[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:04

Als de merries als pinguïns gaan lopen waggelen met de benen wijd dan zal het uier op spanning staan.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:09

Melanie20 op foto ziet het er al heel goed uit maar als je zegt dat je nog deukjes kan induwen zal de uier nog veel harder kunnen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:12

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:16

Uier van Kikkie enkele uurtjes voor bevalling:

Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:19

Nou zat er net een druppeltje bloed aan de uier. :( Het is de uier waar ik gisteren in heb zitten knijpen omdat ik melk wilde testen, maar er kwam nog niks uit. Ik denk dat er een adertje geraakt is?

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:25

Astridklomp dat had ik nou ook,dat er bloed bij het vocht uit de uier zat. Ik vond het zo raar omdat ze helemaal nog geen uier had! Bij die van jou kan het best,waarschijnlijk een gesprongen bloedvaatje.

Het wordt straks weer leuk met Lisa om de bevalling in te schatten,vorig jaar beviel ze met zo een uier:
Afbeelding

De melktest was 's avonds nog 6.8 en moet dan pijlsnel de hoogte ingeschoten zijn die nacht.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:36

De tepel is ook helemaal plat aan 1 kant, ik baal er nu ook van dat ik erin heb zitten knijpen. Ik wilde melk testen maar er kwam nog niks. Heb waarschijnlijk een adertje kapot geknepen. :(

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:46

Gefeliciteerd met de veulentjes.. ben nog steeds in Italië dus ik reageer pas weer helemaal bij als ik terug ben :)

Inowa ik duim voor je dat er gewoon een veulentje in zit!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:49

Word nu wat wat kriebelig haha..ga nu ff bij der kijken.....

Waar onstmetten jullie de navel mee?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:55

Hoe doen jullie dat melktesten eigenlijk? Ik wou gisteren een poging doen maar ik moet het snel doen, omdat ze niet graag heeft dat ik eraan kom. Dan heb ik dus in de ene hand het melkstripje, met de andere probeer ik de speen te vinden terwijl mijn ogen op haar achterbeen gericht zijn (ze wil wel uithalen daarmee) en mijn houding zo is dat ik snel weg kan springen.. Oftewel geen gezicht en het werkt dus niet echt. Kan ik niet beter proberen om een drupje op te vangen aan mn vinger en dan met de melkstrip het drupje testen of hoe?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:05

Hallo iedereen!

Ik lees al een poos mee,en kom me ook maar even melden.
Heb inmiddels het sterke vermoeden dat mijn mini merrie drachtig is.
Helaas geen idee hoelang,omdat ze van april tot september op het land heeft gestaan.
En er zijn wat ontsnappingen geweest.
Aangezien ze nog een keer hengstig toonde in oktober,dacht ik loos alarm.
Maar inmiddels word ze behoorlijk dik,ontzettend sjago,en vertoond moordneigingen naar een hengstje wat nu een kleine week op stal staat.
Ook lijken haar speentjes een beetje te veranderen,maar dat is nog maar heel minimaal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een foto van haar speentjes paar weken geleden..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janflicka op 11-03-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:06

Waar kan je die melk testen kopen?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:11

@janflicka, ga je haar laten checken door de DA? je kan haar voor de zekerheid laten scannen.

@lizze12, ik heb die van mij van bokker Robynn gekocht, hele schappelijke prijs :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:16

Als het goed is,komt er morgen een dierenarts op stal.
Vraag dan even wat die ervan denkt.
Heb scannen of opvoelen overwogen,maar aangezien ze erg lastig is...zelfs de hoefsmid heeft zn handenvol aan haar...wil de dierenarts dat dan op de kliniek doen.
Ik wil haar die stress niet aandoen,en vind het ook eng bij zo'n ukje.
Dus we hebben besloten het maar af te wachten.
We houden haar nauwlettend in de gaten ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:17

Murosch schreef:
Hoe doen jullie dat melktesten eigenlijk? Ik wou gisteren een poging doen maar ik moet het snel doen, omdat ze niet graag heeft dat ik eraan kom. Dan heb ik dus in de ene hand het melkstripje, met de andere probeer ik de speen te vinden terwijl mijn ogen op haar achterbeen gericht zijn (ze wil wel uithalen daarmee) en mijn houding zo is dat ik snel weg kan springen.. Oftewel geen gezicht en het werkt dus niet echt. Kan ik niet beter proberen om een drupje op te vangen aan mn vinger en dan met de melkstrip het drupje testen of hoe?

Dan zou ik toch echt meer keer per dag eraan zitten hoor! En ook voor straffen als ze gaat dreigen dat je duidelijk laat merken dat ze dat niet mag.
Mij werd door mijn dierenarts juist aangeraden om er elke dag aan te zetten helemaal bij een maiden merrie zodat ze er aan wend en niet veulen een opmieter verkoopt. Ik mocht het eerst ook niet maar ze laat het nu wel toe, al kijkt ze nog af en toe boos maar dan kijk ik boos terug :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:18

Astrid niet gezegd dat dit daarvan komt mijn merrie heeft dit regelmatig en toen was ze niet drachtig

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:20

janflicka schreef:
Als het goed is,komt er morgen een dierenarts op stal.
Vraag dan even wat die ervan denkt.
Heb scannen of opvoelen overwogen,maar aangezien ze erg lastig is...zelfs de hoefsmid heeft zn handenvol aan haar...wil de dierenarts dat dan op de kliniek doen.
Ik wil haar die stress niet aandoen,en vind het ook eng bij zo'n ukje.
Dus we hebben besloten het maar af te wachten.
We houden haar nauwlettend in de gaten ;)

Ik dacht dat er ook wel DA's op locatie komen met scan, die van mij is bij de kliniek gescant en dat was geen probleem, is ook zo'n ukkie. Denk dat het geen kwaad kan als het gedaan word door een DA die er verstand van heeft.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:21

naja sommige merries willen het gewoon echt niet en dan moet je ook niet je leven wagen.
Bij Nikita lukte het ook niet dit jaar. Man die was niet te vertrouwen op het laatst!
Maar je kunt best wel een drupje vangen op je vinger en dan nadien testen. :j

Nu bij Lisa is dat allemaal geen probleem,al melk ik een halve emmer bij wijze van spreken.

welkom janflicka

Komt wel goed hoor astridklomp,ze voelt er waarschijnlijk niks van.

DL en is het een beetje leuk in Italie of mis je je beestjes?

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:24

Waar ontsmetten jullie mee? De navel

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:26

gewoon met isobethadine en als de navel wat te kort af was of zo dan durf ik wel eens ontsmetten met antibioticaspray.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:26

Nicole schreef:
Murosch schreef:

Dan zou ik toch echt meer keer per dag eraan zitten hoor! En ook voor straffen als ze gaat dreigen dat je duidelijk laat merken dat ze dat niet mag.
Mij werd door mijn dierenarts juist aangeraden om er elke dag aan te zetten helemaal bij een maiden merrie zodat ze er aan wend en niet veulen een opmieter verkoopt. Ik mocht het eerst ook niet maar ze laat het nu wel toe, al kijkt ze nog af en toe boos maar dan kijk ik boos terug :+

Bij de jongste kan ik er zo aanzitten, geen probleem. De andere 2 jaar geleden echt niet. Dat ging van gericht bijten naar trappen. Heb een week met een blauw paardengebit in mn zij rondgelopen. Ze vond het echt niet fijn. Dus uiteindelijk afgebleven en opgegeven. Dit vond ze overigens als jaarling al niets. Bij eentje kan ik dus ph gaan testen al kom ik liefst zo min mogelijk aan de spenen. Je drukt ze toch altijd weer open en je hebt dus meer kans op een infectie.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:27

Ik moet al die dingen nog kopen en een ''kraam'' maandje maken en ze is al over 2 weken uitgerekend.. lekker last minute.. Wat moet er allemaal absoluut in zitten? :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:30

Mijn merrie is echt een hittepetit,en de laatste tijd helemaal niet te genieten ;)
Dus ik kijk maar even wat de dierenarts morgen zegt ervan.
Ze heeft echt buien dat ze over dr toeren raakt van sjagarijn.
Ze is de laatste tijd bezeten van eten.
Had laatst wat wortels en die had ze gezien...mevr ging zich zo opwinden dat ze die niet meteen kreeg,dat ze een bloedneusje kreeg!
Echt nog nooit meegemaakt!
Gelukkig niet erg...er kwam 1 straaltje uit haar rechterneusgat en dat stopte meteen weer.
Maar bij mij zat de schrik er meteen goed in :(

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:32

ik zit nooit aan het uier leg wel eens mijn hand eraan om te voelen of het hard is maar verder.. nooit! maar ook eigenlijk nooit problemen gehad met drinken en als ze wel moeilijk doen helpen we een handje als veulen 1 maal gedronken had was het vaak wel klaar

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:36

Die van mij vind het normaal geen probleem als je bij de uiers zit. Laatste tijd word ze er minder blij van en geeft ze dit aan door haar been op te tillen. Gelukkig trapt ze niet direct en zet ze haar been direct weer neer zodra je "pas op" hebt gezet. Dit doet ze overigens alleen als er andere mensen in de buurt zijn, dus denk dat ze dan bang is dat het iemand anders is.

Als je merrie er moeilijk mee is zou ik inderdaad proberen meer er aan te zitten, tenzij dit gevaarlijk is natuurlijk. Veiligheid gaat voor.