[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:52

ben ik helemaal met je eens. Het mooie goudgele eet Bo graag, maar wat donkerder absoluut niet.
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het wat donkerdere stro wel wat beter vocht vind opnemen hihi. Wij hebben het beide op stal. Dus donkerder onder en het mooie gele er bovenop haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:00

Nee, op het moment alleen hooi.
We wilden ze vandaag in de wei zetten, maar het was echt te glad.
In droge periodes mogen ze op het land, maar het is de laatste tijd te nat geweest.

Het is voor ons inderdaad wel even uitproberen geweest;
Hoeveel hebben ze nodig?
Hoelang doen ze erover?
Is dat lang genoeg?
Blijven ze op gewicht of juist niet?
Maar we hebben nu een mooie balans gevonden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:10

Hier "voerden" wij ook een plakje stro bij paarden die op vlas stonden, tegen de verveling. Als het goede kwaliteit is en ze geen hele balen per dag eten, krijgen ze er volgens mij geen verstoppingen van.
Met mijn mini's doe ik dat niet, die doen lang genoeg over een klein plakje hooi.
Ik heb nu trouwens wel een heel slechte lading gekregen :( ze eten de helft niet op en dat kan dan de mesthoop op, ga daar toch wat over zeggen bij de volgende bestelling (kan nu wel bellen, maar als ze het om komen ruilen heb ik momenteel een probleem met mijn rug :') )

Zijn er trouwens mini-eigenaren die met 4-5 mini's ook die ronde balen voeren? Is vaak veel mooier spul maar ik vrees dat het heel onhandig is hier... :o

Oh KBK dat is vreselijk! Ik heb mijn eerste merrie nu anderhalf jaar ongeveer, maar ik ben nog steeds bezig met kijken wat goed is! Nu wisselt het voerschema ook vaak, showconditie, weideconditie en mama-conditie, zijn echt 3 totaal verschillende dingen, heel moeilijk allemaal!
Ben benieuwd hoe ze er nu uit zou zien als ik haar zou scheren, ze lijkt me iets te dik, maar ik denk dat het nu wel oke is... Lastig!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:18

Ik voer die Linda. Is heel mooi hooi maar ook heel rijk. Je moet ze wel goed uit elkaar halen. Dus je moet wel wat plek hebben. Met 3 doe ik der iets meer als een maand mee. De balen zijn hier zo'n 350kg.

Heb een heel interessante foto gevonden van een veulen dat, op het aantal dagen dracht dat marley nu is, verworpen is. Ze hebben gewoon hun kleurpatroon al :O
Spoiler:
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:19

Ik heb nu een super grote vierkante blok hooi van over de 500 kilo, super gerief, zonder stof en ze eten het heel graag. Heb ook nog balen liggen maar das echt hooi, geen voordroogfan, ook beestjes niet :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:22

Tjinta schreef:
MarijeR hoe is het met jouw dames? Daar moet toch al uierontwikkeling te zien zijn?

Ja De eerste merrie krijgt al mooi uier.
Vandaag op dag 305. Ze is al eerder op 304, 310 en 317 dagen bevallen.
Afbeelding

Het was hier ook vreselijk glad vandaag maar gelukkig kon alles wel naar buiten. En het regent/sneeuwt op het moment alweer met -5 en ik geloof niet dat het er beter op wordt :=

Linda2008, ik heb dan wel meer mini's maar heb op 2 plekken van die midi balen open liggen omdat dat praktischer is met voeren.
Van de baal die binnen ligt, eten zo'n 4 paardjes en daar doe ik wat langer mee en dat gaat prima. Met 2 groepen buiten doen ze ongeveer 3 dagen met een midi baal. Buiten zou ik het niet redden met een klein aantal paardjes ivm voersnelheid maar binnen is het geen probleem.
Moet ik wel zeggen dat het van eigen land is en echt mooi droog en goed opgeslagen (op pallets en onder doek) en dat weet je natuurlijk niet als je koopt. Als het vochtiger is of slecht opgeslagen is geweest, kan je het minder lang open laten liggen.

Stro voer ik niet. Kan ze wel stro geven maar ze halen hun neus er voor op :')

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:33

Spannend voor de eerste merries die op de lijst staan.
Wij hebben gelukkig geen last van de gladheid al is een berg je sneeuw best welkom.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:58

Zo Marije! Die uier begint goed!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:05

Ik voer aan whis alleen goede kwaliteit weidehooi.
Bij haar kan ik geen graszaadhooi of stro geven met verleden met verstoppingskoliek.
Ted krijgt naast weidehooi graszaadhooi ivm zijn gewicht.
Hij doet het er goed op.

Marije dat is al een mooi uier!
Spannend hoor veulenseizoen komt dichtbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:10

Linda, klopt, maar ben zo blij dat we het nu wel zelf in handen hebben!
Op onze vorige stalling kregen ze onbeperkt kuil en je kunt wel bedenken wat dat met een koudbloed doet. :x

Luna, zulke foto's ben ik ook tegen gekomen toen ik op foal xx days zocht en deze foto ook.
Ik vind het niet vies ofzo, eigenlijk heel interessant, maar ook wel weer erg sneu.

Marije, spannend zeg!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:14

Vanmiddag met Ted naar het strand geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:26

Wat mooi zeg!
En mooi schoon nog!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:37

Ik heb tarwestro, van goede kwaliteit. Heb een 300 kilo baal staan, als die op is ga ik naar de leverancier en daar keur ik eerst het stro. Niet goed genoeg, rijd ik naar de volgende.
Neon heeft doorgaans dunnere mest, voor haar is het juist goed om stro te geven. Is tevens gedeeltelijke stalbedekking, voorste gedeelte van de stal. Achter ligt vlas in, daar mest en plast ze. Alleen eet ze schoon vlas, wat dus juist koliek geeft, vandaar dat ze op haar schone stuk stro als stalbedekking krijgt.

Wij hebben dit voorjaar een loader gekocht, ideaal voor pakken voordroog en stro binnen te zetten. *\o/* Donderdag nog een nieuw pak stro binnen gezet daarmee, en maandag een pak voordroog.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:38

Vlas is inderdaad levensgevaarlijk als ze dat gaan eten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:39

Ik vind het ook helemaal niet vies maar heel erg interessant. Ik heb ook op mijn pc ergens een foto van lunas veulen. Sommigen vinden dat luguber. Ik had het nodig om het een plaatsje te geven.

Mooie fotos _patrick_ !

Het 1ste 2016 veulen is er trouwens al :+ maar denk niet dat baas op bokt zit

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:03

Ook ik voer van die grote ronde balen.
De balen die bij mij komen zijn zo'n 400 kilo. Doe er 2,5 tot 3 weken mee (afhankelijk van de kwaliteit, verschilt soms nog wel eens)
Daar eten 6 shetten en mijn 1,5 jarige fuchs van :)
Ze doen het er super op!

Moet zeggen dat ik alleen nog geen handige manier heb van open maken.. het staat bij mij buiten onder een zeil wat toch altijd vochtig word..

Had andere jaren altijd rechthoekige pakken van 400 kilo maar nu ronde.. De kwaliteit van deze zijn veel beter en geen diarree gezien tot nu toe! Dat was andere winters wel anders..
Dus mocht iemand nog handige tips hebben om makkelijker mijn baal open te maken zonder dat die helemaal open ligt en snel verrot..
Nu snijd ik steeds de helft open en trek plak voor plak eraf, maar aan de zijkanten van het pak gaat het steeds lastiger omdat het natuurlijk eigenlijk rondom afgewikkeld moet worden..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:11

Helemaal opensnijden zodat je rondom kunt afwikkelen en apart een zeil erover heen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:16

R12312 schreef:
Helemaal opensnijden zodat je rondom kunt afwikkelen en apart een zeil erover heen.

Dan stort me hele baal in?
Hij staat op (nat) gras.. en los zeil erover heb ik al maar het blijft vochtig/nat onder het zeil.. dan is zo de hele baal nat?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:18

Nee tuurlijk niet, gewoon rondom afwikkelen. Hier stort het nooit in :D

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:21

R12312 schreef:
Nee tuurlijk niet, gewoon rondom afwikkelen. Hier stort het nooit in :D

Hmm oké ga het toch maar een keer proberen dan. Bij me volgende baal want als ik nu het plastic er volledig af haal stort hij voor de helft in (van de halve baal zijn de plakken al een stuk eraf)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:24

Wij snijden em volledig open en leggen hem open neer. Neemt wel de oppervlakte van een autogarage in beslag maar dan is het helemaal los en makkelijker te verdelen. Veel hebben de dames eigenlijk niet nodig deze winter. Kunnen af en toe de weide nog op. Al wil ik em nu tot februari maart goed laten ahum "groeien" hijs kaal nu dus zal amper groeien als er vriesweer op komst is

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 01:25

alleen als ie heel smal is stort ie in, maar pak dan een kruiwagen of 2 en vul die met het laatste gedeelte

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:25

Beste kun je die open pakken op pallets zetten.
Zo trekt het vocht uit de grond er niet in.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:35

Hmm ik hou het toch maar bij mijn kleine baaltjes :o dat neemt iets minder ruimte in beslag...

Ted is knap zeg!!!

Marije, dat is al een mooi uier, spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:53

Merken jullie ook bij jullie merries dat het liggen niet meer zo goed gaat?
Tot voor ongeveer een week terug ging Kim altijd op een vast tijdstip slapen en dat duurde altijd ongeveer een uur.
Ze had al wel af en toe dat ze eerst weer even op moest staan na een minuut omdat ze niet goed of lekker lag, maar dan ging ze opnieuw liggen en sliep ze wel.
Nu sinds een week merk ik dat ze niet langer dan 5 á 10 minuten kan blijven liggen.
Het lijkt haar echt heel veel ongemak te geven.

Zonet heb ik het veulen trouwens tegen mijn hand aan voelen bewegen. <3
Het was best wel een bizarre gewaarwording, het veulen rolde als het ware door mijn handpalm.
Het is zo bijzonder allemaal, ik had dit echt niet willen missen.