[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_karola

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:51

Bedankt voor de lieve berichtjes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:14

Charisma, hoe was het gisterenavond bij de babe?

JastieHorse schreef:
Nja tis echt maar een klein plukje wat ze dan s´avonds krijgen. Ik ben dus ook elke avond op stal om Marit nog wat te geven als iedereen weg is ;) Snap er ook niks van dat andere klanten er niet over klagen..

Tja, je staleigenaar ziet waarschijnlijk een haflinger die bij dit voerschema heel mooi op gewicht blijft en nog aan de stevige kant blijft. Voor zo'n staleigenaar is er dan ook geen reden om meer te gaan voeren. Ik heb de foto's van je haf nog eens bekeken, die is echt niets te dun, zoals ik al zeg, aan de stevige kant. Hoeft niet direct af te vallen, maar zit wel aan de + kant van het ideale gewicht. Ik vind het niet vreemd dat een staleigenaar dan niet meer voert aan je haf. Staleigenaar denkt juist mee, te dik is absoluut niet goed, meer voeren zou niet ten goede komen aan het welzijn van je haflinger. Zolang jij stiekem bijvoert 's avonds heeft hij er ook geen weet van.
Als je bang bent dat je haf iets te kort komt aan vitamines/mineralen, kun je ook pavo-koeken bijvoeren. Krijgt ze toch het nodige binnen, maar wordt ze niet te vet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:24

Heel veel sterkte Karola! Erg sneu als het zo af loopt.

Even "breaking news" voor het eerst sinds 3 jaar!! Hebben we de 330 dagen gehaald! *\o/* , misschien dan toch een paasbaby

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:34

Sterkte _karola, wat vreselijk om mee te moeten maken!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:39

Neon je hoort mij ook niet zeggen dat zij te dun is ;) Ze is nu idd stevig. Dat komt mede ook omdat ze sinds oktober stil staat. Is zij gewoon in "training" ziet ze er heel anders uit! En ondanks dat ze stevig is vind ik niet dat zij kan leven op 1 klein rot plukje hooi. De andere paarden worden echter wel steeds dunner, mijn merrie niet hoor :n dat komt dan ook omdat ik haar zelf bijvoer. Kwa gewicht staat ze al maanden gelijk, alleen beebs groeit :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:11

Ja, maar een staleigenaar weet dus niet dat jij haar bijvoert en denkt nu dus dat ze zo blijft op dit weinige voer, en dat dat dus voldoende is. ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:31

ik ben het wel met neon eens hoor JH. Hij voert naar wat hij ziet.
Joto, wat goed zeg whahaha

Hier ook paasbaby! :P

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:00

Karola: onwijs veel sterkte!! Lijkt me verschrikkelijk en is idd altijd een wonder als het goed gaat!
Jatsie: hier op stal krijgen de paarden ook 1x hooi per dag, maar das wel een hoeveelheid om 24u rond te komen, 2x per dag brok. In het weideseizoen blijft het hooi ook hetzelfde, enkel als ze te dik worden wordt er gerantsoeneerd (in samenspraak de eigenaar van het paard) Oudjes hier 24/7 op wei, 2x daags hooi en 2x daags brok.
Dwyne: respect hoor!

Ja, ik vind Centurico ook wel stoerder klinken als Charisma, ook vind ik de verwijzing naar het vaderdier mooi... maar hoe ga ik al mijn topics weer maar eens aanpassen... :o

Helaas geen foto's kunnen maken van mijn kereltje gisteren, het regende daar, hij is nog niet buiten geweest. Maar dat weerhoudt hem er helemaal niet van om te galopperen en te bokken door de stal uit! Hij knabbelt zelfs al hooi en brokken mee (enkel knabbelen, spuugt ze daarna weer uit ) Bloeduitslag was prima, hij deed het heel goed!
Misschien vanavond foto's, hij komt pas zondag naar huis, vandaag paste niet voor eigenaresse van Hera.

Even egopost (sorry)
Krijg wel de spreekwoordelijke "eieren" van eigenaresse!! Gisteren stak ze een heel gezeur af over het feit dat Charisma te veel drinkt en als hij zo doorging dan ging Hera wel heel erg uit conditie geraken en invallen en dat vond ze niet kunnen ze had nog zo haar best gedaan om haar goed te houden voor zijn bevalling en nu zoog hij haar leeg ik stond paf...
Heb een stuk van mijn tong gebeten maar mijn vriend kon het niet meer aanhoren (en die zegt nooit iets) en heeft haar van antw gedient over het feit dat dat normaal was dat Hera wat conditie ging kwijtraken door een bevalling dat ze zich daar maar bij moest neerleggen! En dat we toch geen timer op haar uier konden zetten! ik was helemaal trots op mijn ventje!
Pfff...dat worden nog lange maanden tot hij gespeend is vrees ik....

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:03

Wat een vreselijk mens zeg. Zit ze je nu gewoon te stangen of is ze echt serieus? Sterkte de komende maanden!
Jammer dat je nog geen foto's hebt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:06

Charisma, je kunt even Nicole (mod KS-ITP) pb-en met de link van het topic en of ze de naam in de openingspost en de titel wil wijzigen. Als dat het enige is wat je tegenhoudt om niet die naam te geven tenminste. :)
En in je HK-topics kun je toch gewoon roepen dat de naam gewijzigd is?

En de eigenaresse is wel een miep zeg. :roll: Wat je wel kunt doen (alleen nu nog niet) is het veulen tijdig flink bijvoeren. Doe ik ook, omdat mijn merrie echt heel veel geeft aan het veulen. Natuurlijk blijven ze melk nodig hebben, maar met bijvoeren toch wat minder.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:15

Nee, Sannah, niet stangen, echt serieus gemeende commentaar! Ik snap haar ook niet... kleine is nu al de pineut en hij is nog maar 2 dagen oud... :o
Neonlight: ja, hij gaat sowieso goed moet bijkrijgen zei eigenaar van bevalstal omdat hij ook best aan de maat is en heeeeel veel energie heeft :)

En denk dat ik de naam dan toch maar verander, vind Centurico ook meer een hengstennaam... :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:37

Wat een #**#%-/@& eigenaresse charisma. Goed dat je vriend er iets van gezegd heeft. Iedereen weet toch dat zo'n veulen veel moet drinken.. Magoed je hebt er al 11 maanden mee overleefd die paar andere kan ook nog wel toch :P

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:55

Idd DL, we overleven het wel hoor! :) ik sta sterk in mijn schoenen op dat gebied en als ik die kleine man zie weet ik weer waarom ik zwijg! :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:03

charisma wat een raar mens zeg! en wat een verstand :? ieder veulen drink zoveel :') succes O:)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:06

Sommige mensen hebben het verstand nooit gevonden geloof ik... Sterkte nog de komende 5 maanden met de eigenaresse Charisma!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:10

Ja, je zou niet zeggen dat ze een Universitair diploma heeft in Biologie... :o Maar we blijven op onze tong bijten (tegen eind van de zomer geen tong meer over vrees ik) :)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:12

Ik kan het alleen maar helemaal eens zijn met de eigenaresse van Hera. Het is toch ook wat met die veulens van tegenwoordig, die drinken maar en drinken maar. Als ik haar was, zou ik Charisma/Centurico (laatste naam vind ik voor een hengstje leuker) met maximaal één week afspenen. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het spul zelfstandig te maken en zeker van die rothengstjes die binnen 2 dagen de merrie al hebben leeggezogen!

zo, serieus niet? :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:13

Hoe gaat ze het eigenlijk doen met rijden Charisma? Of gaat ze Hera maanden laten stil staan?
(Dat zie ik haar precies niet echt doen?)
Want ik had ook het idee dat ik na enkele weken wel weer met mijn merrie aan de slag zou kunnen en dat het veulen wel zou meelopen.
Maar volgens mijn staleigenaresse moet ik daar niet teveel op rekenen. En zou het goed kunnen zijn dat mijn merrie niet gaat willen werken en achter haar veulen zal willen aanlopen. (Want die lopen naar't schijnt niet zomaar mee.)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:16

ik ga met een poosje gewoon weer rijden veulen erbij in de bak wennen ze gauw genoeg aan hoor...

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:18

Hier na een aantal weken ook weer aan de bak maar niet met veulen in de bak erbij. Gewoon rustig aan wat laten wennen aan zonder mama te zijn en dan blijven ze vanzelf in het land achter als je de merrie ophaalt en kan je even rustig rijden en daarna mama weer terug in het land.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:21

dwyne in laat draad naar de bak los... kan veulen zelf kijken waar die wil zijn :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:22

YSR: _/-\o_ zalig!

Ze wil idd de kleine binnekort al wat laten wennen met scheiden van de moeder, rustig opbouwen. (ben ik mee akkoord) En ze wil zo snel mogelijk weer gaan rijden...

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:29

Dat is ideaal dat dat bij jullie kan! Hier ligt het land niet echt naast de bak ofzo.

Rustig opbouwen met scheiden kan prima inderdaad. Ben hier begonnen met 1 min of uberhaupt mama uit het zicht te hebben. en zo steeds wat langer. Maar je eigenaresse moet ook beseffen dat als ze zo snel mogelijk weer wilt rijden Hera nog meer energie verbruikt dan wanneer ze alleen een veulentje hoeft te voeden. Het is hier wat afhankelijk van hoe het met merrie en veulen gaat wanneer we weer wat gaan doen. Vorige keer na 3/4 weken begonnen te longeren.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:31

Ik weet het Dwyne, maar als ik iets voorstel of zeg over hoe het miischien best zou kunnen dan krijg ik de wind vanvoor...dus zij moet zelf maar beslissen wat ze doet met Hera. Kleine neemt wel wat hij nodig heeft, of ze nu rijdt of niet denk ik dan maar.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:31

Charisma, pff, gelukkig heeft je vriend er wat van gezegd. Wat bedoelt de eigenaresse met zo snel mogelijk weer rijden..?