevalling.
En wat we dan doen mag eigenlijk geen rijden heten.
Maar beweging is naar mijn idee juist heel goed
Ook voor de samentrekking van de baarmoeder.
Ik heb dat op deze manier altijd met mijn merries gedaan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:56

Pony is soort van met pensioen intussen ;) Als ze straks klaar is met babies maken wil ik haar weer wat gaan recreëren.

Yello, wassen kan gewoon hoor, goed afspoelen wel maar das altijd. Met hoeveel dagen is Finn geboren? Dat was toch zeker geen prematuur meer?

Omdat Tara haar moeder mishandelt als zij wil drinken en mama er even genoeg van heeft heb ik veulenbrok voor haar gekocht. In de hoop dat ze daar iets minder 'hongerig' van is...Lust dat vuile kreng het weer niet _-:(
Laatst bijgewerkt door Woogy op 22-04-14 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:56

Ik was aan het denken om volgende week stilletjes beginnen met longeren. Terug wat rugspieren kweken.
Casu had ook nog wat naweeën, en sinds gisteren leek ze helemaal geen last meer te hebben, dus dan zou ik ze sowieso niet willen rijden.

Bedankt voor de antwoorden!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:59

Woogy schreef:
Pony is soort van met pensioen intussen ;) Als ze straks klaar is met babies maken wil ik haar weer wat gaan recreëren.

Yello, wassen kan gewoon hoor, goed afspoelen wel maar das altijd. Met hoeveel dagen is Finn geboren? Dat was toch zeker geen prematuur meer?

Omdat Tara haar moeder mishandelt als zij wil drinken en mama er even genoeg van heeft heb ik veulenbrok voor haar gekocht. In de hoop dat ze daar iets minder 'hongerig' van is...Lust dat vuile kreng het weer niet _-:(

Nee hij is geboren op 335 dagen. Maar had een heel dun vachtje, floppy oren en weinig zuigreflex. Ook vrij traag met alles. Nu is hij er wel helemaal door maar de VA zei dat hij toch nog wel even vatbaarder blijft dan andere veulens.

Heeft Tara al tandjes doorgekregen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:05

ah zo, dan snap ik je meer :)

Tara heeft al mooie voortandjes en blijkbaar ook kiesjes want dat kauwen gaat prima ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:03

Ik val ook maar weer eens binnen :D
eindelijk weer internet :D +:)+
werd dringend tijd want Angel gaat vooruit :):)

eerst even bijlezen, ik heb altijd trouw alles gelezen via foon :+
maar reageren gaat dan nogal lastig en kan niet steeds alle foto's bekijken
dus ik reageer op wat ik nog weet ;)

ik las iets over wel/geen veulenprik
ik geef eigenlijk standaard de prik binnen 24u na geboorte
bij mij is het meer onder het motto van better safe than sorry

merriebrok, bij ons merrie en veulenmuesli ;)
krijgen ze hier vanaf de laatste maand van de dracht
Bij Angel ben ik dit jaar wat eerder gestart omdat ik al gauw doorhad dat ze vroeger gaat bevallen ;)
Angel krijgt 's ochtends en 's avonds anderhalve grote schep, 1 schep komt neer op ongeveer 750 gram
dus 3 scheppen is 2,250kg per dag
daarnaast reeds volop gras/weidegang overdag, 's nachts onbeperkt voordroog
momenteel krijgt ze ook nog een halve schep linamix (geëxtrudeerde lijnzaadkorrel) bij 2x per dag omdat ik daar teveel van besteld had :+
Ik geef graag voldoende bij, ze hebben toch wel wat extra nodig op het einde van de dracht, vind ik
en dan na een tweetal weken na de bevalling nog meer

yello: zo kort na de bevalling vind ik wat snel om ze al te scheiden
ook zijn haar spieren dan nog niet weer op kracht (die zijn allemaal slap geworden voor de bevalling)
ik wacht meestal toch iets langer, minstens 2 weken, meestal een maand
ik vind ook dat het veulen in kwestie al een vertrouwensband moet hebben opgebouwd met de mens die hem opsluit, dus eerst halster, kroelen, voetjes geven, meelopen aan touw enz vooraleer ze te gaan scheiden. doordat het veulen zich bij dit soort dingen op de mens fixeert, leert het dat de moeder niet een absoluut nodig iets is
dan sluit ik idd veulen op in de stal, op voorwaarde dat de stal safe is, dus volledig afgesloten kan worden en er zich geen dingen in bevinden waar het veulen met een hoefje of dergelijke kan in vast komen te zitten. De eerste keer heel kort, gewoon op stal, rondje erf met de merrie en weer bij elkaar
10 minuten is veel op zo'n jonge leeftijd
veulen me op rit vind ik niet makkelijk, ze lopen altijd in de weg of gaan op eigen houtje op onderzoek uit (zijn erg zelfstandige veulens) dus daar doe ik meer stress voor mezelf en de merrie mee dan nodig is
in de kudde laten werkt pas als het veulen wat ouder is en ook een band met kuddegenoten heeft opgebouwd

wijkhuis: kan helaas je foto's niet zien ;(

caesar: hier ook natuurlijke dekkingen (en aan de hand) en laatste jaren ook eigen hengst dus minder heen en weer gereis en stress
maar ik dek in principe ook de eerste hengstigheid NA de veulenhengstigheid
vaak zijn ze toch nog niet helemaal zuiver in de veulenhengstigheid en heb er dus niet zo'n goede ervaringen mee (niet drachtig terwijl ze anders altijd gelijk v 1ste x drachtig worden)
hangt ook v d tijd van het jaar af, heb niet graag late veulens
als alles goed gaat wordt er dit jaar dus wel in de veulenhengstigheid gedekt

pp: zo dat vind ik toch ook wel heel snel
beweging kan je in mijn ogen ook op een andere manier geven ;)

Angel morgen ook een update met foto's want dan dag 315
ze is een vreselijke smeerpoets op stal, tlijkt wel een zompige varkensstal bah!
en dan gaat ze er lekker in liggen natuurlijk 's nachts, dus aan 1 kant is ze groen en andere kant zwartbont :+
ze zijn eergisteren (als ik het me goed herinner) van de ene afgeknabbelde wei naar de volgende volle graswei gegaan, ze staan tot over de knieën in het groen :+ dus ze vreet zich te pletter :Y)
eigenlijk een beetje laat, want die andere weide is nu bemest, was eigenlijk gepland dat ze er wat eerder af zouden gaan zodat die wat eerder bemest kon worden en dan weer volop in super staat was tegen de tijd dat Angel naar buiten gaat met veulen (die wei is het kortst aan de stallen en dus makkelijkst bereikbaar). Maar er moest eerst nog een draadje (ahum, 3 draden uiteraard, we doen niks kleins :+ ) gespannen worden zodat ze niet de nieuw aangeplante haag naar de verdoemenis knagen. En dat in combi met drukte v verhuis heeft voor vertraging gezorgd.
Wel ideaal dat het gisteren en vannacht al wel fijn geregend heeft :j

Hier nog foto's van vrijdag, dag 310
refractometer links 3
pH links 7.2/7.3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:26

ik heb een melk lekkende maiden dame, vanmorgen hars, nu echt melk
vanmorgen:
Afbeelding
en nu
Afbeelding
Afbeelding

rijden doe ik ook pas na een week of 2 weer, ook al ben ik tot afgelopen zaterdag doorgereden, daarna vond ik de spieren te slap worden in de achterhand om erop te gaan zitten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:27

Spannend Lisette!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:30

spannend!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:31

:= stiekem vind ik t wel erg spannend nu ja! ben zoooo nieuwschierig naar wat er uitkomt! vooral de aftekening, ik hou niet zo van heeel veel wit bij haflingers, van die hele brede blessen zoals je bij welshjes wel eens ziet

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:32

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:36

jaa, daar hou ik niet zo van :o maargoed, wat er uitkomt komt er uit en blijft gewoon :)

lux heeft in de merrielijn bijna allemaal blessen, iets meer dan dat ze zelf heeft, de hengst en bij haar papa wel meer kolletjes en hele smalle blesjes, dus we zullen zien! ik gok dat er een vergelijkbaar iets uitkomt haha

toen lux werd geboren was ik helemaal niet zo blij met haar, omdat ze een stip in haar bles heeft, dat vind ik bij een haf ook wat minder mooi, maar nu ben ik toch blij met haar, en door dr voorpluk zie je m niet meer haha :o :P