veulenspam (nog steeds mijn kleur niet maar dit is toch wel schattig)
AnsoDM
Geplaatst: 30-05-24 19:28
Eerst en vooral gefeliciteerd met de veulens die de afgelopen dagen zijn geboren!! Heel leuk al die knappe veulens!!
@kabayo: Die foto's zijn echt genieten van in het water. Heel gaaf dit! Bij ons staat 5 juli vast voor naar zee een foto schoot te doen.
MallyBelly: O god. Die buiken. Mooie zwangere dames
nieky1993: Heel leuk dat ze zo op elkaar gelijken. Wel fijn dat er nog een knap veulen is van je overleden hengst. Zo leeft hij toch en stukje in haar.
Kvikur: hahaha, Zo grappig die foto
CharmFaith: Wat gaaf veulen zo met dat zilver! Ook al ben je nog niet 100% zeker! zou wel heel leuk zijn!!
Het lijstje begint inderdaad wel heel goed in te korten.
Hier hebben we gisteren afscheid genomen van onze knuffelbeer. Helaas heel snel achteruit gegaan en vooral hij wilde niets meer eten. In een week tijd van nog een vrolijke hond naar een hond die niets meer deed. Ik kon het ook helemaal niet meer aanzien en hebben hem uit zijn lijden verlost.
Met Nova gaat het heel goed! We zijn maandag een wandeling gaan maken samen met aan stal genoot. En Nova was nergens van onder de indruk. Boten, brommers, auto's, camions, niets vond ze eng. Ze nam zelf de kop op een bepaald moment. Alleen als ze een plas zag dat was dan de remmen toe. Ik raad je aan om je geluid niet te luid te zetten op het filmpje als je een koptelefoon aan hebt Ook heel blij dat ik ze eindelijk eens op de wei heb zien liggen. Dat had ik ze nog niet zien doen.
Ik heb ook nog even een vraagje ivm veulen keuring. Ik heb Nova dus ingeschreven voor een keuring maar heb hier helemaal geen verstand van. Dus mocht er mij iemand wat meer uitleg geven over hoe dat allemaal gaat. Let me know
Mooi AnsoDM! Knap zoals je dat doet met Nova! En sneu dat je je hond hebt laten inslapen, sterkte.
Over de veulenkeuring: dat verschilt per stamboek dus daar eerst maar eens beginnen.... Bij het KWPN is het dit jaar gedeeltelijk in de kooi, dus merrie en veulen beide los. Op andere plekken is het dan weer als vanouds, dat je met je merrie rondloopt en het veulen er los naast.
Wij gaan al jaren niet meer, mijn man zit in de organisatie van de keuringen en ik vind het veel te druk en ingewikkeld om dan ook nog zelf met de veulens te gaan. Goede ervaring voor je veulen en ook best leuk (zeker als ie zich goed laat zien), maar ook wel een heel gedoe en best spannend. Toiletteren, in de trailer, reizen, wachten, voorbrengen, .....
AnsoDM sterkte met het verlies van je hond De keuringen bij de friezen is stappen aan touw. Opstellen. Nog een rondje stappen. Dan los en draven. Merrie blijft vast. Daarna aan"lijnen" en wachten op de uitslag
Wat verdrietig van jouw hond Anso, sterkte. Wel een erg leuk filmpje. Wat fijn dat Nova op deze manier mee kan.
Vanaf hoeveel weken na bevalling pakken jullie de merrie weer op?
LaDonna75
Geplaatst: 30-05-24 21:27
Sterkte Anso, nooit leuk. Wat betreft een veulenkeuring, dat hangt erg van het stamboek af.
Prachtig die bolle merries!
JoannevZ schreef:
Vanaf hoeveel weken na bevalling pakken jullie de merrie weer op?
Sommigen vinden het compleet onverantwoord enzovoort maar ik ga mijn merrie dit weekend weer oppakken, haar veulen is dan 4 weken oud. We gaan het rustig opbouwen uiteraard, ik heb tot ongeveer 300 dagen gereden.
SparkYY_8
Geplaatst: 30-05-24 21:37
Veulentjesspam van onze Unieke! De gekke zwarte stip op de hoofd zit er nog steeds haha!
Jaydee_WP
Geplaatst: 30-05-24 21:47
Elly wat een plaatje!!
Anso heel veel sterkte
Sparky wat grappig dat die zwarte stip blijft zitten!
nieky1993
Geplaatst: 30-05-24 21:51
charmfaith Hoe is het met Faith? Heeft ze het alarm in gekregen vandaag?
Moner Gefeliciteerd En wat een manen partij al Veel beterschap ook voor je andere veulen en je paard
Claucarlien Ik heb hier vorige zomer een jaarling gehad met een fikse beenwond op de hak ( super vervelende plek). Daar kwam de veearts om de 2-3 dagen voor en dan maakte hij de wonde schoon, lazeren en dan terug verband errond. Dit ong een stuk of 5x en erna mochten we gewoon overgaan met zalf smeren. We hadden deze jaarling opgevangen voor de eigenaren ( was wel bij ons geboren) omdat zijzelf te weinig verstand hadden van zo wondes en hun veearts behandelde niet kordaat genoeg. Hij liep toen bij hun al 1,5 maand met die wonde en geen verbetering. Hier stond hij na een maand zonder verband en was de wonde alleen nog maar een dun korstje. Echt verbazend hoe snel dat gaat met lazeren.
MallyBelly dat zijn met recht dikke buiken
TJ_stables yess je kunt ook gaan aftellen
Ilsje87 Je merrie pakt nog haar tijd ervoor
EllyC Ik vind dr wel prachtig Ging je nog testen welke kleur ze precies was?
AnsoDM Ach heel veel sterkte met het verlies van je hond Wat fijn dat Nova zo goed gaat knappe dame dat ze zo stoer is. Ik weet niet hoe het bij andere keuringen gaat maar bij de tinkers is het opstellen voor exterieur beoordeling terwijl ze vast is aan het touw, dan los en rondje stap, rondje draf en dan terug vast nemen en de premie krijgen.
JoanneVZ Tussen 4 tot 6 weken na de bevalling afhankelijk van hoe zwaar de bevalling effectief was.
Sparkyy Knapperd is het ze lijkt al zo groot joh
Hier staat Tina nog steeds met een ph van 6.8 uier vult wel steeds meer en de spenen gaan wat naar buiten staan. Ik hoop dat ze voor zaterdag avond bevalt eigenlijk. Mijn man zit in een band en heeft een optreden waar we met de hele vriendengroep naar gaan kijken . Nu is dat gelukkig in de buurt en ben op 10min op stal maar toch zit veel rustiger als ze bevallen is
En April is ook veilig vandaag Uier doet nog niet zoveel
Heel veel sterkte Anso. Altijd lastig om die keuze te maken maar gelukkig kunnen wij dat doen bij dieren. Want je wil ze niet laten lijden.
Geweldig filmpje en wat doet Nova dat Braaf. Ik twijfel of ik naar de keuring ga. Lijkt mij erg leuk maar mijn merrie maar nog niet goed dus dat geeft al spanning en Cover ziet er niet uit met die plekken dus dat vind ik ook wel een dingetje en zelf geen ervaring met de keuring dus nog in dubio of ik mij opgeef voor de KWPN keuring.
Nieky mooie foto’s hoor. Snap dat je nu liever niet weggaat. Je zit dan niet relaxed.
Sparky grappig dat die zwarte vlek blijft zitten. Veulen groeit als kool
CharmFaith
Geplaatst: 30-05-24 22:31
Moner gefeliciteerd wat veel manen al zeg en mooi kleurtje ook!
Heel veel sterkte Anso wel een super leuk filmpje met nova samen
Wat een heerlijke teddyberen nieky! Geweldig om te zien hopelijk zet Tina ook een beetje door.
Faith heeft inderdaad het alarm nu in dus dat geeft toch wat meer rust maar ze is niet zich zelf vanavond net al keertje rollen in de stal dus hou der goed in de gaten.
Wodka gaat heel goed totaal niet bang lastig foto's maken soms want meneer staat gelijk in je
Ohhh ik ben al veel te lang niet actief in dit topic, of bokt in zn algemeenheid. Het leven gaat even te snel en te hectisch om alles bij te houden dit jaar! Sorry!!! En ik mis het stiekem wel. Maar Nieky, jij gaat me echt nog zover krijgen dat ik tinkie ga kopen, want wauw wat een fantastische plaatjes heb je toch altijd!
AM_Horses
Geplaatst: 31-05-24 01:46
Charmfaith. Spannend. Ik ben benieuwd hoe snel ze nu gaat zijn. Wodka is zo leuk
Nieky. Hopelijk zet Tina een beetje door, zodat je zonder stres weg kan dit weekend. April veilig Knappe veulens
Sparky. Wat een leukerd. Ik denk dat die stip er altijd zal zijn. Nigrante heeft ook zo'n aparte vlek op haar rug.
LAdonna. Niks onverantwoord aan. Enkel maar fijn om ze weer beetje in werk te zetten
Ik begin met 2 weken. Even apart. Rondje longeren dit uitbouwen. Vaak vinden de merries het ook even fijn om wat anders te hebben.
Wild Thing heb ik nooit gescheiden van haar veulen. Wel geprobeerd toen ze het eerste veulen kreeg bij mij. Dat ging gewoon echt niet. Krijgt ze echt een zwarte waas voor haar ogen en dikke paniek. Prima, houden we daar rekening mee.
Ansodm. Sterkte. Wat heerlijk dat ze zo mee kan
Ellyc. Wat een knapperd. Ik hou ervan
Nigrante staat een beetje stil. Vordert niet echt door. We wachten geduldig af. Ze heeft een hongerstaking van 3 dagen gehad. Gelukkig eet ze nu weer wat hooi. De rest at ze wel goed. Maar hooi echt minimaal
29 juni gaan we naar de keuring. Met veulen en 3 jarige. Klein beetje stres omdat een aantal van mijn paarden, waaronder de 3 jarige en nu wild Thing ook helemaal onder de bulten zitten. Dierenarts al paar keer naar laten kijken. Eerste keer dacht hij allergie. Daarna moest ik wassen met hubisccrub. Het zijn vrij plaatselijke plekken en daar vol met kleine bultjes. Ik hoop dat ik ze netjes krijg. Maar weet het echt niet. Baal even flink. Bij mijn 3 jarige stukje kaal, huid lijkt wel rustig. En Nigrante grote plek met bultjes. Wat denken jullie? Dierenarts had gezegd, geen schimmel. Maar lijkt me toch besmettelijk. Ik zat ook al te denken van stro misschien.
Hier is de veulen keuring aan de hand opstellen, rondje stap. Daarna los naast de merrie draf /galop. Zal afhankelijk van stamboek zijn
Wat een vreemde bultjes amhorses... misschien inderdaad uit het stro ofso of iets in het hooi hebben alleen jou paarden het?
Hier nog geen veulentje helaas had echt wel verwacht dat ze door ging zetten we hebben gelukkig nog 6 dagen tot de bruiloft
kiko
Geplaatst: 31-05-24 08:33
Die bultjes lijken op een allergische reactie. Mijn hond heeft dat ook een keer gehad toen ze door het hoge gras was gegaan. Blijkbaar toch een plantje waar ze niet tegen kon. Gelukkig was het uiteindelijk toch wel weggetrokken. Die kale plekjes vallen vergeleken bij die van mij nog mee. Die heeft hele plakkaten kaal. Die ziet er niet uit. Gelukkig zag ik wel alweer beginnende haartjes erop te komen. Maar dat zal nog wel even duren. De huid is rustig maar het is geen porum.
Laatst bijgewerkt door kiko op 31-05-24 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
lonniejj
Geplaatst: 31-05-24 08:34
amhorses: die van mij hebben dus ook (2 van de 3) zulke bultjes ontwikkeld een paar dagen terug. Nu 4 dagen later trekken ze vanuit zichzelf weg. Veel minder aanwezig al en daardoor gaat de vacht weer wat meer liggen. Leken ook geen jeuk of klachten te veroorzaken. Ik denk zelf een plantje in de wei in gerold/danwel gegeten welke een reactie gaf.
AM_Horses
Geplaatst: 31-05-24 10:07
Lonniej. Dat lijkt er idd heel erg op! Enkel komt het hier steeds terug of blijft het er langer zitten. Ik heb geen idee wat de oorzaak is of hoe ik er vanaf kan komen. Als we naar de keuring moeten is het natuurlijk geen porum en wil ook niet met kale plekken naar de keuring Ik heb er nu even een paar dagen niks mee gedaan. Elke dag wassen lijkt mij ook niet gezond. Die van mij lijken het vooral te hebben. Maar ik zag toch ook wel andere paarden hier die het toch ook hebben. Maandag komt er hier een andere dierenarts. Ik zal eens navragen wat hij denkt. Ook gelijk informeren voor de navelbreuk. Deze dierenarts die komt, doet ook operaties.
Charmfaith. Ze gaat voor een cadeautje op jullie trouwdag nee ik hoop natuurlijk ervoor! Zodat jullie zonder stres kunnen genieten van jullie dag
Is ook lastig om achter te komen, je zou kunnen proberen om bijvoorbeeld ander hooi, ander strooisel of weidegang veranderen en dan zien of het verbetert? Uiteraard niet alles tegelijk, want dan weet je niet welke trigger het was. Maar het lijkt mij een allergische reactie op iets. Recent op ander voer over gegaan misschien?
Skyla
Geplaatst: 31-05-24 11:33
Jeetje jullie doen goed door. 24 pagina's sinds ik hier laatst nog geweest ben.
Proficiat aan iedereen die in tussentijd een veulen gekregen heeft!
Ik wilde jullie even een update geven van die bijna eigele melk die mijn hoogdrachtige merrie had. Naarmate ze dichter bij de bevalling kwam verkleurde de melk terug naar de normale kleur. Alles in orde en grote kans dat het dus idd erg vette melk was aangezien al die regen en al dat gras tegenwoordig.
Ik heb wel even een volgend vraagje voor jullie en hoop dat ik deze ook even hier mag stellen. Ik heb een maiden merrie die naar de hengst moet, ik zit wat vast met wanneer we ze kunnen brengen. Ze ging eerst vroeger maar liep de dag voordien plots mank. Nu is de afstand erg groot en zijn we al juni waardoor ik ze graag hengstig daar wil laten toekomen. Ze toont heel slecht hengstig maar ik vermoed dat ze het nu is. Maar we zouden haar pas volgende week vrijdag kunnen brengen. Zou ik ze de dag voordien kunnen laten hengstig spuiten of is dit te kort op de hengstigheid?
@Skyla, wat raar dat je haar niet kunt brengen als ze hengstig is! Als er verder niets aan de hand is zou ik niet gaan spuiten, rommelen in de cyclus doen wij alleen als het echt niet wil. Risico dat de boel in de war raakt is te groot.