[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:05

Haha, die Flo := !

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:28

Flo is gepaneerd :D

Vandaag de foto's ontvangen van de fotoshoot van afgelopen zaterdag. Twee collega's hebben de hele dag overal foto's van gemaakt voor later en natuurlijk hoorden daar ook de paarden bij.

Lara is rond :7 en Dunja is groot :+ Lara moet nog 41 dagen, maar is nog prima te pas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:32

Oh Suffie ja ze ziet er goed uit!
Mooie fotos. Dunja is grooot ja! :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:46

wow suffie dunja is megaaaa groot en lekker veel sooty

je merrie is ook al goed dik

ocharme silly, komt helemaal goed hoor met je merrie, helaas ja de zorgen houden nooit op :D

joysjuh1987 in plaats van sooty valk wil ze liever muizevalk zijn denk ik :j

gelukkig pretty, al kan het best dat ze al uier maakt toch?

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:52

Euhm... als die ene al zo groot is.... hoe groot is die vos dan wel niet :oo

Pretty, kleintjes zijn toch vanaf 300 dagen al in de veilige zone??

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:11

Marije gefeliciteerd met je veulentje!!

Chemlys, een gezonde dochter. Doe je voor haar ook een "veulen"foto plaatsen, ik ben heel nieuwsgierig :D

Baudyh, grappig om te lezen dat je plaatst dat mensen vaak veel te veel voeren aan hun paarden en vervolgens ben jij volgens mij degene hier die het meeste voert aan haar paard :Y) Ik begrijp dat jij leverancier bent van (paarden)voer? Wel fijn om zo'n kenner hier in het topic te hebben!
Mooi veulen heb je trouwens gefokt, schitterende uitstraling! Je merrie maakt al serieus werk van de melkfabriek. Heb je niet het idee dat ze

Silly en Setteli kunnen ook aftellen. Harmony heeft een prachtstal tot haar beschikking, wauw!

Aniek, je merrie gelukkig toch drachtig. Spijtig dat je afscheid hebt moeten nemen van de stalhond. Dat is nooit leuk en je bent er nooit aan toe.....

Cynthia al inpakplannen, nog even en dan is het zover. Lekker gaan genieten *\o/*

Juval, eindelijk begint je merrie te vullen, ze is zo in een prachtige conditie! Zien dat je dit na de bevalling ook zo kunt houden :j

Mooie foto Kabayo van Lady's moeder. Prachtige merrie is het ook. Gaat het nu goed met haar? Krijgt ze ook medicijnen of kijk je het zo aan?

Spook is een heel mooi spookje. Ben benieuwd wat daar voor een spookje uit gaat komen :')

Faline, die tekening is geweldig :') Het lijkt mijn Lara wel qua figuur en aftekeningen :+

Pretty, jouw hooi/kuil herken ik. Ik heb de paarden dan ook nu in twee groepen staan, want mijn Welsh, Shet en New Forest hebben echt last van de rijke kuil. De paarden doen het er erg goed op en krijgen ook nog de hele dag weidegang en er staat nog behoorlijk wat. Voor de pony's heb ik nu toch maar hooi gekocht, anders ben ik bang dat er straks een ziek wordt.

Goed weidebeheer is zo belangrijk. Alles wat groeit heeft voeding nodig, dus mensen die zonder bemesting van de weide kunnen zorgen ervoor dat het gras, maar ook hun paarden heel veel tekort komen. Mijn man is ook dagelijks betrokken bij het landwerk en de voeding en dat zal straks niet anders worden. Het scheelt zoveel in de kosten als je goed ruwvoer hebt en dit hebt laten onderzoeken. Het verdient zich altijd terug.

Chantall, jouw merrie is ook zo mooi rijk bezaaid met aftekeningen. Kan het niet duidelijk zien, is ze een bruine of een vos?

En dan voor jullie allemaal: bedankt voor jullie lieve, opbouwende, steunende, hartverwarmende berichtjes. Daar mag de familie een voorbeeld aan nemen :o Zoveel onbekenden hier in het topic, maar geweldig hoe wij hier met elkaar omgaan +:)+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:12

linda2008 schreef:
Euhm... als die ene al zo groot is.... hoe groot is die vos dan wel niet :oo

_O- Lara is ruim 1.80m en Dunja is al ruim over de 1.60m
Daarom durf ik haar ook wel te dekken met een pony, want die merrie is echt mega en ik vind haar gewoon te groot :+ Ik kan niet eens opstappen zonder krukje en dat is niet handig als je veel van buitenrijden houdt en er onderweg wel eens af moet........

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:35

Doet mij goed om te horen suffie, zo is het nl ook echt bedoeld en zo voel ik het andersom ook.

Ik ben enorm nerveus voor alles wat er komen gaat, maar jullie stellen toch altijd wel gerust.

Pfff 1.80! Alles boven de 1.75m vind ik echt te groot haha.
Inderdaad alleen al met buitenritten :P

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:42

suffie schreef:
Baudyh, grappig om te lezen dat je plaatst dat mensen vaak veel te veel voeren aan hun paarden en vervolgens ben jij volgens mij degene hier die het meeste voert aan haar paard :Y) Ik begrijp dat jij leverancier bent van (paarden)voer? Wel fijn om zo'n kenner hier in het topic te hebben!
Mooi veulen heb je trouwens gefokt, schitterende uitstraling! Je merrie maakt al serieus werk van de melkfabriek. Heb je niet het idee dat ze

We hebben 3 fokmerries staan. Eentje is er boven de 1.70m die moeilijk op gewicht te houden is. Die altijd hele grote veulens geeft. Net die ene krijgt 3 kg merriebrok als ze straks zo ver is. Krijgt nu nog maar 1 1/2 kilo op een dag en pulpbrok en hooi.
De andere die er bijna aan toe is. Krijgt 2 kg op een dag. Dat is een heel ander paard.
En de 3e die pas in mei zover is staat op 1 kg nu.

De rest van de paarden zitten gemiddeld op 1 kg per dag. Sommige minder maar die krijgen wel voeding hoog in de vitamines mineralen.
Dat is gewoon belangrijk.

Ik kom op stallen waar er rustig een sportpaarden 3-6 kilo per dag gevoerd word. Dus ja ik voer niet zoveel.

Maar wat wilde je nog zeggen met je laatste zin....

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:55

Marije, nog gefeliciteerd!

Suffie, wat een goed nieuws dat de boerderij verkocht is!

Fotsy, mooie buikjes!

Baudyh, hier hebben we ook een merrie , lenthe op 3 kilo staan.
Dat heeft zij echt nodig en ze is 1,58.
De rest krijgt lang niet zoveel.
Lenthe zit nu op dag 318.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:04

Pretty je zit toch bijna veilig met karin?

Wauw die palomino sooty!! Ik wil die in het klein!! Al heb ik die geloof ik wel staan, maar is ook roan denk ik.. van het voorjaar maar eens bekijken in zomervacht, maar dan is die lang niet zoveel sooty als deze en dat vind ik zo gaaf!

Tja 1.80 ik hoef ze ook niet zo groot, maar kan er wel opstappen. Zelfs na tijd niet gereden of gesport te hebben stap ik wel zo op paard van vriendin van 1.75 dus ben nog best flexibel :P

Mijn kwpn merrie moet ook erg veel qua voeding hebben tijdens haar dracht. Ze heeft wel 1x op 1.5 hectare weiland gestaan met haar veulen en ze heeft er noooit meer zo goed uit gezien dan toen.. Wilde dat ik dat ieder jaar voor haar had.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:05

baudyh schreef:
Maar wat wilde je nog zeggen met je laatste zin....

Haha, toen ging de telefoon en typen en praten gaat niet gelijktijdig. Wat ik wilde vragen; heb je niet het idee dat je merries juist meer uier gaan maken als je merriebrokken voert. Mijn merrie heeft het tot 2 weken geleden gedaan op gras overdag, 's nachts onbeperkt kuil en een vitamine korrel. Ze krijgt nu sinds 2 weken een halve kilo merriebrok gevoerd over 2 voerbeurten en sinds ik dat doe, begint haar uier te werken en heeft ze echt zucht. Was vorig jaar ook zo, dus het viel mij nu ook weer op. Of ze het nodig heeft weet ik niet, maar die van mij is ruim 1.80m en ze krijgen normaal nooit brok.
Bij de droge koeien zien wij dit ook, blijven ze te lang luxe voer mee eten, dan ontwikkelen ze beduidend meer zucht in het uier dan de "gewone" droge koeien.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:12

Tja het verschilt ook wel per paard... ik heb altijd grote gehad. Mijn fjord was 1.54m (voor een fjord behoorlijk aan de maat!) en mijn rijpaard 1.75m foto's waar ik er naast sta, zijn hilarisch... maar als ik er op zat had ik helemaal niet het idee dat hij zo'n kasteel was...

Edit; *uit de oude doos* <3
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:14

Ik weet niet of je met merriebrok nou echt meer uier creëert. En bij deze merrie is het moeilijk te zeggen omdat we haar nog maar pas hebben.
Dus ik weet niet hoe het anders is.
Als je je merrie wat beter kent word dat anders vind ik.
Deze bewuste merrie was al tonnetje rond toen ze kwam in dec.
Ze staat al sinds begin januari op de merriebrok en krijgt nu sinds een paar dagen een uier.
Maar misschien krijgt ze haar veulens wel altijd te vroeg. Dat weet ik ook niet. Dus gewoon nog lastig.
Maar zo een merrie ga ik dan ook niet meer geven dan 2 x 1 schep.
Het is gewoon altijd een beetje vogelen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:26

Ohhh wat een knapperd Linda!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:33

Jeetje Linda die is ook mega wow

Ik kan bevestigen dat je met merriebrok uier aanmaakt , ondertussen vier jaar geleden voorgehad dat ik merriebrokken voerde en bleek helaas op het laatst dat de merrie leeg was. Flo was dus van de merriebrokken en hoefbevangen en had uier. Dus voor mij nooit geen brokken meer. :D gelukkig had ze vroeger nooit last van hoefbevangen en was ze dus snel herstelt. Ken er zelfs die melk hadden en toch leeg waren en ik dacht dat zij ook merriebrok gaf.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:02

Blijkt maar weer hoe handig dit topic is en dan niet alleen voor drachtige pony's.
Ooit gehoord dat je de wei voor fjorden en shetlanders ze schraal mogelijk moet houden en dat beleid gewoon aan gehouden.
Dit gaan we dus nu veranderen...

Chantalll, Mooi buikje hoor, en spannend hou is op en dan moeten wij nog veel langer...

baudyh, Mooi uiertje al

pretty, Leuk, maar inderdaad nu even de rem er op!

Alexandra__, Succes vrijdag!

Fotsy , Mooie ronde schone en iets minder schone buikjes :D

suffie , Mooie foto's! Ze zien er alle 3 super uit!

linda2008, Leuke foto, maar sinds ik alleen shetten heb vindt ik alles boven de meter al groot :+

Eilinora

Idd,vorig jaar kreeg pepper om deze tijd ook al merriebrok en toen makte ze al uier aan.

Nu is het uier nog steeds helemaal niks maar ze krijgt ook nog geen merriebrok.

Hier vandaag de hele dag sneeuw,vreselijk vind ik dat.
Eind van de dag lag er een nog veel dikkere pak sneeuw op de wei.
Afbeelding

Noisy

Fijn dat je het zo ervaart suffie, zo bedoelen we (als ik zo vrij mag zijn om voor iedereen te antwoorden) het ook. Jammer dat je familie er wat minder begaan mee is.

Ik heb ook een ruin van 1.80m gehad. Ik ben 1.69m. Fijnste paard wat ik ooit heb gehad. Hij was op 2 pinken te rijden. Helaas heb ik hem af moeten geven vanwege artrose.

Linda, die van jou is ook een knapperd!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:16

Noisy schreef:
Fijn dat je het zo ervaart suffie, zo bedoelen we (als ik zo vrij mag zijn om voor iedereen te antwoorden) het ook. Jammer dat je familie er wat minder begaan mee is.

Mijn man heeft 7 broers en zussen en een aantal zijn van mening dat ze geld tekort zijn komen en dat ze nu hun gelijk moeten halen. :$ :$ :$ Maar ze vergeten dat mijn man het bedrijf al 25 jaar geleden begonnen is in maatschap en het 17 jaar in eigendom heeft met mij en dat ik ook vanaf het begin fulltime buitenshuis heb gewerkt.

Leuk om al die verhalen over grote paarden te lezen en een mooie vos hoor Linda!

Inowa, mijn man was vandaag op de Campus Dairy in Leeuwarden voor een studiedag en hij kwam al thuis met foto's van de sneeuw, er is nog best veel gevallen. Hier motterde het vanmorgen een beetje, maar zo'n koude wind :brr: :brr:

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:20

suffie, sterkte en toch ook wel veel plezier binnenkort! Zal slikken zijn, maar toch ook wel mooie plannen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:41

Suffie, gefeliciteerd en toch ook veel sterkte.
Maar het zal ook wel rust geven denk ik. Als je dan eenmaal de beslissing hebt genomen dan is het ook fijn als de onzekerheid rond de verkoop e.d. voorbij is...
En het vooruitzicht klinkt goed!

Hier hadden we een beetje sneeuw :)
Afbeelding

Verder nog een merrie die al weer lekker over loopt en eentje die volgende week uitgerekend is. Daarna even pauze tot eind volgende maand.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:38

Suffie: Daira is een donkere vos en is inderdaad rijkelijk bedeeld met aftekeningen... onder op haar buik heeft ze ook allemaal witte vlekken en stippen. Ze is een volle zuster van de Sabino in mijn profiel.

Heb me laten vertellen dat het bij hun vader weg komt.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 01:42

Wat een heerlijke foto Marije wat een wijs koppie! Super mooi!

Haha kon ik aan met mijn 1.64 ushi is ook 1.64 maar oogt kleiner. Zo vaak de vraag gehad of ze een pony was... neeeee

Kabayo, super lief dankjewel. Ik ben juist weg van jou paarden! Ik ben met Ushi niet de laatste geloof dat de laatste in Juli moet hier op bokt. Maar voor mij kan de tijd niet snel genoeg gaan. Ushi is 14 juni uitgerekend en 12 en 13 juni heb ik al mijn inlever datums en presentaties van mijn verslagen en plannen voor school. 14 juni begint mijn zomer vakantie als ik alles haal. Dus ushi moet niet ineens eerder gaan bevallen hahaha :')

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 05:37

Marije, hij is zo knap hé <3

Linda, prachtig dier!

Als ik dat zo zie en lees ben ik erg blij met 1.66m :+
Paard van een vriendin is 4j en 1.75m dus ik ben erg benieuwd waar die eindigt.
Dooms zit op maand 8 nu en krijgt nog geen merriebrok. Gaan we vanaf volgende maand opbouwen.