[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:51

Cynthia, bestel je rechtstreeks via FS, of via het Gruyter?

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:05

Ik vind het wel een beetje belachelijk dat je verbaasd doet dat je merrie maar niet hengstig wordt omdat ze weg moet naar de dekhengst, terwijl je er bewust jaarlinghengsten bij hebt lopen. Maar goed.

Zal leuk zijn als ze straks allemaal samen kunnen Cynthia!

Kabayo hopelijk ís ze ook echt al drachtig!

Hier nog 2 aan het dekken, zal wel bijna klaar zijn. En voor Vita nog op de wachtbank

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:20

Cynthia; wat zijn die braaf achter zo'n draadje! mijn merries werken zich daardoor als ze hengstig zijn :') echt erg!

Onze jonge heer zal ook rond die 4 a 5 maanden afgespeend moeten worden. Wil het risico niet lopen dat die dadelijk wel wat presteert :+
Hier met 2 op het wachtbankje, 9 en 4 dagen. Sun wordt nog gedekt.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:39

Wordt net gebeld door mijn dierenarts Faith zou vanavond nog een keer geinsemineerd worden had vanmorgen een ei van 5 dus hij heeft chorolon gespoten.
Net het sperma binnen onder de microscoop gelegt blijkt het sperma volledig dood te zijn geen 1 levende sperma cel. Dinsdag is het sperma niet onder de microscoop geweest omdat het bij de dierenarts thuis bezorgd was.

Nu overlegd met het hengsten station om morgen ochtend te scannen en als het ei er nog zit gelijk te gaan rijden naar het station. Dan kan het er om 11uur in. Ik zei dan doen jullie het onverdund er maar in maar dat kan niet want het wordt al verstuurd vanaf de stal waar hij dekt. Ze zeggen dat het heel vreemd is en er wat onderweg gebeurd moet zijn want het was goed vanmorgen en er zijn geen andere klachten gekomen..

Pff ben er wel zo klaar mee....

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:39

Charmfaith. Nee hoe kan dat nou. Sperma is echt niet bij de vervoerder zomaar dood gegaan. Hebben ze ook niks meer liggen of niet bereid om hem eventueel nog te laten dekken?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:54

Zit er geen rapportje bij van het zaad? Bij ons gaat elke keer die analyse mee, zo weet je perfect wat er in zit..

Afbeelding

Soms is het zaad wel minder beweeglijk als het rechtstreeks uit de koelbox komt, wanneer het op lichaamstemperatuur komt is het normaal terug beweeglijk.

Maar echt 0% leven is niet normaal..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:01

0 procent leven is ook wel erg slecht -O-

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:26

Jeetje wat balen Charm!

Muronia en andere Regumate gebruikers.
Ik heb het altijd via een varkensboer, scheelt al snel de helft van het geld!

Ik kreeg een rekening van het ei afspuiten. Nu heeft de arts blijkbaar zonder overleg een dubbele dosis gegeven (heeft ook niet gewerkt), waarom zouden ze dubbele dosis spuiten? Heb ik nooit eerder gehad?

Vanaf wanneer kan een hengst vruchtbaar zijn dan? Ik laat ze er zelf tot n half jaar wel bij lopen.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:30

AM_Horses schreef:
Charmfaith. Nee hoe kan dat nou. Sperma is echt niet bij de vervoerder zomaar dood gegaan. Hebben ze ook niks meer liggen of niet bereid om hem eventueel nog te laten dekken?

Nou inderdaad geloof er niks van en mijn da zei ook dat ze niet echt verbaast klonken over het sperma...
Ze hadden niks meer liggen helaas springt morgen pas weer...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:13

Elina ik hoop echt dat het is gelukt voor je! Perry ziet er heel tevreden uit.

Nobel niks aan als ze weg zijn he? Duim voor je dat ze het weekend weer naar huis mag en klaar is.

Cynthia Idris is ontmand die arme. Wat is het al een grote pony naast je veulentje van dit jaar.

LaDonna oeps, nou ja ze heeft zichzelf even vakantie bezorgd dus. Wanneer mocht jij nog maar scannen?

Knolselder ik wou jou heel veel sterkte wensen. Ik las in het andere topic wat er is gebeurd, wat een nachtmerrie.

Luna spannend, alweer 2 op het wachtbankje. Had je ook al wat drachtig?

CF wat een misser! Snap dat je ontzettend baalt hiervan. Ik vraag me af hoe dit kan gebeuren. Ik hoop heel erg dat het ei er morgenochtend nog zit en je alsnog kunt insemineren.

Balko dat is wel een goeie, ik ken alleen geen varkenshouders. Zal eens informeren. Apart dat ze een dubbele dosis hebben gegeven? Ze hebben bij mij wel eens het ei afgespoten zonder dat ik dat wist (zag het later op de rekening). Daar was ik ook niet zo blij mee.

Nog 10 dagen op het wachtbankje "kloppend hartje" en nog 15 op het drachtbankje. Ik geniet even van mijn rust eigenlijk haha.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:18

Bij verzenden gaat ongeveer 20% van de dosissen dood... Ook is het altijd uit de koelbox zo goed als dood (normaal, daardoor overleefd het het transport) en komt het tot leven zodra het goed op 37 graden is.

Vanochtend hadden we helaas ook een dosis die zo goed als dood was (en dat wat wel leefde zwom in rondjes) van een hengst die normaal altijd juist een hele goede kwaliteit heeft, ook na transport naar buitenland en voor het verzenden was het ook goed.

Er kunnen veel verschillende factoren zijn waarom het dood gaat, maar het komt best vaak voor. We leggen altijd alles onder de microscoop, in NL was dat eerder een uitzondering, maar de meeste mensen hebben thuis natuurlijk ook geen microscoop haha. Ongeacht kwaliteit gaat het wel altijd in de merrie, er hoeft er maar 1 bij het eitje te komen. Vandaag de merrie dus wel geinsemineerd en meteen nieuw besteld voor morgen voor het geval dat, maar het ei is afgespoten dus even afwachten.

En ik las iemand met een drachtige merrie, gefeliciteerd! *\o/*
En een paar spannende op het wachtbankje.

Ik probeer later even een betere bijleespost te maken, maar het gaat zo mega hard hier. :=

Echo plaatjes voor wie het interessant vind. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tekst erbij is in het Zweeds, maar ik denk dat wel een beetje uitgehaald kan worden welke dagen het zijn. :))

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:25

CF wat balen. Ik hoorde van de da dat van een erg populaire hengst. Hij ook al twee keer dood sperma heeft gehad. Dit is ook van de hengst die ik gebruik. Wij regelen alles via de da, hij besteld het sperma en neem aan dat hij het ook checkt.

Tinnnie, wie doet de analyse van het sperma?

Succes iedereen met wachten!
Mijn paard is vandaag voor de tweede keer geïnsemineerd. Ik ben heel benieuwd.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:43

Ik heb zelf een isperm super handig en controleer het dus ook altijd. Vorig jaar had ik van Fontaine en nashville. Zat behoorlijk verschil in. Bij Fontaine moest je ze bijna zoeken in vergelijking met Nashville. Maar beide merries gewoon netjes drachtig :j
Fontaine
Afbeelding
D3ze dacht ik van mijn eigen hengst
Afbeelding

Wat idd echt zo is, uit de koeling zwemmen ze niet zo hard. Gaat de temperatuur omhoog dan wel

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:46

MDWStables knappe dame is Zonnebloem

Luna2006 die is er vroeg bij. Snap dat je hem niet te lang bij moeders wilt laten lopen.

Kabayo op de helft met aftellen, hopelijk is ze gewoon gelijk drachtig.
Perry is een leuk dier <3

Nobel01 Unique vind het wel gezellog zeker haha, niets aan he als ze weg zijn

Cynthia82 snap dat je er voor de zekerheid een draadje tussen gezet hebt. Dat wil je idd niet.
Maar top dat ze wel op zaterdag/zondag verzenden
Alles goed gegaan bij I?

LaDonna75 oh oh niet handig, hopelijk heeft ze niet haar halve hoef ermee afgetrapt!

CharmFaith jeetje wat balen zeg! Hopelijk is het ei er niet te snel afgekomen en kan het morgen nog een keer

Knolselder geen idee wat er gebeurt is, maar sterkte!

Balko apart, heb het factuur nog niet van het afspuiten van het ei. Zou eens kijken wat onze da heeft gedaan

Quir bedankt voor je uitgebreide bericht, interessant om te lezen.

Xritt succes op het wachtbankje

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:04

Dank je Kabayo.
Kiki, mijn veulen dat zondag geboren was is gisteren helaas doodgegaan.

Wow AM, wat een verschil met dat sperma!

Interessant die foto’s van de embryo’s

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:19

Zoo wat een verschil am.

Wat zeggen jullie over na de eisprong insemineren? Hoor van sommige dat dat nog wel resultaat kan hebben

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:23

Knolselder schreef:
Dank je Kabayo.
Kiki, mijn veulen dat zondag geboren was is gisteren helaas doodgegaan.

Wow AM, wat een verschil met dat sperma!

Interessant die foto’s van de embryo’s

Wat vreselijk zeg |( |( heel veel sterkte :(:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:25

Verschil kan inderdaad heel groot zijn! Maar te veel is ook niet goed, dan is er niet genoeg verdund en is er concurrentie tussen de spermacellen en zal een deel sterven door gebrek aan voedingsstoffen. Verdunnen wordt altijd als iets slecht gezien, maar tegendeel is juist waar.

Je kan tot 6 uur na de eisprong insemineren. :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:55

Diantha en Ivo die we dinsdag avond hengstig gespoten hebben gaan er beide morgen al bij. Ze hebben een swap genomen bij Diantha maar het leek prima.
Afwachten maar

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:30

Charm: Dat is balen zeg dat alles maar dan ook alles dood is.. heel bijzonder wel.

Quir: Dankjewel, heel interessant! en wat zijn ze dan met 60dagen al vrij gevormd he ?! Echt heel bijzonder om te zien.

Xritt: Spannend je 2e inseminatie. Hopelijk pakt ie nu ! Nu kan je dus gaan zitten wachten :+

Hopelijk ben ik volgende week aan de beurt. Het duurt allemaal zo lang voor mijn idee. :z

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:32

Gefeliciteerd met de dragende dames tot nu toe *\o/*

Welkom dara
Ik ben ook erg benieuwd naar je blijheid bij het dekken van je 1 jarige hengst. Mijn gevoel zegt gelijk nope ;)

Luna
Oeps die is er vroeg bij :=

Kabayo
Alvast gefeliciteerd met Perry
Spannend hopelijk is je gevoel bij zilver correct

Nobel
Wat word jullie volgende stap morgen weer scannen?

Cynthia
Och balloos dus
Verstandig om er toch een draadje extra tussen te doen :j

Ladonna
Iets langer rust niet zo heel erg gelukkig
Kwa zelfsdrinkers in de stal. Wij lieten de dieren die het niet kenden altijd wat doen, even wat warm lopen zogezegd en dan opstal laten zien waar het water is en de bakjes vol laten lopen. De meeste hadden dat in een dag door. 1 kende het al maar gebruikt hem bijna niet wat we ook doen die drinkt liever buiten blijkbaar.

Charmfaith
Wat bizar en ontzettend frusterend als je het net nodig hebt.
Heb het zelf nog nooit gehad dood sperma zou op z'n minst gezegd ook niet happy zijn geweest

Knolselder
Ontzettend veel sterkte gewenst

Quir
Ontzettend interessant weer thanks
We leren zelfs nog wat zweeds er bij

Xritt
Altijd weer spannend op naar het wachtbankje

Am horses
Groot verschil inderdaad, fijn dat het wel beide toen gepakt heeft

Baudy
Spannend weer mijn duimen draaien

Hier geen nieuws hoewel ik wel zit te denken om nog eens te scannen( later )gewoon voor de zekerheid. De merrie oogt en doet drachtig, ze is natuurlijk ook drachtig gescand maar iets in me wil alsnog een extra bevestiging voor dat het evt te laat is om weer iets te kunnen doen dit jaar :+
Tevens is onze nieuwe aanwinst op stal en wat is het een geweldig diertje. Super blij mee

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:30

Charmfaith, was dat van Energy?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 01:32

Charmfaith. Als het ei weg is kan het gewoon nog een aantal uur bevruchten.

Vorig jaar na chorulon gespoten en ei was al over de 5cm
Ongeveer 48 uur later pas geinsemineerd. Met resultaat nu een hengstveulen :j normaal zou ik dit niet uitproberen, maar kon niet anders.

Seven. Dat gevoel ken ik wel. Hartslag was goed toch?
Ik heb ze soms tussendoor ook gescand voor mijn eigen gemoedsrust. Scannen voor gust duurt natuurlijk nog een tijdje
Wat een leuke nieuwe aanwinst <3

Baudyh. Dat is vlot. Zou mooi zijn dat ze gelijk drachtig worden

Xritt. Als je dat hoort, wordt je ook niet heel blij van. Ga er niet altijd vanuit dat de dierenarts het checkt. Maar zo te horen wel anders wist hij niet dat ze ook dood sperma hadden gehad van deze hengst.

Vulina. Volgens mij dekt Charmfaith idd met energy. Nu heb ik hem ook op mijn lijstje voor Wild Thing. Hopelijk wordt het netjes opgelost en komt dit niet vaker voor

Quir. Mooie plaatjes. Duidelijk weergegeven

Hier insimineer ik ook wel eens merries onverdund dus ook onbewerkt.

Van de week een merrie op gevoel geinsemineerd. Merrie doet zo enorm knijpen met scannen dat bloed eruit liep. Normaal doe ik dit niet. Nu heeft deze merrie al wel vaker veulens gehad. Merrie staat op locatie waar de hengst staat, anders had ik dit niet gedaan.

Ik dacht idd dat de pig regumate echt stuk goedkoper is. Mijn dierenarts is dit toen speciaal gaan bestellen voor mij. Ik moest het best een tijdje geven. En zo'n kleine verpakking is voor 2 weken dacht ik.

Balko. Dat heb ik ook nog niet eerder gezien. Was je er zelf niet bij?

Cynthia. Slim om er een extra draadje tussen te doen. Aah Idris speelde nog eventjes voor hengst :Y)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 06:17

Quir dank je voor de plaatjes. Dat zweeds is nog best redelijk te begrijpen. Bij de eerste afbeelding kom ik er niet helemaal uit wat ze bedoelen met CH. CL is geel lichaam toch? En wat betekent non Edema en Edema (oedeem ofzo?).

Xritt zou mooi zijn als ze hierna nu klaar is.

AM interessant. Is de vergroting bij de eerste foto niet een stukje groter zodat je minder in beeld krijgt? Bijzondere wezentjes eigenlijk, die spermacellen haha. Ik vond dat bevruchtingsfilmpje van Quir ook heel boeiend. De theorie wist ik wel, maar als je dan ziet wat er allemaal gebeurt. Best magisch hoe dat allemaal werkt.

CF de DA kan zien of het ei nog niet zo lang geleden is gesprongen. Als het een paar uur geleden is, dan zou ik het best nog durven proberen. Ik heb er wel vaker goede resultaten over gelezen.

Baudyh fijn dat de swab goed was en dat ze beide zo snel oppakken na het hengstig spuiten. Dan zullen ze er wel al tegenaan hebben gehangen denk ik. Succes deze ronde!

Shirley ik hoop het ook voor je, wachten is niet erg maar je wilt wel een keer beginnen he.

Seven wat een leuk beestje! Een keer tussendoor scannen kan toch prima al is het voor je eigen gemoedsrust? Zou ik dan gewoon doen hoor.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 06:28

Vulina schreef:
Charmfaith, was dat van Energy?

Klopt. Ik hoop dat er gewoon iets fout is gegaan in het lab want mijn da zegt ook een hengst kan niet zomaar onvruchtbaar zijn ik ben benieuwd straks. En ik hoop dat dit ook netjes wordt opgelost ik moet nu een dag vrij nemen dik een uur met de trailer en dierenarts extra laten komen enzo...

Wat een knapperd seven <3