Hier ook nooit een veulen met volle maan gehad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eilander schreef:Nicole288 schreef:Voor je veulen wel ja.. Ik vind dit een onwijs rare uitspraak voor een veearts, omdat het volgens mij algemeen bekend is dat je bij een keizersnede heel vaak zoniet bijna altijd je merrie verliest. Dat doen ze alleen in uiterste nood, niet zomaar vroegtijdig, dan kies je eigenlijk voor je veulen boven je merrie en als de merrie verder nog gezond is kan ik me dat niet voorstellen.
Muzefee: gefeliciteerd met de 300 dagen!
Marlijn: gefeliciteerd met de mijlpaal, 320 dagen is wel een hele mooie!
Nicole 88,als je op tijd(dus niet op het laatste moment)er achter komt dat of het veulen in stuit ligt of een torsie(draai)in de baarmoeder oid hebt dan kun je de merrie open maken(alleen de buikwand),de baarmoeder terug draaien de boel weer dicht maken en het veulen komt er dan alsnog via de gewone weg uit.
De kans op buikvliesontsteking is minder mdat de baarmoeder niet open is geweest.
De kliniek in Wolvega heeft trouwens sowieso hele goede resultaten met keizersnedes bij paarden.
Ze zijn daar behoorlijk verder gevorderd met dit soort dingen.
Ik geloof zelfs dat daar 90% van de merrie er doorheen komt terwijl ook bekent is dat 90% vd merries het meestal niet haalt.
suffie schreef:Nee hoor, ik ken iemand en die wacht al 359 dgn op haar Haflingerveulentje! Is ook een maiden.....
MarijeR schreef:Volle maan, volle merries...
Ik heb in al die jaren nog nooit een veulen met volle maan gehad
MarijeR schreef:Nieuwe maan, nieuwe veulens?
eilander schreef:eilander @ [KS] Keizersnee op stal, merrie helaas alsnog overleden.
Hier het hele keizersnee verhaal.
monique4 schreef:de BA is niet beschadigd gelukkig. leek me ook niet echt lekker om er zo over heen te rollen@toeka, haha dan is je merrie nog goed lenig, kan zo`n BA toch wel tegen neem ik aan