[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:33

Ja, rood of bruin. Zwart is niet geheel uitgesloten, maar als de hengst nog geen zwarte nakomelingen heeft gegeven moet je er maar van uit gaan dat ie dat ook niet kan geven.

Snoevie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:35

Ja op die manier,ik snap m!spannend hoor ik ben zo benieuwd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:37

Het zou wel mooi zijn als er een rodblakke of stiekem toch een grablakke uit komt, is toch een apart kleurtje bij fjorden.
Wanneer zie je dat bij fjordenveulens? Ik begreep dat het best lastig te zien is als ze net geboren zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:40

Ja dat kan inderdaad moeilijk te zien zijn. Rode veulens worden met witte hoefjes geboren en dat zie je dan natuurlijk,en vaak kan je ook de rossige wimpertjes al onderscheiden. Gra is lastiger te zien soms,dat zie je in t begin als ze er net zijn als een gloed

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:44

Wow, wat zijn er al veel mensen die de namen al klaar hebben! Wij hebben meestal pas een naam als het veulen er is, al had ik vorig jaar al 1 naam in mijn hoofd, die ook perfect bij het veulen bleek te passen, maar ook toen hebben we een dagje gewacht voordat ze haar naam kreeg. Nu kan ik nog helemaal niets naar mijn zin vinden, maar ja dat komt wel als het veulen er eenmaal is.

Spannend voor sommige, met alle kleuren die eruit kunnen komen. Bij ons is het heel simpel, sowieso schimmel en (ik denk) ook sowieso vosgeboren.

KootMiraDrum schreef:
Hoe gaat het eigenlijk met Shoukran, Al_Zawraa?

Het lijkt iets beter te gaan +:)+ DA was hier een week of 3 geleden, en dacht iets minder ruis te horen.
Maar hij zal nooit helemaal goed worden, hij blijft ook ver achter in groei, wat waarschijnlijk dan ook weer zijn geluk is.
Wel zal hij ouder gaan worden dan de DA vorige keer gedacht had, dus dat is in ieder geval positief.
Hij vind zichzelf ook al heel wat, hij begint aardig mans te worden nu :D

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:47

@ Neon, Damn, wat kun je dat goed uitleggen zeg. +:)+ Ik ben al een paar keer aan t kijken/rekenen geweest, maar loop altijd vast.... :? Zou je misschien voor mij eens een berekening op die van mij los kunnen laten???? :D
Merrie = vos MM = vos MV = schimmel MMM = vos MMV = vos. Zie ook: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129885
Hengst = bruin, MV = schimmel, VV = bruin, zie http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=260741

Merrie heeft drie veulens gehad, alle drie van een bruine hengst, alle drie bruine veulens. (Misschien toeval?)

Over namen, hier ook t G probleem.... Ben er nog helemaal niet mee bezig ook. Eerst een veulen, dan een naam...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:07

Ik wil wel een poging wagen, alleen zit er een lastig probleempje bij de kleuren die je nu geeft.....aan de kleur schimmel heb ik in dit geval niets. Schimmel is ook een modifier, en ik heb de kleur nodig waarmee ze geboren zijn. Als je daar achter kunt komen?
Misschien kan ik er ook wel achter komen, maar dat wordt vanavond niet meer. Ik sla je post even op zodat ik hem makkelijker terug kan vinden, en dan ga ik wel aan het puzzelen.
En van welke hengst heeft je merrie eerder veulens gehad? Misschien handig om die agouti te bepalen bij je merrie, want zo op het eerste gezicht zie ik die nog niet (maar ja, wat zit er onder dat schimmelkleurtje in die lijn? ;) ).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:23

Neon,onze DBT kleurenexpert :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:36

Ik weet niet eens wat voor kleur mijn merrie als basis is, ze is nu wit n.l. . Op haar papier staat palomino bont maar dat kan niet omdat de ouders geen creme dragen. Ik heb haar nog niet laten testen, maar ze leek vos met witte manen bij de geboorte. De hengst is vos (minimaal)bont en draagt mogelijk zilver. Ik zie wel wat voor kleur het veulen wordt :D .

De uiers van Bibi vullen steeds verder, spenen wijzen naar beneden maar zijn nog niet vol. Ik ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren... .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:38

Valt wel mee, zolang ze niet met grullodingen, rare bontvormen, en van die enge minipaardencombi-kleurtjesmengelingen komen kom ik er wel uit. O ja, van appaloosa weet ik gelukkig ook wel het een en ander, alleen daar is nog niet alles over bekend. :7

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:40

Nou ik vind het heel knap dat je het zo goed kan uitleggen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:43

Hypotetische vraag dan Neon palomino snowflake x zwart shabrak bont, wat zijn dan de kansen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:48

Sharani heb je geen foto ben ik wel benieuwd naar :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:56

Onley: Ik heb het geprobeerd om een foto te maken maar daar ben ik niet handig in bij zo'n mini.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:02

ow ja dat is uhm erg laag ja dan moet je al bijna erbij gaan liggen :o

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:11

Fijn dat Shoukran beter gaat zeg!
Mira's veulen gaf me vandaag, op dag 235, een kado, hij was druk en goed voelbaar in de buikwand, zeg maar tussen uier en lies in. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:07

shoukran betekend toch 'dankjewel' in het arabisch?
mooie naam!

nog een weekje en Ravina gaat richting de 240 dagen,en dan nog 100,klinkt wel gaaf vind ik

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:36

woow ik zie hier kleuren voorbij komen waarvan ik echt nog noooit heb gehoord haha

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:45

Charaz schreef:
Hypotetische vraag dan Neon palomino snowflake x zwart shabrak bont, wat zijn dan de kansen?

Als je op de appaloosa-kleur doelt, dan heb je de meeste kans op roan, sjabrakbont of snowflake. Of een combinatie, roan-sjabrakbont.
Basiskleur is zo niet te beoordelen, vos, bruin, zwart, al dan niet met verdunningskleur. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:13

lindalieneke schreef:
@ Neon, Damn, wat kun je dat goed uitleggen zeg. +:)+ Ik ben al een paar keer aan t kijken/rekenen geweest, maar loop altijd vast.... :? Zou je misschien voor mij eens een berekening op die van mij los kunnen laten???? :D
Merrie = vos MM = vos MV = schimmel MMM = vos MMV = vos. Zie ook: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129885
Hengst = bruin, MV = schimmel, VV = bruin, zie http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=260741

Merrie heeft drie veulens gehad, alle drie van een bruine hengst, alle drie bruine veulens. (Misschien toeval?)

Over namen, hier ook t G probleem.... Ben er nog helemaal niet mee bezig ook. Eerst een veulen, dan een naam...

Je merrie is vos, Apollos heeft hoogstwaarschijnlijk ook een vosgen. Die schimmelmoeder heeft 1 bruin veulen gegeven (Apollos) en meerdere vossen, hoogstwaarschijnlijk is die merrie dus schimmel, vos geboren.
In ieder geval heb je daarmee 50% kans op vos. Er zit een behoorlijke kans in dat Apollos ook homozygoot voor agouti is, en daarmee is de andere 50% ook opgevuld; bruin.
Bovendien kan je merrie ook agouti dragen. Daarmee acht ik de kans op een zwart veulen heel erg klein. In het geval dat de hengst heterozygoot is en de merrie geen agouti draagt is de kans 25%, maar ik denk niet dat dit scenario het geval is (is niet uitgesloten, maar met de info die ik nu heb kan ik het niet geheel uitsluiten). Persoonlijk denk ik dat je kansen 50% vos en 50% bruin zijn, of 50% vos, 37,5 % bruin en 12,5% zwart.
Ik zie dat je merrie 2 maal met Padinus bruin heeft gegeven, Padinus is heterozygoot voor agouti. Kan zijn dat je merrie agouti doorgegeven heeft aan de nakomeling. Azteca heeft tot nu toe nog geen zwart gegeven, enkel vossen en bruinen, en die is waarschijnlijk homozygoot voor agouti, dus in combinatie met je merrie kon die enkel maar vos of bruin geven.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:35

Zo, Neon! Wat interessant allemaal zeg.
Nudine is vos, Kasparow is zwart (of zwartbruin), het vorige veulentje was heel donkerbruin of misschien koffievos. Maar volgens mij heb ik het meest kans op een vos... Afwachten maar als het maar gezond is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:40

Hier doet kleur er niet zoveel toe. Pasch is vos geboren met veel wit (schimmel geworden) en Pendragon is Donkerbruin met bles, dus als ik veulens van andere jaren bekijk ga ik voor schimmel met veel wit ;), veulen zwart/bruin/vos geboren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:56

_Noor, met Kasparow heb je inderdaad 50% kans op vos. :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:00

Ik ben benieuwd naar de kleur van mijn veulen, de tint :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:18

ach,ik krijg waarschijnlijk (weet ik vrij zeker) een bruin geboren schimmel...en anders een vos geboren schimmel.

en hopelijk ook met weinig wit.....