[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlijn

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:50

Hopelijk heeft het deze keer wel gepakt SA!

Hier ook nooit een veulen met volle maan gehad. Ook al was de merrie er erg dicht bij in de buurt uitgerekend!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:52

eilander schreef:
Nicole288 schreef:
Voor je veulen wel ja.. Ik vind dit een onwijs rare uitspraak voor een veearts, omdat het volgens mij algemeen bekend is dat je bij een keizersnede heel vaak zoniet bijna altijd je merrie verliest. Dat doen ze alleen in uiterste nood, niet zomaar vroegtijdig, dan kies je eigenlijk voor je veulen boven je merrie en als de merrie verder nog gezond is kan ik me dat niet voorstellen.

Muzefee: gefeliciteerd met de 300 dagen!

Marlijn: gefeliciteerd met de mijlpaal, 320 dagen is wel een hele mooie!

Nicole 88,als je op tijd(dus niet op het laatste moment)er achter komt dat of het veulen in stuit ligt of een torsie(draai)in de baarmoeder oid hebt dan kun je de merrie open maken(alleen de buikwand),de baarmoeder terug draaien de boel weer dicht maken en het veulen komt er dan alsnog via de gewone weg uit.
De kans op buikvliesontsteking is minder mdat de baarmoeder niet open is geweest.
De kliniek in Wolvega heeft trouwens sowieso hele goede resultaten met keizersnedes bij paarden.
Ze zijn daar behoorlijk verder gevorderd met dit soort dingen.
Ik geloof zelfs dat daar 90% van de merrie er doorheen komt terwijl ook bekent is dat 90% vd merries het meestal niet haalt.

Veulen in een stuit krijg je er vaak ook zonder keizersnee nog wel levend uit, heb het meerdere keren gezien. Grootste risico is dat de navelstreng vaak al eerder scheurt en het veulen geen zuurstof krijgt. Je moet dus wel snel zijn.
En een gedraaide baarmoeder kan op ieder moment in de dracht ontstaan, meestal juist tussen de 8-10 maanden en niet zozeer vlak voor de bevalling. (aldus mijn DA...)

Hochmoor in Duitsland zou ook goed zijn met keizersnedes maar dan nog...
Ik zou nog liever hebben dat ze het veulen eruit zagen dan dat ik zou kiezen voor een keizersnede.
Dan weet je zeker dat je er geen veulen meer uit fokt...
En voordat je op een keizersnede uit komt, ben je toch al even bezig en schat ik de kans voor het veulen niet al te hoog meer in, zeker als je een eind moet rijden.

En een keizersnede voordat een merrie daadwerkelijk aan het bevallen is, zou ik ook nooit voor kiezen
Grote kans dat het veulen er dan nog heel niet klaar voor is.

Zelf zou ik alleen kiezen voor een keizersnede als de kansen voor de merrie veel kleiner zijn dan voor het veulen, bv als een veulen door de baarmoeder trapt tijdens de bevalling.

SA, leuk he die hengsten? Clown
Ik kwam vroeger veel bij een hengstenhouder en daar hadden ze ook een hengst op het station die alleen met een schimmel merrie zich liet foppen en op het fantoom wilde springen. Stond er een andere kleur merrie bij, dacht ie 'dan maar niet hoor...' Clown

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:11

Zenuwachtig en stressig nee hoor valt best mee, afgelopen weekend wilde ik mijn merrie nog verhuizen ik loop ´s ochtens als eerste naar mijn merrie, voor ik ga werken nog een keer, als ik thuis kom weer, daarna mevrouw verzorgen na het eten en daarna meestal nog een keer als ik ga slapen. Maar van stress wil ik niet spreken Haha!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:19

Nou misschien ben ik dan een koele kikker maar ik heb nog geen stress hoor.
Ik ben wel bezig met alle laaste dingen in orde aan het maken maar voor de rest heb ik geen onrust in me lijf.
Whis ook niet dus waarom zou ik het moeten hebben.
Sta op een stal waar de stalbaas veel verstand van geboortes heeft.
Vandaag SOS KIT door de Da laten bestellen nou die is er morgen.
Dan hoef ik enkel maar ff Jodium op te halen bij de DA dan heb ik alles klaar.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:20

In een heleboel gevallen hoef je geen keus te maken maar wordt die al voor je gemaakt en is er geen andere optie.
Toch is het percentage keizersnedes klein te noemen.Gelukkig maar.
Maar je kunt nooit goed genoeg voorbereid zijn.
Toen wij vorig jaar bij Black een keizersnee hadden vielen de puzzelstukjes(achteraf gezien) op zijn plaats.
Het zal me dus ook niet gauw weer overkomen.
De kans dat zoiets ook nog eens gebeurd is sowieso al heel klein.
Maar als ik haar toen eerder had laten opvoelen hadden we de boel dus nog terug kunnen draaien met hele goeie slagingskansen.
Nu bleek dat het veulen al een tijd los in de buikwand lag en finaal uit de baarmoeder was gescheurd.
Het lag tussen de darmen in.
Het is een wonder dat placenta en navelstreng zijn blijven zitten anders hadden we ze beiden verspeelt.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:23

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:29

Eilander, ik heb dat verhaal toen idd meegekregen.
Het veulen leeft dus nog? Het stond mij bij dat jullie ze nl beide waren verloren. Bloos

// edit

iets anders..
Onze Isabel heeft vorig jaar vergooid. Nu kreeg ik te horen dat merries na een abortus vaak moeilijk hengstig willen worden.
Het lijkt erop dat Isabel hengstig is, dus dat zou heel wat schelen. Lachen

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:47

pfff eilander.... wat een verhaal!
het veulen leeft dus nog en gaat goed?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:53

Sjoert en Cindybijl ,het veulen leeft inderdaad nog en staat op Texel in opfok en gaat reuze goed.
Hij ligt nog iets achter op de andere veulens maar ik hoop na een weideseizoen dat dat ingelopen is.

Mooi dat Isabel hengstig lijkt te zijn.
Volgens mij is er eerder een probleem als je ze het zelfde siezoen nog wilt dekken.Dan laten ze vaak geen hengstigheid zien.
Maar als ik het goed gelezen heb heeft ze vorig jaar verworpen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:55

Dan heb ik dat vorig jaar verkeerd meegekregen. Mooi dat ie er nog is! De catch up growth zal nog wel komen dan!

Ze heeft in december verworpen idd. naja, laten we hopen dat het weer zo makkelijk lukt als vorig jaar met drachtig worden. Lachen

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:55

pffffff eilander wat een verhaal gelukkig dat het met het veulentje goed gaat .

Whitney is vandaag alweer 270 daagjes drachtig ze is met de dag verschillend met dr humeur maja mag ook wel tog? Lachen

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:58

haj dames!

hier nog een paar foto's van cacharel 8 februari, toen was ze dus 8 maanden drachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lekkere dikke dame he Tong uitsteken

bij ons op stal komen er in totaal 4 veulens, denk dat deze week een hotline veulen geboren wordt uit een balzflug merrie, dan krijgen we nog een hotline veulen, en 2 wynton veulens, waaronder die van mij dan!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:00

Merrie ziet er goed uit Rock!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:03

wow eilander ik had je keizersnee verhaal wel gelezen maar er verder eigenlijk niet zo bij na gedacht. wel fijn dat het veulen toch gezond is....

vier jaar terug heeft hochmoor bij een merrie op de stal waar ik toen werkte ook een keizersnee moeten uitvoeren, dit omdat het veulen onmogelijk lag en onmogelijk natuurlijk ter wereld kon komen, maar aangezien het veulen ernstig vergroeid bleek te zijn, wat pas duidelijk werd toen hij er uit was, is het veulen gelijk ingeslapen. De merrie is er wonder boven wonder geweldig bovenop gekomen en vorig jaar weer een veulen gehad wat super gezond was, nu is ze weer drachtig en ook nu lijkt alles prima in orde, wel staat de merrie onder verscherpte controle van de DA om herhaling te voorkomen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:08

eilander ik had je verhaal helemaal nog nooit gelezen zeg, bah dat moet echt niet niks zijn geweest... het lijkt altijd zo vanzelfsprekend een veulen krijgen en de merrie gezond houden, maar zie tegenwoordig om me heen toch allemaal andere dingen (afgelopen jaar een veulen met 1 oog.) ben benieuwd als ons aller eerste veulentje en die voor cach komt.. ik heb wel altijd geroepen, stel hoe of wat dat het mis gaat, dan liever met het veulen dan iets met cach.... maar daar gaan we natuurlijk niet vanuit, we hopen allemaal op een gezond veulen Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:12

Sprint er even tussendoor om te zeggen dat ik weer geitenlammetjes heb Knipoog
2 stuks deze keer, beiden met belletjes, mama is Wendy
een blauwschimmel tan bokje Eros
en een zwart tan (black & tan black belly) mieke Erin
Twas deze keer in sneltempo Bloos!
Gisteren nog niets speciaals te zien, vandaag ging mn moeder kijken en Wendy zonderde zich af, had weeën (kreunde) en megadikke uier en kling, dus heeft mn moeder ze gauw apart gezet in een kraamhokje want ze moest weg en ik kon pas een half uur later komen. Toen ik aankwam stondenz e al en hadden al gedronken Knipoog

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:17

Gefeliciteerd weer frenia! Go jij! Go jij!

Puzzel had vanmorgen een behoorlijk volle uier (stond helemaal strak achter) dat zag er goed uit! Maar ze heeft vandaag veel lopen rennen. Geen idee waarom, doet ze normaal nooit. Maar moraal van het verhaal: Haar uiers zijn weer de helft geslonken ofzo. De laatste dagen bleven haar uiers telkens even vol na het buiten lopen. Merrie's. Rolleyes

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:18

Onze merrie moet nog 19 dagen, maar ze laat als sinds maandag de melk lopen. Ik zit met spanning achter de camara om haar te bewaken!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:08

Suelza super joh!

suffie schreef:
Nee hoor, ik ken iemand en die wacht al 359 dgn op haar Haflingerveulentje! Is ook een maiden.....

daar lees ik contstant wat over ish et een bepaald type, of bloedlijn Schijnheilig
maiden merries..

Rian
dacht het ook en dat 21 maart ook lente wordt toch?
gaan die van jullie al weer het land op? en staan ze eigenlijk allemaal op stal of gewoon altijd buiten
schuilstal of iets dergelijks?

MarijeR schreef:
Volle maan, volle merries...
Ik heb in al die jaren nog nooit een veulen met volle maan gehad Clown

wie weet dit jaar Knipoog

MarijeR schreef:
Nieuwe maan, nieuwe veulens? Schijnheilig

lijkt me goed!

SA en hengsten Knipoog waarom gaat deze merrie wel kunstmatig en andere merries lopen bij jou toch in het weiland erbij in toch?
wanneer moet ene merrie wel of niet dichtgezet worden? i.v.m. zuigen e.d. ?

gelukkig maar dat het nu beter gaat ijsklontje, en dat je achter je beslissing staat gaat allemaal wel goed komen

eilander schreef:

verschrikkelijk verhaal.. echt heel erg.. dat besef je niet altijd wat een wonder dat het goedgekomen is!

spannend harinaatje

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:20

Even een update

Dit is van 22-2-08

Afbeelding

Dit is van 2-3-08

Afbeelding

Vandaag 6-3-2008

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:37

monique4 schreef:
@toeka, haha dan is je merrie nog goed lenig, kan zo`n BA toch wel tegen neem ik aan Knipoog
de BA is niet beschadigd gelukkig. leek me ook niet echt lekker om er zo over heen te rollen Lips are sealed

Suelza; ontzettend leuk joh! bij wie moet je de testen voorrijden?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:07

gefeliciteerd frenia!

nicole288, ik kan helaas niet naar de keuring, mn ouders zijn niet thuis en zou dus met de bus moeten, maar heb om half 3 alweer autorijles... jammer. ik hoop dat er foto's gemaakt worden, heb ik weer "papa plaatjes" voor in mn grote veulen boek. (ben vast de enige die zon boek heeft, maar ik vind het heel leuk om te doen, elke keer foto's van sylke er in plakken, zo kan ik goed zien hoeveel haar buik groeit)
syl is vandaag 250 dagen drachtig.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:32

Zo, laat ik eens wat van me horen.
Suffie, is je veulentje er al? Heel spannend allemaal!
Mooie dikke buiken allemaal ook weer.

Siena heeft een enorme bult 20 cm voor haar uier. Zucht! Dat had ze vorig jaar niet.
Ook zijn haar uiers vol aan het lopen. Voor en achterkant al flink opgezwollen. Bovendien is ze verschrikkelijk trapperig als ik maar naar haar uiers wijs! Bloos
Ze is trouwens 296 dagen... Bijna een mijlpaal! Haha!
Vorig jaar beviel ze met 313 dagen. Verwacht eigenlijk weer een bevalling rond die telling. Lachen

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:39

Puzzel foto's!
Ik was eigenlijk vergeten foto's te maken. Dus terwijl het een beetje regende en al donker aan het worden was toch nog maar even naar buiten gerend. ROFL

Afbeelding

Afbeelding
Puuz, waar is je kont gebleven?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uiers waren dus 2 keer zo vol vanmorgen, tot ze rondjes ging rennen in de bak. Clown

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:43

Ze heeft een lekkere buik marlijn.
Uiers zien er al lekker vol uit