[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:01

Welkom Caily.

Ff wat top! Gefeliciteerd!

Namen zijn inderdaad lastig. Ik zit net als 2 jaar geledne weer met een D voor een hengstveulen. Pfff. Merrie naam is vrij, dus dat maakt het allemaal erg lastig.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:04

ik heb zelfs al een naam klaar liggen en het is nog niet eens zeker of Falke drachtig is :o O:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:09

Caily schreef:
Fotsy, is het niet zo dat wat jij bedoeld gewoon een ab injectie is?

Ik denk wat Fotsy bedoelt een spuitje met Oxytocine is. Dit wordt ook wel eens gedaan na het insemineren als de merrie wat vocht vasthoudt. Door de Oxytocine knijpt de baarmoeder samen en drukt het overtollige vocht eruit.

Spoelen gebeurt echt via de achterkant :+ In dit geval met een spuit AB of Betadine. Spoelen na een geboorte gebeurt met een zoutoplossing en lauw water.

Tinnie en Fokfanaat; gefeliciteerd *\o/* Fokfanaat wij gaat dus gelijk op, mijn merrie is ook op 21 maart uitgerekend.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:20

Oxitocine wordt toch ook gebruikt als de nageboorte niet vanzelf afkomt?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:20

Ik heb ook al een paar namen klaar .. :P

Sperma is eindelijk (!) toegekomen !

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:30

Klopt Twinklebel, ik heb dat bij mijn merrie helaas ook nodig, al kreeg ik van de hengstenhouder dit jaar ook een tip van vitE+selenium kuurtje, dat ga ik proberen, maar toch leg ik de oxytocine ook weer klaar, als het zover komt natuurlijk... Gelukkig mag ik dat zelf spuiten, net als hengstig spuiten, dat heb ik vorige week voor het eerst gedaan, heb het nog goed gedaan ook, mevrouw laat zich alweer 6 dagen dekken, haar kennende nu ongeveer op de helft _O-

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:32

Twinklebel schreef:
Oxitocine wordt toch ook gebruikt als de nageboorte niet vanzelf afkomt?

Ja, dat klopt of als een merrie haar melk niet wil laten schieten.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:38

Gefeliciteerd met de dracht tinnie en fokfanaat!

Welkom Caily!

Mooie naam heb je bedacht Kabayo, vreselijk wat jullie overkomen is. Hopelijk deze keer meer geluk!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:51

Caily schreef:
Klopt Twinklebel, ik heb dat bij mijn merrie helaas ook nodig, al kreeg ik van de hengstenhouder dit jaar ook een tip van vitE+selenium kuurtje, dat ga ik proberen, maar toch leg ik de oxytocine ook weer klaar, als het zover komt natuurlijk... Gelukkig mag ik dat zelf spuiten, net als hengstig spuiten, dat heb ik vorige week voor het eerst gedaan, heb het nog goed gedaan ook, mevrouw laat zich alweer 6 dagen dekken, haar kennende nu ongeveer op de helft _O-

Dat doe je danvoor de geboorte, dat kuurtje? En hoe lang? Bij Vienna haar eerste bevalling hebben we ook de nageboorte moeten afspuiten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:55

Ja klopt, die hengstenhouder doet dat bij al haar paarden twee keer per jaar en sindsdien ging het bij de nageboorte van een van de merries ook ineens goed. En bij de koeien die ze houden (melkvee), net zo. Aangezien mijn merrie ouder wordt, kan het best zijn dat ze minder goed opneemt, en ik was voorheen nogal sober met bijvoeren omdat het een Tinker is. Merrie is van 2000 en in 2005, 2014 en 2015 is ze aan de nageboorte blijven staan, in 2007, 2008 en 2011 niet, dus ik zie wel het verband in jong paard en ouder paard wat dus wellicht meer nodig had (ivm groei)/minder opneemt.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:09

Gefeliciteerd met de drachtig gescande merries! en de merries die niet drachtig zijn heel erg jammer, maar gelukkig is het nog wel best vroeg.

Namen heb ik ook al in gedachte, ik wil niet te enthousiast worden, dan zou het zo'n enorme teleurstelling zijn als ze niet drachtig zou worden. Al hoewel het natuurlijk veulen nummer 6 zou worden dus in principe zou het moeten kunnen.

Kabayo; echt vreselijk wat er met jullie merrie (en veulen) is gebeurd. Ik snap dat je er dan wel instaat met gemengde gevoelens.

Wachten duurt lang... Nog tot de 22e...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:12

Namen verzinnen daar begin ik nog niet aan, eerst maar eens zien dat ze drachtig wordt. Ik heb vanavond de kudde een tijdje bespied vanaf een afstandje om te kijken hoe ze het doen. Mijn verwachtingen klopten, want ze is alweer hengstig. Hengstje vond haar alleen nog niet interessant genoeg en dekte de merrie die naast haar stond terwijl ze zo haar best deed en stond te piesen _O- . Morgenavond even weer een uurtje spioneren, wie weet is ze dan wel aan de beurt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:24

Het ei was er nog, dus morgen nog een keertje insimineren.

Ik vind namen juist altijd leuk. Verzin ze eigenlijk nooit van te voren. Als het veulen er is komt het vanzelf.
Dit jaar 2 merries en die worden naar de merrie vernoemt meestal
Corina werd niet Morina maar Miss Roza ( moeder van Corina heet Roza)
Diantha werd Miantha

De hengst was makkelijk. Omdat wij met de tuigpaarden altijd graag wit er aan willen was het raar dat er een veulen was zonder wit. Daarom
Mr Brown.
Als Mr Brown volgend jaar een zusje krijgt word het Nola.
Moeder heet Zirola en daarvoor zit Mola.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:24

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:33

Wat gaat het snel in deze topic!

Gefeliciteerd met de drachtige merries! En voor de niet drachtige is het balen, gelukkig is er nog tijd genoeg voor nieuwe kansen.

Ook nog een paar prachtige combinaties voorbij zien komen.

Mijn merrie is bij de 2e cyclus gespoeld en nu dus ook drachtig. Als er een vermoeden bestaat dat ze vuil is van binnen zou ik je merrie gewoon laten spoelen. ;)

Ik heb ook al over namen zitten nadenken :o en heb er al een lijstje van gemaakt. Maar de namen geef ik pas als ze er zijn. Er kan nog zoveel gebeuren...

Donderdag worden mijn merries weer gescand. Altijd weer benieuwd hoe het daar van binnen gaat :wow:

Voor de nieuwsgierige onder ons :P Esmeralda is drachtig van Formidable (Florett AS x Ulster) Wild Thing had vorig jaar een veulen van hem, hieronder een linkje van een filmpje .
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1001741046629369&id=100003804500529

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:06

Proficiat FF & Tinnie!!

Namen daar doe ik nog niet aan mee, eerst maar eens drachtig scannen (volgende week dinsdag is Montana aan de beurt).

Ik zie leuke combinaties doorkomen. Wat spannend allemaal!

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:44

baudyh schreef:
Finn__ schreef:
Ik zag voorbij komen dat iemand met expression heeft gedekt, ik vind dat echt een machtige hengst <3

Ja ik. We hebben er ook nu een hengstveulen van. Super mooi veulen. Hoop op een merrie volgend jaar

[ [url=m/YFBKYD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dcRN6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig! Ik duim met je mee voor een merrie veulen.

Gefeliciteerd Tinniie en fokfanaat!

Welkom pradadaan!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:24

Haha Murosh, zal vast erg vermakelijk zijn om te zien! Soort soap :P

Welkom Pradalaan! Dat gaat een mooi bont veulentje worden!

Gefeliciteerd AMHorses, gaaf, je eigen hengst en merrie! Mooie combi!

Ik vind Mr Brown een erg aansprekend veulen baudyh! Begrijpelijk dat je deze combi nog eens probeert.

Over namen heb ik nog niet nagedacht, eerst maar eens drachtig zien te krijgen. We zijn vanmorgen wezen scannen met Bin, en helaas.... Mooi ei van 4,5cm, alleen de baarmoeder is niet hengstig. Voor ons is het wachten tot de volgende ronde en hopen dat ze dan wel goed hengstig wordt! Mocht ze over 3 weken geen aanstalten maken zal ze hengstig gespoten worden.

Laat dat mooie weer maar komen! DA zei dat dit probleem bij best veel merries voorkomt dit jaar. Gelukkig is het nog vroeg in het seizoen.

Zul je altijd zien, ze is altijd extreem hengstig, behalve als het een keer nodig is. :')

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:31

Is dat nu mijn inbeelding of zijn er dit jaar echt veel minder merries drachtig dan anders?

Normaal zijn er altijd mini's die al in januari, februari geboren worden en dan volgt een grote groep veulens in maart en april al.

Ik hoor inderdaad wel dat het weer de merries parten lijkt te spelen, dat zien we eigenlijk ook wel in DBT 2017 waar veel merries heel lang dragen dit jaar.

Ik heb misschien wel geluk gehad dat imperiosa zo mooi hengstig was, maarja het feit dat mijn eigen hengst er net naast staat heeft er waarschijnlijk ook wel mee te maken :+

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:39

Ben ik bang voor Crines.. Hoop dat de tweede keer bij mijn merrie pakt. Zij staat op het moment al bij van Uytert en zat zondag al een mooi follikel klaar, moest alleen nog wat verder groeien dus ik wacht in spanning af :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:47

Haha Murosch, arme merrie _O-
De naam die ik in gedachte heb is in 2014 al verzonnen :+
Welkom Pradadaan! Ik duim met je mee!
Mijn merrie is normaal ook echt snel goed hengstig. Dit jaar wilde ik haar eerst laten scannen omdat ze wat op leeftijd is, en de hengst ook onervaren, dus zeker weten dat zij oké is vanbinnen. En dan kon ik mooi zien hoe ze in dr cyclus zat en op het goede moment naar de hengst brengen. Nu had madam eind maart een infectie dus iets eerder gescant dan gepland, en sindsdien gaan schouwen. Maar geen hengstigheid kunnen opmerken. Dus voordat ze naar de hengst ging (op het moment dat ze natuurlijk hengstig zou moeten worden), voor de zekerheid ook hengstig gespoten, en nu wel mooi hengstig gelukkig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:51

Welkom met de nieuwe merries!

Hier is vandaag de hengstenhouder op bezoek geweest (hij scant onze koeien op dracht) en hij vertelde dat pepper nog steeds boos is op de hengst.

Dag 25 na de eerste dekking dus eind van de week word ze misschien gescand.

Zou mooi zijn als ze drachtig is,dan heeft ze tot nu toe altijd meteen de eerste keer aangepakt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:33

Gefeliciteerd met alle drachten tot nu toe!

Swabjes nemen enzo heb ik gelukkig geen ervaring mee. Maar met gezonde merrie's zou ik het inderdaad ook pas doen als het een keer of 2 niet gepakt heeft.

En ik heb lijstjes met namen liggen, gezien ik met mijn merrie's aan de M en R vast zit.
Wordt Lies haar veulen een hengst volgend jaar staat de naam al vast. Maar hoop toch een keer op een merrie'tje ^_^

Degene bij wie ik de pony's heb staan gaat toch ook twee merrie's laten dekken dit jaar. Dus als het goed is weer drie veulens volgend jaar.
Haar eerste merrie is vandaag naar de hengst gebracht en vanmiddag gelijk nog gedekt :):)
Zoals het nu lijkt laten we de andere twee maandag eens scannen hoe ver ze ongeveer zijn in hun cyclus.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:19

Mooie combi pradadaan !

Nu we eindelijk het zaad binnen hebben hebben we frosty deze ochtend gescand en er was een mooi ei van 28mm

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:19

gefeliciteerd met de drachtige merrie's

crines ik denk dat alles misschien iets later zal zijn en ik dacht dat MarijeR dit jaar alles leeg ging laten, zij is meestal de eerste die er drachtig heeft en vooral voor januari

suffie inderdaad das wat ik bedoelde, wel bij ons noemen ze dat dus al 'spoelen'.

welkom pradadaan, leuk deze keer heb je zelf eentje, ik ben je al in paar topics tegen gekomen

namen hier moet het met een V beginnen, lijkt me niet zo moeilijk als het dit jaar was met de U