[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:21

Indd wat Saffier zegt, Paulien staat met 0 grams deken op (staan overdag met weer en wind buiten)

Die wou ik rond januari gaan afbouwen, maar vind het nu te koud, dus ik wacht er nog even mee, ze heeft wel later de deken opgekregen, zodat ze toch al wat vacht had, maar Paulien past zich altijd binnen een week gelukkig.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:22

Nicole288 schreef:
Proud, het was een barncam veulen :)

Ah dan had ik daar overheen gelezen dus :)

Maar toch wel een veulen in ieder geval ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:32

Saffier schreef:
Veulens worden met een heerlijke vacht geboren!
En voor je merrie zal ik gewoon beetje bij beetje de dekens afgaan bouwen.

Niet altijd hoor. Wij hadden vorig jaar een veulen dat geboren werd op 15 februari, die had absoluut niet veel vacht. Zij had echt een heel dun vachtje, en had het ook koud. Op stal heeft ze de eerste 2 dagen een dekentje op gehad, en daarna alleen buiten nog. Na een tijdje, toen haar vacht zich wat ontwikkeld had, ging ze ook zonder deken naar buiten. Nu moet ik ook zeggen dat zij op 326 dagen geboren was, dat scheelt misschien ook wel.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:35

Nu we het daar toch over hebben, als het zo blijft vriezen, haal ik ook een veulen deken op.
Wat is dan een redelijk maat voor een groot veulen? Denk aan formaat kwpn-er joekels

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:54

Vorig jaar hadden wij op stal ook een veulen in februari, pff wat had dat beestje het koud zeg.
Non stop aan het rillen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:58

Saffier schreef:
Veulens worden met een heerlijke vacht geboren!
En voor je merrie zal ik gewoon beetje bij beetje de dekens afgaan bouwen.

Ik ga met Saffier mee.
Veulens worden over het algemeen met voldoende dikke vacht geboren, maar persoonlijk zou ik die deken op je merrie niet zien zitten als het veulen geboren wordt / is.
Verder zou ik zorgen voor een dikke laag stro voor merrie en veulen, en de evt. tochtgaten in je stal goed dichtstoppen.
Laatst bijgewerkt door Gem op 10-01-10 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:58

Lijkt me met dit weer ook niet echt warm,tja febr kan heel koud zijn maar kan ook als je richting maart loopt wat warmer worden al.

Wat een sneeuw rommel weer,vallen hier weer erg dikke vlokken!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:01

Staan jullie merries met dekens op met deze vorst?

Ik heb die van mij nog zonder staan, zit een behoorlijk vachtje op en in de stal is het niet zo koud. Daarbij staat ze het verst van de deur af, dus valt het wel wat mee.

Tot wanneer rijden jullie je merrie?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:03

Oef heb nog een paar gave fotos gezien van Indira.. Heb het nu al moeilijk ivm bestellen haha

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:03

Jaa mijne staat nu met 700 grams op

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:04

AngelsDitch, op dit moment staat alles hier onder deken (behalve jonge dieren) 4 drachtige merrie's staan 24/7 buiten, en geen schuilstal dus vind ik deken wel belangrijk.

Paulien(feb), greta(mrt), vardau(apr) staan met 0 grams regendeken. Vrony (mei) met 300 en Victoria (juli) met 200

Rijden tot je merrie niet meer wil. De ene kan tot de laatste dag door, de ander is er na 4 maand al zat van

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:10

Rosa heeft normaal een 200 gr waterdicht op maar nu met de kou een zomerdeken eronder, laagjes maken voor warmte.

Ik heb weleens gehoord dat als je merrie een wintervacht heeft tijdens de dracht, dat het veulen dan ook een dikkere vacht ontwikkeld. Maar weet niet of dit waar is...

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:23

Mijn veulen van vorige jaar is van 26 feb.. had echt een mega vachtje toen ze geboren werd. Dit jaar wordt t pas in mei geborgen dus dan zijn de dekens al af.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:32

Goedemorgen :)

Er zijn nog geen veulentjes geboren begrijp ik?

Zam haar uier begint zich langzaam aan wat te vormen. Hij loopt nog niet vol hoor (gelukkig!!) maar het zij nu min of meer twee theezakjes :)) :Y)
Haar vorige veulentje kwam 3 weken eerder dan "gepland", en als ze dat nu weer zou doen, dan duurt het nog ongeveer 13 weken tot ze uitgerekend is op 7 april. Daar gaan we maar vanuit en als het dan langer duurt is het natuurlijk prima :)

@Joto: wij vinden Norbert in beweging wel heel goed! In het type is hij misschien een tikje vrouwelijk.
Tymon vond ik ook wel fijn, maar niet zo spectaculair :) Snapte trouwens niet zo goed dat Beart eruit werd gestuurd, is ook werkelijk een super hengst als je het mij vraagt. Super luxe, veel behang en goede bewegingen, maar bovenal ook echt een Fries :j

Heb je trouwens vrijdagavond ook die show gezien?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:45

goeiemorgen!

nog steeds geen veulen, had het nu wel verwacht :))

hier trouwens helemaal geen sneeuw! :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:03

Joto, ben je niet bang dat ze het niet kouder krijgen met een 0 grams deken als het gewoon droog is? Door een deken kunnen ze namelijk niet meer hun wintervacht gebruiken als het nog wat kouder is. Als een paard het koud krijgt gaan de haren wat overeind staan zodat er lucht tussen kan, als extra isolatie waardoor ze het warmer krijgen. Met een 0 grams dek op kunnen ze dat helemaal niet meer, en hebben dus altijd dezelfde warmte van hun jas, ze kunnen het niet meer reguleren.

Eldango, ik zou afbouwen met het deken en ondertussen de merrie naar een warmere binnenstal verplaatsen zodat je ook fatsoenlijk kunt afbouwen.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:16

Onze haflinger merrie heeft helemaal geen deken op, die heeft een prima dikke wintervacht. De kwpn merrie heeft wel een deken op (volgens mij 200 grams). Want die is wat iel en wil gewoon echt niet dikker worden. Krijgt onbeperkt hooi en ook nog redelijk wat pulp. Dus zo in de winter en drachtig kan ze haar energie om zichzelf warm te houden wel goed gebruiken.

En ze staan trouwens wel 24/7 buiten, wel met schuilstal.
Laatst bijgewerkt door Nada op 10-01-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:17

wat een kloteweer toch weer.
Ben gister niet naar de hk geweest doordat ie zo'n slecht weer aangaf.

Wilma begint nu al echt uit te zakken met haar buikje.
Prachtig om te zien. :D

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:18

nobel staat zonder deken met een teddy vacht en vind het heeerrlijk!

heb idd ook gehoord, dat als de merrie een goeie vacht aanmaakt het veulen het ook doet..

had uitgerekend als isis hetzelfde draagt als vorig jaar dat het volgend weekend pas komt..

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:20

Lijkt me best lastig als je merrie binnenkort uitgerekend is en nu met deken opstaat ... Het is te koud om ineens de deken af te laten.
Frekja verwacht in juli haar veulen, is geschoren en staat onder een 300 grams waterdichte deken. Moet haar alleen eigenlijk nog een keer scheren, maar stel dat met dit weer maar uit ...

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:20

Daarom wil ik geen veulen in jan/febr/maart
ze kunnen bijna niet na buiten en als je een klein stalletje heb staat het maar binnen.

dus ik kijk wel wanneer ik kitzbi laat dekken nu krijgt ze in mei een veulen en bevalt me prima lekker buiten met mama

kitzbi heb een 300 gr deken op :)
Laatst bijgewerkt door kitzbi op 10-01-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:21

Farita staat voor het eerst in een LANGE tijd zonder deken deze winter. Normaal had de eigenaresse haar geschoren in de winter, en dus een deken op, maar omdat ze door dr peesblessure vorig jaar nog wat minder in het werk staat, en eigenlijk niet echt nat word met rijden heb ik haar kunnen overtuigen dat scheren deze winter niet nodig is. Farita staat dus lekker als beertje op stal :D Heerlijk voor dr, want ze heeft echt een hekel aan dekens. Veulen komt wel pas in mei, dus die had van een deken zowieso geen last gehad.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:12

Goedemorgen!

Maseike, die foto van jouw paard is echt gaaf! en kan me voorstellen dat er geen zadel meer op past.

wilma begint naar beneden uit te zakken?
dat idee heb ik met Ivy ook.
dacht gisteren dat ze dun werd, maar toen keek ik goed en toen zat d'r buik toch wat meer aan de onderkant.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:15

Hiba tja shet met hele dikke vacht dus deken overbodig..
De 2 grote staan met 2 dekens op Fin geschoren ong 500
Rubens ouwe niet geschoren 400 ze hebben het heerlijk zo en staan lekker buiten!

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:28

Ik zal morgen weer is wat foto's maken van de dames.
Vandaag moeten ze nog maar 69 en 89 dagen *\o/* .
Joy begint eindelijk weer wat dikker te worden nu!