[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:50

Zo, ik kreeg al van meerdere kanten berichten, dus eerst snel maar even reageren.
Werd een beetje een dubbel dagje. De DA heeft eerst de hond op stal in laten slapen, die ineens achteruit was gegaan.
Daarna Lies gescand en daar zat gelukkig nog wel een veulen in. Dus wel opgelucht, maar nog niet helemaal in de feeststemming :o

Setteli

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:55

Ach, wat een dubbele dag zo. Veel sterkte met het verlies van je hond. Maar mag het feit dat Lies toch drachtig is de pijn een beetje verzachten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:06

FlokiFjola schreef:
Hier sinds een maandje of 2 weer terug op metazoa, hebben hele poos vitalbix geprobeerd omdat dat beter zou zijn maar we zijn toch weer terug op metazoa en t bevalt eigenlijk beter. Daarnaast krijgen ze op het moment cavalor strucomix na het rijden, metazoa wel zo goed als elke dag. In de zomer krijgen ze fiber force erbij, dan zit er geneog in t gras, en in de winter dus de ponystrucomix. Fjola gaat denk aan het eind van de dracht en lactatie op de cavalor probreed, al hoor ik ook goede verhalen over de merriebrok van subli... maarja voorlopig krijgt ze gwn nog ponystrucomix en doet ze t prima op!
En ze krijgen gwn onbeperkt hooi, en zijn allebei niet te dik, dus ik ben super tevreden! :D

spannend Anniek! ben benieuwd

Mag ik je vragen waarom Metazoa beter bevalt dan Vitalbix?

Mijn werk is paardenvoer adviseren en verkopen. Wij zijn dealer van Havens, Action Quality , Equifirst, Marstall en sinds kort Vitalbix.

Ik lees hier veel over 1/4 of 1/2 schepje voer per dag. Maar weten jullie wel dat je paard dan te weinig vitamines/mineralen binnen krijgt. Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot ze allemaal zijn.

Diegene die geen merriebrok voeren geven die dan een supplement bij?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:09

Ikzelf voer de merriebrok van Action Quality en geef ze daarbij een extra supplement van Havens. Met vitamine E en selenium en bètacaroteen. En ze krijgen er wat luzerne door om de kauwtijd te verlengen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:17

Fijn Aniek dat je twijfels nu weg zijn en vreselijk dat je de stal hond hebt moeten afgeven.
ik ben bang dat we hier binnenkort ook weer eentje af moeten geven.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:42

Ik voer zelf hier Merriebrok van Besterly en Havens Natural Balance. De pony's die klaar moeten voor de keuring krijgen Havens Gastro bij en de Havens Natural Balance.

Ze krijgen ook OmegaOlie bij, Onbewerkte Biergist en Lucerne.

PAVO ben ik destijds van afgestapt omdat ikzelf de suikerwaardes veel te hoog vond in vergelijking met Havens en Besterly. Weet niet hoe dat tegenwoordig is maar dit gaat al jaren goed zo dus ben tevree.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:54

Zo, en ondertussen ook thuis.

Wat voer betreft, Lies en Roos krijgen merriebrok + Probreed muesli. Hier hebben tot oktober en november de 2016 veulens erbij gelopen en voor die paar maandjes eerst weer over op basisbrok en daarna weer terug vond ik wat onzinnig. Dus gewoon iets teruggeschroefd in hoeveelheid.

Lies was wat schraal bij het spenen en heeft nu misschien wat extra (/te veel) vlees. Maar vorig jaar had ze het in de laatste maandjes toch wel erg zwaar en was ze na de bevalling ook schraal, dus ik laat het maar even zo.
Roos heeft het vorige winter (al heel vroeg) zwaar gehad in de dracht en hebben we nu beter onder controle. En die hebben we uiteindelijk zoveel gevoerd vorig jaar om op gewicht te krijgen dat ze juist dikkig uit de bevalling kwam :+
Blijft een beetje aftasten allemaal...
moet er wel even bij vertellen dat we vorig jaar ook niet-bemest kuil hadden. Dit jaar bemest, dus daar zit ook iets meer in allemaal, daar kunnen ze onbeperkt van eten en helpt natuurlijk ook een stuk

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:10

AniekR, Ach wat sneu.
Wel fijn dat Lies drachtig is!

baudyh, Ohh, dan mag je mij wel adviseren als je wil :o
3 shetjes, waar van 1 drachtig.
Ze krijgen hier nu een handje musli voor de fun

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:38

Lees nu je berichtje pas wat beter, baudyh. Interessant werk doe je.
Ik vind die voedingsstoffen e.d. erg interessant (ook van mensen, heb nog voeding & diëtetiek gestudeerd een tijdje), toen ik Lies voor de keuring klaar ging maken me daar ook wat meer op ingelezen. Maar wat paarden betreft kan je er ook niet super veel over vinden. Heb je ook een cursus/opleiding of iets gevolgd?

Op stal krijgen twee guste merrie's die koeken van Marstall (dacht van Marstall in ieder geval :o ).
Nou moet ik eerlijk bekennen, voordat Roos gedekt werd, was ze gewoon weidepony en deed ze het super de hele winter op wat gras en verder (genoeg) kuil, ben toch van mening dat goed ruwvoer echt het belangrijkste is dat een pony nodig heeft.
Maar nu ze drachtig zijn is het een iets ander verhaal.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:54

Hier ook Shetlanders en minipaardjes dus die hebben al snel teveel.
Sommigen krijgen magnesium bijgevoerd en verder gewoon goed hooi en bieten...

Aniek goed dat je twijfel weg is maar wat erg van je hond,veel sterkte... :(:)

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:59

Afbeelding

Nog 62 dagen te gaan. Gaat er trouwens nog mensen vrijdag of zaterdag naar de hengsten keuring

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:13

Noisy wat een knapperd is Joan en fijn dat je lekker hebt gereden! Mooie buik heeft ze!

Baudy wat grappig dat ik je hier tegen kom! +:)+

Kks heeft de merrie ook mooi rond!

Aniek heel dubbel, was de hond al oud? Toch wel fijn dat Lies mooi drachtig is!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:23

@kks; Ik ga alleen de vrijdag. Denk dat 2 dagen rondstruinen wat teveel gaat zijn. Als ik het goed doorkom wil ik misschien de zat ochtend nog meepikken.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:13

Ik ga beide dagen naar de CHK

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:16

Ik ben er ook twee dagen :j

Alexandra, ja dat wel. Hij heeft daar nog 1,5 jaar erg mooi van zijn oude dag mogen genieten! Toch blijft het moeilijk altijd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:24

hinte schreef:
AniekR, Ach wat sneu.
Wel fijn dat Lies drachtig is!

baudyh, Ohh, dan mag je mij wel adviseren als je wil :o
3 shetjes, waar van 1 drachtig.
Ze krijgen hier nu een handje musli voor de fun

Ha Ha shetten krijgen snel te veel.
Maar het handje muesli ( ligt er wel weer aan welke) is weer te weinig.
Ik zou ze een vitamine mineralen korrel geven.
Bv Vitalbix daily compleet of Marstall force.
De drachtige zou ik de laatste maand ondersteunen met een supplement waar vitamine E,selenium en bètacaroteen in zit. Zeker als je haar daarna weer wil dekken.

Hoi Alexandra, jij ook hier. Hebben jullie wat drachtig voor dit jaar?

Ik heb cursussen gevolgd en heel veel in de praktijk bijgeleerd. Veel met mensen van diverse merken mee gelopen en ik leer nog elke dag bij.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:56

Noisy die ziet er goed uit hoor, en inderdaad heel tevreden, ben benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben

Aniekr dubbel gevoel ja, sterkte en toch goed dat je nu niet meer hoeft te twijfelen

Wat betreft voer, waarom zou je speciaal voer moeten gaan geven? doen wij mensen toch ook niet, onze gehele eetgewoonten gaan omgooien omdat we drachtig zijn euh zwanger :') het enige wat wij wel doen is bepaalde dingen mijden omdat ze van alle bacteriën kunnen bevatten.
Akkoord dat je wat vitamines bijgeeft maar hier zeker geen merriebrok, liever geen hoefbevangen drachtige merrie want die pijnstillers en de pijn dat de merrie heeft, lijken me veel ongezonder voor het veulen dan een gebrek aan merriebrok.
Natuurlijk iedere da heeft daar ook zo zijn mening over, volgens mijn da is het veulen de laatste maand al helemaal gevormd en moet het alleen maar niet meer groeien. De nodige vitaminen en mineralen voor de ontwikkeling zijn belangrijker dan de groei maar dan ben je al veel te laat met je merriebrok.
Vind het belangrijker voor het zogen, je ziet vaak letterlijk dat het veulen de merrie leegtrekt.
Natuurlijk mijn merrie staat al ronder en daar zou de merriebrok wel niet goed voor zijn.
Sommige merrie's dienen standaard op merriebrok te staan om ze in vorm te houden. Dus je moet natuurlijk ieder geval apart bekijken.

Kks straks bordje ophangen, opgelet zwenkt uit :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:02

Aniek, fijn dat je twijfels weggenomen zijn :)

Ik voer ook al jaren Cavalor. Zeven jaar geleden begonnen toen Daisy drachtig was van Ti met Probreed. Daar was ik zo tevreden over dat ik bij Cavalor ben gebleven. Daisy krijgt nu Strucomix Senior. Fiore nu haar laatste schepjes Juniorix en dan stappen we over op de Probreed. LaVie eet ook nog Probreed.

Ik krijg net het eerste opzetje van mijn logo binnen, zo cool! :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:13

Ik ben het met je eens Fotsy. De eerste maanden zijn minstens zo belangrijk qua voeding omdat het veulen dan wordt gevormd. Net zoals bij mensen, de eerste 3 maanden slik je foliumzuur. Daarna hoeft het alleen nog maar groter te worden. Ik voer de laatste 5 maanden juist niet extra, ik wil geen veulens die ik er niet af kan krijgen. Een merrie moet gewoon het hele jaar door voldoende vitamines krijgen. Een tekort heb je bijna nooit.

Ik fok al jaren op deze manier en heb nog maar 1 keer een niet goed ontwikkeld veulen gehad.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:41

Natuurlijk zijn de eerste maanden ook belangrijk maar in de laatste 3 mnd groeit het veulen enorm.
Juist daarom zijn de extra vitamines en mineralen belangrijk. Ik snap heel goed dat als je merrie problemen heeft met suikers of eiwitten dat het lastig word met merriebrok maar daar zijn de mineralen/vitamine brokjes goed voor.
Het is gewoon bewezen dat vitamine E en magnesium veel doen. Denk bv aan de nageboorte die er goed af moet komen. Er zijnecht rassen waarbij dit zo een verschil maakt. Ook om ze daarna weer drachtig te krijgen.

En om paarden nu met mensen te vergelijken lijkt me niet echt een vergelijking.

Juist als je merriebrok in de juiste hoeveelheid geeft voorkom je dat je merrie straks leeggezogen word door het veulen.

Paarden dik krijgen gebeurd niet van merriebrok of welke brok dan ook, dat gebeurd alleen door vezels.

En jawel een te kort heb je wel zeker.ik heb al zo vaak gezien dat merries aan de nageboorte blijven staan of niet drachtig werden. Dat verholpen werd door merriebrok of een extra supplement.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:53

Hier altijd vitaminen/mineralen erbij, in de vorm van Marstall Force.

Aniek, dubbel zo, wel fijn dat ze drachtig is.

kks, ook best buikje. Hier op vrijdag weer gewoon werken. Andere kant, voor die paar Cobs vind ik ook dat ik weinig mis.. Al is het ook altijd wel heel gezellig.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:56

Ik heb tot nu toe 2 aan de nageboorte gehad, nog nooit een veel te magere merrie met veulen aan de voet en over het algemeen zijn ze vlot dragend.

Ik denk dat je mensen en paarden prima kunt vergelijken in bepaalde situaties. Enige is denk ik dat aan paarden meer te verdienen is qua voeding ;)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:01

Ben heel benieuwd Cynthia!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:02

Dan toch nog maar wat begeleidende plaatjes:
Afbeelding
De dierenarts zag van alles ("kijk, zie je dat oog?"), maar behalve een hartslag heb ik er niet veel van kunnen maken :o

Afbeelding
Muts en muts achter elkaar aan. Ze moesten even wachten tot drachtige merrie nr. 3 ook haar eten op had.
Zij kregen het direct na de DA al (Lies had de helft al op in de opvoelbox ;) ).

Afbeelding
En mrs. Buik hier ^_^

Afbeelding
En drachtige merrie nr. 3 heeft toch ook wel een buikje verstopt achter haar slanke (en modderige) Arabische billen :o

Ik heb Roos haar veulen dit keer echt goed gevoeld. Die trapte een paar keer tegen m'n hand. Ook nog een filmpje kunnen maken met een kick er in.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:05

Vind ik dus ook vulina, ik wil ook geen te groot, zwaar veulen, groeien doen ze allemaal.
Echte verkooppraatjes :P

En waarom zou je niet kunnen vergelijken, het ontstaat tenslotte allemaal op dezelfde manier ;)

Oh ja en om terug te komen op de vraag van juval, als ze zo goeie vriendinnen zijn, lijkt het me leuker ze samen te zetten maar ik zou ze de eerste dagen, aka week alleen laten staan, zo hebben ze ook rust en kunnen ze aan elkaar wennen.
Ik denk dat ze dan veel minder overstuur zal zijn als er eentje weggaat als ze goeie band heeft met haar veulen.

Cynthia al aan het pakken ~~}>
Leuk je logo *\o/*

Oh wat een dikke buiken pony's Aniekr,
Drachtige dame nr 3 toont nu ook heel erg
Ik kan er ook niks kunnen van maken hihihi

Pretty ik vind dat ze wel zelfde draagt, maar duidelijk naar beneden ja, in mijn topic staan foto's van twee jaar geleden op zelfde aantal dagen en volgens mij gelijklopend