[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:49

Met veel moeite he, Maseike ;) Ik vermoed dat het veulen op die momenten gewoon even tekeer gaat, of oefenweeen ofzo.

NEONNNNNNNNNNNNNN melk of bewerkt zaad? ;)
Afbeelding

Uierfoto's gaat niet makkelijk, dalijk komt er iemand binnen, en hier op mijn werk is het eerste wat men ziet mijn beeldscherm...

Airborn

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:50

Hihi, KMD, Farita staat er net zo bij als Mira... Alluwel ze in de wei nog wel graast, maar verder...
We proberen er toch nog wat merriebrok in de krijgen, maar die dingen vind ze al niet lekker... Dus doe er musli door, en olie over, en dan kleine stukjes appel, zodat als ze appel wil eten, ze ook wel bijna brokjes móét eten! Werkte net redelijk, ze heeft toch wel bijna 3/4 schep merriebrok en 1 schep musli opgegeten, en 6 appeltjes, lol... Van gisteren lag gewoon nog de helft van de brokken er...

Moet wel eerlijk bekennen, dat ik de emmer gewoon letterlijk onder dr neus heb geduwt steeds, lol... eten zal ze!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:53

Bedankt voor de leuke reacties op ons kleine ventje. We zijn er zelf ook erg trots op. (Alhoewel ik een merrietje had gereserveerd :o ) We zijn heel concent dat hij helemaal gezond is. Mama is wel een beetje overbeschermend, maar dat zal wel beteren zeker. Ze gaat altijd tussen vreemde mensen en haar veulen staan. Bij mij doet ze dat gelukkig niet.

Quintus: Porva begint ook goed voort te doen. Ben heel benieuwd naar haar veulentje.

Verder heb ik er een heleboel zien passeren die redelijk ver staan. Als je je eigen merrie kent, weet je het wel wanneer ze ongeveel zal veulenen. Ik wist dat gisteren ook, toen ze op me hinnikte om naar binnen te mogen.

Jenny: het is al een hele lijst geworden. Nu wordt het wachten naar het veulentje van Creamer en van Kitzbi.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:57

Ja, gras eten gaat gewoon prima, en vlot, maar daarna stort ze in ;) heb nog een tweede filmpje, waar je ziet dat zodra ik naar haar toe kom ze zich gelijk met haar snoetseltje op mij richt.
http://www.youtube.com/watch?v=Zpqj-0TgWV4
Dat was gisteren tijdens het vlechten maken ook, dan legde ze haar hoofd op mijn schouder.

Ik was trouwens vergeten dat de hoefsmid kwam, dus die had haar al bekapt, en ze was gewoon keurig los blijven staan, voeten zien er schitterend uit.

De fjord kreeg een heeeeeeeeeeeel zwaar hoofd, en legde dat maar op hoefsmidmeisje haar rug ;)
http://img.photobucket.com/albums/v107/ ... 1557sm.jpg

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:59

sandra: ja ik houd haar al lekker in de gaten, nog 2 en halve week! Geniet jij maar lekker hè! En dat hele beschermende gaat er vast snel af hoor!

KMD: idd je zou bijna inspuiten :=

maseike: op hoeveel dagen na het veulenen zit ze nu?

Ik heb ook net een afspraak gemaakt met de da om te scannen op hengstigheid a.s maandag. Dames tonen helemaal niets dus ik zal wel moeten. Hengstenhouder heb ik ook net gebeld, die zit start klaar vanaf maandag := (kan dan natuurlijk ook gerust nog een paar weekjes duren want ik weet echt niet hoever ze in de cyclus zijn)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:02

Danae : wat een lief koppie :-)
KMD : mira ziet er toch redelijk klaar uit ,ben benieuwd wanneer die komt !

Hier ook alweer druk aan het dekken (de hengst dan ;-))

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:05

KMD, ik houd het maar op melk. :+ Zou niet goed zijn als er sperma uit haar uier kwam. _O-

Jij krijgt wel veel meer uit de uier dan ik. Ik moet het echt rechtstreeks op de meter laten druppelen, anders ben ik zeker een uur bezig, krijg er echt met pijn en moeite genoeg druppels uit.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:06

En mij verbaast het dan weer dat zoveel mensen verbaasd zijn over het aantal mensen dat zich laat "meeslepen" :D
Dat is toch iets puur menselijks? Vroeger gingen we met zn allen naar de kerk om god om voorspoed te vragen en nog vroeger offerden we dieren of zelfs eigen soortgenoten in de hoop dat we dan een gelukkige toekomst tegemoet zouden gaan.
Het één is niet gekker dan het andere...
De mens blijft altijd zoekende en die dingen die ons het meest aan het hart gaan maken ons ook het "zwakst" voor zulke dingen. En welke dingen zijn de meeste emotionele in een mensenleven? Het begin, de geboorte en het einde, de dood.
Uiteraard zijn we inmiddels als mens zover geëvolueerd dat de ene niet meer noodzakelijk dàt gelooft wat ook de anderen geloven. Maar geloof blijft nu eenmaal geloof, iets ijls en niet iets tastbaars en daarom net als smaak onbetwistbaar, laat daarom iedereen in zijn waarde.
Critici zeggen dat ze schrikken dat mensen zo weinig hun eigen instinct volgen, maar waar is nog plaats voor natuurlijk instinct en gevoel in deze maatschappij in deze tijd? Mensen hebben gaandeweg hun gevoel en hun instinct verloren.
Welke vrouw zou zonder enige hulp nog instinctief weten wat te doen bij haar bevalling? Zovelen voelen niet eens dat ze weeën hebben... (wat een geluk dat zoiets bij onze paarden nog niet het geval is...)
We zijn zo gewend aan het feit dat we ons op de wetenschap kunnen betrouwen, als het niet ergens wetenschappelijk werd bewezen, is het niet geloofwaardig en niet juist.
Maar dan zijn mensen plots verbaasd over het feit dat andere mensen zich vastgrijpen aan iets dat verklaring biedt voor dingen waarvoor de wetenschap (nog) geen pasklare verklaringen te bieden heeft...?
En dat zeg ik, als rasechte wetenschapper ;)
Ik, die altijd als allereerste de dierenarts bel ;)
Maar toch geïnteresseerd ben in hetgeen bestaat "tussen hemel en aarde", geef er de naam aan waarmee je het zelf graag benoemen wil (het paranormale, het instinct,...)

Dat dergelijke "voorspellingen" niet in die mate in dit DB-topic thuishoren, ben ik het volledig mee eens ;) :)
dus het is goed dat er een apart topic voor kwam, hoewel het naar mijn mening in de HK beter zou staan dan in KS ;)

Overigens denk ik dat PVD niet lang zo verder kan doen (in deze hoeveelheid)...
Dergelijke voorspellingen vergen energie en die is niet grenzeloos...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:08

desillies: las ik niet ergens iets van melk uit de uier van Tess krijgen :? een beetje masseren wil helpen, eventueel je vingers wat vochtig maken met speeksel, dan glijden ze minder stroef

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:08

@ jennyk, manlief houd alles bij samen met de DA.
Dat is zijn afdeling :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:10

Frenia, wat bedoel je met masseren? Waar? Ik krijg wel wat bij Neon uit de uier, maar ook dat is echt met pijn en moeite.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:15

Zo, 2 dagen niet geweest en heb me een hoop bij moeten lezen.
Vond de laatste dagen wel dat er niet veel aan was om bij te lezen met al die voorspellingen. Goed idee om dat in een ander topic te doen +:)+

Ben het meeste van wat ik gelezen heb al weer kwijt hihi
Maar natuurlijk iedereen gefeliciteerd met het nieuwe grut *\o/*

Daan en Tineke: gecondoleert met het verlies van je opa. Heel veel sterkte gewenst de komende tijd :(:)

Alles gaat hier nog mooi zijn gangetje. Lianne zit nu op 291 dagen. Ze is maiden en begint nu al een beetje met uier te maken. Ik was haar vorige week aan het borstelen, ze haren nu zo verschrikkelijk uit. Zag ik haar buik volledig van links naar rechts gaan, arme merrie.
Natascha zit op 259 dagen, ze heeft al een aardig buikje maar ik weet nog dat dat vorig jaar rond die tijd ook zo was.
Zal deze week echt eens fotos maken :o

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:16

ik vond het altijd wel leuk hoe het "vroeger" was, dat pvd of de persoon met de glazenbol op dat moment, een voorspelling doet. maar doordat pvd op een gegeven moment zowat geclaimd werd werd het in een keer wel erg veel.
het maakt me allemaal niet zo heel veel uit, want ik lees er wel om heen, maar ik hoop niet dat mensen zich er te veel aan vast houden en zo minder op een merrie focussen. :)

frenia

eigenlijk de hele uier, dus van voren en boven naar de spenen toe

KootMiraDrum

Neonlight schreef:
Frenia, wat bedoel je met masseren? Waar? Ik krijg wel wat bij Neon uit de uier, maar ook dat is echt met pijn en moeite.

Je moet haar ook geen pijn doen :( ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:21

Neonlight schreef:
KMD, ik houd het maar op melk. :+ Zou niet goed zijn als er sperma uit haar uier kwam. _O-
Jij krijgt wel veel meer uit de uier dan ik. Ik moet het echt rechtstreeks op de meter laten druppelen, anders ben ik zeker een uur bezig, krijg er echt met pijn en moeite genoeg druppels uit.

Ja, als ze is bevallen kan ze bij wijze van spreken zo in de rij bij de 120 voornamelijk zwartbonte melkkoeien ;)
Ik vang de melk eerst op in dat plastic bakje waar ik van de week de foto van postte, met de kleur van de melk. Meestal druppel ik dan daaruit op de refractometer. Nu had ik wat meer, en heb het speciaal voor jou in het pipet opgezogen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:23

Ik vind het persoonlijk jammer dat wat PVD deed/doet niet altijd gewaardeerd wordt in dit toppic. Ik snap wel dat het niet voor iedereen even interessant is, het apparte toppic vond ik daarom ook een goede oplossing.
IK wil PVD in iedergeval bedanken voor haar hulp bij mij en ik hoop dat ook anderen wat aan haar hulp hebben gehad!

On toppic
Jammer dat er vanacht maar 2 veulentjes waren. Zouden ze allemaal overdag komen? :P
Wat denken jullie zelf bij jullie merries? Duurt het nog lang?
Bij mijn merrie weinig verschil met gisteren. Ik hoop heel erg dat het voor vrijdag komt omdat ik dan vrijdag op zaterdag weg ben. Maarja, dat heb je niet in de hand.
Ik kan het trouwens nog niet helemaal bevatten dat er straks, als het goed is, een klein hummeltje loopt! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:25

Ik krijg er dus echt niet zoveel uit, krijg een druppeltje wat aan de tepel blijft hangen en dat moet ik zo op de refrectometer deppen. En dat een keer of 3 en dan zijn we 10 minuten verder.
Mira heeft natuurlijk gespiekd bij de koeien hoe dat gedaan wordt. :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:27

De voor ons linker speen is een bijnaTjoepke
Afbeelding

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:35

tjoepke? :P
Ik geloof dat mijn merrie dan ook tjoepkes heeft :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Ik ga zo dadelijk maar eens bij Neon er onder hangen, zal wel weer weinig verandering zijn.

Overigens is het altijd weer lastig, ineens van die voorbijvliegende uiers en vreemd kijkende collega's. _O-
Bij een kling kijken ze nog vreemder. :')

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Een tjoepke?
Hebben we ondertiteling? :P

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:45

Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 20-04-09 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:48

Haha, ik was een beetje ;ater dan normaal met voeren en ik wil net wegrijden, gaat het alarm van Porva. Er stond nog net niet: "waar blijft mijn biks" in het beeldscherm ;-).
Maar Porva wil niet eten en ze staat erbij alsof ze op instorten staat. Arm paard.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:49

KootMiraDrum schreef:
Zucht... gaat weer een Tjoepkeplaatje opzoeken... ;)

Heb wel een vermoeden hoor :P