[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:18

Zie een aantal dikke buikjes! Bijna iedereen zit nu wel in de fase dat je het echt zien kan, leuk! Ook al flink wat uiers in ontwikkeling! Ben benieuwd hoe lang t volgende veulen nog op zich laat wachten. Die van marije testen wel ons geduld he :P

qua enten zitten wij net lastig... Moeten half maart volgens t paspoort, maar veulen komt pas 1e week juni wss... Had m er liever iets dichter op gehad... Maar 1tje zo kort erop vind ik onzin, en laten verlopen is ook zo zonde, dus dat is net jammer...

Hier nog lekker aan het rijden. Vandaag en gisteren weer lekker een rondje geweest :D Hier vallen langzaam meer gangen af :') draf is zoooo overrated, tolt is veeel makkelijker volgens ons grjize dametje _/-\o_ Ze is trouwens uber zen de laatste weken... Ik mocht zelfs met staart en manen spray in de weer! Ze keek nieteens op of om, ze bleef gwn slapen... Normaal is alles wat je sprayt reden voor paniek :o :o

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:22

Silly1972 schreef:
Extra enten zou dan 4-6 weken voor de dracht. Dan zou het het beste werken ( 3 da's gevraagd)

Vroeg is niet zo erg, als ze het de komende 16 dagen nog maar binnen houdt :(

Schrok ook wel even van die uier.
Heb haar 2 dagen niet gezien, kom die stal in en zag het gelijk, hoefde er niet eens onder te hangen.

Zo vlot zal het nog niet gaan,dat haalt ze wel maar of het de uitgerekende datum word kun jij alleen bepalen.

suffie

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:24

Silly, zo'n uier heeft Lara ook 's morgens als ze uit stal komt. Als ik een uurtje later op het land kom is het helemaal verdwenen, voor mij een teken dat het zucht is. Alleen als ik het uier voel, kan ik voelen dat de klieren wat harder zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:27

Ik bepalen wanneer het kom Inowa? ik denk eerder dat het veulen dat bepaald haha.
Of bedoel je iets anders?

Ja joh zal vast wel loslopen.
Kan er verder toch weinig aan veranderen.
Kan er toch geen kurk in duwen als het nu zou komen :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:33

Ik bedoel het anders ja haha.

Ik bedoel dus dat jij je merrie het beste kent en het wel op tijd ziet wanneer het zover is.

Ik weet dat zo'n uier bij pepper meestal betekend dat het niet lang meer duurt,maar ik ken pepper ook goed.

Bij elke merrie is het anders.

Pepper loopt wel mooi op schema vergeleken met vorig jaar

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:54

Nou ja tis en maiden is dus zowel voor mij als voor haar het eerste veulen, dus heb werkelijk geen flauw idee :p
Voor het zelfde geld loopt ze nog een maand met deze uier

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 23:22

Zie weer verschillende uiertjes voorbij komen welke ook al rustig aan beginnen.

Maidens.. ja lastig blijft dat.. ik heb er ehh 3 en nog 2 waar ik niet van weet hoe dat ze zijn en 1 daarvan ga ik vanuit dat ze al wel oout een veulen heeft gehad.

Hier een van mijn maidens waar ik heel erg aan heb getwijfeld of ze dragend was (wel drachtig gescant rond de 20 dagen ofzo). Hele tijd geen buik of iets, maar vandaag zag ik leek wel ineens buik!
Afbeelding

Bonte op de achtergrond is ook dragend. Die moet nu ook nog precies 2 maanden vanaf vandaag :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:15

Jazzy zit morgen op 310 dagen, het komt nu echt dichtbij. Uier ziet er netjes uit, maar staleigenaar zei dat ze 's morgens voor het naar buiten gaan zeker meer uier had. Ik zie haar alleen als ze al een hele dag buiten heeft gelopen. Ze loopt ook niet meer zo vlot naar de wei, lekker op haar dooie gemakje.
Ze staat nu nog in de achterste wei (dat is voor mij vanaf stal ongeveer 400 meter lopen), maar ze krijgt straks een wei iets meer vooraan. Dan wil ik haar ook zelf in de ochtend naar buiten doen. Heb ik er iets meer zicht op en kan ik ook een keertje melk testen.
Jazzy is 2 weken geleden geënt. Ze hoefde pas eind februari, maar dit vond ik een mooie tijd. DA was op stal om er meer te enten, dus dit kwam mooi uit.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:46

Fotsy, haha mooi buikje hoor!

Hinte, wat een leukert is Gipsy toch! Mooi buikje ook!

Liaan, 39 dagen nog, dat schiet ook al op, spannenddd!
Verder zou ik gewoon kijken wat ze zelf aangeeft idd.

Inowa, hahaha, lekker bitchy.

Silly, dat kan idd hoefbevangenheid tijdens de dracht, Parnasse heeft daar ook last van een bepaalde periode tijdens de dracht, die krijgt dan ontstekingsremmers. Als je denkt dat t hoefbevangenheid is dan kun je beter de dierenarts eerder laten komen, bij hoefbevangenheid moet je tijdig ingrijpen.

Cynthia, mooie Fi! En wat kijkt ze toch tevreden, lief, betrouwbaar en rustig.

Anniekslijk, ik vind dat je merrie er goed uitziet hoor. Ze moet straks ook een veulen voeden, dus dan mogen ze best iets bij te zetten hebben.

Noisy, mooi buikje, mooie dame!

Joysjuh, welkom!

Jillzie, mooie buikjes!

Sultan, 296 dagen, dat schiet ook al op! Spannend! Mooi buikje ook!

Alexandra, dat had een van mijn merrie's ook, en ik had t zelfde als jij, maar door te oefenen(boos worden als ze boos doet en belonen(snoepje) als ze t toelaat) is t helemaal goed gekomen gelukkig, nu vindt ze t juist heel leuk omdat ze weet dat ze dan iets lekkers krijgt :D _O- .

Inowa, haar buik lijkt ook wel iets lager te hangen dan laatst of?

DL, das wel duidelijk nu idd ja dat ze wel drachtig is haha.

Biscuit is morgen 298 dagen, Hope 285 en Bibi 261 dagen en bij Belle weer een mijlpaal bereikt die is morgen 300 dagen *\o/* .

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:58

ML had ik het toch goed gehoord aar ze loopt in stap nu goed, gelukkig :)

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 01:01

Ah dat is super fijn!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 07:42

Haha rowan, duidelijke buik :j

Volgens mij krijgen we straks echt ineens een mega-baby-boom! :D

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:01

Wij hebben onze merrie in het najaar expres een extra keer laten enten, zodat hij in het voorjaar beter uitkwam. Normaal zou ze in februari opnieuw moeten, maar nu kunnen we tot april wachten.

Voor de mensen die merriebrok voeren; Voeren jullie het ter vervanging van of als toevoeging op het oude rantsoen?
Tiana kreeg altijd 2 maal daags (3 maal als ze gewerkt heeft) een 1/2 schep sportmuesli met een halve schep luzerne en 's avonds 1/2-3/4 schep basisbrok in de voerbal. Ze staat inmiddels nog even zwaar in het werk als altijd alleen hebben we de basisbrok vervangen voor merriebrok.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:18

wij voeren cavalor probreed als vervanging van haar normale voer/muesli. Ze krijgt nu ruim 2 kg en onbeperkt hooi en nog 2 volle scheppen pavo dailyplus. Ze wordt nog een of 2 keer in de week gereden (helaas erg slechte bak).

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:58

Andrea, ik heb ook langzaam de gewone brok vervangen voor merriebrok. Wel krijgt ze gewoon nog de lucerne.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:33

Ik voer nog helemaal niks eigenlijk,ze lopen nog steeds in het gras en pepper is naar mijn idee zelfs te vet dus ik twijfel of ik wel brok moet gaan voeren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:01

Ik voer hooi en wat mais, en ze doen het er super op. Voer nog geen merriebrok bij, ze zijn idd hier ook al rond genoeg van zichzelf.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:15

Joan heeft altijd op een halve schep Nature's Best gestaan. In de zomer 2x per dag en in de winter 3x per dag omdat ze dan niet de hele dag buiten op het gras staan. Daarnaast in de zomer 3x per dag een flinke hoop hooi en in de winter 4x per dag. Nu krijgt ze er steeds een halve schep merrie brok bij, bij de muesli. Dus bij Joan komt de merrie brok er extra bij

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:27

Mijn merrie's krijgen een schep cavalor pro breed, halve schep cavalor tradition apple, een bekertje mais lijnzaadbrok van horsefood en 5x per dag een hoop hooi.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:29

Wat ik heb begrepen gaat het niet om de omvang van de merrie, maar wel de juiste voeding binnen te krijgen. Mijn merrie is niet dun, maar ook niet te dik.

Ze krijgt een volle hand daily plus en ik meen zo'n 1/3 kg brok ook van pavo.
Hiervoor kreeg ze halve kg muesli per dag, maar ik heb het idee dat het wat veel was.

Daarnaast krijgt ze uiteraard onbeperkt ruwvoer. Dit is hele droge voordroog :) volgens de test goed voor paarden die in training staan of voor fokkerij, komt goed uit dus ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:47

Ik voer jupi nu een halve kg schep cavalor pro breed.
Nu is haar rantsoen sowieso anders nu ze snachts op stal staat. Dan krijgt ze wat pulp en lucerne bijgevoerd zodat ze lekker lang wat te eten heeft. Savonds vervang ik de fiberforce dus door pro breed (overdag kan dat niet want alle paardjes eten uit elkaars bak op de wei ;) )

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:10

Mijn merrie krijgt nu een schep Cavalor Probreed per dag. Daarnaast onbeperkt hooi en wat seniores priores slobber.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:32

Ik voerde vorige keer pavo, beviel erg goed!

Ik probeer het allemaal bij te houden maar jullie kletsen zoveel af haha.

Volgens mij hebben we straks in 1x heeeel wat veulens erbij.
Er zijn vorigr maand 2 veulens geboren maar het hadden er toch meer moeten zijn ?

Ik heb mijn dame gisteren verhuist naar bokker Joto.
Ze staat nu anderhalf uur bij huis vandaan..... maarrrr wel de hele dag en nacht buiten en straks richting de bevalling snachts op stal met een webcam erop.
Op de huidige stal staan ze veel binnen ivm slechte weiland door regen en ik merkte dat ze steeds weer veel vocht in de benen had.

Eenmaal uit de trailer met haar vriendin die ook mee ging, en op het land, zag ik 2 blije paardjes.
Op naar een veulentje over 3.5 maand haha

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:35

pavo voerde ik eigenlijk ook altijd, en beviel goed. tot alle verhalen hier op bokt... ben ik toch maar over iets anders gaan nadenken en nu dus Cavalor gaan proberen.

kks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:37

Jongens misschien kunnen jullie mij even helpen. Mn merrie staat in een super grote inloop stal met 8 anderen. Ze laat alleen nu zien dat ze niet meer daar wil zijn. Ze blijft heen en weer lopen en als ze me ziet dan jaagt ze alles weg en loopt nog net niet de deur plat. Wat denken jullie zal ik dr gewoon op stal zetten ?