Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maseike

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:53

Neonlight schreef:
MM, je hebt een hart van goud! Zoals je hier nu reageert, ik krijg een brok in mijn keel.
Nogmaals heel veel sterkte, ik ben er helemaal stil van. Heb ook niets te zeggen hier gehad vandaag, wist eigenlijk ook niet goed wat ik moest zeggen. Het is zo vreemd, zoveel vreugde hier altijd, en nu zo'n verdriet.

Helemaal mee eens,
Heb er ook niks aan toe tevoegen.
Zelfs ik ben vandaag erg stil en meld vandaag niet veel op bokt.
Mijn gedachtens zijn bij MM Ach gut

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:56

savath Mooi veulen hoor. Toch vind ik het een relatief klein veulen.. apart dat het dan toch zo moeilijk is gegaan. Hopen dat het inderdaad goed geneest bij de merrie...

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:01

Voor al degenen die een veulen hebben gekregen de laatste dagen, gefeliciteerd (heb niet meegelezen)

MM: Ook mijn gedachten zijn nog steeds bij jouw Shak..

Ik heb nog een vraagje:
Wat zouden jullie doen, merrie buiten laten bevallen of binnen?
Het zit zo, door mijn dakraam kan ik een halve wei zien waar ze nu staan, als het spannend wordt zet ik de helft af met een draad en dan staat ze volledig in zicht en kan ik s'nachts makkelijk kijken zonder haar te storen en dan moet ik niet te ver uit bed. Maar als ze binnen zou staan moet ik dus elke keer naar buiten, 25 meter naar de stal, licht aandoen... Het lijkt me beter voor haar nachtrust als ik haar buiten laat staan. En dan mijn (superbrave) hengstje op het andere deel van de wei want nu staan ze samen, zodat ze niet alleen is. Ze zou hem toch wel wegjagen maar ik vind het fijner als ze een vriendje heeft. Knipoog

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:07

Thomas5, als het zacht weer blijft, zou ik haar buiten laten bevallen. Ik weet dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn, mijn dierenarts raadt me juist aan om m'n merrie (die 24/7 buiten staat, met schuilstal, aan huis) buiten te laten bevallen. Je merrie heeft de ruimte, stal is vaak aan de krappe kant, en buiten zijn minder bacterieen dan in de stal. Ik laat mijn merrie ook buiten bevallen (althans, ze heeft de keuze, dik opgestrooide stal staat open, vorig jaar stond ze elke nacht binnen en ging uiteindelijk naar buiten om te bevallen Knipoog ).
Ik zou wel zorgen dat je hengstje er echt met geen mogelijkheid bij kan ...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:15

Peetje: Met zoveel uier zal ze die maand niet uitlopen dan?

Hiboune: Jawel hoor, komt vaker voor dat er vrij veel verschil tussen zit, bij de tink hier ook.

Djesseka: Morgen 320 dagen, dus geen paniek wat dat betreft. Ik zou meteen beginnen met waken. Moet ze per se verhuizen voor de bevalling? Is nu wel heel kort dag, al weet je niet hoeveel dagen ze zal druppen, het beste is toch als ze al een paar weken op de nieuwe plek staat voor ze gaat bevallen. Ik zou de eigenaar bellen en voorstellen haar dan maar hier te laten bevallen en evt na een paar dagen te verhuizen. Het veulen dan wel een veulenprik laten geven.

Guenivere: Het begin is gemaakt, harsjes!

Thomas: Liesa op 320 dagen OK dan!
Het mooiste vind ik buiten bevallen, zeker als je dat zo goed in de gaten kunt houden zonder dat ze jou ziet, dan houdt ze het ook niet langer op dan nodig omdat ze steeds gestoord wordt. Moet je wel verlichting aandoen natuurlijk en ik ga ook toch nog bij de merrie zelf kijken om te zien of er ineens melk of ontsluiting is, dan weet je ook of je het extra in de gaten moet houden/op moet blijven.

Savath: Vos kan ik me niet voorstellen. Zwarten zijn meestal grijzer als ze geboren worden? Maar ze lijkt toch echt zwart nu, ik heb me door de schetser laten vertellen dat je het aan de neus kunt zien, die blijft dan echt zwart, ook als de haren in de zon bruin verbleken.
2 jaar geleden hier ook een merrie van binnen gescheurd, rafels hingen achter naar buiten. (bij haar was ook de baarmoeder binnenste buiten gekeerd, heeft de DA terug gedraaid) Zij heeft AB gehad en we moesten het achter iedere dag afspoelen met water. Is heel goed genezen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-04-07 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:18

Keeva: oke Knipoog ze blijft buiten.
Mijn hengstje kan er heel goed bij, maar zelfs bij een megahengstige merrie zal hij nog geen aanstalten doen om er bij te geraken. Het is echt niet mogelijk om uit te leggen hoe kalm hij is, als je hem niet laat zien waar zijn eten ligt vindt hij het niet meteen Rolleyes en hij blijft liever uit de buurt van mijn merrie's momenteel, ze bijten en schoppen naar hem. Er komt ook geen stroom op die draad, de wei is nu ook in 2 gedeeld met strotouwtjes Rolleyes Bloos ahum, vond geen draad meer maar ze zijn goed opgevoed en blijven overal achter (ja ook met lekker gras aan de andere kant) dus hij is het gewend om braaf te blijven staan. hij doet gewoon NIKS .. staat daar, eet, en zal dekken als het nodig is, maar voor de rest niet eens 1 seconde hengstengedrag (hoe jammer Bloos) Dus ik ben er gerust in Knipoog

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:21

Foto's van haar uier op 319 dagen zijn al 3 kwartier aan het uploaden (trage laptop) dus die zijn wss voor morgen Boos!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:24

Buikfoto heb ik al, van de zijkant maar daar lijkt ze niet dik. Ze gaat volledig in de breedte
Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:26

Thoma: Nou, ik vind het toch een aardig buikje zo hoor, van achter gezien is het dus nog duidelijker? Lachen

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:31

Thomas, ik bedoelde ook niet dat je hengstje iets zou doen, maar merries worden erg verdedigend tijdens hun bevalling ... toen mijn merrie voor de eerste keer beviel, liep er een shet bij ... m'n merrie blééf dus maar opstaan om die shet weg te jagen ... dat lijkt me niet bevorderlijk voor een rustige bevalling ... vandaar. Al kunnen je hengstje en merrie nog zo goed met elkaar overweg, je weet niet hoe je merrie hem vindt als ze ligt te bevallen ...

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:43

Hoi, thomas, als de verichting does buiten is, kan je het ook wel buiten doen, ik moet zelf wel wennen aan de temperatuursverandering.
Maar het is niet te koud, denk ik.

Ikzelf verga al de hele dag van de slaap en vooral de zenuwen. Ik vond het zo erg voor die meiden die hun merries met veulens zijn verloren of bijna waren verloren. Ik ben de hele dag aan het kijken of Spicy weeen krijgt, ze melk loopt er al 24 uur uit. Ze gedraagt zich heel apart, heel klef en lief. Ojee volgens mij gaat ze nu beginnen. Doei

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:45

Succes Roelensteijn!!

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:48

En staan en liggen en staan graven liggen. Kom Marielle zelf ook doorademen.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:50

MM wat vreselijk Verdrietig , dit gun je echt niemand, heel veel sterkte de komende tijd Ach gut

Mijn merrie is alweer geinsemineerd, morgen kijken of het ei eraf is.
Veulen gaat goed, is een brutaal mannetje, heeft alleen een wondje zegmaar rond de navel, navelstompje is er ook al af gevallen, nu maar proberen schoon te houden met jodium....

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:51

MM: met bewondering lees ik je post hier op de vorige pagina.
Wat ben jij sterk op zo'n zwarte dag. Nogmaals van onze kant heel veel sterkte met dit grote verlies, mamma en dochter, echt verschrikkelijk en wat een nachtmerrie. Een geboorte is iedere keer weer een wonderlijk iets, vaak gaat het goed, maar helaas gaat het ook wel eens mis. Hou je sterk meid Ach gut

"Of all the friends I've ever met,
you're the one I won't forget.
And if I die before you do,
I'll go to Heaven and wait for you"

Verder iedereen succes met waken als 'het' zover is en gefeliciteerd met de geboorte van de veulens.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:53

Maseike schreef:
Neonlight schreef:
MM, je hebt een hart van goud! Zoals je hier nu reageert, ik krijg een brok in mijn keel.
Nogmaals heel veel sterkte, ik ben er helemaal stil van. Heb ook niets te zeggen hier gehad vandaag, wist eigenlijk ook niet goed wat ik moest zeggen. Het is zo vreemd, zoveel vreugde hier altijd, en nu zo'n verdriet.

Helemaal mee eens,
Heb er ook niks aan toe tevoegen.
Zelfs ik ben vandaag erg stil en meld vandaag niet veel op bokt.
Mijn gedachtens zijn bij MM Ach gut

Hierkan ik me alleen maar bij aansluiten. Heb veel gelezen vandaag maar niet veel zin gehad om te reageren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:55

Savath, het is zo te zien een zwarte! Ja

Thomas, normaal ben ik voor buitenbevallingen in verband met de hygiëne, maar de komende nachten zou ik toch kiezen voor binnen. Met name woensdag op donderdag kans op nachtvorst aan de grond, de temperaturen 's nachts gaan enorm omlaag!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:58

Roelensteijn schreef:
Ikzelf verga al de hele dag van de slaap en vooral de zenuwen. Ik vond het zo erg voor die meiden die hun merries met veulens zijn verloren of bijna waren verloren. Ik ben de hele dag aan het kijken of Spicy weeen krijgt, ze melk loopt er al 24 uur uit. Ze gedraagt zich heel apart, heel klef en lief. Ojee volgens mij gaat ze nu beginnen. Doei

Succes, enne laat je t ons weten??

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:00

Voor iedereen die weer mag waken vannacht: Sterkte gewenst en ik hoop dat er morgen wat beter nieuws is dan vandaag.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:02

Roelensteijn: Succes!!

Andere wakers ook succes vannacht! (Djesseka niet meer hier geweest? ga jij ook waken?)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:19

Iedereen die gaat waken succes.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:48

Jolie gaat sowieso buiten in de wei bevallen. Heb wel een stal maar daar gaat ze niet uit zichzelf in en als ik haar er opsluit dan wordt ze gek.
Ik "waak" ook al enkele nachten maar alleen via het geboorte-alarm (GSM). Ik kan dan met vijf minuten bij haar zijn en ik ben helemaal op geweest van de zenuwen de eerste nacht nadat om drie uur snachts het alarm afging. Ben me ook zeer bewust van de risico's, heb ook steeds gezegd dat mocht het fout gaan dat ik asjeblieft de merrie wel gezond mag houden. Helaas gaat zelfs dat niet altijd goed.
Ik hoop dat ik (en natuurlijk alle anderen die nog een veulentje verwachten) hier straks vrolijke berichten kan neerzetten!
Succes iedereen.

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:46

Afbeelding

Hoera, we hebben een merrieveulentje!!!!!
Na een voorspoedige bevalling hebben wij een grappig, nu al bokkend merrieveulentje gekregen. De naam moet ik nog verzinnen. De kleur horen jullie morgen, het lijkt nu ze droog is op palomino maar dat zie ik morgen beter in het daglicht misschien ook wel een heel lichte vos.
Het is om 23.15 geboren.
Het heeft al overal aan gezogen behalve aan de tepels dus daar wachten we nog even op.
Iedereen die vanavond aan het waken is veel succes vannacht.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:02

wat worden er een ontzettende hoop merries geboren zeg!

van harte Roelenstijn Go jij! Go jij!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:07

Jaaa, weer een merrieveulen! Go jij! Go jij! Gefeliciteerd, ben ook zeer benieuwd naar het kleurtje!