[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gblover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:21

Ja dat zou ik ook willen weten of jullie een birthalarm nodig vinden? Bij ons vind stalhouder ook dat dat niet nodig is en inderdaad hij is er wel altijd bij. Behalve toen zn eigen merrie stiekem in de namiddag tussen de kudde had geveulend.

Jullie maken me jaloers met al die mooie en gekke beebs.

Inowa, heeft hij nog last om te staan? Ik vind achterbeentjes nogal diep zakken of vergis ik mij?

Muzefee, nog veel sterkte. Ik heb ook een van mn paardjes moeten laten inslapen wegens een beenbreuk. Heb dagen en nachten getreurd en beseft dat ik tot dan nog nooit iets zo dierbaar had moeten afstaan.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:39

Oké even heel iets anders, ik hoorde net wat kraken in me kamer, doe ik mw licht aan, zie ik een muis rennen -O- nou ga ik dus echt niet meer relax slapen, en ik ben zo moe...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:46

haha muizen zijn schattig!!!

hij is nogal week op de koten gblover,dat trekt wel bij

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:56

Muizen zijn schattig bij de paarden ja, niet in mijn slaapkamer...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 02:03

ik heb kleurmuisjes gehad,ze maken alleen lawaai en rommel hahaha

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:17

Haha, nee Cynthia, die valt niet meer te verstoppen, die skippybalbuik.
Eindelijk iets meer schot in de zaak bij jou merrie :D

Spannend hoor VDS!

Bij Dianne ook al zo spannend :D

Aafke een hele beschermende moeder dus..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:30

Rintje heeft waarschijnlijk slappe pezen als ik het zo zie. Waarschijnlijk ook beïnvloed door zijn slechte start.

Wij hebben het zonder alarm gedaan. Moment dat Pony echt ging kegelen in de stal geslapen en elk uur eruit om te kijken. Dag 2 merkte ik rond een uur of half acht al heel veel drukte. Voorweeën. Ze was heel druk met drie druppels piesen, twee keutels poepen, binnen staan, buiten staan, willen rollen maar niet gaan rollen. Om kwart voor negen was ze weer helemaal rustig en om 9 uur kwam het vruchtwater af. 20 minuten later was het kleine mannetje er. Alles gezien en met m'n eigen ogen.

Hoor vaak dat bij ene singel mensen steeds vals alarm krijgen en ik denk zelf ook dat een merrie het irritant vind als ze gaat liggen er steeds mensen bij zijn dus het eerder staande doen. Kan ook gewoon 'toeval' zijn dat ze het op die manier doen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:32

Inowa goed nieuws zeg! alleen wat minder van die DA :P

Over birthalarm: Ik wil er ook heen hebben, maar als ik dat doe dan koop ik hem dat is voor mij veel goedkoper! maar niet na mijn boete dus dat word volgend jaar ben ik bang :P

Hier echt bek af.. Vannacht om 3 uur eruit om mijn baby caafs eten te geven en kon niet meer in slaap komen.. Word nog wat met waken voor de pony's en dan moet ik er nog voor naar buiten :P

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:45

Wij hebben dit jaar weer een Birth Alarm kunnen lenen (met de geboorte van Cascade ook) maar anders hadden we er een gekocht.
Ik vind het heel fijn, omdat je weet wanneer je merrie ligt. Er zitten verschillende standen op, dus ook voor plat slapende merrie's zodat je niet steeds vals alarm hebt.
Hier komt hij gewoon op de eerste stand, na 8 sec alarm. In 2010 is hij 3 keer in de avond afgegaan (rond 19uur) omdat mevrouw ging rollen, en een keer 's nachts en toen was het raak.
Daarvoor sliep ik in de stal/naast de stal maar moet zeggen dat dit een stuk comfortabeler is (en zelfs in juni kan het 's nachts nog erg fris zijn!).
Ik twijfel trouwens wat voor alarm ik zou nemen als we er een kopen, mijn merrie is namelijk nogal een ster in haar halster kwijt raken.

Je kunt altijd in de buurt informeren of iemand een alarm heeft dat je mag lenen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:54

Ik heb voor s'nachts een camera zodat als ik waak ze goed in de gaten kan houden. Ik huur geen alarm vind ik echt veel te duur daar heb ik wel een aantal weken weinig slaap voor over.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:00

Ik ga ook geen b.a. huren, veel te duur. Ik ga op stal slapen als ze tekenen geeft. Heb haar nu onder de camera staan, zodat ik weet wat haar normale gedrag is.

Briesje slaapt echt helemaal plat, draait vaak weer rechtop en gaat dan weer plat. Volgens mij is dat funest voor je nachtrust met een b.a.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:05

Op mijn nieuwe stal hebben ze birthalarm én camera's, alleen weet ik niet of Mexx de birthalarm leuk gaat vinden, die is namelijk nogal ril op de singel..... Maar misschien went ze er ook wel snel aan.

Muizen in je slaapkamer.. brrr.. zou ik ook echt heel eng vinden...!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:10

Ik heb ook alleen een camera. Grootste reden daarvoor is dat ik meerdere merrie's drachtig heb, waarvan er nu 3 binnen een week kunnen veulenen. Dan zou ik er dus 3 of 4 moeten hebben.. Ik heb de camera er op en ik kijk, samen met meerdere mensen, elk uur.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:12

Zo Inowa, dat is heftig, werd de dierenarts gebeten dan?
Het is ook allemaal wat, dat geprul aan je kind heel de dag... arme merrie.. Maar het is voor een goed doel! En 't kleintje ziet er goed uit!

Aslan is geweldig! Hij ziet er echt gevaarlijk uit! En zo mooi dat hij met zijn ouders op de wei kan..!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:59

Inowa: fijn om te horen dat baby het steeds beter gaat doen! En arme dierenarts. Toch mooi om te zien dat Aafke haar taak zo serieus neemt.

Ik heb ook een birthalarm gehuurd. Van wat ik begrepen heb geeft Kid geen overduidelijke signalen dat ze moet gaan bevallen, en haar eerdere veulens zijn zowel twee weken te vroeg als een maand te laat gekomen. Dat zou dus zomaar 6 weken waken kunnen betekenen - en op de huidige stal is dat nou niet bepaald praktisch (geen echte slaapplek, een halfwilde stalkat die aandacht eist en twee allesverslindende geiten). Met b.a. geeft ze meestal maar 1 valse melding, ze is geen platslaper. Ik woon op 5 minuten van stal, dus als het alarm af gaat ben ik er zo.

Leen_ schreef:
Edit: zeker omdat we niet weten wie uiteindelijk het veulen zal krijgen gaan we niet graag in de kosten. Er is al zoveel wat door de vorige bijrijder betaald zou moeten worden...

Kan de vorige bijrijder bewijzen (met rekeningen, contracten e.d.) dat het veulen voor haar bedoeld was? Heeft ze bijvoorbeeld het dekgeld betaald, inseminatiekosten e.d? Als ze dat niet kan, dan is de eigenaar van de merrie ook de eigenaar van het veulen. Ik zit in een vergelijkbare situatie - nou ja, ik ben die bijrijder, maar ik betaal wél ;) alles staat bij ons in een contract, en ik heb alle kosten wbt de drachtigheid betaald, mijn naam staat op het formulier voor de hengstenhouder etc.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:35

hier ook een halsteralarm en het heeft hier wel al leventjes gered,dus ja,ik vind het belangrijk om te hebben,de valse alarmen neem ik er dan wel bij :) Het is inderdaad wel zo dat de merries op den duur weten dat platliggen= baasje in de stal. :')

DL zo je hebt je handen vol met die caafjes,inderdaad wel een goeie voorbereiding voor straks :o

Inowa geweldig dat hij het zo goed doet!...mama is het geprul aan haar kind dus beu :(:)

Aslan <3 hij vind zn leventje duidelijk geweldig,wat is het toch ook een mooie tijd hé 8-)

Draakje echt een mooie dame,en ze heeft al een flinke buik inderdaad!

VDS dat zijn al behoorlijk spannende tieten :+

Laantje gaat voor de 361 dagen :(:)

Cynthia begint al te stuiteren :):) KeesTV,niet zo goed voor mensen die al ontvankelijk zijn voor verslavingen O:) }:)

Cha-cha had vanmorgen ook wat meer uier *\%/* Een ietsiepietsie beetje :D

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:39

Ik heb camera en ba. Vind het een geruststellend idee. T is ons eerste veulen, ben bang dat ik anders alleen maar voor de tv zit. :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:51

2 jaar geleden een BA gekocht, had toen 2 merries drachtig. De camera kreeg ik helaas toen niet op tijd geinstalleerd.

Nu heb ik een Birth alarm en een camera in de stal hangen. Dat betekent dat ik normale nachten heb die niet onderbroken worden. Anders zou ik wel 6 weken kunnen waken.

Voor degenen die op zoek zijn naar een BA.....
Bij de EJ hebben ze wel eens kortingsacties, als je dan de 20 of 25% korting daar gebruikt scheelt je dat behoorlijk.

Wat een prachtige veulenfoto's komen er voorbij. Toch erg jammer dat de temperatuur nog niet omhoog gaat, dat zou nog fijner zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:02

Die korting geldt niet op birth alarms helaas...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:11

DianneM schreef:
Die korting geldt niet op birth alarms helaas...

Bij Divoza niet. Maar bij de EJ wel :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:39

volgens mij hebben ze dat ondertussen al aangepast?
Ik heb voorlopig nog geen birth alarm gepland, maar vriend wil wel de camera ophangen (meer omdat hij geen zin heeft dat ik snachts -tig keer naar stal huppel ;))

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:52

Ola,

Spannende dagen komen er weer aan , aan de natte uiers te zien!!!
Knappe Aslan :+:
Ik heb het paarse setje naar Pretty gestuurd, zij reageerde als eerste. Ik hoop dat als het niet past zij het ook doorstuurd naar iemand die het gebruiken kan.
Leen das een vreemde situatie zeg.... hopelijk gaat het allemaal goed en hebben jullie straks ook een knap kind.
Vragen kan altijd hier en ik heb ook veel gehad aan SA en haar site...
Al vind ik het een vreemd verhaal dat een bijrijder de merrie laat dekken.... en dat er geen duidelijke afspraken zijn over de dracht en het veulen.... Je zou in het ergste geval je merrie wel kunnen verliezen....
Maar gaat mij niets aan en stel al je vragen gerust hier!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:55

_/-\o_ Olijf en das dan afgesproken. Ik heb hier 12 modelletjes staan dus hopelijk past het toch op 1. O:)
De kleinste is 74 cm en de grootste 90 cm denk ik.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:08

Zo, even een statistiek tussenstandje <<) inmiddels 32 voldragen bevallingen gehad sinds 2003, dus in 10 jaar; waarvan 1 voldragen verworpen merrieveulen en 1 hengstveulen dat binnen 30 dagen na geboorte overleed.
van die 32 veulens waren er maar liefst 16 hengsten en dus ook 16 merrie's. Dat is dus 50/50 :j precies zoals het hoort :Y)

Van die 32 werd er 1 doodgeboren/verworpen, 1 overleed dus erg jong en 1 is overleden rond 9 maanden leeftijd. De andere 29 zijn allen springlevend en kerngezond zover ik weet :) Dat levert een sterfte op van 1 op 10,67 wat overlijd voor ze volwassen zijn. Dat is pakweg 9 op 100 en dus minder dan 10%.
De statjes kunnen veel uitgebreider zodra je gaat rekenen dat veulen nr. 23, 30 en 31 zijn overleden, maar dat is te lastig zo op de ochtend :')

Hoewel we het niet in de hand hebben natuurlijk, hopen we toch dat het sterftepercentage de volgende 10 jaar drastisch verminderd :j

Ik zal nog even een dagen-update doen :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:10

Xenah x ZK Kuray - 9 mei - 292 dagen drachtig (merrie)
Firenza x ZK Kuray - 14 juni - 257 dagen drachtig (hengst merrie)

A.F. Shanaya x S.A. Tawfiq (torsio op 238 - mastitis L op 257 +/- 1 week) (merrie) - geboren 3 januari na 343 dagen dracht - merrieveulen - S.A. Mishkaljiyah (trouble maker) - [KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah - [KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah op de wei - [KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah in de sneeuw - Eerste BOKT-veulen 2013!

Ramaylla E.S. x S.A. Djamal (hengst) - geboren 13 januari na 349 dagen dracht - hengstveulen - S.A. Moushtaher (one of significance, famous) - Aleeneh @ [KS-MK] De volgende merrie onder de camera en hartslagband - [KS-ITP] S.A. Moushtaher in de sneeuw

S.A. Mawiyah x S.A. Tawfiq (acute oedeem of hernia op 296 LA klein "lendewervels" +/-10-14 dgn + RA klein op 355) (merrie) - geboren 21 januari na 360 dagen dracht - hengstveulen - S.A. Na'ïl Ibn Tawfiq (one who attains his desires; a winner - son of tawfiq) - [KS-ITP] S.A. Na'ïl Ibn Tawfiq in de sneeuw Helaas overleden op 18-02-2013

S.A. Emira Arabia x ZK Kuray (merrie) - verworpen op 321 dagen dracht (navelstreng blokkade) - 23 januari - merrieveulen - S.A. Malakeh Hazineh (angel to be grieved)

Njadien x ZK Kuray - (merrie) - geboren 2 maart na 357 dagen dracht - merrieveulen klik