hinte schreef:MarijeR, Wow, misschien 8 veulentjes!
Ik wordt al zenuwachtig van misschien 2.....
550 km om Cookie op te halen, waar staat ze helemaal?
Nu is de 550km totaal, ze staat helemaal in het zuiden en zelf woon ik in oost Groningen 
Maar heb eerder ook wel merries naar Frankrijk en Duitsland gebracht voor het dekken. Vooral Frankrijk was best ver, 2 dagen onderweg om te brengen en 2 maanden later nog weer 2 dagen om te halen.
Veulentjes fok ik in principe om zelf op te fokken en met de paardjes die het best aansluiten bij wat ik wil fokken, ga ik weer verder fokken. Dus merries en hengsten houd ik aan als ze mij passen binnen de fokkerij.
Vandaar dat ik er ook niet mee zit om dekgelden tot wel 2500 euro te betalen, ik fok niet om er geld aan te verdienen maar om een goed veulen voor mijn eigen fokkerij te fokken.
Dit jaar ook gekozen om een merrie buiten de deur te dekken voor best duur dekgeld maar als het veulen wordt zoals ik hoop en verwacht van deze combi, dan is het mij heel veel waard. En heel hard duimen voor een hengstje. Die fok ik dan zelf op.
Natuurlijk blijft niet alles tot het van ouderdom sterft en over het algemeen zijn de kosten er wel uit te halen al reken ik dan niet alle investeringen mee.
Een veulen kost natuurlijk meer dan alleen dekgeld, onderhoud v/d merrie en DA kosten. Bij dekken met eigen hengsten moet je daarvan ook de aankoop meerekenen.
En de merries zijn geshowd en dat heeft ook heel wat geld gekost. Maar dan fok ik wel met dieren die bewezen hebben dat ze zelf geschikt zijn voor mijn fokdoel. Als ze daar zelf niet goed genoeg voor zijn, heeft het ook niet veel zin om er mee te fokken.
Dekken van maiden merries gaat hier eigenlijk altijd wel goed. Gewoon heel veel tijd nemen voor het schouwen en het liefst een tijd naast elkaar op de wei laten lopen zodat ze de hengst al kennen.
Dan zijn ze hier niet bang voor de hengst.
Scheelt waarschijnlijk ook dat ze hier van jongs af aan naast hengsten lopen en hengsten niet afgeschermd zijn.
Cynthia, mooi dat ze een goede reis heeft gehad. Nu maar snel hengstig worden!
Hier was Snazzy vandaag weer opnieuw hengstig geworden. Dag 23 na de laatste dekking, net als de vorige ronde. Had het al wel aan zien komen en vanavond weer met Patton gedekt.
Nu nog 1 cyclus dekken en als ze dan weer hengstig wordt dan maar eens mee naar de kliniek om te laten spoelen. Dan dek ik haar dit jaar ook niet weer.
Als Classy hengstig wordt dan probeer ik het met haar ook nog dit jaar. Lopen die een beetje samen dus dat is dan ook niet zo erg.