[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:33

Marlijn: hes is 1 keer aan de hand gedekt, weer door Geronimo. DA heeft haar 1 keer opgevoeld, aantal maanden na het dekken, eerste oordeel: deze is wel drachtig. Toen vroeg ze hoe ver ze dan zou zijn, toen wij zeiden vanaf juni dacht ze dat het dan niet zo was, daar was de baarmoeder te klein voor. Om het echt zeker te weten moest er gescand worden, maar dat is niet gebeurd. Dus het blijft nog even spannend. Ze is wel wat dik in de liezen, ook het gedrag zou erop duiden van wel aldus eigenaresse. Ik blijf dat uiertje maar eens even in de gaten houden dus!

SA: Wat een gedoe lijkt dat dan, als je de hengst zelf op stal hebt en dan nog weg moeten en moeten insemineren. Maar het mag niet allebei he? (KI en natuurlijk)

Kannie: Wallona kan ik zelf niet checken, die staat bij de andere eigenaar op stal, maar hij was een paar dagen geleden hier en ze begint wel uier te krijgen. Hij verwachtte het wel eerder dan de uitgerekende datum, ben benieuwd, als het er is gaan we de volgende dag meteen kijken Ja

Goofke: Jee, op die eerste stalfoto is de buik al enorm Wow! uier is ook al onderweg en dat moet nog meer dan een maand zitten?

Toeka: natuurlijk ben je welkom om mee te kletsen OK dan!

Hes had vorig jaar gewoon een longeersingel om met het BA erop (en toen liep ze zo lang over dat het BA alweer terug moest en moesten we alsnog steeds de wei in om te kijken Lachen )

Wie van dit topic gaan zaterdag naar de hengstenkeuring in Schijndel?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:07

Zo, ik ben de eerste vanmorgen zo te zien Haha! . Iedereeen gefeliciteerd met de geboren veulens en behaalde mijlpalen. Over 2 dagen hebben wij hier ook weer een klein mijlpaaltje van 220 dagen. Zal van de week weer nieuwe foto's maken van d'r bolle buikje en haar uier, alvast als vergelijkings matiriaal voor over een paar maandjes Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:42

Hier is sinds vannacht een grote verandering gaande. Het uier staat strak, geen zucht meer maar echt melkklieren. Inplaats van een varkensstal is de deel veranderd in een aannemersbedrijf, de hele stal is verbouwd. Al het stro ging van de ene kant van de stal naar de andere kant en eigenhandig heeft ze geprobeerd om haar tussenschot te verplaatsen met haar achterwerk. Hans ging om 01.00u even bij haar kijken en kwam terug met een blauwe arm, hoezo chagrijnig ROFL Vanmorgen lag ze en ze had niet de puf om op te staan, vulva stond tijdens het liggen wijd open, zo slap is alles op dit moment. Ze staat nu wel even buiten voor een paar uurtjes en met de middag zou mijn moeder haar weer naar binnen halen. Zo'n jagende Sandra achter je aan is ook niet alles als je niet meer kunt rennen Ziek

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:44

@suffie; hopen dat het doorzet nu, je hebt al lang genoeg moeten wachten...pfff merries....

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:45

@suffie, zal nu toch niet meer zo heel lang duren zo te lezen, veel succes OK dan!

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:50

@suffie, heel veel succes!!! Zoals gezegd, het zal inderdaad wel niet zo lang meer duren!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:58

suffie: Blauwe arm, hoezo leedvermaak Haha! Ze klinkt nu dan toch serieus, ben heel benieuwd hoe lang ze dat weer vol gaat houden Knipoog

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:30

Goedemorgen!!
Goofke, wat zien ze er goed uit! En die halfbroer haha! Komiekje zo te zien!!
Suffie, spannend joh!!!! Ben benieuwd of er nog veel kleine veranderingen komen of dat er gewoon ineens een veulen naast staat Knipoog
Maus, Lavendel ziet er ook goed uit!!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:48

Zo, ik ben er ook weer na een goed, maar erg kort nachtje!

@ suffie, spannend...Al een indicatie wannneer het veulen komen gaat?

Even een vraagje... Ik zit te dubben of ik mijn merrie nog een keer ga laten opvoelen voor de bevalling. Dit om te kijken of het veulen wel of niet goed ligt in de baarmoeder. De DA vvertelde van de week dat een hoop ellende voorkomen kan worden als je vooraf de ligging van het veulen weet. Als eenmaal de bevalling in gang is gezet, is er vaak al geen weg meer terug in geval van bijv. een achterwaartse of stuitligging.

Nu kun je niet alles voorkomen, want een beentje of hoofdje kan natuurlijk ook terugslaan, maar die kan ik zelf nog wel goed leggen. Maar je zal net de pech hebben dat je die ene procent bent waarbij het veulen dus wel verkeerd ligt...

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:49

Suelza, zitten er risico's aan het opvoelen?? No nee.. dan zou ik dat inderdaad doen!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:58

Nee, daar zitten verder geen risico's aan. Dat kunnen ze heel netjes doen. De DA gaf aan dat in veel gevallen ingegrepen had kunnen worden, door bijv. vroegtijdige keizersnede. Daarbij kun je levensreddend handelen voor je veulen. Daarbij kunnen ze, als je niet te vroeg laat opvoelen, bijv. ook zien of het veulen niet te groot is voor het geboortekanaal...

Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Ik heb nooit eerder meegemaakt dat mensen dit uit voorzorg deden en nogmaals, in veel gevallen gaat het ook goed, maar er werd wel duidelijk gezegd, dat in bepaalde gevallen voortijdig opvoelen het leven van je veulen zou kunnen redden... Bovendien merk je dan snel genoeg of je evt. te maken hebt met een doodveulen wat een geboorte uiteraard ook ernstig kan bemoeilijken...

Dus vandaar...

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:05

Hoelang van tevoren moet je dan de merrie op laten voelen?

Ik neem ook aan dat dit opvoelen anaal gebeurdt, hoor je niet veel dat ze nog op laten voelen, denk dat er veel mensen huiverig voor zijn.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:10

spannend suzie! ben benieuwd wanneer het veulen daglicht wil zien..

sa, gelukkig dat alles goed is gekomen.. met kuray.
ik las in je verhaal dat je vroeg of de merrie ook gespoeld was? is dat altijd nodig.
of dat ze beweging had gehad etc.

moet de merrie na de bevalling direct bewegen en wat moet ik me daar bij voorstellen Bloos
heb niet heel veel verstand van en weet wel dat bij sommige wat blijft zitten of dat niet alles eruit is gekomen dat ze dan spoelen etc.. prikje geven zodat het afdrijft

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:14

Ik ga daar nog even de DA over bellen. Ik wil het opvoelen zo lang mogelijk uitstellen. Ze kunnen zowiezo eenvoudig zien of het veulen goed ligt. DA zei al dat het veulen ze 9 van de 10 keer recht aankijkt door de camera als ze gaan scannen en dat ze dus vrijwel direct in een 'oog' kijken Haha!

Ik weet niet of je er huiverig voor moet zijn. Het veulen is al dermate 'af' dat er met scannen weinig fout kan gaan. Uiteindelijk ga je er soms vlak voor of tijdens de bevalling ook in.

Ik kan me voorstellen dat ze in de eerste maanden wel huiverig zijn voor teveel gerommel in de baarmoeder. Ik heb ook heel bewust ervoor gekozen om niet te laten opvoelen. ER was al zoveel gerommelt met de merrie, dat ik gewoon 'rust' in het beestje wilde...

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:16

Suelza, ik zou het inderdaad nog een keer navragen, maar als er geen rare dingen bij komen kijken zou ik het doen.. maarja dat is misschien per persoon verschillend hoor!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:21

TabeR schreef:
spannend suzie! ben benieuwd wanneer het veulen daglicht wil zien..

sa, gelukkig dat alles goed is gekomen.. met kuray.
ik las in je verhaal dat je vroeg of de merrie ook gespoeld was? is dat altijd nodig.
of dat ze beweging had gehad etc.

moet de merrie na de bevalling direct bewegen en wat moet ik me daar bij voorstellen Bloos
heb niet heel veel verstand van en weet wel dat bij sommige wat blijft zitten of dat niet alles eruit is gekomen dat ze dan spoelen etc.. prikje geven zodat het afdrijft

Om erachter te komen of er iets achter gebleven is in de merrie is het van belang de nageboorte goed na te kijken of deze compleet is. Dat geeft al een goede indicatie. Als deze niet compleet moet je toch een DA raadplegen, want het moet eruit. Ook is het van belang om te kijken of de nageboorte geen afwijkingen heeft (maar dat zie je snel genoeg).

Als er delen achter gebleven zijn, zal de DA gaan spoelen... Volgens mij bij abnormale geboortes bijna altijd...

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:24

Ben eens benieuwd wat de DA zegt, gebeurd dat dan toch vaginaal??

Haha, grappig als het veulen je dan aankijkt Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:30

Ja, gebeurd vaginaal... Ik vond het ook wel lollig. Was nogal een droogkloot de DA, dus ik lag helemaal in een deuk toen hij dat, heel beeldend, aan het vertellen was!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:51

Als ze het opvoelen vaginaal doenl, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt omdat ze dat vaak alleen doen om te bepalen hoeveel ontsluiting er is, zou ik het zeker weten niet doen! Je hebt de kans dat de merrie dan gaat persen, met alle gevolgen van dien! Wij hebben ruim 80 bevallingen per jaar bij onze koeien en wij voelen nooit van te voren op hoe een kalf ligt. Het komt zoals het komt en een veulen kan je echt niet meer draaien van achterwaarts in voorwaarts. Het komt bij een paard zeer zelden voor dat het veulen te groot is in tegenstelling tot koeien. Ik vind dat je zo min mogelijk in het dier moet komen als het niet nodig is, ook ivm eventuele bacteriën.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:55

suffie schreef:
Als ze het opvoelen vaginaal doenl, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt omdat ze dat vaak alleen doen om te bepalen hoeveel ontsluiting er is, zou ik het zeker weten niet doen! Je hebt de kans dat de merrie dan gaat persen, met alle gevolgen van dien! Wij hebben ruim 80 bevallingen per jaar bij onze koeien en wij voelen nooit van te voren op hoe een kalf ligt. Het komt zoals het komt en een veulen kan je echt niet meer draaien van achterwaarts in voorwaarts. Het komt bij een paard zeer zelden voor dat het veulen te groot is in tegenstelling tot koeien. Ik vind dat je zo min mogelijk in het dier moet komen als het niet nodig is, ook ivm eventuele bacteriën.

Oh oke, ik weet het even niet zeker. Ik zal nog even navragen hoe het opvoelen gebeurd...

De bevalling van een kalf gaat vele malen rustiger en langzamer als die van een veulen. Daarbij is ook niet gezegd dat het veulen te draaien is, maar wel dat je als je in de wetenschap bent dat het veulen achterwaarts ligt, je levensreddend kunt handelen door het veulen vooraf te halen (dmv keizersnede) al dan niet met een levend veulen tot gevolg. Het scheelt in ieder geval een (nog groter) trauma voor de merrie.

Dat het niet vaak voorkomt, weet ik. Maar ik heb het inmiddels in mijn naaste kring al diverse malen gehoord, meegemaakt dat het veulen te groot was...

Achterwaartse of stuitligging komt niet vaak voor, maar ook daar had de DA jaarlijks ervaringen mee en het zal niet jouw merrie zijn...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:00

Goedemorgen!

Suffie, je merrie maakt het wel vreselijk spannend! Bloos! Haha! Laat het maar komen. *LOL*

Hier vandaag een mooie mijlpaal; Nicoline is 300 dagen drachtig! Go jij! Go jij!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:04

Opvoelen gebeurd anaal.
Het lijkt mij ook dat je de boel gaat forceren als je dat vaginaal gaat doen.
Je moet toch de baarmoedermond door en als het goed is zit die nog dicht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:07

eilander schreef:
Opvoelen gebeurd anaal.
Het lijkt mij ook dat je de boel gaat forceren als je dat vaginaal gaat doen.
Je moet toch de baarmoedermond door en als het goed is zit die nog dicht.

Nogmaals, daar zal ik mij in vergist hebben. Het opvoelen is de eerste keer natuurlijk ook anaal gedaan...

Tis nog vroeg Bloos

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:08

Muzefee: Gefeliciteerd met je mijlpaal! Go jij! Go jij!

Suffie: Dat begint toch wel spannend te worden nou. *LOL*

Hier ook een grote mijlpaal vandaag: Puzzel is 320 dagen drachtig! Haha! Hyper! Go jij! Go jij!

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:14

nicole288; gezellig Pling
suffie; spannend!!

nou deze nacht was de eerste keer met de birth alarm, ging het alarm om half 7 af. vals alarm.
hebben we haar net in de wei gezet, gaat ze rollen, rolt ze helemaal over Verward zijn de birth alarms wel sterk genoeg hiervoor? gezien we hem in de huurgebruik hebben Scheve mond