[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:38

Dana, en uiteraard Marije en Fenneke, wat een mooie fotos en wat een prachtig merrietje !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:39

Nou Joto, ziet er veelbelovend uit!

kappiegirl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:39

Pff als ik die uier zie van Joto haar paard dan vraag ik me af of mijn merrie wel melk geeft en waar mijn veulen van groeit? Ik zal morgen eens een foto maken van de uier van mijn zogende merrie, die ziet eruit alsof ze al maanden van het veulen af is vergeleken deze uier...
Toen het veulen geboren werd had ze ook helemaal geen uier (wist ik ook niet dat ze drachtig was, maar toch)
Dan rest mij dus nu echt de vraag waar slaat mijn merrie het dan op want veulen duikt toch heel vaak onder de merrie voor de melkbar...
Ik hoop voor je dat ze snel een mooi gezond veulen op de wereld zet zo te zien is ze er klaar voor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:41

goedenavond, ik ga even bijlezen

lekker verjaardag geweest, even lekker gemonopolied :D Even koppie ergens anders op.
Voel me al een stuk beter dan vanochtend, mischien omdat ik op stal geweest ben enzo..
morgen laat vrij, maar ik ga morgenmiddag nogwel even een kijkje nemen denk ik!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:42

Haha sorry dames.. Jaloers?? }> grapje..

Voor ons het heel normaal dat ze zo'n uier krijgt.. (En wij ons dan vervolgens nog afvragen hoe die veulens als kool kunnen groeien)

Maar goed, ze is nog Te rustig eigenlijk om vannacht wat te laten zien, haar kennende..
Wie weet denkt ze daar anders over haha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:44

Jolliegirl, ik heb het boek ingescanned en hier in het topic geplaatst. Even terugzoeken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:48

jufmim schreef:
Jolliegirl, wat een naar bericht. hoop dat het allemaal goed komt!
Kruizing Fjord/Fries? Heb jij dr ook een? Ik ook;)
Ben toch zooo benieuwd wat eruit komt, op stal gokken ze op een bonte of een zebra hahahaha hou ze wel bezig daar!

dit is NIET de kruizing fjord fries! :)
Daar rijdt ik al sinds november niet meer.

Rij op een fokstal momenteel.

draaakje schreef:
.
goed gehandeld hoor jolliegirl, meer kun je niet doen dan het zeggen. al had ik zelf die dierenarts een schop onder zn hol gegeven. nu is de kans aanwezig dat het helemaal gaat verkleven. mijn duimen draaien voor de merrie, hopelijk komt het snel los. (is er niet ook nog een ander middel wat weeen veroorzaakt? mij lijkt dat de merrie hier niet op reageert?)

en dan? gaat de merrie daarvan persen?
Vast is vast... dan heeft persen ook weinig nut.
En als het niets opleverd, zal ze gewoon naar een kliniek moeten IMO

pippalex : heel veel sterkte, altijd vervelend om een dier wat je lief is te verliezen!!

nogmaals pippalex : Ik heb net een boek opengeslagen.. en het lijkt verrekt veel op Rhino.. maarja die tweelingdracht kunnen we niet meetellen, dit is gewoon fout gegaan.. dus dat oordeel kunnen we niet sluiten.

Joto : ik ben heeeel erg benieuwd!! :D Ik wil natuurlijk wel op kraamvisite komen!

Neonlight schreef:
Jolliegirl, ik heb het boek ingescanned en hier in het topic geplaatst. Even terugzoeken.

Ik ga kijken!!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-02-09 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:52

Superduidelijk! weer wat wijzer geworden vandaag!

Ik ga zo lekker slapen, ben moe :) was gisteren zware dag + slechte nacht vanacht.
Morgen weer vroeg naar school.

Neon nogmaals bedankt!!

en tot morgen mensen, ik zal morgenavond als ik op stal ben geweest wel weer een update geven!!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:52

Heb je even pb gestuurd Jolanda

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:54

Rhino kun je alleen aan de lever zien, daar moet je echt een veulen voor opensnijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:55

Neonlight schreef:
Rhino kun je alleen aan de lever zien, daar moet je echt een veulen voor opensnijden.

Die zijn al weg...
Nouja.. als het wéér gebeurt.. weet ik zeker dat ze onderzoek gaan laten doen!

Slaap lekker allemaal ! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:56

Welterusten, ik hoop dat je een beetje kunt slapen na al die emoties.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:56

Wat me opvalt, Joto, is dat je merrie haar uier stopt. Mira d'r uier loopt nog kilometers door naar voren, tenminste, de banen zeg maar.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:59

Ja klopt.. Komt ook omdat deze merrie snel last heeft van zucht.. Als veulen er eenmaal aan loopt te lurken krijgt ze ook een mooi rond uier.. Hij is nu ook nog wat hoekig, kun je net niet zien op de foto

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:03

Mira heeft JUIST veel meer zucht, bedoelde ik ;)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:04

Oh haha oke.. in Paulien haar topic kun je ook wel zien dat ze er last van heeft.. Van de zijkant is het meer een vierkant uier

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:09

JG en pippalex, sterkte. :(:)

Joto: Zo, dat is een flinke uier!

Amandake: Wat een ronde buiken zeg. :D Die van de merrie's van mij zijn toch nog een stuk bescheidener.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:19

pippalex sterkte het is vreselijk je beesie/maatje te verliezen hij rust zacht met veel liefde van zijn vrouwtje

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:24

van die dierenarts schoppen gaat je merrie inderdaad niet persen :)
maar ik snap niet waarom hij niet pelt.maar kan jij natuurlijk ook niet weten. er word juist gepeld omdat het te vast zit. natuurlijk is het geen makkelijke klus, maar vast is vast en wachten lijkt me dan niet de beste oplossing. nogmaals niet naar jou bedoelt he :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:24

Neonlight schreef:

wij hebben vorig jaar rhino gehad op stal,
2 veulens werden dood geboren,het eerste veulen is onderzocht,en rhino was duidelijk te zien,aan de longen en lever(longen overduidelijk).
rhino is een herpes virus,en de meeste veulens sterven,doordat de longen worden aangetast door het herpes waardoor er bloedingen ontstaan(longen vullen zic met bloed en het veulen word verworpen),het 2 de rhino veulen heeft een paar uur geleeft(wat niet vaak voorkomt), maar was meteen duidelijk dat het rihno was,veulen had moeite met ademen,en een rare volle buik(bloed)ook het eerste verworpen veulen had een bolle buik,rhino kun je alleen bewijzen door sectie te laten plegen,maar een veulen wat dood geboren is met een bol buikje is een kenmerk van rhino!
"
edit:de merrie kan een paar dagen voor het verwerpen dikke benen hebben,en kan een beetje snotterig zijn,maar dikke benen komen vaak voor bij een merrie wat drager is van rhino.overigens zijn er nog wel 4geonde veulens geboren in de maand na de 2 dode veulens,rhino is besmettenlijk!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 10-02-09 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:28

Amandake: Ja idd, morgen mijlpaal! Terorieta is van Toke op bokt, heeft zich hier nog niet veel laten zien, maar zal zo stilletjes aan wel een keer het topic op gaan zoeken nu denk ik :)

Weekend veulens voor SA en Joto :)

Joto: Wat grappig, precies andersom als hier, zo zag ik aan Upona dat ze snel zou gaan toen ze juist niet meer mee naar de cirkel wilde s avonds, maar heel graag terug de grote wei op wilde.
:oo wat een uier. Die schreeuwt toch om een veulen zou je zeggen. Nu de merrie nog :)

Frenia: Zit je zo met je gezondheid te tobben? :(:) En natuurlijk gaat Angel als eerste, je weet hoe stipt merries altijd zijn ;) :D Vorig jaar scheelden Upona en Zimieka een aantal dagen en Zimi zou eerst gaan. Uiteindelijk ging upona 8 dgn eerder en zimi ging overtijd, dus die hadden mooi stuivertje gewisseld :)

Neon: Wat nu gedaan is om te proberen de merrie schoon te houden is dan wrs het spoelen (ik had er nog nooit van gehoord dat een merrie gespoeld werd als de nageboorte er nog op zat, maar dat is mss de reden dan)

Pippa: Och arme kat, sterkte :(:)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 03:00

Mijlpaal voor Terrorieta, 300 dagen drachtig, gefeliciteerd Toke!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:32

Hier ben ik dan ;-)
Vandaag inderdaad mijlpaal van 300 dagen, begint dus goed op te korten!
Voorlopig is alles rustig, merrie staat wel al met een mooie ronde buik! Zal nog eens foto's proberen te maken!

* gaat zich nu voornemen om te blijven bijlezen *

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:37

heee ik was jullie even kwijt, later vandaag lees bij en dan raak ik jullie niet meer uit het oog hoop ik :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:14

@ JG; Ten eerste heel veel sterkte. Ik weet hoe het voelt/is.
Ik heb de DA toen geholpen om het veulen eraf te halen, ben nog dagen misselijk geweest.
Ten tweede, en dat is absoluut geen verwijt naar jou toe, ik had bij het tweede verworpen/dood geboren veulen direct sectie laten doen. Dat Casa in december dr veulen had verworpen heb ik had ook gelijk laten doen. In de eerste plaats voor mn merrie, wie weet had het veulen wel iets erfelijks o.i.d. waardoor het advies is niet meer met de merrie te fokken, misschien rhino, waardoor ijk de andere twee ongeloofelijk goed in de gaten moet houden. Maar veulen was verder ok, en de merrie had ook niets (twee keer bloedonderzoek).

Maar nogmaals dit is natuurlijk niet aan jou, maar als fokker zou ik willen weten wat er aan de hand is, en in elk geval dingen uitsluiten.