[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:35

Je ziet vanzelf of je merrie inlevert toch?
Ik zag aan Harm echt dat ze behoorlijk inleverde dus ben ik meer gaan voeren en nu gaat ze super.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:38

Lady is niet dik of dun en krijgt per dag 1 kilo havens draversbrok. Na 8-9 maand dracht krijgt ze havens merriebrok :) en verder super hooi van eigen land. Nooit wat mis mee

Aniek spannend scannen! Laat je t FF weten? Ben benieuwd

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:38

Als het suiker gehalte zo hoog is zou ik ze niet te snel gaan bijvoeren Inowa.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:40

oohh jaaa Aniek, vandaag scannen toch? zijn ze al geweest?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:41

Jazzy krijgt Dodson & Horrel, maar ik heb ook jaren Pavo gevoerd. Nooit problemen mee gehad. Alleen ons oude ponietje wilde niks meer eten en zo ben ik bij D&H terecht gekomen. Toen alle paarden maar over gezet.
Maar het kan zijn dat ik straks nog een zak Podo Lac van Pavo bijhaal om te mengen met de merriemuesli van D&H

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:41

ooh ja dat was ik bijna vergeten, *Duim* *duim*

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:43

Hier ook een poosje D&H gevoerd, maar ik vind het echt ontiegelijk duur. Daarom weer terug naar Pavo en heel erg tevreden van.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:46

Hier net zo Inowa, de uitslag van onze balen was ook een hoog eiwitgehalte en daarom ben ik dit jaar terughoudend met merriebrok en blijft ze lekker op de Havens Gastro met een beetje merriebrok, maar niet volledig. Ze krijgt nu een halve kilo per dag, met weidegang en onbeperkt kuilgras.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:47

Hier sinds een maandje of 2 weer terug op metazoa, hebben hele poos vitalbix geprobeerd omdat dat beter zou zijn maar we zijn toch weer terug op metazoa en t bevalt eigenlijk beter. Daarnaast krijgen ze op het moment cavalor strucomix na het rijden, metazoa wel zo goed als elke dag. In de zomer krijgen ze fiber force erbij, dan zit er geneog in t gras, en in de winter dus de ponystrucomix. Fjola gaat denk aan het eind van de dracht en lactatie op de cavalor probreed, al hoor ik ook goede verhalen over de merriebrok van subli... maarja voorlopig krijgt ze gwn nog ponystrucomix en doet ze t prima op!
En ze krijgen gwn onbeperkt hooi, en zijn allebei niet te dik, dus ik ben super tevreden! :D

spannend Anniek! ben benieuwd

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:52

Hier krijgen alle paarden in de avond als ze binnen komen een half of kwart schepje brokken of muesli. Wij laten ze altijd los binnen en ze gaan dan zelf naar hun box, werkt wel het beste als er dan wat lekkers voor ze ligt :D
Mijn merries krijgen iets meer, sowieso alle 3 een hele schep fibra premium. Daar zit maar weinig in, vooral veel structuur en hebben ze lekker even wat te knabbelen. Verder komt er nog een 1/3 tot een halve schep cavalor pony strucomix overheen. De ponymix zit ook weer wat minder aan o.a suikers in dan de gewone versie en aangezien ik sowieso 1 heb die van de lucht groeit, kijk ik daar wel naar wbt voer.
Rond april, wanneer de drachtige dames naar hun kraambox verhuizen verruil ik de strucomix voor probreed.

Wbt honden/kattenvoer daar hoor je van alles over...
Ik voerde eigenlijk altijd RC, maar kreeg een tip van iemand die ook hele goeie ervaringen heeft met Fokker, wat een stuk goedkoper is... Dus dat ga ik ook maar eens proberen :j
En eerlijk is eerlijk, mijn ouders voeren de katten merkloos spul van de dierenwinkel hier uit de buurt en die zien er ook allemaal meer dan prima uit.
Mijn huskypup die over een klein maandje komt wil ik ook gaan proberen op fokker.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:02

suffie schreef:
Hier net zo Inowa, de uitslag van onze balen was ook een hoog eiwitgehalte en daarom ben ik dit jaar terughoudend met merriebrok en blijft ze lekker op de Havens Gastro met een beetje merriebrok, maar niet volledig. Ze krijgt nu een halve kilo per dag, met weidegang en onbeperkt kuilgras.

En natuurlijk ook een kleine pony dus of ze het nodig heeft...ze heeft sinds juli ofzo alleen nog maar van gras geleefd en is voor haar doen best dik.

Dit jaar hoeft ze zelf niet meer naar de keuring dus ze mag best een beetje afvallen.

Hier is de kuil zo extreem goed dat de koeien met minder brok nog zoveel meer melk geven.
Laatste 2x dat de tank geleegd moest worden liep hij gewoon over...teveel melk

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:14

haha dan lijkt mij bijvoeren niet nodig

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:15

Ja onze voordroog precies zo, eigenlijk veel te best voor de paarden. Heb hooi bijgehaald om te voeren en wellicht verkoop ik de voordroog maar weer. Het is echt fantastisch mooi spul, ander loonbedrijf dit jaar en die heeft het super verpakt, dus geen gaten en dus ook geen rare plekken of schimmel. Maar voor de pony's sowieso veel te sterk spul ondanks dat het ook nog goed droog het pak in is gegaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:20

Wij hebben nog hooi wat van een minder goed stuk land kwam,dat hooi voer ik zo nu en dan aan Ylona ivm HB.
De waardes daarvan zijn flink lager.

De jaarlingen en pepper krijgen het kalverhooi met hoge gehaltes.

Vorig jaar was een super jaar voor het hooien en kuilen (alleen zie ik het niet weer zo zitten om met 33 graden buiten hooipakjes van het land te halen en de hooizolder op te gooien := )

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:40

O jeetje voer. Praat me er niet van. Ik ben momenteel regelmatig aan het kijken van merk voer.
Pavo hoor je verschillende verhalen over. Maar dat geldt eigenlijk voor alle merken wel.

Momenteel voer ik Havens muesli. Gaya en Enya krijgen nog merrieveulenbrok bij en vitamine supplementen. en de twee jonge heren krijgen er veulenbrokjes bij van pavo. Verder voer ik ze niet te veel van krachtvoer. Ze doen tenslotte niks.
Kid gaat straks ook op bietenpulp, luzerne van havens en linamix van equifirst. Voor zijn trainingen voor de HK.
Eigenlijk heb ik van allerlei merken. Pavo podo lac komt er straks ook weer.

Ik wil eigenlijk een meusli zien te vinden wat hoog in vitamine en mineralen (kruiden) staat. Ik vind het maar lastig allemaal. Wil ook weer niet teveel verschillende zakken voer hebben staan.

Dan vermoed ik dat flirt een eiwit gevoelig paardje is, dus het mag voor haar niet teveel eiwitten bevatten. Maar suikers hoeft ze ook niet teveel....

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:53

Ah voer, wat een puzzelwerk inderdaad.

Ik heb na jaren proberen en puzzelen nu een mengeling waar ik eigenlijk best wel tevreden van ben.

Al mijn paarden krijgen sowieso de volgende mengeling: gras + weidehooi (zelf gemaakt) + luzernebrok + bietenpulp (behalve in de zomermaanden, want dan wordt dat snel slecht in die hitte) + tarwezemelen :D

Mijn fokmerries krijgen op einde dracht/lactatieperiode sowieso Pavo Podo Lac gevoerd bij bovenstaande mengeling. In de andere periodes wordt dit vervangen door onderhoudsmuesli.

De veulens krijgen tot 8 maanden Pavo Podo Start en van zodra ze het willen eten ook de bovenstaande mengeling. Na 8 maanden tot 2 jaar krijgen ze Pavo Podo Grow.

Mijn hengst (en de veulens van zodra ze 3 jaar worden) krijgen de mengeling + onderhoudsmuesli.

Ik heb ook nog Vitalbix gevoerd, maar ik merkte eigenlijk geen enkel verschil bij mijn paarden, buiten dat ze me zielig aankeken wanneer ik zo'n kleine porties in hun voerbak gooide :o Dus daar ben ik na een dik half jaar maar weer mee gestopt.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:58

Ik voer sinds kort Halla en onze hengst Subli merriebrok en echt; glanzen, spieren wordt veel beter en ze eten het heel erg graag kortom: Ik ben er echt heel erg tevreden over. Heb een hele middag met allerlei artikelen en boeken aan de laptop gezeten om allemaal verschillend voer uit te pluizen naar de behoeftes van een drachtige merrie en welke dan ook het beste verkrijgbaar is voor ons en daar kwam Subli uit.
Halla heeft trouwens kinderpony gespeeld gister, ze was zoooo braaf ! Heerlijk genieten van al die aandacht hoor :j
Afbeelding
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:08

Knappe Halla!

Crines ik heb op jouw aanraden de luzernebrok gekocht maar bijna niemand lust het hier. De veulens laten het gewoon liggen. ;(
Ik geef hun dus toch nog elk een handje luzerne ipv de brok. Dat lusten ze toch zo graag. Naast de ruif vol hooi natuurlijk en hun veulenmuesli.

De mini's krijgen allemaal een gewone onderhoudsmengeling die ze zelf samenstellen,van geen merk dus. En ze doen het er allemaal goed op.

Zaterdag kwam de hoefsmid alles netjes zetten van de eerste tot de laatste en heb ik ze allemaal (11 mini's) eens geborsteld,bij de één kwamen al hele pakken haar af en de ander liet nog bijna niks los.

Karin staat ook weer netjes,dan moet ik ze zo vlak na de bevalling niet meteen lastigvallen met de hoefsmid.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:18

Knappe halla! Even lekker alle haren eruit(?)

Heel interessant om te lezen wat jullie doen met voeren!
Mijn moeder heeft voor mijn merrie ook Pavo Podo Lac gehaald. Ik heb iets gelezen van een dierenarts dat je best 3 maanden van te voren begint met introduceren van de voeding(?) in kleine beetjes en dat ze bij 5 weken een veulen aan de voet op de max zitten.
Ik geef mijn merrie nu soms slobber omdat ze het zo ongelooflijk lekker vindt. :P Verder krijgt ze prestatiebrok en sportsfit muesli. Mijn moeder rijdt haar nog en dit eet ze goed, ze is een lastige eter. Eind maart gaan we over van prestatiebrok naar podo lac. :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:18

Ah wat gek pretty dat ze het niet lusten. Hier heb ik nog geeneen gehad die het niet lust. Ze eten het met evenveel smaak op als al de andere ingrediënten van de mengeling.
Enkel Furioso was een moeilijk eter. Die wilde niets anders eten dan Pavo Podo Start. Ik denk dat dat misschien ook wel een beetje te maken had met het trauma van het verlies van zijn moeder. Want die brokjes at hij al toen ze nog leefde natuurlijk.
Hier hebben er wel sommige paarden wat moeten wennen aan de bietenpulp. Maar nu gaat het er bij iedereen vlot in.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:20

De kleintjes vissen het echt uit hun eten,het ligt er dus 's morgens nog.
En het was net voor hun dat ik het gekocht had haha. Nu eet de rest het dus op. :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:24

Weet je al wat Aniek?

Knappe Halla. Blijft bijzonder, die mooie blauwe ogen in dat donkere koppie <3

Noisy schreef:
Joan heeft altijd op een halve schep Nature's Best gestaan. In de zomer 2x per dag en in de winter 3x per dag omdat ze dan niet de hele dag buiten op het gras staan. Daarnaast in de zomer 3x per dag een flinke hoop hooi en in de winter 4x per dag. Nu krijgt ze er steeds een halve schep merrie brok bij, bij de muesli. Dus bij Joan komt de merrie brok er extra bij

De merrie brok is trouwens de Pavo Podo Lac. Daar doet ze het erg goed op. Ik zag dat ik dat vergeten was erbij te zetten.

Die foto op mijn beginscherm van mijn telefoon is van vorig jaar April. Ik vind dat zo'n mooie foto. Ze straalt er echt rust op uit.

Ik heb vanmiddag echt zo lekker gereden! Joan was echt super relaxed en het weer was zo heerlijk zacht, ik kreeg er gewoon een lente gevoel van, echt heerlijk <3 Na het rijden heeft ze even lekker kunnen rollen omdat het zo'n zacht weer is. Volgens mij geniet ze daar nu extra van, als ze even mag rollen zonder die stomme deken.
Gelijk ook weer even buik foto's gemaakt. Best nog lastig als je paard de hele tijd naar je toe wil komen :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toch maar even het halster om gedaan in de hoop dat ze dan beter bleef staan..
Afbeelding
Dat ging 2 sec goed :))
Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:29

Mooi buikje Noisy! :D
Bekend probleem met foto's maken haha! :))

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar nieuws van Aniek!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:40

Duimen op voor Aniek!

Noisy ze ziet er zalig tevreden uit hoor!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:44

Liaan, Mooi buikje hoor, en al bijna af tellen!
Leuke wand schildering hebben jullie in de bak :D

Silly1972, Fijn dat ze weer beter loopt!
Ze begint al een mooi uiertje te krijgen.

Cynthia82, Knappe Fiore!

AnniekSlijk , Ik vindt haar ook niet zo dik zo vanaf de foto (maar ben natuurlijk shetjes gewend)

Noisy , Mooi buikje heeft Joan!

joysjuh1987, Welkom! Mooie dametjes heb je

Dyonne, Mooie billen ook :D

Jillzie , Leuke dametjes heb je, heel benieuwd wat er uit komt!

Kabayo, Helemaal geweldig toch, bandages met glitters *D

sultan15, Bijna 300 dagen!
Ze ziet er goed uit!

Alexandra__, Gipsy vond het ook niet leuk, gewoon iedere dag geoefend en daarna een snoepje.
Nu vindt ze het prima.

inowa, Pepper ook al 300 dagen....

MaritB, Knappe dame hoor!

Dustinlover, Die is lekker rond :D

Setteli, 400 meter is best een eind, fijn dat ze straks wat dichter bij kan
310 dagen.... Spannend!

mijnlieverd , Ook een mijlpaal!

ivy_power89, Fijn dat de verhuizing goed is verlopen!
Klinkt als een heel fijne plek.

kks, Als je de mogelijkheid hebt zou ik haar apart zetten

juval , Ik zou ze denk ik ook apart zetten.
Misschien gewoon naast elkaar met een draad er tussen?

daisyjazz, Zelfs met winter vacht glimt ze, mooi hoor!

Aniek, En?

Hier krijgen de dames een handje musli, vooral omdat ze zo zielig zijn :+