[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:37

Janinevv , Gefeliciteerd wat een mooi veulen! *\o/*

Olga dat klinkt voorzichtig positief , wat fijn dat ze ook opknapte toen ze jou zag. Dat moet je vast goed hebben gedaan toen je dat hoorde.

Cynthia82 , ik denk niet dat Fi nog heel lang op zich laat wachten.

Verder zag ik nog een paar mooie uiers , dus spannend! Hopelijk vandaag of morgen nog een paar veulentjes :j

ajesca123

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:38

Nog steeds een paar merries die het spannend maken zo te zien!
Ze kunnen beste wachten tot het weekend want komende dagen is het geen veulenweer :n
Mijn merrie lijkt gelukkig weer ok.
Geen koorts meer na het spoelen en ze eet en drinkt goed. Ze is ook weer een stuk gezelliger.
Hopen dat het nu goed blijft

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:03

Jeetje olga het zit je niet mee. Hopelijk herstelt ze goed, voor nu lijkt het gelukkig positief.

Fijn ajesca dat jouw merrie het beter maakt ook.

Spannend voor een aantal!

Gefeliciteerd met de nieuwe veulentjes. Inderdaad nog steeds merries de boventoon. Ik zou graag nog een merrie krijgen dus hopelijk zijn ze niet op :D

Billie zit op 321 dagen maar tot dusver doet de uier weinig.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:04

For_Que, nu nog niet hoor. Bij Fi is het wel wit, maar wel echt plakkerige hars. Nog geen melkdruppels. Hoewel er gisteren wel spetters op haar benen zaten.

Ajesca, wat een fijn nieuws!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:05

Pff ben net klaar met werken bijna geen slaap gehad vannacht en toch wel beetje stres gehad haha.

Nu relax modus en morgen ben ik lekker vrij en kan ik heerlijk genieten van de grote meid :D :o

Was er zo van overtuigd dat ik weer hengst zou krijgen dat ik nog geen naam heb bedacht. Ben ook hele tijd bang dat ik het verkeerd heb haha

Lieve reacties van jullie!

Olga wat heftig om zo je merrie te moeten zien… Wolvega is een fijne kliniek ze is in goede handen ik blijf duimen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:36

Hier ook vieze benen al. Heb de hars druppels nog niet gevoeld. T gaat van een druppel naar weer hars, ze bouwt er aan _O-
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft iig wel duidelijkere tekens dan dr maiden. Daar heb ik weinig uier fotos van in mn bokt upload staan. Van deze al 93838474 ofzo _O-

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:42

cio: heb je ook klingfoto's van normaal en nu? mooie harsjes!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:50

Nee die maak ik niet, hou ik alleen in de gaten. Mn telefoon staat al vol met uiers en veulens, vind ik genoeg _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:56

Dat ziet er veelbelovend, gebruik je ph testjes? Benieuwd hoe laag die is.

Ik zat even terug te lezen naar 2016, geloof het laatste veulen die mn merrie gehad heeft, ik zag dat ze toen 2 dagen overtijd gegaan is, s avonds 23.00 geen verandering in uier, 3u rustig, stond te ete , half 6 veulen erbij :') ik heb er nu alweer zin in :Z en de eerste keer ging ze 3 weken over, tweede keer 10 dgn en dus laatste keer 2 dagen, nu 10dgn eerder zeker :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:01

Nee gebruik ook geen ph strips :o

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:04

Gefeliciteerd janine! Toch een merrie dus :D Wat fijn dat ze nu ook goed drinkt!

Fijn dat het voorzichtig de goede kant op gaat Olga! Hopen dat het nu ook goed blijft gaan, mijn duimen draaien :knuffel:

Knolselder wat een schatjes zeg <3

Cioccolato dat kan toch inderdaad niet lang meer duren zou je zeggen, maar je weet het maar nooit :7

For Que en Cynthia ook al spannend!

Miana haar uier was vandaag ineens een flink stuk voller dan gister en voorgaande dagen, ik denk dat het niet mega lang meer gaat duren maar we zullen zien :j

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:11

Hoe denken jullie over de theorie temperatuursdaling? Afgelopen weken elke x 37.3 tot 37,8 en nu net 37.1…

Ph vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Maandag
Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:15

Ajesca: fijn dat je merrie zich weer beter voelt

Spannend bij een aantal merries :):)

Dark: ik zie geen nagels op de foto O:) :D

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:17

Caresse07 schreef:
Ajesca: fijn dat je merrie zich weer beter voelt

Spannend bij een aantal merries :):)

Dark: ik zie geen nagels op de foto O:) :D

:') _O- Hahaah nee eraf geknipt van de foto dan

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:22

Cioccolato schreef:
Nee die maak ik niet, hou ik alleen in de gaten. Mn telefoon staat al vol met uiers en veulens, vind ik genoeg _O-

ok ik vroeg mij af of er altijd zichtbaar verandering in de kling is, want bij Goldy zie ik daar geen verandering en wel in ph-waarde.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:25

Helaas staat zowel Daam als veulen op paardenkliniek Wolvega met een verdenking op veulenziekte bij Shamrock.
Gisterenmiddag liep hij ineens kreupel, geen zwellingen te zien en Daam is wat lomp hier en daar dus even aangekeken. Savonds werd ik gebeld door de dierenarts (ze staan bij een dierenarts aan huis) dat zijn kniegewricht toch wat dikkig leek… lang verhaal kort, met spoed naar Wolvega gegaan….

Rx beelden zijn goed, biesttest is goed, bloedtest is goed maar knie wat overvuld en een punctie vanmorgen wees toch wat ontsteking aan (niet schokkend, maar toch). Belasten doet hij moeilijk. Voor nu gestart met agressieve AB en morgen herevalueren voor eventuele spoeling van het gewricht. Prognose zou redelijk zijn, alles tussen de 50-80% op volledig herstel.

Duivels dilemma want wat doe je zo’n diertje aan? En volledig herstel, is dat op vertrek kliniek of toekomst als sportpaard?

Iemand ervaring?

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:43

Chrisssy schreef:
Helaas staat zowel Daam als veulen op paardenkliniek Wolvega met een verdenking op veulenziekte bij Shamrock.
Gisterenmiddag liep hij ineens kreupel, geen zwellingen te zien en Daam is wat lomp hier en daar dus even aangekeken. Savonds werd ik gebeld door de dierenarts (ze staan bij een dierenarts aan huis) dat zijn kniegewricht toch wat dikkig leek… lang verhaal kort, met spoed naar Wolvega gegaan….

Rx beelden zijn goed, biesttest is goed, bloedtest is goed maar knie wat overvuld en een punctie vanmorgen wees toch wat ontsteking aan (niet schokkend, maar toch). Belasten doet hij moeilijk. Voor nu gestart met agressieve AB en morgen herevalueren voor eventuele spoeling van het gewricht. Prognose zou redelijk zijn, alles tussen de 50-80% op volledig herstel.

Duivels dilemma want wat doe je zo’n diertje aan? En volledig herstel, is dat op vertrek kliniek of toekomst als sportpaard?

Iemand ervaring?

Oh kak!!! Misschien zien we elkaar nog op de kliniek als er bezoekuur is.

Geen ervaring, veel sterkte

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:44

Dark7, ph ziet er te hoog uit ook, temperatuur is vaak onbetrouwbaar.
Even een copy paste uit een scriptie
Een aantal studies tonen geen relatie tussen lichaamstemperatuur en de partus bij merries waarmee
de partus kon voorspeld worden (Cox, 1969; Jeffcott, 1972). Eén van deze studies toonde wel een
daling in temperatuur aan, maar deze was niet significant daar het ging om fouten geassocieerd met
het gebruik van een standaard klinische thermometer. Anderzijds bevestigden een aantal andere
studies dat er een temperatuurdaling was die de partus voorafging bij merries (Haluska en Wilkins,
1989; Shaw et al, 1988). De temperatuurdaling in de studie van Haluska en Wilkins in 1989 was niet
statistisch significant. Na de partus steeg de temperatuur naar supranormale waarden om daarna
weer naar normale waarden te dalen. Shaw et al (1988) vonden wel een significante
temperatuursdaling van gemiddeld 0,1°C gedurende de dag die de partus voorafging.

Ph is betrouwbaarder.

Chrisssy volgens mij heeft een merrie(veulen) van Nicole R. dat gehad en dat is dacht ik goedgekomen? Misschien kun je haar even vragen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:46

Chrisssy schreef:

Iemand ervaring?

Geen ervaring hier mee, maar wil je wel heel veel sterkte wensen :knuffel: .
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 06-04-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:46

Ik heb er vorig jaar een gehad die uitgebreid gespoeld is en dat is helemaal goed gekomen met alle verwachtingen voor een normale sportcarrière

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:15

Dark7 schreef:
Hoe denken jullie over de theorie temperatuursdaling? Afgelopen weken elke x 37.3 tot 37,8 en nu net 37.1…

Ph vandaag

[ [url=m/2OpDG0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UJdVPj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maandag
[ [url=m/sVSTfn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je op hetzelfde tijdstip meet, kan de temperatuur iets zeggen, maar voor de bevalling daalt de temperatuur echt veel meer, soms wel naar 36,5, een daling naar 37,1 kan ook worden veroorzaakt door met de billen in de wind staan in de regen.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:19

Olga wat fijn dat er positieve berichten zijn, laten we dat volhouden.
Chrissy, heel veel sterkte met het veulen, ik heb geen ervaring, maar heel veel eigenaren laten hun veulen behandelen, dan moet het slagingspercentage wel groot zijn

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:28

Oh nee, sterkte Chrissy! Hopelijk gaat het allemaal goed komen met hem. :(:)

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:29

Jeetje chrissy wat heftig Y;( ik snap je dilemma maar heb er geen advies voor sorry..

@cemlys dankjewel interessant artikel
Ph was maandag lager dan vandaag >;)

@moner ja dat had ik inderdaad ook begrepen maar dacht vraag het toch even hier naar ervaringen :o

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:51

Sterkte Chrissy, duimen draaien dat het goed komt!