[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:23

wat een knapperd marijer, <3 <3

Als ik ons hooi voer dan geef ik ook wat lucerne bij voor het eiwitgehalte, maar als ik het voordroog voer dan niet, en ze krijgen hier ook een handje mix voor de vitaminen maar dan ook vooral in de winter.
Ik vind het belangrijker te investeren in mijn weiden zodat er voldoende voedingsstoffen inzitten zodat ze de rest niet nodig hebben. Je wilt niet weten wat we daar allemaal opgooien := en dat is iets wat veel mensen links laten liggen, vind ik en dan gaan ze maar aan het voeren.

En ik moet toegeven, moest ik die hoeveelheden voeren die op de verpakking staan van de merriebrok, ik heb een dood paard denk ik. Zouden ze echt niet mogen doen.
en ik denk dat dit ook de reden is waarom er zoveel hoefbevangenheid, kolieken zijn helaas. :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:42

Wij bemesten de weides ook altijd. Nu gaan we een stuk hooien die vorig jaar alleen belopen is door schapen,dan goed sproeien voor het onkruid en dan hooien als het gras goed en lang genoeg is.

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:44

MarijeR schreef:
Bedankt voor alle felicitaties!
2 down, 5 to go! :D

[ Afbeelding ]

[ [url=m/h4VlFc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog geen 6 uur oud en toch even de beentjes strekken.

Over voeren, tja hier krijgen ze toch echt merrie muesli ondanks dat het mini's zijn.
Wel is eerst het ruwvoer getest en daar het krachtvoer op aangepast. Ruwvoer is de basis maar hier hebben de mini's zeker aanvulling daarop nodig.
Zo is dit jaar het hooi en ook het voordroog erg arm. Weinig suikers (pluspunt) maar ook eiwitarm en dat hebben ze hard nodig tijdens de laatste maanden van de dracht en tijdens het zogen. Zeker zo vroeg in het jaar zonder vers voorjaarsgras.
En het calciumgehalte bleek erg laag dus dat was een punt van aandacht. Maar goed op te lossen met bietenpulp en lucerne.

hè ik zie dat jij heel dicht bij mij woont ! Grappig !

baudyh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:48

Goede bemesting is het halve werk.
Ik heb nu een merrie staan die over 3 weken de tijd heeft. Die is heel anders gebouwd dan de grote merrie van 1.73m deze is 1,67m of zo en heel dik. Die krijgt ook geen 3 kilo maar 2 kilo merriebrok en 1/2 muesli plus handje luzerne.
Elk paard is weer anders.
Maar over de 3 kilo zou ik nooit adviseren en ik weet dat dat heel veel wel gedaan word.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:31

Marije wat een dropje en een heerlijk koppie zit erop!

Wat een knapperd is dat zeg Baudy!! Wat voor 1 is het?

Hopen op goed weer pretty!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:39

Marije gefeliciteerd! mooi kereltje!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:23

MarijeR, Van harte gefeliciteerd, mooi mannetje hoor!

Kabayo, Gefeliciteerd, prachtig cijfer!

Dustinlover, Lekker ding is Spook!

baudyh, Knap veulen!

Wij bemesten de wei juist niet voor de pony's, maar begrijp dat je dat dus beter wel kan doen :o
Nou gaat drie kwart van de wei op zijn kop van het voorjaar, is het dan slim om speciaal paarden graszaad te gebruiken?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:39

Ik heb nog gelezen in verband met HB dat bemesten soms juist beter is. Samen met goed weidebeleid.
Alles beter dan gestresst gras dat teveel zijn best moet doen om te groeien.
Soms zijn gewoon weides met genoeg"oud" gras op nog het beste denk ik,voor shetlanders dan hé.

Qua graszaad kan ik je niet adviseren,ik heb er zelf geen kennis genoeg van. :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:55

hinte schreef:
MarijeR, Van harte gefeliciteerd, mooi mannetje hoor!

Wij bemesten de wei juist niet voor de pony's, maar begrijp dat je dat dus beter wel kan doen :o
Nou gaat drie kwart van de wei op zijn kop van het voorjaar, is het dan slim om speciaal paarden graszaad te gebruiken?

geen aanval of zo hinte :D maar dit is een veel voorkomende vergissing van sommige paardenhouders. Het fructaangehalte in je gras wordt juist hoger als je niet bemest omdat het gras niet kan groeien. En dus meer kans op hoefbevangen.
Wij strooien twee maal per jaar een speciale mestkorrel dat wel magnesium en ijzer bevat, we strooien 1 maal per jaar witte kalk voor de zuurtegraad naar beneden te halen, strooien 1 maal per jaar potas en zorgen dat 2maal per jaar dat het onkruid bestrijd wordt.
En we bloten ook als het nodig is.
Mijn man is bezeten >;) maar das ook de reden waarom de boeren veel properdere en mooiere weiden hebben dan paardenmensen, de energie en geld dat zij daar instoppen is ongelooflijk.

Wij hebben speciale paardenmengeling zaad genomen, weet nu even niet meer welk merk, en daar zitten ook vele kruiden in. Oh en wat velen niet weten is dat de boeren iedere tien jaar een nieuwe grasmat zaaien. Zij zeggen dat ze na tien jaar leeg is.

En gras is en blijft toch het hoofdrantsoen van een paard of het nu vers of gedroogd is en daar wordt soms te weinig aandacht aan besteed, vind ik.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:13

Daarom vraag ik het hier :D

Een deel van de wei wordt gebruikt voor de koeien en daar gaat wel mest en kunstmest over heen.
Op de een of andere manier slaan we de pony wei over, met de gedachte niet te scherp gras te krijgen.

En hier inderdaad een boer dus de wei moet op nieuw ingezaaid worden.
Ik ga is googelen op paarden mengsel

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:11

En ik was het topic kwijt, blijkbaar ontstipt. Vanaf nu haak ik weer in!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:49

Alexandra__ schreef:
Wat een knapperd is dat zeg Baudy!! Wat voor 1 is het?

Dit veulen was van Gotscha Utopia ( v. Ziesto)
De merrie is een cabochon x Crack C x Houston.

Nu verwachten we een veulen van Expression ( v.Vivaldi)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:51

Hier onze maiden mare weer met wat kleine veranderingen o.a dat de tietjes zich beginnen te ontwikkelen en dat ze wat zucht voor haar tietjes heeft. Ook begint ze wat uit te zakken. Zo verschrikkelijk spannend! Ondertussen zijn we vandaag 284 dagen.

Marije: Wat een mooierd weer !! <3

Cemlys: Handige Harry :')

Je moet idd de weides wel bemesten anders idd wordt het fructaan ook veel te hoog. Ook de wei niet tekort laten afgrazen i.v.m gestresst gras wat ook weer een hoog fructaangehalte veroorzaakt.

Proberen om een balans te vinden en gewoon ffies je voordroog/hooi laten analyseren. Dan weet je verder ong wat je wel of niet kwa vitamines en mineralen bij moet voeren.

En idd zoals Fotsy zei is weideonderhoud heel belangrijk en gelukkig heb ik net als Fotsy een geobeserdeerde weideman in huis *deed hij dat ook maar eens met zijn rotzooi opruimen*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:05

Hoe voeren jullie een merrie die snel hoef bevangen raakt ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:14

Ik heb een merrie die makkelijk dik wordt en ik in de gaten hou om hoefbevangenheid te voorkomen. Die krijgt weinig bijgevoerd (zeker niet als ze op het land loopt), hoogstens vitamine brokje. Als veulen groter wordt en ze gaat naar binnen dan wel wat merrie muesli. Ik heb ze dan liever wat schraal dan rond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:20

Cemlys haha dat is niet slim. Hoe gaat het met jou en je zoon? Dochter? Teminste dat was jij toch :o

Prachtig veulen baudyh

Wat is spook toch knap <3 wanneer moet ze ook alweer?

Marije knap kind <3 heb je al een naam?

Lady was vandaag echt druk. Racen bokken idioot doen. Dus even een kwartier goed gelongeerd. Ze word echt dikkie

Voor ons cushing paard met suikerziekte (grote kans op HB) voeren we een handje suikervrije muesli en gewoon goede kwaliteit hooi. Verder niks. Ze staat op stro en heeft een Himalaya liksteen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:53

Kabayo schreef:
Cemlys haha dat is niet slim. Hoe gaat het met jou en je zoon? Dochter? Teminste dat was jij toch :o

Prachtig veulen baudyh

Wat is spook toch knap <3 wanneer moet ze ook alweer?

Marije knap kind <3 heb je al een naam?

Lady was vandaag echt druk. Racen bokken idioot doen. Dus even een kwartier goed gelongeerd. Ze word echt dikkie

Voor ons cushing paard met suikerziekte (grote kans op HB) voeren we een handje suikervrije muesli en gewoon goede kwaliteit hooi. Verder niks. Ze staat op stro en heeft een Himalaya liksteen

Gaat goed. Ze is inmiddels een weekje oud alweer. Gaat ontzettend snel

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:28

Want ze staat normaal in een inloop stal. Waar voldoende gras is maar ook hebben ze daar onbeperkt hooi. Maar ik weet nu al dat ze dan Veel te dik word. Zuiden jullie haar uit de inloop halen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:00

kks schreef:

Hier deed ik gewoon normale voer, dus idd heel beperkt. Kreeg geen brok etc, alleen vitaminen/mineralen.
Eenmaal veulen geboren ben ik die gaan bijvoeren ipv de merrie meer geven. Ging prima.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:12

kks schreef:

Ik zou een vitamine mineralen korrel geven. Zoals Vitalbix daily complete of Marstall force en daar een supplement bijgeven speciaal voor de behoefte van de merrie/dracht. En inderdaad als het veulen er is die zo snel mogelijk op de veulenkorrel. Word de merrie mager dan melasse vrije luzerne erbij geven

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:52

Afbeelding

Beetje donker, dag 313 vandaag.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:29

Wauw wat gaat iedereen snel!

Marije van harte met je nieuwe knappe veulentje! Wat een lievie!

Ushi krijgt echt heel weinig brok. Ze krijgt 2x per dag 1/8e van een normale voerschep aan sportbrok (geen idee welk merk is vanuit de pension stal) maar ze doet het er prima op. Moet nog bijna oppassen dat ze niet te dik word. :') En ze krijgen prachtig hooi van voornamelijk eigen land.

Ushi is pas 214 dagen drachtig.. Nog even geduld whaha. Als de meeste al veulens in de wei hebben huppelen moet ushi nog bevallen :D

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:14

Jeetje wat gaat het snel hier, bijna niet bij te houden!

Marije, gefeliciteerd!

Ook de dame met het mooie cijfer voor d'r examen, proficiat!

Wb voer...hier ook lang gezocht en vergeleken...geen Pavo-fan, ben uiteindelijk bij Dodson&Horrell uitgekomen..Mijn Friese merrie krijgt ongeveer 10 kilo voer per dag, vanwege problemen met de slokdarm, voornamelijk Havens..Drachtige merrie krijgt nu 1 kilo Grasmix, 2 grote handen Luzerne (Agrobs) en 1 kilo Havens Draversbrok per dag. Ze werkt nog 3 keer in de week. Verder onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder en buiten gras..

Kks, de Force van Marstall is idd fijn, verder ben ik fan van Soulmate Nutrition...dat is alleen wel poeder..maar goed, daar zit meteen echt alles in wat ze nodig hebben...door een handje Grasmix ofzo eten ze het zo op..

Hier nog iets meer dan 100 dagen...buikje begint weer iets flinker te worden, humeur schommelt nog steeds..

Spook, wat is jouw merrie toch huge! Hier thuis schrokken ze er gewoon van hihihi, er kwamen al helemaal voorstellingen dat Faith met zo'n reusachtige buik hier niet meer door de deur zou passen..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:29

Even heel erg ego, maar we hebben vanaf vandaag onze boerderij definitief verkocht *\o/* Erg dubbel, we staan er voor de volle 100% achter, maar volgende week gaan de koeien al weg en dat zal best slikken worden. Veel mensen denken dat boeren niet om hun koeien geven, maar niets is minder waar. Het zal echt anders zijn als er 105 dieren minder op het erf rondlopen.........
We hebben ook een huisje met 3,5 ha teruggekocht, dus het opruimen en inpakken kan beginnen. Begin mei gaan we over.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:35

Marije gefeliciteerd!!!

Suffie, dat zal best even slikken worden. Toch van harte met de verkoop!