[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:37

Welke verhalen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:00

kks schreef:
Jongens misschien kunnen jullie mij even helpen. Mn merrie staat in een super grote inloop stal met 8 anderen. Ze laat alleen nu zien dat ze niet meer daar wil zijn. Ze blijft heen en weer lopen en als ze me ziet dan jaagt ze alles weg en loopt nog net niet de deur plat. Wat denken jullie zal ik dr gewoon op stal zetten ?

Misschien wel rustiger voor haar ja, mijn merrie laat ook weten dat ze andere niet duld momenteel.

Ik voer nu ipv van gewone brok, ze krijgt 2 kg merrie brok, 1kg muesli en 3x een volle handgreep Luzerne.
En ze ziet er prima uit, niet te dik, niet te dun.

Ik heb Pavo Luzerne Linda, zat dat ook in die verhalen?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:03

kks schreef:
Jongens misschien kunnen jullie mij even helpen. Mn merrie staat in een super grote inloop stal met 8 anderen. Ze laat alleen nu zien dat ze niet meer daar wil zijn. Ze blijft heen en weer lopen en als ze me ziet dan jaagt ze alles weg en loopt nog net niet de deur plat. Wat denken jullie zal ik dr gewoon op stal zetten ?

Mijn merrie had dat bij de vorige dracht ook. Ze stond in de paddock met een vaste groep, maar werd op een gegeven moment erg onrustig, leek ook wat opgejaagd te worden door de groep. Ik had met mijn stalgenoten afgesproken dat als ze haar zo onrustig zagen dat ze haar dan op stal zouden zetten. Na een tijdje was het weer over, heel apart. Ik zou haar lekker even apart zetten als ze aangeeft zich niet fijn te voelen in de huidige situatie.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:06

linda2008 schreef:
pavo voerde ik eigenlijk ook altijd, en beviel goed. tot alle verhalen hier op bokt... ben ik toch maar over iets anders gaan nadenken en nu dus Cavalor gaan proberen.

Welke en wat voor verhalen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:07

Pavo lucerne geen ervaring mee. De verhalen gingen vooral over de brokken, het fijne weet ik er niet van, alleen dat er schijnbaar enorm veel troep in word gestopt. Eerst wilde ik me daar niets van aantrekken omdat mijn paardjes het er goed op deden, maar het bracht me wel aan het twijfelen dus ik ben helemaal van Pavo afgestapt en eigenlijk doen mijn paardjes het nu nog beter :j
dus ik zal mijn koppigheid toegeven... voor mij ook nooit meer pavo ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:09

Ik ben fan van PAVO :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:10

Ik zet mijn merries ook elk in hun eigen stal. In de paddock staan ze wel samen maar als ik zie dat het nadert,gaan ze uit de groep.
Jaren geleden deelde mijn drachtig merrietje haar box met een vriendje,dit veulen is ze toen vlak voor de uitgerekende datum verloren,van toen af heb ze altijd apart gestoken voor hun rust.

Hier wordt geen merriebrok gevoerd.

Hinte knappe Gipsy. Ze doet me zo denken aan mijn eigen pony's. :D

Fotsy amai ze staat al met een beste buik! Zwaarder of de vorige keer denk ik?

Liaan dat wordt ook al spannend.

Inowa is ze al wat meer in haar doen?

Silly het kan helaas wel ja...Helaas hebben we ook al eens een drachtige merrie aan de ontstekingsremmers moeten zetten. Is toen wel helemaal goedgekomen.

Cynthia knappe Fi. Ze ziet er goed uit.

Anniekslijk knappe merrie hoor!

Noisy ze staat inderdaad goed te pas. :D Maar ze kan het straks gebruiken.

Joysjuh welkiom!

Sultan zo dat schiet ook al heel hard op voor jou!

Alexandra je hebt nog wat tijd om te oefenen en het wilt gelukkig niet altijd zeggen dat ze naar het veulen toe ook zo zullen doen.

DL mooi buikje. Straks veulenboom bij jou! Bij mij zitten ze meer verdeeld. :D

Mijnlieverd dat is ook dicht op elkaar,schiet op,spannend!

Setteli 310 dagen wauw! Hier doet mijn man ze 's morgens maar als het opschiet ga ik ze ook zélf willen zien en testen denk ik dus dan wordt hij ontslagen van zijn taken. :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:10

Enige wat ik heb gehoord dat er best wat paarden allergische reacties van kregen en dat er inderdaad veel troep inzat, maat weat precies en verder weet ik niet.
Maar ben zelf erg fan van havens en de samenstelling is ook beter dan die van Pavo, dus daarom ook deze gekozen.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:15

Voerde jaren geleden ook pavo, begreep toen van iemand, dat paarden die er gevoelig voor zijn, er jeuk van kregen, heb 2 merens met zomereczeem, dus ben toen overgestapt op cavalor en dan de sensitive, dat beviel vele malen beter, sindsien al mijn paarden cavalor gaan voeren, en ze doen t er super op. Wat ik ook wel fijn vind bij cavalor is dat alles muesli is en niet enkel brokken. Ze vinden t iig erg lekker.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:17

Ivypower, fijn plekje heb je voor je paardje gevonden! klinkt ideaal!

over elk merk voer zijn vast wel positieve en negatieve meningen. het ene paard doet het op het ene voer beter dan het andere, zo veel paarden zoveel verschillende voersoorten. Ik ben niet zo merkvast, heb eigenlijk van alles al geprobeerd de laatste jaren, helaas nog niet echt met veel succes, onze merrie blijft erg mager (oke, nu even niet :) )

Wij gaan binnenkort aan de slag met de weide, die moet opnieuw omheind worden zodat het veulenproof is. leuk klusje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:20

Zijn er onder jullie nog die een drachtige merrie hebben en geen merrie brok of muesli voeren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:21

nog even een dilemmavraagje voorleggen hier.
ik heb nu 3 paarden/pony's. de drachtige merrie Lucy hangt heeel erg aan de twee anderen. Als een van die twee weg gaat om te rijden dan is ze helemaal van streek, hinniken, steigeren, bokken, heen en weer lopen.. niet fijn dus. Ik had gehoopt dat haar gedag beter zou worden door de drachtigheid, maar helaas niet.

Nu denkt mijn vriend dat het het beste zal zijn dat we ze uit elkaar halen als het veulen er straks is... dus merrie met veulen apart, en de 2 andere pony's apart. Zodat de merrie zich alleen op het veulen zal focussen en niet zo van streek raakt als we iets met een van de andere pony's gaan doen (met het gevaar dat ze het veulen daardoor ook van streek maakt of erger nog beschadigd... ).
aan de ene kant ben ik het wel met hem eens, zo weinig mogelijk risico.. maar aan de andere kant was dat niet wat ik voor ogen had. Leek me zo leuk om een hele 'kudde' samen te hebben zodat het veulen ook nog wat andere paarden dan haar gestoorde moeder om zich heen heeft. :) .. hebben jullie een idee wat het beste zou zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:39

Het kan ook zijn dat als ze eenmaal het veulen heeft, dat ze tegen de andere keert.
Maar als zij iedere keer zo ober de zeik gaat is dat ook niet ideaal natuurlijk, stress doet de dracht geen goed.
Dus ik begrijp je vriend wel

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:53

Ik ben ook erge fan van Pavo. Heb ook nog nooit gehoord dat er troep in gedraaid wordt... M'n paarden doen het er in elk geval erg goed op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:00

Over paardenvoer is veel te zeggen. En ja er zit natuurlijk best wat in de verhalen. Maar geld voor vele merken.
Zelf vind ik brok fijner dan muesli. Wordt beter gegeten hier.

Mijn vorige merrie kreeg geen merriebrok/muesli ivm hoefbevangenheidsverleden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:01

Juval, ik ben ook niet merk-vast hoor. Ik kijk gewoon per paardje wat het beste werkt :j
Nu doen mijn merries het goed op een handje fiberforce en wat worteltjes. Maar de hengsten hebben daar niet genoeg aan. Die voer ik Subli basisbrok, en de hengst in training krijgt dan weer Marstall muesli bijgevoerd.
Lucerne heb ik van Subli, Pulp van Quatro, zo is het maar net wat goed verkrijgbaar is en waar ze het goed op doen... Merriemuesli nu dus gekozen voor Cavalor. Maar niet zo zeer omdat het Cavalor is, gewoon omdat de samenstelling mij goed leek.

Evelien, ik hoorde het ooit van iemand die iemand kende die vracht aanvoerde voor Pavo en dat was kennelijk zo schokkend dat zij nooit meer Pavo heeft aangeraakt. Ze kon en mocht er verder niets over zeggen, maar toen ik het later nog eens van iemand anders hoorde dacht ik; moet een kern van waarheid in zitten als het via meerdere, onafhankelijke kanalen mij bereikt... Maar ieder zijn ding natuurlijk he?! no offence voor mensen die wel pavo voeren ofzo ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:25

Dat zelfde geldt ook voor hondenvoer. Daar zijn de verhalen ook niet te zuinig over bepaalde merken.
En ik vraag mij dan altijd af, fabrikanten doen zichzelf toch te kort door rotzooi te gebruiken wat nadelige effecten heeft op een dierenlijf?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:38

vaak zijn die gevolgen op lange termijn en vrij lastig terug te halen naar bv voer.
Maar inderdaad in andere diervoeder zit ook vaak troep.
Bedenk mij daarop net dat ik weer een bestelling bij jullie moet plaatsen haha

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:51

ivy_power89 schreef:
Dat zelfde geldt ook voor hondenvoer. Daar zijn de verhalen ook niet te zuinig over bepaalde merken.
En ik vraag mij dan altijd af, fabrikanten doen zichzelf toch te kort door rotzooi te gebruiken wat nadelige effecten heeft op een dierenlijf?

Mijn honden, Jack Russel en Rottweiler, krijgen een zak brokken van de Lidl, ik snij het open en verder redden ze zich zelf. Ze glanzen, zijn vrolijk, niet dik of dun, perfect zo dus ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:55

Vroeger ook tal van dure merken gevoerd aan mijn honden,altijd miserie,te mager,het niet lusten en doffe vachten.
Uiteindelijk uit pure wanhoop gegeven wat ze lekker vonden (brokken van Friskies en tafelresten :') )
En warempel ze begonnen te verdikken en de vacht glanst als een spiegel. Mijn oude hond is er nu 15 en sinds een paar jaar heeft ze eindelijk ook gezette periodes van rui in plaats van het hele jaar als een malle door te ruien.
Het is zo moeilijk met voedsel en het juiste voor het juiste dier te vinden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:14

toch apart... ik werd bijna aangevlogen toen ik hier vertelde dat ik Pavo voerde, nu ben ik ook van pavo afgestapt, en nu is ineens iedereen 180 graden gedraaid _O-

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:19

Ik voer ook Pavo. Vroeger was ik er niet van. Maar ze hebben echt wel goed nagedacht over hun voer.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:22

Over huismerken ga ik er niet teveel over uitlaten. Met een eigen dierenspeciaalzaak zie ik toch vrij regelmatig gevallen voorbij komen die het niet goed doen op brokken van liddle, ah, ranzijn etc. Maar dat is voornamelijk door de hoeveelheid graan en matige kwaliteit vlees.
Goed voer hoeft namelijk niet duur te zijn :D

Linda, ik voer mijn paarden metazoa, en er zijn hier een aantal op bokt die mij daar nog net niet voor opvreten....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:26

Mijn hond kan geen enkele brok eten. Daarom carnibest.. barf gaat ook niet.
Soms is het gewoon dier afhankelijk. Mijn merrie is gelukkig wat makkelijker qua voer :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:30

Hier dus Pavo waar ze het ook super op doen.

Ik denk dat pepper straks op stal genoeg heeft aan het hooi wat ik dan voer.
Wij laten alle hooi en kuil altijd nakijken op gehaltes omdat we dan precies weten welke hooi het beste is voor de pony's en kalveren en hoe de kuilbulten en pakken zijn.

Het hooi wat ik aan de ponys voer heeft een hoog eiwit en suiker gehalte,daarom twijfel ik of ik wel merriebrok moet gaan bijvoeren.