[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:27

@merel_claire: Mooie merrie! Ze ziet er goed uit....

@horsii: dank je wel!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:30

Ik ben echt verliefd op Chennai! <3 Knappe merrie, ik hou wel van bont! :D

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:30

Dank jullie wel.
CubaLibra: jouw merrie heeft wel al lekker buikie zeg! Leuke merrie.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:36

CubaLibre, Chennai is al behoorlijk fors zeg! lekker buikje! Ben benieuwd wat eruit komt!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:36

Ik vind Chennai zooo mooi! <3

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:41

Bedankt iedereen!

Ik ben ook wel erg benieuwd wat eruit komt....

Ondanks alles ben ik superblij met Chennai en is ze voor mij de mooiste bonte van de wereld.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:00

Ze is mooi rond aan t worden lonneke!!
Mel en Channai zitten toch best dicht bij elkaar?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:05

Volgens mij scheelt het 5 dagen....

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:26

Merel en ik zitten wel gelijk :D Mooi merries trouwens! :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:42

Lekker strandplaatje gezien van een merrie :)
Chennai is een mooie merrie en lekker buikie al :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:56

Mooie foto merel_claire!

Chennai is ook leuk!!! Alleen zie ik de buikjes toch het duidelijkst als ik het hele paard op de foto zie..
Wil je eens een foto plaatsen van Chennai in z'n (haar dus :P) geheel?

Ik heb net Dais dr vitamientjes opgehaald bij de DA. Tikt lekker aan >;)
Maar goed, stalletje uitgemest, was wonderbaarlijk schoon en droog! Hoefde maar één plakje bij en een halfuurtje in de regen gewandeld. HEERLIJK.... :brr:
Alles voor het paardje...

Zit alleen te denken: Als ze nu 10 dagen lang alleen maar een halfuurtje mag wandelen. Daarna is ze echt 8 maanden, en dan? Ik wil het rijden wel weer opbouwen, omdat ze te zwaar is én ik wil dat haar conditie goed is voor als het veulen komt. Maar ja... is het wel goed voor haar om haar met 8 maanden weer op te pakken?
Aansingelen vindt ze nooit leuk, maar nu helemaal niet meer.
Maar als we eenmaal aan het rijden zijn, is ze helemaal gelukkig! Oortjes naar voren en dribbelen maar! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:58

Zo Lonneke, dat is al een flink buikje. :j
Maar Chennai is erg rank, als je ziet hoe smal ze nog op de borst is, veulen moet natuurlijk wel ergens blijven he. :+

Snoevie schreef:
dat snap ik niet,want de ouders van Ravina en Rubis zijn beiden brunblakke,kan het veulen dat niet doorkrijgen zegmaar?
want die ouders met brunblakke kleur kunnen dus wel een rodblakke of grablakke geven als ze daar een gen voor dragen

voor zover ik weet heeft de hengst nog nooit gra veulens gegeven.

en op wat voor kleur heeft het veulen dan kans?

de vader van Ravina is brunblakke,maar die geeft wel allerlei kleuren aan zijn kinderen mee

Ik noem het maar even voor de gemakzucht vos, bruin en zwart, want met rodblakke, brunblakke en grablakke komen mijn vingers iedere keer in de knoop. :+
Eigenlijk zijn er maar 2 genen, rood (vos) en zwart. Zwart is dominant.
Een vos kan dus nooit een zwart gen hebben, anders kwam dat tot uiting. Een vos heeft altijd 2 rode genen.
Een zwarte kan 2 zwarte genen hebben, maar ook een rood gen en een zwart gen.

Dan heb je nog een allel, een modifier zeg maar. Agouti is de modifier die bruin veroorzaakt. Agouti dringt de zwarte kleur terug naar de uiteindes (benen, manen, staart, oorpuntjes). Agouti toont alleen op een zwart gen, aangezien bij rode genen geen zwarte kleur terug te dringen is.

De hengst is rodblakke of dus vos. Dat betekend dat hij 2 rode genen heeft. Hij komt echter uit 2 bruine ouders (en die hebben beiden dus genetisch dus een zwart gen, een rood gen en agouti gehad), je weet dus niet of hij agouti heeft meegekregen of niet, want dit zie je dus niet op vos. Hij kan zelfs 2 maal agouti meegekregen hebben, omdat hij het van beide ouders kan hebben gekregen. Wanneer dit zo is zal hij altijd agouti meegeven aan het veulen.

Je merrie is grablakke of dus zwart. Dit betekend dat zij geen agouti heeft, anders was ze bruin geweest. Omdat ze geen agouti heeft kan Ravina zelf dus ook geen agouti doorgeven aan een veulen. Je zegt dat de vader brunblakke is en allerlei kleuren mee geeft aan zijn nakomelingen. Dan zit hij genetisch hetzelfde in elkaar als de ouders van de hengst, rood gen, zwart gen en agouti. Ravina heeft in ieder geval van 1 ouder zwart gekregen, maar zou van vader zowel zwart als rood kunnen hebben gekregen.

Wanneer Ravina rood heeft gekregen, heb je een compleet genenpotje van rood(1)-rood(2) (vaders) en rood(3)-zwart(4) (moeders).
De nummering heb ik even gegeven om duidelijk te maken hoe de genen bij elkaar komen.
Wat je dan kunt krijgen is:

rood(1)-rood(3) ---> 2 maal rood is vos
rood(2)-rood(3) ---> 2 maal rood is vos
rood(1)-zwart(4) ---> 1 maal rood en 1 maal zwart is zwart
rood(2)-zwart(4) ---> 1 maal rood en 1 maal zwart is zwart

In dit geval, 50% vos en 50% zwart

Wanneer Ravina van vaders kant zwart heeft gekregen, heb je een compleet genenpotje van rood(1)-rood(2) (vader) en zwart(3)-zwart(4).
Wat je dan kunt krijgen is:

rood(1)-zwart(3) ---> 1 maal rood en 1 maal zwart is zwart
rood(2)-zwart(3) ---> 1 maal rood en 1 maal zwart is zwart
rood(1)-zwart(3) ---> 1 maal rood en 1 maal zwart is zwart
rood(2)-zwart(4) ---> 1 maal rood en 1 maal zwart is zwart

En in dit geval, 100% zwart.

Echter, dan heb je nog het geval agouti. Als de hengst geen agouti draagt wordt er niets bruin.
Als de hengst eenmaal agouti draagt, wordt de helft van je zwarte kans kans op bruin.
Als de hengst tweemaal agouti draagt, heb je geen kans op zwart meer en wordt alles bruin. En aangezien de hengst geen zwarte (grablakke) nakomelingen heeft gekregen heb je een grote kans (en daar kun je dus wel van uit gaan) dat hij inderdaad 2 maal agouti draagt en je geen kans hebt op grablakke.

Eindconclusie: als je merrie een rood gen heeft gekregen heb je kans op rodblakke en brunblakke.
Als je merrie geen rood gen heeft heb je alleen kans op brunblakke.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:59

als ze het nog leuk vind kun je rustig rijden,zelfs nog tot de dag voor de bevalling

en daarbij hoef je niet serieus te trainen,stapritjes zijn ook leuk...

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:03

Mooie meiden komen er weer langs!
Claire: merel ziet er erg goed uit! Leuke foto ook :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:07

Chennai is een schitterend diertje <3 .
ik hou van bont en ben reuze benieuwd naar het veulen van ervan :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:08

inowa schreef:
als ze het nog leuk vind kun je rustig rijden,zelfs nog tot de dag voor de bevalling

Dit heb ik haar twee drachten hiervoor ook gedaan, vond ze geweldig! Serieus trainen doen we nooit, we zijn meer boscrossers :D
Maar kan ik dan, over een week of twee, wel weer langzaam opbouwen met draven en later galop, zodat haar conditie weer beter wordt, of is dat nu best laat in haar dracht en dus te zwaar? En kan ik het beter bij stapritjes houden, haar voer een beetje aanpassen en wat ze dan nog te zwaar is maar voor lief nemen?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

Ik denk dat dat wel moet kunnen hoor, dat geven ze zelf ook wel aan :j .

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:12

Dank je wel Noor!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:26

Zo veulen heeft weer een prik gekregen. Hij is eigelijk best braaf met alles, temperaturen gaat makkelijk alleen en prikken moet volgens mij ook lukken. Temperatuur is laag gebleven, is van 39.8 naar 38.1 gegaan, dus oef! eten doet hij nog steeds goed, en hij krijgt nog de siroop, ik heb er nog een vitaminekuur ingeduwd. en dekentje was iets te klein (verkeerde maat dus) dus morgen even een grotere ophalen. Liet hij ook braaf doen.
Pascha heeft een bult van een entreactie op haar borst, maar temperatuur was verder prima, dus gewoon even in het oog houden, zal wel weer wegtrekken.
Morgen nog even 3jarige bij de hoefsmid voor de scheur, hoop dat die gewoon meevalt.

en nu... moet ik nog hond uitlaten, en ben al compleet onderkoeld denk ik :). Maar we gaan ervoor haha, ploffen we straks wel met een kersenpit in bed. :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:50

Cynthia82 schreef:
inowa schreef:

Dit heb ik haar twee drachten hiervoor ook gedaan, vond ze geweldig! Serieus trainen doen we nooit, we zijn meer boscrossers :D
Maar kan ik dan, over een week of twee, wel weer langzaam opbouwen met draven en later galop, zodat haar conditie weer beter wordt, of is dat nu best laat in haar dracht en dus te zwaar? En kan ik het beter bij stapritjes houden, haar voer een beetje aanpassen en wat ze dan nog te zwaar is maar voor lief nemen?

gewoon lekker blijven doen wat je altijd doet,draf en galop kan rustig.
wel goed blijven opletten met zwaarder arbeid dat ze het ook echt nog aankan,als ze bij wijze van na een paar galopsprongen helemaal buiten adem is dan kan ze het duidelijk niet aan..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:56

@Cynthia: ik heb vandaag geen foto kunnen maken van haar hele lijf, zal het morgen wel proberen te doen.

@Neon: Chennai is ook erg rank en idd moet het veulen ergens blijven maar toch vind ik dr al behoorlijk aan de maat.

@Onley: ik ben ook een bont-fan en ook erg benieuwd naar het veulen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:58

Ze is nu (licht) spierbevangen geworden van bijna niets: 1 uurtje in het bos rijden, waarvan in totaal 5 minuten draf en 2 minuten galop.. En dat terwijl ze normaal gesproken nooit wat mankeert.
Normaal rij ik inderdaad gewoon door, ook omdat ze het zelf zo leuk vindt. Maar nu is het toch misgegaan en zelf geeft ze niets aan (behalve dan dus dat ze meer plast). Ook nu wil ze nog steeds rennen :)
Ik bekijk het volgende week wel even en anders vraag ik hier gewoon weer om hulp..

Zitake: fijn he, die beestjes.. Ze houden je lekker bezig.. Gelukkig lijkt het iets beter te gaan met Deano

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:05

dus dat was de reden van haar vele plassen?
Jee en dat van een uurtje boswandelen.

Ja ze houden je idd bezig. Hij lijkt idd iets beter te gaan, maar hoesten is er nog steeds, dus we gaan door :). Vanavond gelukkig wel veulenvoer gehad, (volgens mij alle drie, maar kom ;)).
Een dezer dagen even een voerschematje opzetten.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:22

Hier weer een mijlpaaltje: ik zag net op de calculator dat Bridie vanaf vandaag nog 90 dagen heeft te gaan. Het begint overzichtelijk te worden ;-).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:29

Neon: super bedankt voor je uitgebreide uitleg,het kan dus rood of bruin worden zegmaar,als ik t goed begrijp