[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:22

Applester. Hij is knap! Prachtig die ogen zo blauw

Orchidee. Is idd nog niet veel uier

Robi. Mooi buikje

Cubalibre. Sterkte

Laylah mooie buik

Cheyenne. Ze lijkt geluisterd te hebben, even geduld hebben. Hopelijk voel je je snel weer beter!

Triplecd Gefeliciteerd!

Esmeestorm. Gaat ook al opschieten

Succes met waken!

Slaap lekker iedereen <3
Afbeelding

Cioccolato

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:44

Wow die manen, om jaloers op te worden.

Ik ontworm de merrie zo kort mogelijk voor de bevalling. Ht veulen op 10 dagen (de merrie geloof ik dan niet).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook even kijken hoe het gewone ontormen uit komt. Doe ik in voorjaar en najaar. En de veulens een keer extra tussendoor. Dus niet eens heel veel extra..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:54

Gefeliciteerd TripleCD!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:06

TripleCD gefeliciteerd!

Ik vind dat ontwormschema, elke 2 maand ivermec, ook wel een beetje resistentie in de hand werken... mijn schema is aardig gelijk aan Vulina :j

Koos, Zullen we er dan maar gewoon Koos niet stiploos van maken? Hihi leuk dat er tóch kleur op zit! En mooi koppie!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:23

Ik denk dat mijne ooo ij de buurt komt van die van vulina. Mooi schema :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:11

En ivermectine.. ik ben er bang voor bij veulens. Ik heb al eens eentje bijna vergiftigd met overdosis.. en zag van de week weer een filmpje op fb met overdosis ivermectine.

Jade zit op 320 dagen vandaag :)

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:16

Mijn merrie met 349 dagen begint eindelijk uier te krijgen de uier is hard en voelt als een grote homp klieren. Niet zo'n vochtuier (heeft m'n maiden merrie wel)
Ben benieuwd hoelang ze nog duurt.

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:30

Ik geef de eerste keer ivermectine met mijn vingers... dan hebben ze toch nog geen tanden en heb je ook geen risico op overdosering.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:41

Ik heb ook hetzelfde ontwormschema als Vulina. :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:06

Ik vind vooral het ontworm schema voor de merrie slecht. 3x ontwormen met ivermectine en daarna moxidectine. Zelfde als elke dag een beetje AB nemen en dan met een ontsteking pas een volle dosis. Die werking is dan extreem verminderd..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:42

Afbeelding
Afbeelding

Morgen uitgerekend. Geniet heerlijk van de zon!

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:59

Oh wauw jullie zijn snel gegaan!
Vulina en Caesar gefeliciteerd met jullie veulentjes!! <3 Vulina hopelijk houdt je merrie er niets aan over van het vastliggen.

Wat een prachtige kleurtjes komen er voorbij.. wauw!

Ik heb vorig jaar al het ontwormingsschema van Vulina overgenomen :) zo doe ik het nu dus ook!

Baudyh zo die is ook lekker rond!!

Mijn merrie heeft afgelopen zaterdag gaskoliek gehad. DA is erbij geweest en heeft haar gelukkig snel kunnen spuiten. Ze gaf ook geen melk meer door de pijn. Gelukkig daarna wel weer vrij vlot.
Veulen is vandaag 9 dagen en super aan de diarree sinds gisteren, het spuit er echt als water uit. Vanmorgen de wormkuur gegeven. Iemand ervaring of dit aan het spuiten van de moeder kan liggen?
Verder drinkt ze goed en is lekker actief!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:00

Heeft die diarree niet te maken met de hengstigheid van de merrie rond 10 dagen? Dacht zoiets gehoord te hebben.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:01

Mijn dierenarts heeft geloof ik ook een heel ander ontwormschema. Lastig die verschillende ideeën erover.

Wij zitten vandaag op dag 320, veilig! *\o/*

Ik vind haar op het moment (voor haar doen) wel enigsinds onrustig, maar de rest lijkt er nog niet klaar voor.

Een voordeel, in het zonnetje bezig op de wei of lekker in een stoel zitten met dit weer is echt geen straf, heerlijk!!

Afbeelding

Afbeelding

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:13

Eef_Bam schreef:
Heeft die diarree niet te maken met de hengstigheid van de merrie rond 10 dagen? Dacht zoiets gehoord te hebben.

Ja dat zou ook kunnen hoor. Maar omdat het nu echt waterig dun is. Het hengstveulen van vorig jaar was ook wel aan de diarree, maar minder dun.

Wat genieten hè Milan!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 13:29

Door de hengstigheid is achterhaald, nu zeggen ze door vrijkomen wormeitjes na geboorte via de melk. Daarom dus merrie kort voor veulenen ontwormen met ivermectine.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:21

Gefeliciteerd met de veulens!

Wonder is vandaag 323 dagen en vult echt mooi door!
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk blijft ze zo door zetten en hebben we dit weekend een veulen. Zou ongeveer kloppen met haar vorige drachten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:47

jobamara schreef:
Door de hengstigheid is achterhaald, nu zeggen ze door vrijkomen wormeitjes na geboorte via de melk. Daarom dus merrie kort voor veulenen ontwormen met ivermectine.

Dat heb ik dit jaar geprobeerd bij Satinka, dag voor bevalling is ze ontwormd met ivermectine, op dag 10 toch een veulen met diarree..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:49

Ik snap sowieso het ontwormen met ivermectine niet.. Voorjaar komen alle rode bloedwormen tot leven, waarbij je vooral ook de larven wilt aanpakken. Ik geef moxidectine.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:41

Als je de larven in het naseizoen al hebt bestreden, zijn ze daar nu toch schoon van?

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:50

Vulina schreef:
Ik snap sowieso het ontwormen met ivermectine niet.. Voorjaar komen alle rode bloedwormen tot leven, waarbij je vooral ook de larven wilt aanpakken. Ik geef moxidectine.

Geeft je die dan wanneer het veulen al geboren is, of nog net er voor? Mijn merrie is van het najaar niet ontwormt met moxidectine. Dat wilde de staleigenaar niet omdat hij zei dat ze dan mogelijk het veulen kon verliezen. Dus ik zou haar nu ook nog graag goed ontwormen.

Luna dat ziet er goed uit!

Geen straf met dit weer hoor Milan!

Baudyh rond en gezond! Laat die veulens maar komen.

Evelien oei even schrikken. Nu weer alles ok?

Orchidee ook eindelijk wat vorderingen.

Triple CD ook al zo'n knappe! Gefeliciteerd!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:53

Fokfanaat, larven hoop je inderdaad altijd te doden in het najaar. Je pakt alleen nooit niet alle ingekapselde, wat betekend dat die nu aan het uitkomen zijn. De larven die er nog zitten worden nu de levende bloed wormen.

Ivermectine geef je voor de bloedworm die niet ingekapseld is of voor de larven. Stel, je hebt die allemaal dood gemaakt in het najaar, dan kunnen er nu geen levende wormen zijn, dus zou ivermectine al helemaal overbodig zijn.

Cheyenne, ik zou het van te voren geven.. Dan hoef je de merrie na de bevalling echt niet op 10 darm ook ivermectine te geven, maar alleen het veulen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:06

Hier zeiden ze bij mij op de kliniek om de merrie de dag van het veulenen of de dag erna te ontwormen

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:13

Tinniie schreef:
jobamara schreef:

Dat heb ik dit jaar geprobeerd bij Satinka, dag voor bevalling is ze ontwormd met ivermectine, op dag 10 toch een veulen met diarree..

Hmmm hier bij de eerste niet gedaan en dus hevige diarree. Bij de 2e wel toen ze melk lekte en dat veulen geen diarree.

Vulina, het is idd met ivermectine oppassen, zoveel resistentie voor heb hem ook alleen daarvoor gebruikt.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:34

Mijn merrie is morgen uitgerekend en vandaag zag ik dat ze veel slijm rondom haar kling en aan haar staart had zitten. Kan volgens de da de slijmprop zijn. Ik hoop zó dat het vannacht komt! Het is zo heerlijk weer morgen. Kegelen doet ze eigenlijk nog niet, maar heeft wel een heel vol uier.