[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:00

Braunfalbe is Duits voor Wildkleur bruin, falbe is wildkleur en moet je dus niet verwarren met het Nederlandse valk. Een valk is gewoon Buckskin of Erdfarben in het Duits.

Diva nog sterkte gewenst!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:01

Wat leuk Aniek!
Nicole wat een knapperd!

Ik hou hoop op vanavond of vannacht na jou verhaal Aniek

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:08

mooney schreef:
Braunfalbe is Duits voor Wildkleur bruin, falbe is wildkleur en moet je dus niet verwarren met het Nederlandse valk. Een valk is gewoon Buckskin of Erdfarben in het Duits.

:') thanks! Dan ben ik toch verkeerd ingelicht door paar mensen die zeiden dat Falbe dus gewoon valk was.. (als je ook kijkt op verkoop sites etc is falbe eigenlijk altijd valk)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:18

Nicole schreef:
mooney schreef:

:') thanks! Dan ben ik toch verkeerd ingelicht door paar mensen die zeiden dat Falbe dus gewoon valk was.. (als je ook kijkt op verkoop sites etc is falbe eigenlijk altijd valk)

Ze maken er ook echt een potje van daar hoor, er worden inderdaad heel vaak verkeerde namen aan de kleuren gehangen. Daar had je in je eerdere post ook helemaal gelijk in.
Als je het nog ingewikkelder wil maken, agouti (dus bruin) noemen ze dan soms weer wildfarben als ze het over het gen hebben :+ . NL VS Duitse kleurengenetica-termen is echt een groot doolhof.
Dit is wel een handige site om te checken wat de term nu is, omdat de universele afkortingen erbij staan https://wr-farbgenetik.jimdo.com/

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:56

Hier ook met 11 dagen ivermectine gegeven, maar nu toch ook diarree. 15 dagen oud nu. Wormen kunnen t niet zijn, weet zeker dat het er goed in gegaan is.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:07

AnniekSlijk schreef:
Hier ook met 11 dagen ivermectine gegeven, maar nu toch ook diarree. 15 dagen oud nu. Wormen kunnen t niet zijn, weet zeker dat het er goed in gegaan is.

We tasten dus samen in duister -O-

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:13

Hier ook met 11 dagen ontwormt en ook geen super ontlasting (al is het niet zo dun dat ze vies wordt van achteren, heeft ze wel drie dagen gehad maar nu al even niet meer). Verder groeit ze super en ziet ze er goed uit.
Maar ik lees dus ook een beetje mee en sta open voor tips voor het ondersteunen van de spijsvertering.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:19

Knap diertje, Nicole.
Dunne ontlasting heeft mijne ook gehad, maar ging toch weer over. Ontwormen lijkt wel geholpen te hebben. Al duurde het toen nog wel eventjes.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:27

Dyonne schreef:
Knap diertje, Nicole.
Dunne ontlasting heeft mijne ook gehad, maar ging toch weer over. Ontwormen lijkt wel geholpen te hebben. Al duurde het toen nog wel eventjes.

Hoeveel dagen heeft het bij jou ongeveer geduurd?
Het is morgen een week geleden dat ik haar voor 100kg heb gegeven.

Ik vind zo sneu voor der wat ze heeft hele open kontje momenteel en ze vind echt niet tof als je eraan zit. Heb nu maar wat spul voor gekocht.

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:27

Diva super veel sterkte! Je hebt erg goed gehandeld al blijft het sneu natuurlijk.

Pauk en neon word spannend!!!

Hier weinig te melden. Veulentjes spelen lekker in de wei en mama's worden weer gedekt of zijn hopelijk weer dragend. (Maandag scannen hopelijk).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:54

Zo hier ben ik ook weer eens ;)

Lees nog steeds mee maar reageren lukt niet echt. Heb mijn eigen dieren ook nog maar 2x zelf gezien sinds mijn bevalling, daar komt hopelijk komende week lekker verandering in.

Afgelopen week was spannend Don had koliek, stal genoot zag hem rillen, gek liggen en wankelen met achterbenen. Snel DA laten komen en bleek alles nog wel te werken maar is toch behandeld. Daarna bleef het gelukkig goed gaan.

Meneer had mee gegeten met mama van de brokjes, stouterd.

Don is morgen 3 weken oud dan mag hij zijn eigen brokjes gaan krijgen toch?

Ik wil iedereen nog feliciteren met hun veulen.

Diva veel sterkte maar ik snap jouw keuze, had ik ook gedaan.

Alle nog wachtenden, succes met aftellen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:09

Vaak heeft die diarree te maken met de samenstelling van melk die veranderd of iets infectieus. Zelden wormen. Veulen worm zou kunnen maar komt niet zo vaak voor. Met 10-15 dgn is het goed om voor het eerst te ontwormen, voor alle zekerheid tegen veulen worm. Met 60dagen weer, maar dan met fenbendazole tegen spoelwormen. Hier was ze ook aan de diarree gister. Net 9 dagen en nog niet ontwormd. Merrie had ik een week voor bevalling nog de mest gecontroleerd en ze was schoon.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:36

Sorry dat ik binnen storm, 1 van me merries is echt aan de dunne opeens en geloof niet dat dit door het veulen oid komt. Gras en misschien wormen? Welke ontworm kuur kan ik geven ze passeren net 300 dagen, kan ik dan overdoseren iets voor shetlander? Ivb veulen.

Sorry en excuus.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:39

Nicole schreef:
Waarom deed je gericht mee met de pony's?

Twee jaar geleden met Dunja had ik mij aangemeld bij de paarden, maar vond Wilken Treu dat ik bij de pony's thuishoorde, ondanks dat de kans bestond dat Dunja in de paardenmaat ging vallen.
Nu heb ik mij dus maar meteen bij de pony's aangemeld, maar de andere deelnemers kijken je wel raar aan wanneer je binnenkomt met een paard van 1.80m :+ Blijkbaar zien die Duitsers de vader van het veulen als richtlijn :?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:41

Janine ik zou gewoon ivermectine nemen. Maar ineens aan de dunne bij een merrie denk ik eerder aan virus ofzo.

Jeetje Marit, schrikken van de koliek. Mijn ukkie at ook in de eerste week al mee met mama, zonder problemen.

Nicole, hier uiteindelijk met een weekje wat vaster, maar echt goede mest duurde nog wat langer.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:43

Hmm ze had hievoor ook even maar niet zo heftig ze was er toen ook vanaf dacht door gras omdat ze toen net paar dagen op t land stonden en ze daar vaker last van heeft.

Is overdoseren daar niet gevaarlijk bij? Dyonne? En bedankt al voor snelle reacties.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:55

Vervelend als ze zo àan de diarree zijn.

Sarona heeft de billen nog netjes samengeknepen. :D Ben nu onderweg naar stal, nog een uurtje rijden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:57

Brave sarona

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:35

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:53

Nicole schreef:
AnniekSlijk schreef:

We tasten dus samen in duister -O-

binnen paar dagen nogmaals ontwormen, mijn da zei zelfs drie dagen achter elkaar ontwormen met ivermectine, nu dat vond ik iets te veel van het goeie, dus niet gedaan, kleine aan den dunne, zelfs iets meegekregen voor de darmflora in de kliniek, hielp niet dus nog eens ontwormd en was al veel beter. Ik denk echt dat het aan de wormen ligt. Iemand zei hier in het topic ook eens dat ivermectine niet zo doeltreffend is tegen veulenworm, wat klopt dus moet je vaker ontwormen en ik heb 100kg gegeven voor ponyveulen en 150kg voor groot veulen.
Da zei ook dat ze zichzelf steeds opnieuw besmetten met de veulenworm.

Lily heeft zes maand met dunnere ontlasting gestaan, ging steeds op en af na een ontworming weer beter.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:56

Ik zou toch echt oppassen met ivermectine ik had 2 jaar geleden bijna een veulen dood door overdosering... was nu wel een mini-mini veulen maar toch.. ik heb er bang van gekregen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:47

Suffie, wat heb je ook een machtige merrie. Leuk om die ook zo te zien. Carlijn liep netjes. Valt me wel op dat de veulens sowieso heel wisselend in maat zijn, lopen meer van die joekels maar dan bij een pony moeder (die ook nog niet eens een grote D is).

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:04

Even de IPad opladen en dan ga ik terug lezen maar zo gaat het dus met Saartje:

Afbeelding

Afbeelding

Een flink uier, wat verlatingsangst als Chicky te ver weg loopt maar verder doet ze het best goed.

En mijn grote kleine vriend, Reuzie.
Ik kriebel Reuz, Reuz kriebelt Bloss. Totdat Muffin roet in het eten kwam gooien. :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:10

Ego *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:26

*\o/* *\o/* *\o/*
Kom maar op Aura!