[HK][barncam]Foalcamobsessus Eyespoppingoutus 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:57

Weer 2 gemist

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:58

Lief he (mooi veulen), merrie-veulentje van Bobbie.

Afbeelding

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:59

Wel een grote foto...

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:02

wat is en red bag???????

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:02

Die kleine van Dixie is zo schattig...mams is moe en hij maar knuffelen met haar en duwen van..kom nou mama opstaan ik wil spelen...

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:05

Reggea schreef:
wat is en red bag???????

Dat is een heel "technisch" verhaal, ik zal even voor je opzoeken waar dat staat, vorig jaar hebben we het ook hier neergezet omdat het een paar keer gebeurde tijdens het veulenen.
Het is levensbedreigend voor het veulen, dus er moet gelijk ingegrepen worden (daarom erg belangrijk dat er altijd iemand bij is)...ik kijk even of ik de informatie voor je kan vinden!

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:08

Hier kun je lezen wat een RBD is:

Red Bag Delivery”

Het voortijdig loslaten van de placenta, ook wel bekend als Red Bag Delivery, is een ernstige complicatie waarbij directe actie noodzakelijk is. Het veulen krijgt zuurstof via de placenta, en bij voortijdig loslaten van de placenta, is deze zuurstofstroom dus afgesloten ; het veulen zal stikken.
Bij vroegtijdige ontdekking en snelle handeling, loopt het echter meestal goed af.

Normaal gesproken wordt de placenta pas zichtbaar na de geboorte. Bij een Red Bag Delivery breekt het water niet en verschijnt er een “rode zak” uit de vulva (in plaats van het gebruikelijke vlies met de voorbeentjes). Dit is de buitenkant van de placenta en dit betekent dat de placenta gedeeltelijk of volledig heeft losgelaten van de baarmoederwand, in plaats van achter te blijven en het veulen te voorzien van zuurstof.
Er is geen tijd om te wachten op de veearts, het veulen moet zo snel mogelijk ter wereld gebracht worden om te voorkomen dat het stikt.

Open de placenta onmiddellijk (meestal lukt dit met je handen, desnoods kun je een stompe schaar gebruiken) ; het vruchtwater gutst naar buiten en als het goed is volgen de voorbeentjes van het veulen. Zo niet, ga dan met je hand naar binnen, zoek de voetjes en begeleid ze naar buiten. Controleer of het hoofdje in de goede positie ligt.
Trek tijdens de weeen krachtig mee, en zodra het hoofdje eruit is, breek je het vruchtvlies, zodat het veulen kan ademen.
Zodra het veulen geboren is, check je de ademhaling van het veulen. Eventueel vocht kun je naar buiten laten lopen door het lijfje van het veulen iets op te tillen en het hoofdje te laten hangen. Maak de luchtwegen vrij door het mondje leeg te maken en met je hand van boven naar onder over het hoofd te wrijven ; hierdoor wrijf je achtergebleven vocht naar buiten. Als dit gebeurt is, breng je het veulen in zittende positie en wrijft krachtig met een handdoek, om de ademhaling te stimuleren.
Als de veearts komt, breng verslag uit van de Red Bag Delivery en laat het veulen goed nakijken.

Het komt weleens voor dat de placenta met het veulen meekomt, of direct na de bevalling afkomt. In deze gevallen moet je rekening houden met de mogelijkheid van zuurstoftekort bij het veulen, en moeten de ademhaling en longen extra goed nagekeken worden.

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:33

Lautjuh,gefeliciteerd.

Macy staat lekker te soezen in de zon.
Tonight is the night baby

FennekeR
Full-Time Bokker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:41

Hè Kimmes.... ben je er klaar voor!!
Kindjes gepoetst.... boodschappen in huis gehaald en de laatste instructie's voor manlief geschreven.....

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:56

FennekeR schreef:
Hè Kimmes.... ben je er klaar voor!!
Kindjes gepoetst.... boodschappen in huis gehaald en de laatste instructie's voor manlief geschreven.....

Hihi.Moet manlief eerst thuis komen

Macy staat haar weeen al op te vangen buiten.Heb je het gezien?
Nog niet,nog niet,vanavond pas;denkt ze.
Ik heb haar nog geen stap zien doen.
Ik begon al te twijfelen aan de pop-up,maar de rest verplaatst wel

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:23

jeah weer 2 gemist......

wedden dat alle marestare merries vandaag een veulen krijgen??

FennekeR
Full-Time Bokker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:29

Dana01 schreef:
*\o/* jeah weer 2 gemist......

wedden dat alle marestare merries vandaag een veulen krijgen??

Da's niet te hopen Daan.... de cams liggen plat.... en een popup cam is niet fijn om naar te kijken!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:31

daarom zei ik het ook fenneke......ik ben blij dat Cheyenne nog lang niet uitgeteld is, anders had ik de pop up ook weer aangezet.....

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:31

Mogguh...
Ben de hele ochtend al druk geweest en heb nog geen cam aangezet
Bij MareStare zijn er grote problemen met de server en hopelijk lukt het hen om in de loop van de dag alles weer online te krijgen. Dat zal wel later op de dag worden ivm het tijdsverschil.

Verder nog meer slecht nieuws van Heather, hun merrie Nina heeft vannacht een veulentje gekregen (zou 1 maart op 300 dagen zitten) en hoewel het veulentje aardig ontwikkeld leek, kon het niet het vlies kapot krijgen en heeft het niet gered. Ze hadden het zelf nog niet verwacht omdat ze dus nog een aardig tijdje moest...

fenja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:32

he wat naar wens heather maar sterke met het verlies

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:32

he bah wat sneu.......

hoe gaat het met Macy Marije???en met jou

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:36

Ik geloof dat Kimmes een hele zooi tandenstokers mee zou nemen vandaag en misschien had Naat ook nog iets wakkerhoudends bij zich, dus nog even volhouden, Marije !

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:36

Macy eet en drupt/spuit melk.
Net zoals de afgelopen daaaagen....
Ik heb me vanmorgen iets verslapen nadat ik bijna de hele nacht op ben geweest maar inmiddels lig ik weer bijna op schema met wat vandaag allemaal moet gebeuren
Straks even boodschappen halen en stallen mesten en kijken of ik wat op kan ruimen hier zodat er op de bank gezeten kan worden
Is gisteren weinig van gekomen, was aardig moe...

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:38

verslapen noem je dat

gek mens, maak je niet zo druk, zoveel troep kan er bij jou niet zijn hoor, en daar kijken Naat en Moni wel doorheen.....

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:51

dank je wel stephany weer wat nieuws geleerd.... ach marije dat is toch helemaal niet erg een beetje verslapen.... en hoe komt het dat je bijna de hele nacht wakker was????

Fen en Marije nog 8 dagen en dan kom ik jullie vervelen

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:55

Dawn is er ook eentje om in de gaten te houden, net gaan liggen en staat inmiddels weer...

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:55

Ik lees net bij Sawyer Creek dat hun jonge veelbelovende stallion JW plotseling overleden is aan een hartstilstand...vreselijk toch, wel een verdrietig verhaal.

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:58

MarijeR schreef:
Dawn is er ook eentje om in de gaten te houden, net gaan liggen en staat inmiddels weer...

welke dawn we hebben er namelijk 2.... is het de dawn met geluid cam?

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:59

Ja die rose streaming cam. Volgens mij hopen ze op een merrie

Ze ligt weer...

Shani_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:59

idd marije ze ligt weer