[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:43

hm ik zal inderdaad eens even rondvragen of het goedkoper kan. tnx

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:44

poeh best duur dat opvoelen allemaal !!! heel waarschijnlijk ga ik dit jaar beginnen met cursus insemineren ! Dus hoop dat ik dan kan gebruiken voor onze hengsten in de toekomst

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:45

Wij moesten vorig jaar voor scannen op de kliniek €22,- betalen.. Voor dit jaar heb ik nog geen rekening gehad..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:46

Voor thuis scannen komt er €30,- voorrijkosten bij..

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:24

ineke: gefeliciteerd!

marjolein: dat gaat vast klanten opleveren!

saffier: mijn da doet de praktijk samen met zijn vrouw.
Is vast heel erg druk en hij rijdt ook vaak heel erg hard :=

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:44

Ow weet jij meer dan wij dan ?
Omdat hij zo hard rijd Jenny :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:30

Dank je Neon voor je antwoorden.

Mijn pony is vandaag naar de hengst gebracht en al voor de eerste keer gedekt. Beide super braaf.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:52

Fijn dat ze beiden superbraaf waren. Roos was dus al goed hengstig zo te horen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:37

Tja... eerste dag gisteren. Ze was niet super veel aan het plassen, maar liet het goed toe.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:40

Scannen en/of opvoelen mag dan wel geld kosten, het niet laten doen brengt ook indirecte kosten met zich mee. Enkele voorbeelden welke je kunt ondermijnen zijn:
- geen goede hengstigheidsdetectie waardoor je of op het verkeerde tijdstip dekt/insemineert en een cyclus later weer aan de slag kan en later een veulen hebt,
- tweelingdracht en afwijkende vruchten,
- eventuele bacteriële infecties in de baarmoeder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:07

Met dat eerste ben ik het niet helemaal eens. Er is niets zo nauwkeurig als een natuurlijke dekking. Wij hadden in het verleden een fokmerrie, die liet zich echt maar 1 keer dekken. Dat was precies rond de eisprong, en die is 9 keer van die ene dekking drachtig geworden. En ze heeft ook 9 veulens gehad, 100% score dus.

Neon is inmiddels ook geinsemineerd, en bij haar hebben we een vreemde actie gedaan. Ze is eenmalig geinsemineerd, zodat ze mooi thuis kan blijven. Ze doet het namelijk zeer slecht op een ander adres, en zeker met een veulen aan de voet wil ik geen risico lopen. Hengstenhouder snapte dat, die heeft haar vorig jaar ook al meegemaakt.
Neon is geinsemineerd en het ei is eraf gespoten. Nu hopen dat het pakt. Baarmoeder was overigens brandschoon.
En Neon, die staat weer lekker in haar eigen stalletje en eigen wei. :D

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:07

We zeggen ook niet dat we niet scannen KnedoStables. We zeggen alleen wel dat het een hoop geld kost!

Maar ook ik ben het niet met het eerste eens. Als je je merrie goed kent kun je wel ongeveer inschatten wanneer ze gedekt moet worden. Zo hebben wij hier de oude merrie (21 inmiddels) en die kunnen we inmiddels echt lezen. Je merkt aan haar wanneer de eisprong is. Vaak laten we toch scannen (omdat ze al wat ouder is) maar we mogen dan vaak al gelijk insemineren.

Tweelingdracht is goed te zien op een scan. Een afwijkende vrucht is niet te herkennen hoor op een 18 dagen of 35 dagen scan. Wat wel gezegd kan worden is of het vruchtje goed ontwikkeld maar of er afwijkingen zijn is niet te zien. En als er een grove afwijking is dan stoot de merrie het vaak wel af.

En Neon. Weer met dezelfde hengst geinsemineerd?? (hopen op weer zo'n knappe spikkel!)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:34

Nee, ditmaal was zijn stalgenoot de gelukkige om op de bok te mogen springen. :+ Ik heb nu gekozen voor Bovenheigraaf's Camillo. Zat wel te twijfelen, maar ik wil ook weten hoe mijn merrie fokt met verschillende hengsten. Ze heeft nu 4 veulens gehad, en dat waren stuk voor stuk ook echt goede veulens. 3 maal tekende Lamento III voor het vaderschap, eenmaal Verdi. Kon nu wel weer Verdi nemen, maar deze hengst zou ook passen. Dit is een iets luxere hengst dan Verdi en Lamento III, dus ben ook benieuwd wat dat in combinatie met Neon geeft. Hengstenhouder dacht ook dat Camillo wel goed bij haar zou passen, net zo goed als Verdi past. Dus toen was de keuze niet zo moeilijk. :D

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:50

Lekker ponytje hoor!! Ben benieuwd wat er weer uitkomt!!

OOOOOIIT als ik later groot ben (of de loterij heb gewonnen) wil ik ook een met stippen.. WAAANZINNIG vind ik ze!!
Hoe ben je eigenlijk aan Neon gekomen? Toevallig tegen het lijf gelopen of was je ook echt op zoek naar stippen??

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:21

ik ben wel voor het scannen zeker om het preciese dektijdstip te bepalen. Mijn merrie laat zich de hele hengstigheid dekken en is ook nog regelmatig schijnhengstig zonder te scannen had ik echt niet geweten wanneer ze gedekt had moeten worden.

O ja en scannen is natuurlijk ook makkelijk voor het herkennen van afwijkingen aan de baarmoeder en eierstokken.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:27

neon: hopen dat het in één keer lukt zo! Is wel een uitkomst voor haar!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:44

Hoi!
Vanacht is ons veulentje ook geboren! :D
Moeder is een shetlander.
Het veulentje is een vosbonte merrie geworden met veel wit...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:51

Gefeliciteerd :D
Heb je al een foto?

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:52

Nee niet van het veulen. Heb in ITP voor kraam wel topic geopend met alleen foto's van vader en moeder.
Foto's van veulentje komen vanavond!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:52

Uletje, ik zocht een grote pony, liefst appaloosa, maar anders bont. Had geen wedstrijdambities, en vond een apart kleurtje wel leuk om tegen aan te kijken. :D
Was al op verschillende plekken wezen kijken, en toen kwam ik een advertentie op MP tegen. Ze hadden 2 appies te koop, beide jaarlingen, de ene was appie gefokt maar effen, en Neon dan. Toevallig niet eens ver weg, dus afspraak gemaakt en gaan kijken. En wat was ze lelijk. := Met recht een naarling. Maar op het moment dat ze in beweging kwam, geweldig! Ze hebben haar ook laten vrijspringen, en de techniek was ook zeer goed. Papieren waren uitstekend, toen was het niet zo moeilijk, die moest ik hebben. Enige minpuntje was dat ze een merrie was, en ik heb eigenlijk niets met merries. Dus al het voornemen gemaakt om er een hengstveulen een keer uit te fokken, die eventueel aanhouden en Neon verkopen. Dat lukt aardig goed, 4 hengstveulens nu, geen merries. :+
En Neon, die blijft gewoon. Ondanks dat ik weinig met merries heb kan ik met Neon echt lezen en schrijven. Een gouden pony. Ook mijn vriend, die niets met paarden heeft en altijd ruzie met die beesten heeft, kan alles met haar doen. Heel cool karakter, ook ideaal voor kleine kinderen, heel betrouwbaar. Inmiddels heb ik haar al weer 6,5 jaar. :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:29

En Neon die klaagt vast ook niet :D
Wij wilden een ruin,liefst vanaf 6 jaar,en kwamen thuis met een merrie van 2.5 jaar. Die nu alweer 17 is :D

Gefeliciteerd Ineke!

Wordt straks voor velen spannend hier!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:33

gefeliciteerd! :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:14

|( |( de da dacht even dat ze drachtig was, dus had hij vandaag nog een keer gekeken, maar toen was er niks te zien. en nu staat ze bij de hengstenboer en is ze ook niet eens hengstig |( |(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:16

Ik ben gek op merrie's :D
Ik heb dus met merrie's veel meer dan met ruinen. Hengsten heb ik ook meer mee dan met ruinen, maar merrie's staan op een.

Casa staat trouwens steeds alleen. Wel vlakbij de andere twee pony's maar ze is wel in dr uppie als jullie begrijpen wat ik bedoel. En dat is echt geheel haar eigen keus, die andere willen wel graag maar Casa laat ze niet in echt in de buurt komen.
Daarbij blijft dr uier wat dik :+ Ze heeft op 13 dagen dracht al uier _O-

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:40

@ Kyrke: Op hoeveel dagen heb je gescand dan? Kan zijn dat de hengstigheid al geweest is.....