[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:14

ik ga maar geen statistiekje maken van de veulens die wij hier gehad hebben,ik kan alleen maar hopen dat het van nu af aan beter gaat,we doen er iig alles aan! Maar bij mini's zit ook meer sterfte volgens mijn DA toch ook 10%.

Oh en Vera zit hier vandaag ook aan 300 dagen! *\o/*

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:24

Leen: Wat mij betreft zijn de kosten voor een geboortealarm voor de eigenaar van de merrie, die wil er immers zo zeker mogelijk van zijn dat er niets aan de merrie komt. Dat zou ik niet laten afhangen van welke verzorger/bijrijder dan ook. :)

Hier nog geen babynieuws over Sientje, ze doet het wel wat rustiger aan en eet sinds vanochtend niet meer ineens al haar brokken op.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:41

Mooi overzicht SA, jammer dat dit jaar eigenlijk je sterfte % omhoog gebracht heeft...
Ik hoop voor je dat het nu minstens weer 10 jaar goed gaat allemaal!!!!
En zeker nu alleen nog maar mooie gezonde baby's en mamma's!!
Gefeliciteerd met je mijlpaal Pretty.
O en DL sterkte met je cavia's pff kan er ook nog wel bij...
Hier gaat alles goed, Icoon is een lieve kleine boef.
Gister heeft hij zijn eerste tikje gehad :+: hij was mij aan het onderzoeken en na wat met zijn voorbeen tegen mij aan tikken, wilde hij tegen me aan springen :+ Heb m een tikje tegen zijn borst gegeven, hij keek heel boos naar me, maar ging netjes opzij. Grappig ventje is het, en mamma is zo lief.
Ze doet het super en ook in de wei is ze rustig en lijkt niet teveel stress te hebben.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:50

Onze kleine man heeft al heel wat tikjes moeten incasseren ;) Brutaal ding. Springt zo bij je op. Ik pak 'm ook wel eens even vast bij die poot, schrikt ie zich rot. Meestal helpt dat nog meer dan een tik, daar wordt hij alleen maar boos om :') Gelukkig is mams ook goed streng voor hem!

Hier nog steeds een 100% overlevings percentage. Voordat ik fokte, fokten mijn ouders, en zolang ik me kan herrinneren nog nooit een dood veulen gehad. Gelukkig maar! *klopt heel hard af*

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:32

Mooie foto's voorbij zien komen weer!!

Leen: Welkom!

VDS :Vind het toch serieuze uiers al hoor *D Spannend!!

Dustin Lover: je hebt het er maar druk mee met je caafjes! Maar super dat je er zo mee bezig bent!

Inowa: Hopelijk is je merrie straks een beetje relaxter bij andere mensen.. :o Maar super dat het zo goed met de kleine gaat!

Pretty: Cha-Cha begint ook al lekker te uieren dus?

Laantje nog afwachten dus.. :(:)

Draakje: Lekker buikie !

Cynthia: Kees ook lekker onder digitaal toezicht *D En er gebeurt iets met haar uier! Eindelijk!! Hopelijk laat ze niet te lang meer in spanning!

En die Aslan.... Die is zooo cute! Wat een spring in't veld! <3

Iedereen die ik verder nog ben vergeten... Mijn excuses..

Nou, nog steeds geen veulen hiero.... :( Maar wat erin zit, moet er ook een keertje uit komen hé.. Nog maar even afwachten dus.. Wel gaat zij vaker liggen, en merk je aan haar dat ze het zwaarder krijgt. Staat veel te rusten en van ene op andere been te wiegen.. Eet niet meer zoveel kuil en is echt moe.
Hieronder nog maar een paar fotootjes van vandaag..Gewoon omdat het zo leuk is!! :j Ze was lekker vies, want mevrouw heeft even lekker liggen rollen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:35

Vulina schreef:
Onze kleine man heeft al heel wat tikjes moeten incasseren ;) Brutaal ding. Springt zo bij je op. Ik pak 'm ook wel eens even vast bij die poot, schrikt ie zich rot. Meestal helpt dat nog meer dan een tik, daar wordt hij alleen maar boos om :') Gelukkig is mams ook goed streng voor hem!

Hier nog steeds een 100% overlevings percentage. Voordat ik fokte, fokten mijn ouders, en zolang ik me kan herrinneren nog nooit een dood veulen gehad. Gelukkig maar! *klopt heel hard af*

:') ik was al heel trots op mezelf dat ik "streng"was geweest _O-
En dat klinkt mooi! Ik hoop en duim op alleen nog maar gezonde zwangerschappen en bevallingen dit jaar!!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:44

Nou, ik ken dit soort hengstjes ;) We hebben natuurlijk meer staan ;) Als je ze het nu niet afleert heb je straks een half jaar oud veulen op je rug hangen.. En dat is niet fijn! En als je dan ziet hoe mams hem afstraft, dan zijn mijn tikjes écht meer aaitjes :')

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:47

Ik hoop ook dat ik niet te soft ben, wil niet zo'n onopgevoed kreng die boven op je springt ofzo...
Maar na de tik ging hij zijn eigen gang en liet mij met rust.
Kan er nu nog om lachen, maar vrees dat het straks minder leuk is als hij wat groter is!!
Dus maar meteen uitleggen dat hij best mag kijken, aanraken enz.
Maar bijten,slaan en springen niet!!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:53

Even een update lees straks bij en reageer dan via pc.
Via telefoon is lastig.
Bonita krijgt nu vocht afdrijvers voor haar been.
Eten jullie merries ook zo veel die bevallen zijn?
Bonita eet 20 kilo hooi per dag.
4 keer per dag 4 kilo

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:03

:)) nou at mijn merrie al flink.
Maar die kan nu ook heel de dag eten.
Heb haar voer al verhoogd en extra voordroog erbij, en nog kijkt ze uitgehongert naar me :+

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:04

Bonita zal het wel kunnen gebruiken! Wij voeren ook altijd het ruwvoer (en krachtvoer) op na een bevalling. Nog beter is eigenlijk het volle gras in,maar als dat niet voor handen is,moeten ze wel de hele dag door kunnen eten.

Icoon zijn eerste tikje :(:) :D

Montana krijgt al een beste uier,het kan nog meer natuurlijk maar ze lijkt toch aan haar laatste loodjes bezig!

Nicole zo voor je het weet is het ook weer zover! Dan ben je al bijna uit de veulens voor dit jaar,gaat vlot zo!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:10

Oke super ja helaas wil het gras nog niet groeien |(
Bedankt voor jullie antwoorden ze eet ook de hele dag.
Maar ik wilde ook even weten of ik goed bezig was.
Niet dat ik te veel voer

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:11

Nergens groeit gras met dit frot weer denk ik zo :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:23

Nog zo'n 30 dagen te gaan, mijn moddervarkentje Raven.
Afbeelding

Lief koppie
Afbeelding

Al een flinke uier, maar die moet nog veel voller worden. 's Avonds is ie ook weer veel kleiner.
Afbeelding

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:39

Ah knappe Raven! De sneeuw lijkt iets minder geworden bij jullie of is dat schijn?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:45

Daar ziet er al goed uit bij Raven! Vind het al flink uier als ze nog maar 1 maand moet. Nu kun je gaan aftellen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:47

Ja klopt het meeste was al weg gesmolten en er is daarna een dun laagje gevallen. Vandaag is het lekker weer boven 0 dus het smelt nu vlot weg. Met als gevolg blub.
Maar door de rotsige ondergrond loopt het vocht snel weg en heb je nooit een diepe laag zuigende blubber zoals in NL.

edit: Raven heeft een enorme uier als ie straks helemaal zover is en heeft de afgelopen 2 jaar veulens gehad. Ik denk dat ie pas weer echt klein wordt als ze straks een paar jaartjes niet gedekt wordt.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:51

Prachtige Raven, ohnee moddervarkentje... <3
wat heeft ze een lief hoofd.

En Cynth? heb je vannacht geslapen of cam gestaard??

Caafjes voeren is dus ook hartstikke intensief? :(:)

Montana heeft ook al een mooi uier, en ja het komt er een keertje uit... 8-)

Pretty heeft Cha cha Ten al ingehaald? Vandaag leek het uier echt weer minder hier.
ook geen natte drup te bekennen.. pfffft...

ik heb de birthalarm (aan het halster) kunnen lenen van een vriendin van me die dit jaar geen veulens heeft.
De camera is van ons. Heb altijd gewaakt.
Ik heb een innerlijke wekker, als ik elk half uur wakker wil worden dan gebeurt dat ook.
heb zo nog geen bevalling gemist.
Zul je zien nu ik vertrouwd op het birthalarm dat ik de geboorte mis of zo..

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:55

Onze merrie eet altijd heel veel dus geen verschil :D . Laat ik het af kloppen maar tot nu toe 0% geboorten sterftus 13 jaar geleden werd ons eerste veulen geboren en dit jaar ons 16e veulen waar van 15 Arabische en 1 shetlander. ik heb ook wel eens gelezen dat het vooral bij shetlanders fout gaat maar of dat echt zo is maar bij de onze was het wel even foute boel het veulen lag verkeert en het had echt geen halve minuut langer moeten duren het veulen zag al blauw maar leefde gelukig nog we hebben haar ook angel genoemt want die heeft ze echt boven haar gehad O:) .

Ons veulen is ook een brutale boef nergens bang voor en inderdaad als ze een jaar zijn is het echt niet grapig als ze op je springen ik spreek uit ervaaring. Dat was ook ons eerste veulen ach ja al doende leert men en per veulen leer je steeds meer bij want ze zijn toch allemaal weer heel verschilent in omgang. Maar bijten trappen op op je springen is bij allemaal verboden al moet ik ook toch wel altijd stiekum lachen om die kleine dondertjes.

Zou het echt ooit weer warmer worden ik verlang er zo naar ik heb ook zoon zin in de paarden weer lekker 24 uur naar buiten!

Spanent weer Raven ziet er goed uit en het uier schiet ook op.

VdS spanent nog een veulen dat word een gezelige boel bij jullie straks _O- .

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:14

Tjinta Tenna haalt nu vast het vocht eruit en straks evenhard de melk erin!!
Cha-cha zal ze heus niet inhalen hoor,zoveel was het nu ook niet,en vanavond is vast de helft weer weg ;( :D

Raven draagt zo bescheiden en dan hangt er daar zo een uier onder!!! :)

Wij hebben helaas al een loslating van de placenta gehad (voortijdig) waarbij het veulen dus levensloos in de zak geboren werd. Ook al één die er simpelweg niet uitraakte op tijd en dus stikte (waren we wel bij) en dan nog vroegtijdig een veulen verloren door onbekende oorzaak,merrie had koliekverschijnselen,veulen zat er dood op en lag helemaal nog niet in geboorte-positie.
En dan verleden jaar ons veulentje wat een beetje dummy was zeg maar,en na 4 dagen alsnog gestorven is.
Je steekt er heel veel van op,maar je maakt het toch liever niet mee. -O- Dit is op een aantal van -even tellen-12 veulens over 7 jaar.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:31

Dat was echt zielig vorig jaar van jullie mannetje pretty!
Ik heb vorig jaar ook een dood mini veulentje gehad. Merrie kocht ik van de markt hoogdragend omdat ze mooi was en ik het zielig vond als ze bij een handelaar ging bevallen. Toen ze 309 dagen was(uit mijn hoofd) toen had ze melk met klonten erin waarbij iedereen dacht aan uierontsteking.. 2 dagen later kwam ik in de stal en lag er een 3 kleur bont merrie veulentje naast haar. Oortjes nog helemaal vast geplakt enzovoorts dus waarschijnlijk heeft het er dood opgezeten volgens veearts...

Ja en dan Miracle mijn aller eerste veulen en fabs eerste veulen. De meeste mensen kennen het verhaal en anders zie onderaan mijn profiel :)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:53

ik heb dat ook met waken hoor, ook al was er een camera en BA toch werd ik honderd keer wakker om te kijken

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:55

Anzaliek krijgt slappere banden maar nog geen uier het veulen beweegt goed en ze wordt al aardig dik.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:14

Traiectum schreef:
Leen_ schreef:
Edit: zeker omdat we niet weten wie uiteindelijk het veulen zal krijgen gaan we niet graag in de kosten. Er is al zoveel wat door de vorige bijrijder betaald zou moeten worden...

Kan de vorige bijrijder bewijzen (met rekeningen, contracten e.d.) dat het veulen voor haar bedoeld was? Heeft ze bijvoorbeeld het dekgeld betaald, inseminatiekosten e.d? Als ze dat niet kan, dan is de eigenaar van de merrie ook de eigenaar van het veulen. Ik zit in een vergelijkbare situatie - nou ja, ik ben die bijrijder, maar ik betaal wél ;) alles staat bij ons in een contract, en ik heb alle kosten wbt de drachtigheid betaald, mijn naam staat op het formulier voor de hengstenhouder etc.

Het probleem is dat er gewoon een mondelinge overeenkomst was, bijrijder zou alle bijkomende veeartskosten door de dracht betalen, en ze zou de merrie stal schoonmaken (nog zo een probleem geweest van iemand op stal die daar een veulen + paard een half jaar had in staan zonder de stal regelmatig schoon te maken. Dus een potstal, was niet op enkele uren schoon te krijgen) Zij zou ook het voeder betalen vanaf de 2 maanden voor de bevalling. Daarnaast was de merrie dichtgenaaid en zij zou dus dat verzorgen. Als we op haar moeten wachten is het ondertussen weer dichtgegroeid...
Nu niets van bovenstaande is dus gebeurd. Zij heeft het dekbewijs en de dekkosten + kosten van inseminatie betaald. Eerste echo ook, vanaf dan niets meer. Ze is nog niet eens meer komen kijken.
Ik heb geen idee in hoeverre de eigeraresse nu in haar recht is om het veulen voor haarzelf te houden. Ze is wel bereid om het dekgeld aan haar te betalen, maar de vorige bijrijder wil daar dus niet op in gaan.
Ik heb geen zin om zo hard te werken voor een veulen wat dan uiteindelijk nog afgenomen wordt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:30

Volgens mij is dat een zaak tussen de vorige berijder en de eigenaar van het paard.
Jij rijdt momenteel het paard en dan zou ik het ook niet meer als normaal vinden dat je dan ook extra werk er aan hebt. Je wilt ten slotte toch zeker dat merrie en veulen er gezond vanaf komen?
Alleen die extra kosten zou ik dan niet fair vinden dat die op jouw bordje komen.