Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:45

Dit jaar was Quirina ook haar eerste veulen en het heeft 11 maanden en 2 dagen heel hard geschopt, was een brubbelbad met héle grote bubbels Haha! En het was een merrie (tegen de verwachtingen in Haha! )

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:44

grrr nog niks. 5 dagen al overtijd. Terwijl de 3 bevallingen ervoor was ze altijd op tijd...... ik sluit me aan bij sjoert, ik haat merries..... heb nog maar een weekje en dan heb ik examens een maand lang. Zul je zien dat ze gaat veulenen als ik weer op kamers zit..... Tis vast een hengstveulens, tss moederskindje....

geduld is een schone zaak.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:17

Zo, terug van 3 weken vakantie. Aan alle nieuwe moeders en hun veulens van harte gefeliciteerd.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:18

Faniek:
Als het een merrie veulen wordt.... Heel Graag!
Het veulentje kan/mag nl. hier blijven en een hengst met 2 merries och ik weet niet maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Vingers aflikken De hengst waarschijnlijk wel...

Gisteren hebben we de camera in de stal opgehangen. Dan kan ik vast wennen aan het 's nachts loeren..
Zal vandaag proberen goede foto's van uier enzo te maken. Dan kan iedereen zien hoe wat en waar. Mij zegt het allemaal nog niet zoveel.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:21

Fnanne: ja denk dat ze het zat worden maar bij jou schiet het op zo te horen Haha! lekker hoor en het weer wordt met de dag beter.
Wennie: mooie naam hoor ga zo even loeren Knipoog
Kimmb: nou ga voor je duimen want dat is wel lastig midden in je examens
Missol: en tja hoelang het dan nog kan duren kun je niet zeggen volgens mij bij mijn merrie lijkt het juist of haar buik minder wordt in ieder geval anders.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:13

"De witte" nog niks ,melk drupt langs de benen ,was gisteren avond veel onrustiger dan anders ,veel schrapen ,staart zwieren ,achterbenen optillen heb haar dan ook goed in de gaten gehouden maar ze werd daarna rustiger Boos! .Paar keer vals alarm vannacht omdat ze lekker languit lag te snurken maar toch telkens effkes draaide en naar buik keek .
Hoop voor vannacht ,ze staat nu lekker te eten op de weide !

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:25

Ik heb wat dat betreft wel keurig opgevoede merries. Beiden zijn netjes midden op de dag in het weiland bevallen met lekker zonnig weer. Nu maar hopen dat nummer 3 zich ook aan die afspraak houdt Haha!

Largo heeft een beetje de smoor in, ze ziet Femke en Danischa lekker met hun veulen bezig en zij staat daar maar een beetje met haar dikke buik Ach gut
Nog een dag of 10 vermoed ik, dan zal ze wel zover zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:22

Een dag of 10, dat is zo! Spannend hoor!

En hoe staat het ervoor met Fanja? Lady? *wie hebben we dan nog meer die op knappen staan? Het worden er steeds meer Haha!*

Ivanka zit "al" op 286 dagen! Al bijna 290 dus! Wanneer is een veulen ook alweer levensvatbaar?

Faniek, betekent dat dan ook dat Ivanka een merrie krijgt? Ik heb een vermoeden dat ik het veulen 1x heb zien schoppen, dat is alweer een ruime maand terug. Ik heb al het vermoeden dat het een heel rustig paardje wordt, net als haar mams... Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:42

Wat is het toch rustig hier! Ach ja, iedereen zal wel aan het werk zijn schat ik zo Schijnheilig ...

Ik ga maar eens kijken hoe het met mijn lieve Dikkie is Lachen.

(en dan heeft het dikkebuikentopic gelijk de eer dat ik hier mijn 10000ste bericht heb geplaatst Haha!)

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:45

Tinne schreef:
Ivanka zit "al" op 286 dagen! Al bijna 290 dus! Wanneer is een veulen ook alweer levensvatbaar?

Bij 320 dagen is het veulen geen prematuur meer. Sommige veulens die daarvoor zijn geboren kunnen het ook wel redden, maar 320 dagen is toch wel de veilige grens! Nog een paar weken Tinne! Knipoog

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:35

Spirit is nog steeds heel dik. En ze heeft uiers! Ze is net een koe Koe De harsdopjes zijn inmiddels wit en ik denk dat ze binnenkort ook gaat beginnen met kegelen. (mijn zus dacht dat ze al een druppel had zien vallen Clown ). Ze heeft sinds een paar dagen ook een oedeem bult onder haar buik, ziet er echt stom uit. En haar banden zijn ook behoorlijk slap.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:36

Even een vraagje aan de wakers onder jullie.

Ik ben ook begonnen met waken maar het is nog wat onwennig. Ik heb geen mogelijkheid om een camera te hangen, Gomera heeft een birth alarm om en ik slaap in de wagen op de oprit van de stal. Het is nu zo dat wanneer het alarm afgaat ik een kijkje ga nemen maar dan vind ik het zo sneu om iedere keer weer het licht in de stal te doen branden. Bovendien wanneer ze "gewoon" ligt te slapen maak ik haar helemaal wakker (en haar buurvrouw ook, die denkt iedere keer "Jah etenstijd!!").

Wat is jullie ervaring en hoe gaan jullie te werk?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:47

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:52

Ik zag je topic al Fnanne, ze is prachtig!! Van harte gefeliciteerd nogmaals Party!! !

Ik moet nog even wachten tot de 320e dag idd, maar is het veulen nu ook al levensvatbaar? Niet dat ik wil dat ze nu al bevalt hoor (alsjeblieft niet, want de stal is ook nog niet eens klaar Tong uitsteken), maar was er even benieuwd naar.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:58

Ik heb ooit gehoord dat een merrie vanaf +- tien maanden (ong 305 dagen) geboren kan worden. Maar dat weet ik niet zeker

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:13

Mausie schreef:
Even een vraagje aan de wakers onder jullie.

Ik ben ook begonnen met waken maar het is nog wat onwennig. Ik heb geen mogelijkheid om een camera te hangen, Gomera heeft een birth alarm om en ik slaap in de wagen op de oprit van de stal. Het is nu zo dat wanneer het alarm afgaat ik een kijkje ga nemen maar dan vind ik het zo sneu om iedere keer weer het licht in de stal te doen branden. Bovendien wanneer ze "gewoon" ligt te slapen maak ik haar helemaal wakker (en haar buurvrouw ook, die denkt iedere keer "Jah etenstijd!!").

Wat is jullie ervaring en hoe gaan jullie te werk?

licht aanlaten of anders zaklamp gebruiken

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:17

Fnanne gefeliciteerd (nogmaals). Trouwens, nog even over de veulenenting. Volgens mijn DA moest ik dat absoluut niet doen als het een gezond veulen is. Was onzin, er zit antibiotica in, hebben ze niet nodig en verder vitaminen en nog wat spul wat niet nodig was. Als het veulen genoeg biest binnen krijgt heeft hij weerstand genoeg. Het was eerder schadelijk dan goed (alleen bij gezonde veulens natuurlijk)
Dit vond ik op zich wel vreemd, aangezien mijn vorige DA het wel deed in Groningen... Wat doen die van julie?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:19

Fnanna, gefeliciteerd!
Ik ga zo je topic bekijken!

Over het waken: ik deed het licht gewoon aan. Als je een paar nachten aan het waken bent, weten de paarden ook wel dat ze geen voer krijgen.

@Myrdal: Amaretto heeft ook geen enting gekregen. Onze dierenarts vond het ook niet nodig.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:22

Ik heb er ook verschillende verhalen over gehoort, heb van de DA nu wel de spuit gekregen, mochten we haar in handen krijgen. Hij zei er wel bij dat het niet erg was als het niet lukte...

marscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:05

hallo
ik wou ff melden dat mijn pony toen we haar vanmorgen de wei in deden ze het uier zo goed als vol had en toen ze vanmiddag het weiland het uier ook niet afgezakt was als andere dagen.
ze is nu ook heel los van achteren dus wij verwachten dat het niet lang meer zou duren.
ze draagt de staart ook heel erg en schopt soms ook veel naar de buik
ze neemt eigenlijk ook ze min mogelijk de moeite om van de plaats te komen ze doet ook niet ze kattig tegen ons als dat ze anders s`avonds wel op stal deed tegen ons. dus het is gewoon ff afwachten wat ze vanavond doet en vanacht.

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:18

nogmaals van harte gefeliciteerd fnanne! Haha! echt een prachtig merrieveulentje! Lovers snel meer foto's he Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:34

Gefeliciteerd met de nieuwe kleintjes!
Njadien zit inmiddels op 321 dagen met 1 gevulde speen.
Ik zit een beetje te twijfelen over die kleine, of eigenlijk haar moeder, Shanaya... Vorig jaar en het jaar ervoor gaf ze goed melk, de uier was altijd goed gevuld en je hoefde maar weinig moeite te doen om er wat uit te krijgen. Nu is de uier slap, de spenen zijn slap en leeg, het veulen hangt er erg veel onder, maar ik zie nooit een melksnuitje, alleen in het begin, de eerste 3 dagen toen ze zeker een half uur bezig is geweest... Ik heb vandaag heel veel moeite moeten doen om 3 drupjes eruit te krijgen (zelfs met flink stimuleren van de uiers, stoten enzo) en ik heb echt het idee dat ze zowat droog staat... Het veulen is onwijs sterk, ze heeft amper tandjes maar eet de hele dag hooi en stro, en 's morgens en 's avonds met voeren eet ze met haar moeder mee... Ze kan ook bij de drinkbak en ze drinkt daar ook regelmatig uit. Ze is nog geen 2,5 week oud... Zelfs als het echt aan het veulen zou liggen, gebrek aan zuigkracht oid, en de merrie daardoor indroogt, dan zou ze na nog geen 2,5 week niet al met een slappe uier moeten staan... Iemand ideeën hierover?

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:55

myrdal; Mijn DA zegt dat het niet nodig is omdat de merries 2x per jaar geent worden.

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:07

onze pony verandert ze kegelt al ik ben alleen thuis ik vind het wel spannend

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:34

Sanne98: Succes!!