[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 01:39

Sterkte Diva! Bij dwerggroei heb je weinig andere keuze dan wat je nu besloten hebt lijkt mij
Het misgroeide veulentje van mijn vriendin waar ik het vanochtend over had, had dit ook, maar daar zag je de dwerggroei in nog veel meer dingen (erg bol hoofd,onderbeet en een te korte onderkaak, voorbeen zoals bij jouw veulen en kromme achterbenen. Dit veulen lag na 4 maanden ineens dood in de stal en dat was ook best hard na alle goede zorgen. Je hebt haar waarschijnlijk een hoop ellende bespaart. Hoop dat je ook achteraf niet gaat twijfelen over je keuze. Je hebt zelf vanaf het begin gevoeld hoe het zat en de dierenarts heeft dat voor je bevestigd. Fijn dat het inslapen snel ging, dit geeft vaak aan dat er van binnen ook iets niet helemaal in orde is. Ik vind het knap hoe je dit allemaal gedaan en besloten hebt.
Lijkt me ook een goed idee om Saartje weer in haar kudde te zetten morgen, dat geeft afleiding en dan is alles weer vlug gewoon. Hoop dat je even goed kunt slapen vannacht!

polleman

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 02:03

Diva heel veel sterkte voor jou en je merrie.
Als je zo alles terug leest en de filmpjes er bij is dit denk ik ook juiste besluit.
Hopelijk komt de merrie snel weer tot rust als ze terug is bij haar maatjes.
Dikke knuffel.

Pretty Wings is echt rond ja en dan te bedenken dat de pas over 5 weken uitgerekend is.
Ze moet dus echt nog eventjes met haar bolle buikje

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 07:00

Sterkte Diva, ik vind het een kenmerk van je dat je zo realistisch bent en helder met je woorden. Jonge dieren in laten slapen is nooit leuk , op een of andere manier is dat een soort onmacht.
Wij hebben ooit een kitten gehad met een open borstkast, heel raar maar beestje had zo'n naar levenslot dat we die met 3 weken hebben laten inslapen. Ik heb het gewoon aan de dierenarts gegeven, kon er niet bij zijn zo oneerlijk vond ik het... blijft je toch meer bij dan een oud dier wat op is en waar je "vrede" mee hebt.

Ik hoop dat je merrie snel weer wat vrolijker oogt. Met de andere erbij zal dat wel goedkomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 07:22

veel sterkte Diva, moeilijke maar juiste beslissing. Hoop dat Saartje gauw weer de oude is.

Pauk, en? nog wat gebeurd vannacht?

Ik maak me zorgen om Lucy (en veulen).. weet niet zo goed wat ik nu moet.
Lucy is altijd een zorgenpaardje geweest, en een veulentje erbij fokken heeft helaas geen oplossing gebracht voor haar probleem. Ik had gehoopt dat ze door het veulen rustiger zou worden en minder gefocussed op de andere 2 pony's, maar dat is helaas niet zo.
Normaal staan ze overdag buiten en 's nachts op stal. Lucy met veulen en de 2 andere pony's. Als ik een van de andere pony's weg haal om mee te rijden of iets dan flipt ze helemaal... hinniken, heen en weer rennen, zweten.. heel nerveus en niet benaderbaar. Het is weer goed als de pony terug komt. Veulen rent braaf mee.
Helemaal niets meer doen met de andere pony's zou een optie zijn, maar niet leuk voor mijn kinderen en niet de bedoeling..
misschien dat dag en nacht buiten wat kan helpen, maar dan zou ik alsnog het liefst wel af en toe een pony eruit kunnen halen.

Ik moet eens overleggen met de dierenarts of er medicatie voor is, iets rustgevends, dat ze rust in het koppie krijgt, maar dat mag natuurlijk niet bij het veulen terecht komen.

mijn gezonde boerenverstand zegt soms ook inslapen.. maar aan de andere kant is ze lichamelijk wel ok, dus zou dat heel zonde zijn. met rijden gaat het ook goed en is ze braaf.
verkopen heb ik al eens geprobeerd, maar dat is niet gelukt. en ik ben ook te eerlijk denk ik, ik kan niet verzwijgen dat ze een 'probleem' heeft (ook al is dat misschien op een andere stal minder).

Op dit moment staat ze haar stal te verbouwen, al het stro ligt achterin op een berg, dat betekent dat ze de hele nacht al bezig is geweest met heen en weer lopen. Hoop wel dat ze af en toe stil staat om veulen te laten drinken, hij zag er nog wel alert en vrolijk uit gelukkig.

ik maak me dus zorgen.
iemand een idee?
mss inscharen met andere merries met veulens en de hele zomer het land op jagen.. accepteren vreemde merries met veulen elkaar?

straks gaan we met Smarti voor het eerst op wedstrijd, hier vlakbij, we zijn denk ik niet langer dan 1,5 uur weg.. maar toch, de lol is er bij voorbaat al vanaf.

* sorry voor lange ego-bericht*

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:09

Meisjes, nogmaals dank voor jullie begrip!!

Lastig Juval, zou niet weten hoe op te lossen.
BM, ik heb héérlijk geslapen. Lig zelfs nog in bed :D(ga er nu wel uit hoor). En voor wat betreft nog gaan twijfelen of ik het wel goed gedaan heb? Klinkt misschien raar maar dat doe ik dus nooit. Voordat je iets doet moet je er, liefst niet te lang maar wél heel goed, overnadenken. Dan neem je de beslissing en die voer je uit. Spijt hebben heeft daarna ook geen zin want je kan er toch niets meer aan veranderen. Je kan op z'n hoogst denken dat het de volgende keer anders moet.
Misschien beetje kort door de bocht beschreven maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel.

Zo, nu uit bed. De honden de tuin in gooien en daarna Saartje even wegbrengen.
Dan als een razende aan de taart beginnne die vandaag nog gehaald gaat worden. Gelukkig heb ik Nijntje al af.

Fijne dag meisjes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:40

Lastig Juval, geen idee wat je daar mee aan moet.

Pauk??????????

Hier in ieder geval een merrie met dikke buik die staat te vreten. :+ Toch wel makkelijk, zo'n camera. Zo naar stal voor de dagelijkse uierfoto, en moet verder de hele dag op wedstrijd, 1,5 uur rijden hier vandaag, dus eigenlijk mag er vandaag geen vordering in zitten. :+ Manlief is wel geïnstrueerd voor het geval dat.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:13

Ik heb vanaf half 3 tot half 6 opgezeten overduidelijk pijn steeds willen liggen toch maar niet doen in mekaar krampen even staan toch weer niet.. en om kwart over 5 stopte dat ineens.. dus geen veulen

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:38

Diva, ik zou hetzelfde gedaan hebben. Hoe zou dit veulen in godsnaam een waardig leven kunnen hebben. Veel te veel mensen blijven aanklooien met iets wat eigenlijk uit het lijden verlost had moeten worden. Je hebt het goed gedaan.

Haha Suffie, ze zullen wel raar opgekeken hebben toen jullie de ring in kwamen.

Pauk, het lijkt of er nog wel wat bij kan in dat uier. De spenen lijken nog wat voller te kunnen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:45

Idd Diva. Ik denk ook de juiste keuze, hoewel het uiteraard nog niet makkelijk is dan.. sterkte!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:00

Potverdorie Pauk, je bent in de mailing genomen! Stomme merries soms ook.

Noisy, wij hadden bedacht dat een paar kromme pootjes helemaal niet erg zouden zijn. Maar dan bedoel ik wel krom binnen de perken. Krom in de zin van nog gewoon veulen kunnen zijn, kunnen spelen, kunnen rennen en vliegen als volwassen pony, daar had ik echt geen probleem mee gehad. Maar dit viel alle perken te buiten dus einde oefening.

Saar staat weer bij Chicky, Reuz en de varkensvrienden.
Chicky heette Saar warm welkom door even te snuffelen en gelijk kont toe te draaien. De bitch :D.
Daarna trokken ze met z'n drieën een sprintje naar achteren en begonnen ze aan het ontbijt. Alsof er niets gebeurd was.

Veel plezier vandaag Neon!
Als zal er ergens wel een stemmetje in je hoofd zitten 'billen bij elkaar merrie, billen bij elkaar, HOU IN GODSNAAM DIE BILLEN BIJ ELKAAR!!!'

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:19

Juval; ik zou proberen de merrie ergens in te scharen zodat het veulen die idioterie niet over gaat nemen of als normaal gaat zien. Tijdig spenen en als het inderdaad zo'n probleem geval is zou ik nog 1x proberen te verkopen en anders een keuze maken. Dit paard is blijkbaar toch een apart geval als ik je zo hoor. Of je moet haar gratis aanbieden aan zo'n alternatieve trainer en hopen dat die haar zo recht kunnen krijgen dat ze elders nog fijn leven heeft...?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:25

Uier is gegroeid. Maar ze heeft gisteren binnen gestaan omdat het eerst onweerde en daarna de wei blank stond.
Afbeelding

Gisteren:
Afbeelding

Nu ook binnen want er komt drijfmest op de wei. Voor waken wel makkelijker, voor bevallen ook want manlief zou de rest in zijn eentje niet binnen krijgen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:50

Zo zou ik het ook bedacht hebben Diva. Het diertje moet wel een waardig bestaan kunnen hebben en niet door de wei moeten hoeven kruipen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:02

Spenen zijn nog niet gevuld Neon, en overdag bevallen doen er maar weinig, dus ik denk dat je wel met een gerust hart op wedstrijd kunt :j Maar het komt wél dichterbij.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:59

Ibbel schreef:
Spenen zijn nog niet gevuld Neon, en overdag bevallen doen er maar weinig, dus ik denk dat je wel met een gerust hart op wedstrijd kunt :j Maar het komt wél dichterbij.

Hier vorige jaar 1 om 10 uur sochtends :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:21

Nou Ibbel dat gaat hier niet op hoor. Ik heb er maar 2 snachts gehad tot nu toe van de 15
Maar Sarona gaat wel even meewerken en houd haar billen gewoon bij mekaar voor je neon!

Aura heeft ondertussen hele dikke achterbenen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:54

Hier gaat dat ook niet altijd op, Neon gaf ook de voorkeur aan daglicht. :D
Maar ik geloof ook niet dat het de eerstkomende uren komt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:58

Diva, sterkte.

Hihi, hier ook midden op de dag veulen en andere in de avond.

Juval, forse verlatingsangst dus. Zijn helaas best wat paardjes die daar last van hebben. Mijn ruin wordt ook niet graag achtergelaten, maar die doet niet heel gek. Als ik daar geregeld doe wordt het beter, maar heb je nu ook niet veel aan.
Dag en nacht buiten kan wel meer rust geven.

Toostx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:02

Sterkte diva.

Dyonne bij ons is het ook een en al verlatingsangst hoor, zelfs als je maar even weg bent met onze merrie. Dan blijft de hengst hinniken tot ze terug is. :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:03

Diva, heftige, maar verstandige beslissing inderdaad Y;( Merk je nog iets aan Saar of is ze weer overgegaan op de orde van de dag?

Pauk, heeft ze je mooi gefopt. Maar heb het hier dit jaar ook gezien bij Lies. De nacht voordat ze uiteindelijk bevallen is, heeft ze ook een aantal uren dat gehad. Op den duur zakte het weer weg, heeft gewoon de hele dag buiten gelopen, volgende avond weer op stal leek ze eerst wat weeën te hebben, weer een aantal uren rustig geweest en tweede helft van de nacht uiteindelijk bevallen. Ik heb dus gewoon het idee dat ze 1,5 dag weeën heeft gehad.
Ook ergens gevonden dat ze het tot die uitdrijvingsfase ook best lang op kunnen houden, heeft er ook mee te maken dat ze in het wild soms toch zo maar nog op de vlucht moeten. Alleen in die uitdrijvingsfase kunnen ze echt niet meer stoppen

Juval lastig! Wij hebben ook een merrie die wat verlatingsangst heeft, maar die van jou klinkt wel heftiger.
Deze blijft vaak ijsberen voor het draad, wat hinniken, maar doorgaans niet echt in het zweet. Ook verschilt het per dag. Ene keer hinnikt ze een paar keer en gaat ze tussendoor ook weer staan eten, andere dagen blijft ze ijsberen, af en toe een drafje langs het draad. Doorgaans als óf Lies óf Roos er maar bij is, gaat het wel goed. Maar bijvoorbeeld afgelopen week toen Lies gescand moest, had ik Roos er ook bij binnengehaald, omdat Lies in haar eentje (met veulen dan wel) op stal toch ook blijft schreeuwen en dat niet fijn scant. Bleef die merrie met nog één merrie achter en toen bleef ze toch wel onrustig.
Een kudde met fokmerrie's waar weinig mee gebeurd verder, geeft jouw merrie misschien wel meer rust, maar toch zal er ook nog wel eens wat uit gehaald worden, wij zitten bijvoorbeeld ook nog met scannen/insemineren enzo en dat doe je niet in de wei.
Hier in totaal drie merrie's met veulens en dan de guste merrie's (eentje nog op vakantie bij de hengstenhouder) bij elkaar en dat gaat prima hoor. In het begin even spannend, maar dan vindt dat wel een weg.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:16

Mijn excuses heb de laatste tijd zo druk gehad dat zowat niet op bokt geweest ben.

Ah diva wat een knapperd <3 Hopelijk knapt haar beentje snel op!

Neon ze lijkt inderdaad wel meer uier te krijgen! Wanneer is ze uitgerekend?

Pff dat klinkt niet positief ik hoop zo voor je dat nog bij trekt.

Ennasil92 wow ik blijf het er maar apart uit zien!

Poeh Diva ik vind zelf best heftig uit zien, maar ik heb er zelf ook 0.0 ervaring hier mee..

Pauk dat is al een beste uier!

ZoeyDercks gefeliciteerd met je knappe veulen! Super goed gehandeld dat je snel zag dat het onderste boven lag!

Diva :(:)

Kimsel94 haar snee knapt mooi op! Kwa medicatie weet ik helaas niet veel.

Diva heb het met je te doen, het klinkt inderdaad allemaal niet erg rooskleurig :(
Filmpje is wel hart verscheurend..

suffie braunfalbe betekend volgens mij niet bruinvalk hoor, ik vind dat eigenlijk dat duitsers zelf dat woord hebben verzonnen omdat ze alles graag snel willen zien als verdunning (meer waard in sommige ogen, sommige zijne echt bruin en noemen ze ook braunfalbe) ik vind jouwe ook een echte valk! Gefeliciteerd met z'n 4de plaats! Waarom deed je gericht mee met de pony's?

Diva heel veel sterkte, ik vind het wel de verstandigste keuze! Maar is ook zeker niet de leukste.
Ik vind het voor de rest ook zeker niet een typische dwergje, wist niet dat er meerdere variaties in waren, ben wel mee eens dat een dwergje nood een paardwaardig bestaan kan hebben dus je hebt goed gehandeld.

Pauk die zit er wel klaar uit kwa muts. Uier ook behoorlijk vol!

juval dat klinkt niet fijn, en ook zeker klote als je kinderen inderdaad lekker willen gaan rijden en die merrie breekt dan de boel vervolgens af, het lijkt me ook niet goed dat ze continu blijft rennen want dan lijkt me dat ze op een gegeven moment ook schraal word?

Pauk -O- Wie weet vannacht!

Neon ik denk dat ie nog wel iets voller kan, maar is zeker weer wat gegroeid spenen moeten nog wel iets vullen maar sommige gebeurd dat tijdens bevallen _O-

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:30

Nou mijn veulentje heeft eindelijk een naam :+ Lilly Rose HS

Ze kan heerlijk bewegen <3

Afbeelding

Afbeelding

Ze zit momenteel aan best aan de diarree, -O- ga vandaag beginnen met wat Cola te geven (door fokker laten vertellen dat het moet werken) Maar ze heeft er behoorlijk jeuk aan dat ze haar hele kontje kapot schuurt :(:) Iemand anders nog tips? Ze heeft de eerste 5 dagen aan AB gekregen en daar was ze al van de dunne toen aan, erna merrie hengstig van veulenhengstigheid (welke als het goed is weer drachtig is *\o/* ) Maar ze blijft maar aan de diarree -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:39

Ik kan maar één ding zeggen: veulen met diarree = ivermectine er in.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:51

Ibbel schreef:
Ik kan maar één ding zeggen: veulen met diarree = ivermectine er in.

Oh dat ga ik even opzoeken! Dank je wel

Edit: Ze is afgelopen zondag ontwormt trouwens

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:55

Als ze tien dagen gepasseerd is zou ik inderdaad ivermectine er in stoppen.
Hier ook de eerste week wat diarree gehad, ontwormd en daarna gelukkig niet weer gezien.

Foto's al gezien via whatsapp en op facebook, maar ze is erg knap hoor!

En braunvalbe is dat dan gewoon een wat lichtere/vale bruine zeg maar?

Oh en hier ook een beetje nieuw wat betreft de veulens. Darcy gaat, samen met z'n mamma, meedoen aan de Internationale show die dit jaar in Ermelo is! :):)