[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moner

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:31

Ik denk dat ik ze dan niet scheer, ik vind het zeker bij een Fries veulen met een bruine vacht rommelig, als ze niet geschoren zijn, maar het scheren zelf lijkt mij ook traumatisch, je moet dan waarschijnlijk iets kalmerends geven

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:34

moner schreef:
Ik denk dat ik ze dan niet scheer, ik vind het zeker bij een Fries veulen met een bruine vacht rommelig, als ze niet geschoren zijn, maar het scheren zelf lijkt mij ook traumatisch, je moet dan waarschijnlijk iets kalmerends geven

Beide veulens aan een los touwtje zonder praam of sedeermiddelen
Afbeelding
En het verschil
Afbeelding
Iedereen moet het zelf weten. Maar sneu voor het veulen is het niet. Ook niet traumatisch :) ik heb er een blij veulen voor terug en dat vind ik belangrijker dan keuringen

Edit. Ik leg ze ook geen dekens op als ik ze scheer
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-07-21 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:52

Ik vind scheren en dekens beide niet wat. Maar voor medische uitzonderingen.. ja. Soms moet het. Maar voor 2 dagen 30 graden oid doe ik het niet, als het nou warm blijft vind ik het anders. Maar dat is dit jaar gelukkig nog nier geweest.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:55

Hoe goed kunnen veulens tegen kou? Straks met de winter zal het rond de -10 zijn. Lijkt mij dat ze genoeg vacht krijgen om zonder dekentjes te kunnen?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:57

Afbeelding

Zo, mama heeft even rust. Taartje ligt een keer te relaxen. Hij heeft nog steeds hele lichte ogen. Ik krijg het nooit goed op de foto.

Hij ziet er prima mee aangezien hij moeiteloos door de poortjes heen sjeest.

Ik ben zeer benieuwd hoe hij er straks uit zal zien als hij ouder wordt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:57

Nou ik woon gelukkig in Nederland dus hier redden ze het prima. Heb ze met dag op de paddock en met donker op stal ook. Dus ja. Met een hele vieze dag regen en ijzige wind oid staan ze misschien iets korter. Dat ligt eraan hoe blij ze eruit zien _O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:16

mirjamalvaro schreef:
Hoe goed kunnen veulens tegen kou? Straks met de winter zal het rond de -10 zijn. Lijkt mij dat ze genoeg vacht krijgen om zonder dekentjes te kunnen?

Als je ze goed ruwvoer voert en ze kunnen uit de wind staan, en ze wennen rustig (dus niet ver verplaatsen van omgeving) kan een veulen prima tegen de kou. En een volwassen paard ook. Juist een gewone vacht beschermt het beste, dekens zijn uitgevonden door de mens om de vacht korter te houden voor het werk.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:25

Eind augustus geschoren en in de winter nog een prachtige dikke, goed werkende wintervacht. Deze staat 24/24 7/7 buiten met schuilstal en heeft nergens last van gehad, dus zal vast goed komen als je ze scheert. Met een week staat er een gezonde zomervacht weer op
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:31

LaDonna75 schreef:
mirjamalvaro schreef:

Als je ze goed ruwvoer voert en ze kunnen uit de wind staan, en ze wennen rustig (dus niet ver verplaatsen van omgeving) kan een veulen prima tegen de kou. En een volwassen paard ook. Juist een gewone vacht beschermt het beste, dekens zijn uitgevonden door de mens om de vacht korter te houden voor het werk.

Ok top. Gaan nog schuiltenten verplaatsen naar de winterwei. Dus ze kunnen dan schuilen, winterwei ligt sowieso wat beschutter qua wind. :D

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:58

Quick heb ik ook geschoren niet perse voor de keuring maar ook omdat het een vroeg veulen was en best wel warme jeukende vacht had dat is ook sneu te zien als ze gaan jeuken tot ze bloed hebben..
Heb ik ook besloten om hem te scheren en eerlijk hij vond het gewoon heerlijk ging er echt voor staan net zoals bij die van kabayo.
Zielig is het niet en ja staat zeker mooier op de keuring maar waren er ook zat met halve veulen vacht die wonnen dus maakt niet uit!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:15

mirjamalvaro schreef:

Zolang ze maar de mogelijkheid hebben om droog en uit de wind te staan is dat geen enkel.probleem.
Wij hebben de kalveren hier 's winters ook buiten lopen en eerder op de boerderij stonden ze ook buiten.
Edit: ik zie dat je de tenten weer gaat gebruiken. Top!

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:26

Hebben jullie nog tips voor een extreem bijtend veulen?
Replay komt er al kauwend aan (onderdanig) maar hapt vervolgens echt gericht in je hand of arm of alles waar hij maar bij kan komen.

Momenteel knijp ik hem steeds terug, bijvoorbeeld in zijn hals, omdat ik hem liever niet sla, helemaal niet tegen zijn hoofd aan, maar het maakt echt totaal geen indruk op hem. Hij loopt weg om vervolgens 30 seconden later terug te komen en je gewoon weer te bijten...

Ik probeer hem in de eerste plaats al geen gelegenheid te geven, maar als hij nooit de fout maakt, kan ik hem ook niet laten weten welk specifiek gedrag ongewenst is. En soms sta je even met de merrie te poetsen of het draad open te doen etc. En dan bijt hij je voor je het door hebt...

Replay is bijna 5,5 week en bijt al ongeveer vanaf 2,5 a 3 week. En het wordt nu steeds vaker en harder.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:32

In dat geval ben ik een dierenbeul, ze krijgen een knal terug. :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:33

mirjamalvaro schreef:
In dat geval ben ik een dierenbeul, ze krijgen een knal terug. :+

Hier ook. Moet je niet willen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:34

Rose_Sonny schreef:
Hebben jullie nog tips voor een extreem bijtend veulen?
Replay komt er al kauwend aan (onderdanig) maar hapt vervolgens echt gericht in je hand of arm of alles waar hij maar bij kan komen.
..................

Al weer een TERROR veulen, wat zijn er veel dit jaar!
Ik geef in ieder geval takken! Een deel van het probleem wordt (denk ik) veroorzaakt doordat ze wat last krijgen van doorkomende tanden. Dan helpt iets waar ze op kunnen bijten!

Verder krijgen ze gewoon een flinke tik, het is hondsbrutaal en ook gevaarlijk.
Lang geleden was hier een klein meisje in de buurt die een hap uit haar gezicht had door een bijtend veulen. Dat staat nog steeds in mijn geheugen gegrift, dus ik los het absoluut niet lief op.
En ik merk er echt niks van dat hij bang wordt daardoor....

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:36

Nou ja precies dat... hij lijkt zo onschuldig, maar ben echt klaar met dat gebijt van hem..

Takken geven is inderdaad nog wel een goeie, dan kan hij daar wat op bijten in plaats van op mij :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:08

Ik geef gwn een corrigerende tik. Als ze erg klein zijn duw ik ze weg. Maar als er goede tanden in het spel komen is het een tikkie op de hals. En die durf ik wel harder te geven en op een gegeven moment op elke plek die ik op dat moment kan raken. Ben voorzichtig met tikken op het hoofd, maar mij bijten en vervelend gedrag vind ik veel erger.
Met echt aanvallende veulens kom je ook niet weg met een knijpje.

Dus ik zeg; opvoeden die handel. Voordat het een vervelend paard wordt.

Edit. Wapperen met mn handen wil ook wel eens helpen voor de afstand. Ze moeten uit mijn aura blijven tot ik tot ik toe laat dat ze dichterbij mogen komen of ik dichterbij kom.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:09

Lokwinske had er de 1e weken ook een handje van on je te bijten of te steigeren. Die heeft tikken gehad en ik haal ze binnen met een zweepje in de hand. Nu super lief, kan hem overal aaien zonder bang te zijn voor tanden.
Lokwinske en Aladdin samen zijn wel echt hengsten. Wat gaat dat hard af en toe.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:38

[quote="Rose_Sonny"]Hebben jullie nog tips voor een extreem bijtend veulen?

Hier hebben we er korte metten mee. Ze krijgen een tik van me, in combinatie met past er op!
Op een gegeven moment is alleen past er op al genoeg.
Heb wel zo'n speelbal liggen en daar spelen ze ook graag mee. Is ook bijt bestendig.
Vroeg beet ik nog wel eens terug.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:04

Rocket beet mij al op dag 3 in me kin zonder genade. Die heeft toch echt even een goeie tik op ze borst gekregen. Als ik op me knieën zit om bij de merrie wat zalf op haar been te doen bijt hij uit het niets ook gelijk vanaf achter. Ook dat staf ik gelijk hard af. Hij probeert het nu nog steeds maar al stuk minder.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:06

Rose_Sonny; bijten is hier ook een echte no go. Als ie me bijt dan raak ik waar ik raken kan. Probeer niet op t hoofd maar als ik geen keus heb dan maar daar.
Lopen ook kinderen hier dus bijten vind ik echt niet oke.

Hoe doen jullie het met merrie’s en ijzers?
Mijn merrie loopt zomers altijd op eieren zonder ijzers. Vind het met veulen en ijzers maar niks maar nu ze naar de keuring gaan vind ik t ook niks als ze niet helemaal lekker loopt…

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:07

Balko schreef:
Rose_Sonny; bijten is hier ook een echte no go. Als ie me bijt dan raak ik waar ik raken kan. Probeer niet op t hoofd maar als ik geen keus heb dan maar daar.
Lopen ook kinderen hier dus bijten vind ik echt niet oke.

Hoe doen jullie het met merrie’s en ijzers?
Mijn merrie loopt zomers altijd op eieren zonder ijzers. Vind het met veulen en ijzers maar niks maar nu ze naar de keuring gaan vind ik t ook niks als ze niet helemaal lekker loopt…

Had ik ook! Ik heb er voor gekozen om voor ijzers te doen en achter niet vond ik toch te gevaarlijk dit gaat goed en stond inderdaad netter voor de keuring

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:25

@Rose_Sonny,
Waarom wil je geen tik geven? Als ze dit in een kudde flikken, dan krijgen ze een hardere trap dan dat jij een tik kan geven hoor....
Er worden zo veel veulens verpest omdat ze maar niet gecorrigeerd worden als ze iets fout doen, terwijl de paarden onder elkaar wel flinke trappen uitdelen wanneer ze zoiets flikken.

Het enige wat ik hier scheer is mijn bejaarde shetje en mijn jongere hengstje aan het einde van de winter omdat deze heel moeilijk door hun vacht heen komen en dit behoorlijk bij ze gaat jeuken.
Verder moet het hier echt een medische redene hebben of ze moeten een behoorlijk dikke vacht hebben bij een hittegolf die lang dreigt aan te houden.

Ijzers is hier echt een no go, mochten de hoeven echt hard slijten door bijvoorbeeld te lange buitenritten oud, dan zou ik hoefschoenen aanschaffen, maar ijzers komen er hier echt nooit in...
Ijzers doen meer kwaad dan goed, hieronder een stukje met enkele nadelen van ijzers in Jip en Janneke taal

http://paardenhoeven.info/blog/2015/03/31/10-nadelen-van-hoefijzers/

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:32

Mijne staan geen van allen op ijzers. Degene die wel naar de keuring gaat gaat wel voor op ijzers (maar die is drachtig en geen veulen aan de voet).

Wat het bijten betreft; ik zou het ook flink afstraffen. Maar ik herken het terror hengst veulen (tot nu toe in ieder geval) helemaal niet. Vorig jaar ook niet. Ze springen wel wat op moeders, maar verder wel braaf. Hopelijk blijft dat want ik heb kinderen in de peuter en kleuter leeftijd en vooral mijn dochter vindt het heerlijk om ermee te knuffelen.

Volgend jaar krijgt ie weer een half broer of zusje. Hier zijn ze inmiddels alle 3 drachtig *\o/*

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:49

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Brigitte_D: carienke 336 dagen