[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:06

Ja, ligt veel stro. Was aan het uitproberen wat beter ging: weinig is glijden, veel is minder glijden maar ook moeilijker bewegen. Eigenlijk is het alle twee niets.

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:08

Kun je geen zaagsel proberen?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:11

Ligt ook nog vlas onder. Maar doordat maaien schuift ie gewoon alles opzij. Maakt niet uit wat er ligt. E

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:16

Dat linkse beentje was ook degene die klem zat toch?
In de wei zal ze het waarschijnlijk wel iets beter doen? Of op het gras in ieder geval
Laatst bijgewerkt door Noisy op 09-06-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:17

Cemlys schreef:
Ik vind het denk ik nog meevallen hoor diva. Denk dat dit wel gewoon recht trekt. Denk dat ze vnl door de spalk moeilijk kan staan. Het staan wat ze hier toont vind ik best meevallen

Zonder spalk ging staan nog slechter. Je kan zien dat hoefje van re pootje(voor ons) naar buiten staat gedraaid.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:19

Noisy schreef:
Dat linkse beentje was ook degene die klem zat toch?
In de wei zal ze het waarschijnlijk wel iets beter doen? Of op het gras in ieder geval

Het regent hier kei en keihard dus wei is echt geen optie. Maar ben het wel met je eens dat het daar ws beter zal gaan.
Het li voorpootje was deels geboren, re lag onder het veulen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:19

Ik zou in dit geval toch voor iets minder stro gaan. Maakt het net iets makkelijker voor d'r. En regelmatig flessen ipv om de 2 a 3 uur, daar wordt ze sterker van.
Laatst bijgewerkt door Noisy op 09-06-17 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:21

Diva Gefeliciteerd maar wat een zorgen!
Toch zou ik het ook even tijd geven, ze heeft het lastig gehad met de bevalling. Kan zijn dat het bij moet trekken. En gaan staan met een spalk valt natuurlijk ook niet mee.

Afbeelding
Uier van Aura
Links vanmorgen, rechts gisteravond.. Wij ontspleten ook aardig, hij was ineens weg natuurlijk en nu is die in volle glorie terug..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:25

Diva, wat schrikken. Was het kromme pootje ook de reden dat die er eerst niet bij was zeker?
Een keer bij een lezing gehoord de merrie eerst weer in de benen te krijgen, dan zakt het veulen iets terug, om dan het pootje er bij te kunnen pakken.

Verder geen ervaring met kromme pootjes, hopelijk wordt hij er snel wat handiger mee!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:28

Oei Diva, hopelijk trekken de beentjes nog bij.

Hier is gisteren na een heftige bevalling om 16.15 een groot bruin merrieveulen geboren. 1 week over tijd.

Het alarm ging af dus ik rennen. Haar water was nog niet gebroken. Maar toen het brak en het voetje er uit kwam zag ik direct dat het niet goed lag (1 voetje met de voetzool omhoog). Veulen lag dus ondersteboven. DA was er gelukkig binnen 10 minuten en die heeft het gedraaid. Toen was het zo gebeurd en beiden maken het goed.
Hebben wel even moeten helpen met staan, dat was lastig met die stelten.
Nu galoppeert ze overal heen zonder moeders. En moeders volgt ze ook niet als ik daarmee weg loop. Een avonturier dus!
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:30

Peesje is aan de binnenkant van het been te lang en aan de buitenkant te kort door verkeerde ligging in de baarmoeder. Trekt wel bij, heeft tijd nodig.
Wat een ontzettend moppie zo op de film. <3

Vorderingen bij Aura! *\o/*

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:43

ZoeyDercks Gefeliciteerd!

Neon hoe is het met Sarona?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:58

Foto maken.
Ziet er niet heel rooskleurig uit.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:05

Diva en zoey gefeliciteerd! Goed gehandeld allebei, knap!

Sterkte diva, ze is in ieder geval in goede handen zo te zien. Hoop dat ze gauw sterker wordt. Dit zijwaarts knikken is wel lastiger dan als ze gewoon ver doorzakken, dan hebben ze de kogel nog als steunpunt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:24

Gefeliciteerd maar ook sterkte Diva.
Het is een mooi meisje. Ik zou denken dat het ook nog kan goedkomen maar van hier zien we dat niet natuurlijk.
Jouw merrietjes en hengst zijn heel klein hé? Dat leert me dat er wel vaker problemen bij de veulens voorkomen als dwerggen en foute beenstanden. "Vroeger" wilden wij ook zo klein mogelijk fokken maar daar zijn we totaal van teruggekomen. 10 cm groter doet echt al heel veel.
Ik duim heel hard voor je. Je hebt overigens top gehandeld tijdens de bevalling,je mag trots zijn op jezelf. :(:)

Neonlight... ja...ik zie verschil hoor!
Ook bij Pauk! Ze gaan aardig gelijk op nu weer. ;)

Zoey gefeliciteerd! Heftig dus ook.

Zo zie je maar weer het belang van erbij te zijn,anders waren dit 2 veulens die het sowiezo niet overleefd hadden om maar van moeders niet te spreken. Top gehandeld meiden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:29

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:39

Zojuist terug van de dierenarts. Er zijn twee foto's gemaakt. Helaas geen pezen of spier dingetje. Bot van ene pootje is kwart slag gedraaid. Wat de zijkant had moeten zijn is de voorkant.

Andere pootje is bovenste bot gedraaid en elleboog zit aan de losse kant.

Dierenarts had dit nog niet eerder gezien. Ze gaat overleggen en dan hoor ik later vandaag hoe of wat. Maar ik acht de kans 99,99% dat het einde oefening is.
Afbeelding
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:44

Diva :(:) :(:) :(:) Dikke knuffel,veel sterkte.
Wat een pech zeg. ;(

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:49

Hoi! Sorry dat ik hier even binnen kom vallen, ben actief in het 2018 topic.. Maar even wat fokkers advies nodig!

Mijn merrie had dinsdag een hele lelijke snee op de kogel, dierenarts erbij gehad en met dikke antibiotica kuur en pijnstiller ontstekingsremmer en goed verpakt been op boxrust.
Mijn merrie is dus drachtig(volgend weekend 35 dagen scan) en deze medicatie zou volgens de arts prima moeten kunnen.

Nu vandaag voor het weekend ab en novacam gekregen, en ik zie dus op het doosje van de novacam staan dat het niet voor drachtige merries is...
Wat is jullie ervaring hierin?
De sulfatrim is volgens de bijsluiter ook geen probleem.
Ik twijfel nu dus om te stoppen met de novacam.. tenzij ik van meerdere de bevestiging krijg dat het echt niet zoveel kwaad kan..
Afbeelding

De snee is op het moment bijna dicht en zit nog steeds goed dik verpakt

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:50

Ik zou het zo op foto nog niet durven beoordelen hoor. Een te korte pees aan een kant, draait en trekt ook alles scheef. Spalken moet je zo zien. Die pootjes zijn als gummi. Je spalken ze twee dagen verkeerd en ze kunnen van bol naar hol gaan (even makkelijk uitgelegd).

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:50

Wat een pech diva!

Sorry neon had ik totaal overheen gelezen

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:52

Ach nee toch, wat sneu. Ik blijf toch nog even duimen voor uit de hoop dat het goed komt.
Wat is het veulen trouwens klein, een heel verschil met pebbles die met de geboorte zelfs groter was dan de shetten.

Gefeliciteerd ZoeyDercks.

Hier "nog maar" 47 dagen voordat Izzy is uitgerekend, ze lijkt al wat verandering te krijgen in haar uier.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:54

Cemlys schreef:
Ik zou het zo op foto nog niet durven beoordelen hoor. Een te korte pees aan een kant, draait en trekt ook alles scheef. Spalken moet je zo zien. Die pootjes zijn als gummi. Je spalken ze twee dagen verkeerd en ze kunnen van bol naar hol gaan (even makkelijk uitgelegd).

Botje van ander pootje is ook gedraaid.
Maar we wachten het overleg af.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:54

Diva en Zoey wat hebben jullie beide goed gehandeld zeg. Mijn complimenten. Zoey jij gefeliciteerd en Diva heel veel sterkte!

Bij ons op stal vannacht gewoon 3 veulens geboren. Ware babyboom

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:56

Jakkes Diva... Veel sterkte..

Kimsel, ik zou niet zomaar stoppen. Het is een pijnstiller en ontstekingsremmer. Het staat inderdaad, met zoals bij metacam, op doos, maar het wordt vaak gewoon aan drachtige merries gegeven, zonder gevolgen.