[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:09

Ennasil92 schreef:
@Rose_Sonny,
Waarom wil je geen tik geven? Als ze dit in een kudde flikken, dan krijgen ze een hardere trap dan dat jij een tik kan geven hoor....
Er worden zo veel veulens verpest omdat ze maar niet gecorrigeerd worden als ze iets fout doen, terwijl de paarden onder elkaar wel flinke trappen uitdelen wanneer ze zoiets flikken.

Als er een andere manier is, dan sla ik liever niet nee. Als het nodig is, is het uiteraard een ander verhaal, want hij moet niet gevaarlijk worden. Exact daarom vraag ik hier, aan mensen die waarschijnlijk vaker zo'n soort veulen hebben gehad, wat de beste manier is om ze zoiets af te leren. Ik vraag liever dan dat ik zomaar iets doe. Als je op internet zoekt staat overal dat je ze absoluut niet moet slaan omdat ze dan bang en kopschuw worden. Daar staat knijpen om het bijten van een paard te simuleren. Ik wil het graag goed doen, omdat je maar 1 kans krijgt.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:20

Ik denk dat bijna alle veulens bijten. En dat je het zo snel mogelijk moet afleren. Dan kom je veel fijner de stal binnen en bouw je een leukere band op.
Het niet goed doen in dit verhaal is het niet afleren.
Ik snap je redenatie en dat is een mooie theorie. Alleen soms werkt dat niet in de praktijk.

Hier absoluut geen ijzers met veulens aan de voet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:25

Red was in het begin ook echt stout. Bijten en trappen en vanachter steigeren met naar de wei brengen. Dat heb ik hem al snel duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is.
Meerdere keren probeerde hij het en heb iedere keer streng gecorrigeerd met stem en tik. En die tik kreeg hij zo snel van mij dat ik soms echt niet na kon denken waar ik die tik ging geven. Meestal op de borst maar ook wel keer op kont of neus. Dat ging hele tijd goed maar de laatste 1,5 week gaat hij wel weer in spullen bijten zoals kruiwagen, mestvork, voerbak etc. Maar niet meer bij mensen, vreemde mensen wil hij ooit nog eens proberen en dat heb ik ze ook gezegd dat ze dat moeten corrigeren.

Red is nu een heel lief veulen. Loopt netjes aan halster en touw mee. Ik kan hem uit de stal halen zonder de moeder en stuk verderop poetsen en voetjes optillen. Hij laat zich overal aanraken en aaien.
Dat gaat allemaal goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:27

Rose_Sonny schreef:
Ennasil92 schreef:
@Rose_Sonny,
Waarom wil je geen tik geven? Als ze dit in een kudde flikken, dan krijgen ze een hardere trap dan dat jij een tik kan geven hoor....
Er worden zo veel veulens verpest omdat ze maar niet gecorrigeerd worden als ze iets fout doen, terwijl de paarden onder elkaar wel flinke trappen uitdelen wanneer ze zoiets flikken.

Als er een andere manier is, dan sla ik liever niet nee. Als het nodig is, is het uiteraard een ander verhaal, want hij moet niet gevaarlijk worden. Exact daarom vraag ik hier, aan mensen die waarschijnlijk vaker zo'n soort veulen hebben gehad, wat de beste manier is om ze zoiets af te leren. Ik vraag liever dan dat ik zomaar iets doe. Als je op internet zoekt staat overal dat je ze absoluut niet moet slaan omdat ze dan bang en kopschuw worden. Daar staat knijpen om het bijten van een paard te simuleren. Ik wil het graag goed doen, omdat je maar 1 kans krijgt.

Goed dat je na denkt over andere manieren, want die zijn er zeker. Mijn hengstje was ook echt een "terror hengst" (ik vind meer dat hij gewoon aan het ontdekken was wat wel en niet goed is), maar hij beet overal in en probeerde te slaan, steigeren, etc.

Nu is hij 8 weken en bijt echt nooit meer en hij denkt nog niet eens meer over slaan of steigeren (en hij weet ook heel goed wat mijn ruimte is en wacht tot hij "toestemming" krijgt om dichterbij te mogen komen) en heeft nooit, echt nooit, ook maar 1 tik of iets gehad. Ik vind slaan (of op een andere hardhandige manier corrigeren) 9 van de 10 keer niet nodig (uitzonderingen daargelaten, al zijn die uitzonderingen dan weer 9 van de 10 keer gecreëerd door mensen door hardhandig te corrigeren) en mijn groep waar hij in opgroeit corrigeert hem ook niet met slaan of bijten (zij zijn overigens ook allemaal getraind zonder straffen en zijn de makkelijkste en meest meewerkende paarden die je maar kan vinden, mijn buurmeisjes van 10 jaar kunnen werkelijk alles met al mijn dieren, inclusief dus het "terror" hengst veulen van 8 weken).

Wat training van paarden betreft loopt Zweden echt zo veel voor op Nederland, hier is straffen namelijk echt niet zo normaal meer... Betekend niet dat niet gebeurd, maar dat zijn toch wel steeds vaker uitzonderingen.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:42

En hoe heb je dat bereikt met je veulen dan Quir?

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:07

Wat een joekels allemaal al, de wat oudere veulens!
En dat er ook nog veulens geboren moeten worden _O- de tijd gaat hard..

River is nu 4 maanden oud, en wat word ze knap <3

Ik lees hier nog veel mee (alleen de tijd niet om op alles te reageren) Ben erg benieuwd naar de veulentjes die nog geboren moeten worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:25

Rose_Sonny schreef:
En hoe heb je dat bereikt met je veulen dan Quir?

Door te training en werken met positieve bekrachtiging (iets leuks, prettigs toevoegen) of negatieve bekrachtiging (iets leuks, prettigs weg nemen).

Heel soms gebruik ik negatieve straf in combinatie met positieve bekrachtiging, maar probeer eigenlijk altijd eerst zonder negatieve straf, maar dat lukt uiteraard niet altijd (het huidige rijden is vrijwel 100% gebaseerd op negatieve straf, been geven = druk, reactie naar voren = druk weg nemen). Bijvoorbeeld als ik wil dat ze opzij gaan. Dan leg ik mijn hand met lichte druk op de plek waar ik wil dat ze opzij gaan. Zodra ze opzij gaan haal ik mijn hand weg (negatieve straf, ik haal dus iets onprettig weg) en direct positieve bekrachtiging (ik voeg iets positiefs toe, dit doe ik vaak met clicker training en volwassen paarden meestal met een brokje, omdat voer een hele sterke bekrachtiger is).

Positieve straf gebruik ik dus echt nooit, dat is iets onprettig toevoegen (zoals slaan, meppen, schoppen, etc).

Afbeelding
Het leer quadrant.

Bij een brutaal veulen:

Sowieso niet benaderen als ze hoog in energie zijn, dan kan je voor 99% zekerheid zeggen dat ze het fout gaan doen en ze zullen ook niet leren (paarden leren op het moment dat ze rustig en ontspannen zijn, niet als ze druk of gespannen zijn). Bij veulens zijn dat altijd korte stukjes dat ze hoog in energie zijn (in Zweden zeggen ze busig, ik weet niet echt een Nederlands woord daarvoor, misschien dat druk/speels het beste klopt :+ ). Meestal duurt dat nog geen 10 minuten, dus wacht tot hij rustig is voor je de wei of stal in gaat. In het aller eerste begin is het eigenlijk zelfs het makkelijkste om naar het veulen toe te gaan als hij ligt, lager in energie kunnen ze namelijk niet zijn.

Zodra hij laag in energie is, benader je het veulen. Als hij laag in energie blijft voeg je iets leuks/prettig toe, bij veulens zijn kriebels eigenlijk altijd goed, volwassen paarden zijn daar vaak wat minder gevoelig voor en is dit niet zo'n sterke bekrachtiger. Als hij hoog in energie komt (vrij snel merk je dit al voordat ze echt gaan bijten en zo), loop je gewoon weg en negeer je hem. Niet straffen, niet weg duwen, niets, gewoon omdraaien en de wei of stal uit gaan. Dat is negatieve bekrachtiging, zijn persoonlijke kriebelaar loopt namelijk weg.

Ze hebben echt mega snel door dat als ze rustig zijn/blijven en dus niet lopen te klote of bijten of wat dan ook, je blijft en er leuke en positieve dingen zijn (zoals kriebels). Die van mij had binnen 3 dagen door dat als hij rustig is, ik blijf en hij kriebels krijgt, maar zodra hij druk wordt ik weg loop en de kriebels dus weg zijn. Dus dat is echt geen lang proces... Wel altijd heel consequent zijn, dus niet als hij een keer hoog in energie komt, denken oh een keer is wel leuk! Dat is het niet. Ook zorgen dat je in dit (korte) proces de "het moet nu even" momenten even zoveel mogelijk ontwijkt. Daarom is het makkelijkste dit ook zo vroeg mogelijk te doen (eigenlijk gewoon al vanaf dat ze een paar dagen oud zijn), zodat je ook de momenten mist zoals van en naar de wei brengen aan het halster (je kan dan niet even weg lopen). Later zullen ze moeders namelijk niet meer zo makkelijk volgen en is aan het halster een moeten geworden.

En dit is dus ook exact de manier waarop mijn groep hem "corrigeert", als hij druk is, lopen ze weg en negeren ze hem, komt hij ze achterna, lopen ze opnieuw weg, hij wordt niet gestraft. De jongste merrie vind het regelmatig leuk om met hem te spelen, maar hij moet ook van haar niet té hoog in energie komen, want dan is het spel klaar. Zonder slaan of bijten en hij weet het gewoon direct, dan zie je dat hij rustiger wordt en vaak zat dat het spel dan weer verder gaat, maar dan rustiger.

Ik vind het echt heerlijk om uren naar mijn groep te kijken en te observeren hoe ze met elkaar omgaan en het aller mooiste vind ik hoeveel ze veranderen na een tijdje hier. Vaak zie je in het begin dat nieuwe paarden die "getraind" zijn met positieve straf wel straffen, maar dit verdwijnt eigenlijk vrij snel. Wel zie je dat deze paarden in paniek of wanneer ze zich erg oncomfortabel voelen wel eens terug kunnen vallen hierin. Mijn jonge merrie is nooit gestraft geweest en gebruikt dit zelf dus ook echt nooit (niet naar mensen en niet naar andere paarden), zelfs niet in een situatie die ze als erg onprettig of oncomfortabel ervaart. De merrie van het veulen is wel gestraft geweest (en waarschijnlijk zelfs erg veel, was in het begin ook echt doodsbang en soms nog steeds voor vreemde mensen), ze heeft afgelopen 3 jaar zelf niet meer gestraft naar wat dan ook, niet naar mensen niet naar paarden, maar in het begin toen ze de groep in gingen met haar eerste veulen, raakte ze in paniek toen het veulen niet met haar mee liep. Hij heeft haar van dag 1 niet gevolgd. Dus als ze weg liep van de andere paarden als die te dichtbij haar veulen kwamen en veulen dus bleef staan, werd ze wel boos op de andere paarden en joeg ze weg. Nog steeds wel minder heftig dan dat ze in het begin deed. Het veulen zelf straft ze niet.

Paarden die getraind/behandeld zijn/worden met positieve straf (klinkt positief, maar is dus gewoon straffen, zoals slaan, meppen, etc), gebruiken dit zelf dus ook, naar andere paarden in de groep, maar ook naar mensen. Veulens die mensen na een tijdje gaan aanvallen, hebben zelf geleerd dat straffen blijkbaar zinvol is en helpt. Mens komt, dat is niet leuk, straffen, dan gaat mens misschien wel weer weg?
Hier in het topic was ook zo'n goed voorbeeld een tijd terug... Voornaamste reactie was om dan maar met een zweep hardhandig te werk te gaan.

En nee het moet niet gevaarlijk worden, nooit, maar zodra het gevaarlijk wordt ben je al een eeuwigheid te laat en heb je al honderden signalen gemist.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:52

Wauw heel erg bedankt voor je goede uitleg!

Ik ga dit absoluut proberen, het klinkt heel logisch. Ik hoop dat ik niet al te laat ben, maar op zich op deze jonge leeftijd leren ze snel. Zo bouw je ook een positieve relatie op met het veulen lijkt me.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:08

Wat een mooie uitleg!
En wat een prachtige foto’s komen er langs! Michelle <3

Jullie met de terror hengstenveulens, ik presenteer: de terror-merrie ~~}> :')
Afbeelding
Mijn pony is weer terug van haar logeerpartijtje bij de hengst.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:34

Even een ego post want ik zit opeens met een soort spijt/naar gevoel.

Ik heb Riverdale bij het nrps aangemeld. Eigenlijk om de stomme reden dat dat 170 euro goedkoper was en ik River toch voor mezelf heb gefokt.
Nu zegt iedereen tegen mij wat zonde je had haar bij KWPN moeten aanmelden en heb ik opeens spijt.
Is dat nou echt zo'n toevoeging? De merrie haar afstamming is onbekend en de vader is een goedgekeurde KWPN hengst O O Seven.
Ik hou haar maar je weet natuurlijk nooit hoe het loopt.

Hoop dat jullie mijn nare gevoel weg kunnen krijgen al kan ik er denk ik niet veel meer aan veranderen gezien ik al betaald heb. (ook al is er nog geen chipper/schetsen geweest)

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:41

Er is niks ergs aan het nrps. Alleen als je het veulen als kwpn verkoopt krijg je er misschien meer voor.
Volgens mij kan ze later alsnog gewoon naar de kwpn keuring? Net als een fries gewoon ook naar andere stamboeken kan

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:47

Helemaal met onbekende afstamming van dr moeder zou ik me niet druk maken om stamboek..
In mijn ogen is het veulen dan sws al minder waard. Kwpn of nrps papier zou het dier voor mij al afvallen. Dus absoluut geen spijt of naar gevoel er van krijgen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:56

Waarom zou je er spijt van hebben!. Merrie met onbekende afstamming. Dan maakt het niet zoveel uit. Je kunt je de vraag stellen hoeveel kennis van zaken deze mensen die dat roepen over fokken etc. hebben.
Gewoon lekker genieten van je veulen en hopen (zoals iedere fokker dat doet) dat ie al je dromen waar maakt en liefst nog meer.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:19

Eens, zonder vol papier word ze toch niet gekocht voor de fokkerij en dan is het papiertje toch niks waard. Ik heb ooit ook een ruin gekocht met NRPS papier, had voor mij geen meerwaarde gehad als hij wel t KWPN papier had met mijn sportdoel.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:24

Dank jullie wel, jullie reacties doen me goed. :) Dat is echt precies hoe ik er over dacht maar als mensen er zich dan toch mee gaan 'bemoeien' ben ik als snel bang dat ik het fout doe.
Dit is mijn eerste en enige veulen dus ik heb daar echt allemaal geen verstand van.
Ik ben weer opgelucht :)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:28

Weet iemand hoeveel n paardenveulen van ongeveer 2 mnd weegt? Kan het nergens vinden ivm ontwormen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:00

Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:30

Handig, meteen opgeslagen! Bedankt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:34

Pff, ik zie op tegen de komende dagen, er is mega veel regen op komst. Wei kunnen ze dan niet meer in, bak willen ze niet in als er plassen staan. -O- En 75 tot 100mm is behoorlijk veel, dat sleept nog wel even na.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:44

Balko schreef:
Weet iemand hoeveel n paardenveulen van ongeveer 2 mnd weegt? Kan het nergens vinden ivm ontwormen

Ik heb Red met 2 maanden oud ontwormd voor 150 kg op advies van de dierenarts

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:54

Neonlight schreef:
Pff, ik zie op tegen de komende dagen, er is mega veel regen op komst. Wei kunnen ze dan niet meer in, bak willen ze niet in als er plassen staan. -O- En 75 tot 100mm is behoorlijk veel, dat sleept nog wel even na.

Vaak loopt het met een sisser af op enkele plekken na. Is laatste tijd steeds erg plaatselijk. Dus hopelijk valt het allemaal weer mee :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:00

Klopt dat het plaatselijk was en dan vaak niet voorspeld. En meestal ook hier. :') Het heeft hier dit jaar al een paar keer blank gestaan, en dan niet de wei en bak alleen maar ook de straat en volgelopen huizen en kelders.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 06:55

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Brigitte_D: carienke 337 dagen

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:07

Ik hoop voor je dat de regen meevalt Neon... en anders toch maar even in de bak met plassen, misschien wennen ze er vanzelf aan...?

Ondergelopen straten etc. Is ook wel heel heftig.. gelukkig is het 'maar' 2 of 3 dagen. Hopelijk trekt de regen dit keer vooral langs jullie.

Ik heb wel best mazzel gehad hier qua regen, ik hoop dat dat nog wel even doorzet. Een beetje regen is niet zo erg, maar 75 tot 100mm is wel extreem overdreven..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:09

Hier is het steeds land paddock land paddock land en wss na de regen weer paddock..

Maar ze stampen gewoon door de plassen