[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:12

Beetje jammer dat jullie denken dat het een verkoop praatje is. Duidelijk dat jullie mij niet kennen.
Iedereen moet zelf weten hoe ze het doen. Ik geef alleen vrijblijvend advies.
Wij zijn een klein bedrijf die gaan voor kwaliteit en gezonden paarden. Mensen voeren over het algemeen veel te veel is mijn mening.
Ik ben absoluut niet voor zoveel mogelijk kilo's verkopen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:29

Met gebruik van merriebrok heb je toch de juiste vitamines.
Dan hoef je toch geen magnesium en dergelijke bij te voeren?

Ik vind voervergelijk erg interessant, maar ook erg lastig

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:40

Silly1972 schreef:
Met gebruik van merriebrok heb je toch de juiste vitamines.
Dan hoef je toch geen magnesium en dergelijke bij te voeren?

Ik vind voervergelijk erg interessant, maar ook erg lastig

Als je de juiste hoeveelheid geeft niet nee. Tenzij je weet dat een merrie problemen geeft.
Wij hadden een merrie die het veulen te weinig antistoffen mee gaf dan moet je extra maatregelen nemen.

Je hoeft alleen wat bij te geven als je dus onder de hoeveelheid geeft die de merrie nodig zou hebben of als je dus om wat voor reden ook geen merriebrok geeft.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:41

Ik ga ook niet naar de keuring, aangezien ik voornamelijk geinteresseerd ben in de Cobs en het is de moeite niet waard om voor die 2,5e Cob daarheen te gaan :)

Hinte, je hebt je pb inmiddels gezien :D

Die buik is niet normaal, Aniek! :wow:

Daisy heeft altijd merriebrok gekregen en heeft nog nooit te grote veulens gehad, dus ik vraag me af wat daarvan waar is. Maar ik voer dan ook niet die belachelijke hoeveelheden die op de zak staan :n

Fotsy schreef:
Cynthia al aan het pakken ~~}>
Leuk je logo *\o/*

Sssstttttt!!! _O- Ik was al zo trots op mezelf dat ik afgelopen weekend mijn twee leren halsters heb gepoetst én de muren van de kattenkamer schoon heb gemaakt (naast het gewone wekelijkse huisschoonmaken). Dat is meer dan ik in maaaaaaaaaaanden heb gedaan ;)
Komend weekend ga ik écht pakken (bedenkt zichzelf dat ze ook nog een selfiestick moet kopen), omdat ik dan ook nog een hele week de tijd heb om te bedenken wat ik vergeten ben in te pakken :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:45

Ik voer naast de merriemuesli ook een Balancer (Ultimate Balance van D&H). Ik voer niet de aanbevolen hoeveelheid, omdat ik ook de merriemuesli voer.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:01

baudyh schreef:
Beetje jammer dat jullie denken dat het een verkoop praatje is. Duidelijk dat jullie mij niet kennen.
Iedereen moet zelf weten hoe ze het doen. Ik geef alleen vrijblijvend advies.
Wij zijn een klein bedrijf die gaan voor kwaliteit en gezonden paarden. Mensen voeren over het algemeen veel te veel is mijn mening.
Ik ben absoluut niet voor zoveel mogelijk kilo's verkopen.

Daar ben ik het zeker mee eens.
Waar ik het niet mee eens ben is dat je zegt dat paarden niet dik worden door merrie brok, of welke brok dan ook.
Brok bevat hoe dan ook suikers, en inmiddels is wel bewezen dat paarden (en ook mensen) erg veel last kunnen hebben van suikers. Suikers is ook een absolute dikmaker, dus ja van brokken kunnen paarden moddervet worden.
Ik voer onder normale omstandigheden enkel metazoa, en de luzerne brok (melasse vrij) en krijgen beide paarden een halve kilo brok per dag. En daar doen ze het prima op.
Merrie brok is dus gewoon omdat merries het in mijn ogen beter op doen dan alleen maar vitamine korrel, want dan hebben merries gewoon een berg energie nodig.
Onze teef krijgt ook extra eten als ze haar pups moet zogen, dus waarom een merrie niet?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:04

Leuk Cynth, ben benieuwd!

Aniek, wat dubbel :(:)
Maar toch een fijne bevestiging dat ze drachtig zijn!
En met die foto zie je nu ook wel enorm verschil in Lies en Roos zeg! Maar gelukkig zit het goed :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:20

Als je niks doet met je paard of pony en je geeft ze een brok met een hoog suikergehalte ja dan krijg je ze uiteindelijk wel dik.
Maar als je gewoon werkt met je paard en hij is dun dan ga je hem niet dik krijgen met brok.
Je hebt dan echt vezels nodig.

Het is wel zo dat als je je drachtige merries veel eiwit rijke brok voert je het veulen ook zwaarder kan krijgen. En als je veel merriebrok voert voor de bevalling zet je de melkmachine te veel aan en krijg je dus snelgroeiende zware veulens en uiteindelijk een dunne merrie.

Ja merrie hebben zeker de laatste 1,5 maand meer energie nodig.
Nou geld dat voor warmbloed paarden meer dan voor koudbloedige paarden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:21

Maar goed genoeg er over. Ik ga de paarden ff voeren, en dan hop bedje in.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:19

kks, Altijd een leuk gezicht zo'n uitstekend buikje vanaf de achter kant gezien

baudyh, Dank je wel, ik zal eens googelen op dit voer.
Ze lopen natuurlijk ook de hele dag in de wei en krijgen hooi bij, ze hoeven niet te leven van een handje musli :D

AniekR, 3 bolle dames!
Ach je mag er dan zelf niet zo veel van maken blijft toch leuk een echo foto.

Cynthia82, pb gezien ;)

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:25

Baudyh, ik ben dan wel benieuwd wat voor en hoeveelheid voer je mijn merrie van 1.76 m op 10 maanden dracht zou adviseren. Ik vind het namelijk erg moeilijk en wat er op de achterkant van de verpakking staat ( 5 kilo) vind ik erg veel voor een paard dat bijna niet werkt. Heb al contact gehad met iemand van het voer op een beurs, maar die vond dat nodig. Maar vooral belangrijk op zicht voeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:07

voeren is best heel lastig, vind ik ook. Mijn merrie was erg mager toen we haar 2 jaar geleden kochten. Ze krijgt veel goede kwaliteit hooi. Onze voerleverancier raadde toen ook merriebrok (pavo podolac) aan om haar wat dikker te krijgen. Echt dikker werd ze niet volgens mij, maar wel veel meer energie, dus lastiger te hanteren. Omdat we ook maagproblemen niet uitsluiten werd toen pavo dailyplus erbij geadviseerd.. en later zijn we van de merriebrok overgestapt op de havens gastro+.
Merrie is nu wel dikker (maar ja, 9 mnd drachtig). Nu ziet ze er eindelijk uit zoals ik ze graag zie.. ik ben heel benieuwd of we dat vast kunnen houden als het veulen er straks bijloopt. Vrees dat het wat voeren betreft altijd een zorgenpaardje blijft.

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:53

Dubbel Aniek, maar wel fijn dat ze drachtig is.

Voeren is erg lastig.. Hier heb ik vooral mini's en welshjes en die krijgen buiten hooi,brood en een worteltje niks bijgevoerd momenteel. 2 merries die beetje aan de schrale kant zijn die heb ik momenteel op een kwart sportbrok/kwart muesli/beetje pulp en wat mais staan. Ga binnen kort wel Spook en amber op stal halen en dan krijgen ze wel een beetje merrie brok bij.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:57

Veulentje voor Marije *\o/*

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:59

Noisy schreef:
Veulentje voor Marije *\o/*

Ja? Ben benieuwd!!!
Edit; lees het nu in haar eigen topic, een hengstje. Gefeliciteerd Marije!

En Aniek; fijn te lezen dat ze toch nog dragend is. Ondanks verlies van stalhond toch een lichtpuntje :)

Voeren is en blijft een discussie punt. Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik probeer er zo min mogelijk krachtvoer in te doen en de kwaliteit van ruwvoer in de gaten te houden. Dit jaar hebben we wat armer hooi, dus voer ik een klein beetje bij. Als ik hoor wat sommige mensen aan kg's erin duwen...

Cynthia; hoe is het met je koffer? Ik ga het niet meer redden om voor je vakantie langs te komen vrees ik...
Laatst bijgewerkt door Caesar op 07-02-17 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:06

Gefeliciteerd Marije!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:18

Gefeliciteerd Marije! Met je knappe ventje

Voeren blijft altijd lastig..

Aniek wat dubbel :(:) sterkte met het verlies van je stalhond Y;( en gelukkig is ze nog drachtig! Dat is wel fijn. Je zier inderdaad verschil. En pff wat ziet die schimmel er uit!

Kks jeetje beste buik!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:31

Gefeliciteerd Marije! Zag het al toen m'n wekker ging (net te laat om het te kunnen zien), maarja, moest eerst naar de baas.

En toch allemaal bedankt.
Kabayo, die van mij zien er niets veel beter uit hoor :o Alleen zijn die bruin i.p.v. wit, dus dat scheelt een beetje ;) Krijg je met 24/7 buiten in de klei hihi

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:33

Liaan schreef:
Baudyh, ik ben dan wel benieuwd wat voor en hoeveelheid voer je mijn merrie van 1.76 m op 10 maanden dracht zou adviseren. Ik vind het namelijk erg moeilijk en wat er op de achterkant van de verpakking staat ( 5 kilo) vind ik erg veel voor een paard dat bijna niet werkt. Heb al contact gehad met iemand van het voer op een beurs, maar die vond dat nodig. Maar vooral belangrijk op zicht voeren.

Vanwege het feit dat we die melkmachine niet te vroeg op gang willen hebben voer ik zeker voor het veulen er is niet te veel. Ik begin op 3 mnd ervoor met 1 kilo per dag , op 2 mnd ervoor met 2 kilo per dag en de laatste maand 3 kilo.
Ik heb ook een merrie staan van 1,73m
Ze doet niks is puur fokmerrie.
Als het veulen er is kijk ik eerst hoe het veulen is.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:51

*\o/* hier ook gefeliciteerd MarijeR met je prachtig silvertje

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:58

AniekR schreef:
Gefeliciteerd Marije! Zag het al toen m'n wekker ging (net te laat om het te kunnen zien), maarja, moest eerst naar de baas.

En toch allemaal bedankt.
Kabayo, die van mij zien er niets veel beter uit hoor :o Alleen zijn die bruin i.p.v. wit, dus dat scheelt een beetje ;) Krijg je met 24/7 buiten in de klei hihi

Heb je dan geen last van mok?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:59

Gefeliciteerd MarijeR

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:00

Marije, gefeliciteerd! Leuk!!

Baudyh, bedankt!

Aniek, ik heb over jou heen gelezen. Wat dubbel zeg. Fijn dat de merrie nog drachtig is. En wat ontzettend sneu voor de stalhond.
Laatst bijgewerkt door Liaan op 07-02-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:00

Gefeliciteerd Marije!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:01

Mok ontstaat door infectie en/of slechte weerstand. Mijne staan ook altijd buiten, waarbij ze ook wel verhard droog stuk hebben.
Eenmaal heb ik mok gehad, toen had ik de benen opgeschoren van mijn pony.. Nu doe ik dat natuurlijk niet meer. Want ze hebben een prima bescherming daarmee.