Gefeliciteerd allemaal... wat een mooie score 4 veulens vanacht!! En ook zo mooi allemaal en goed verlopen. Vulina... ik gun jou nu echt als eerste het volgende veulen!
Amai! 4 veulens, de babyboom is echt losgebarsten, en nu is het merrietijd idd!
Vulina wat is ze mooi! Helemaal wat je besteld had uit deze combinatie?
Nathe proficiat! Die was snel ook een merrietje?
Nikita dat is snel gegaan! Mooie vroege avond bevalling gefeliciteerd!
AM wat heeft ze lange stelten! Ook proficiat met je knappe meisje!
Nu verwachten we veel droogfotos he!
Elinora, ik had nu bij Pepper ook al wel een veulen verwacht. En bij Suffie ook nog niks.. vannacht dan maar?
Ik zou me ook willen aansluiten bij het rijtje voor vannacht Vulina, maar ik vrees ervoor.. dag 334 voor Jade, de veruit langste dracht tot nu toe pffff
Ik heb dit lange verhaal even gekopieerd uit het volgtopic, voor wie het interessant vindt: Gisteravond om 21:45 besloot ik nog even gauw naar stal te rijden. 's Middags had ik gezien dat de PH overduidelijk gedaald was naar 6,0 en de melk uit de uier was wit en plakkerig. Daarnaast was ze wat chagrijnig en onrustig, eigenlijk niet noemenswaardig maar toch genoeg reden om 's avonds terug te gaan. Ik zag direct dat er hars aan de spenen zat en had mezelf onderweg naar stal al voorgenomen dat als er hars zou zijn ik op stal zou blijven.
Alles wat ik nodig kon hebben qua dekentjes, Netflix, thee en warme kleding lag op stal dus ik wilde in de auto wachten op het verdere verloop. We hebben haar toen hooi gegeven, nog wat nieuw stro in de stal gelegd en wat mest eruit gehaald.
Direct daarna, toen voor de rest iedereen om 22:10 net weg was van stal zag ik dat Pip's uier nu echt lekte, haar spenen waren vol, ze bleef maar rondjes lopen en kon geen rust vinden. Ze beet op alle randen die ze kon vinden, sloeg met haar staart en begon te zweten. We wilden daarom in de auto gaan zitten, om Pip even haar gang te laten gaan. Dus we hebben de bandage in haar staart gedaan, het halster met alarm afgedaan en de zweetdeken eraf gehaald en wilden toen gaan. Maar voordat we de stal uit waren en weg konden gaan begon Pip heel zachtjes te hinniken en ging ze liggen. En toen begon het.
iets na 22:30 ging ze liggen, daarna volgde er al snel veel water en heel snel daarna (om 22:40) verscheen de pootjesblaas al! We mochten overal bij zijn, ze legde haar hoofd op mijn schoot en maakte hele zachte geluidjes.
tussendoor is ze 1 keer opgestaan om andersom te gaan liggen.
rond 22:50 is kleine Woezel geboren. We hebben haar even moeten helpen met de schouders, maar voor de rest ging het heel vlot en ging alles in een keer goed.
Pip bleef heel eventjes liggen maar stond al gauw op. En verder deed ze niks meer. Ze keek maar een beetje naar haar hooinet. We hebben haar even de tijd gegeven maar uiteindelijk toch even naar het veulen geleid, pas toen ze het kleintje zag liggen leek ze door te hebben dat zij dat net ter wereld gebracht had!
en toen maakte Pip kennis met haar kopie: zelfs het grijze vlekje dat Pip op haar neus heeft, heeft Woezel ook.
De nageboorte volgde snel, Woezel ging staan maar kon de uier niet vinden. Pip hielp haar niet want ze liep continu achter haar veulen aan en draaide mee. We hebben Woezel even flink moeten helpen en het een paar keer moeten herhalen, maar uiteindelijk ging er hopelijk genoeg biest naar binnen haha! De eerste mest kwam ook heel vlot.
Ik had me geen beter scenario kunnen voorstellen. Pip gaf alle duidelijke signalen, waar ik al weken op hoopte omdat ik niks wilde missen. Ze heeft een fijn tijdstip gekozen en ze heeft gelukkig gewacht tot de nacht (avond) dat het niet meer zo verschrikkelijk koud was op stal. We mochten overal bij zijn, hebben maar heel eventjes hoeven helpen en uiteindelijk lag er een merrieveulentje precies zoals ik haar heel graag wilde hebben: met brede, doorlopende, symmetrische bles.
Wauw wat een ervaring om dit van zo dichtbij mee te mogen maken
Hier alles Ok met het veulen en de merrie. Enkel wat problemen om te drinken. de merrie holt er ook elke stap achter aan. Regelmatig ook gillen en slaan als het aan de uier komt. Heb ze al 3 keer klem gezet en het veulen zo laten drinken maar dat is niet handig natuurlijk. Wat zou ik hier aan kunnen doen?