[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:15

Ik dacht dat er geen verschil was tussen hengsten en merries en dat de maximale doorsnee gewoon in centimeters bekend is. Dacht uit m'n hoofd iets van 2-2,5 cm doorsnee max? Vroeger werd gezegd niet groter dan een rijksdaalder.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:15

SteffiiY schreef:
Sorry dat ik hier kom binnenvallen :o

Is dit topic enkel bedoeld voor personen die zelf een veulen hebben gefokt met eigen merrie? Of mag ik hier ook terecht. Ik heb namelijk gisteren mijn eerste veulen gekocht.

Ik denk dat je dan beter naar dit topic kan gaan.

[KS-ITP] Veulens 2017

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:20

Ibbel schreef:
Ik dacht dat er geen verschil was tussen hengsten en merries en dat de maximale doorsnee gewoon in centimeters bekend is. Dacht uit m'n hoofd iets van 2-2,5 cm doorsnee max? Vroeger werd gezegd niet groter dan een rijksdaalder.

Ik heb het gewoon even opgezocht, het kfps reglement zegt:
Citaat:
Artikel 12 Aftekeningen
1. Voor inschrijving in het stamboekregister voor hengsten en merries en het ruinenboek komen alleen paarden in aanmerking die volledig zwart zijn. Een aantal witte aftekeningen worden toegestaan bij de primering van veulens en de stamboekopname:
- aftekeningen aan het hoofd (kol) mits boven de ooglijn en met een maximale doorsnede van 3.2 cm. Enige witte haren boven de ooglijn zijn ook toegestaan
- bij merries: witte (plekken in de) zolen
Niet toegestane aftekeningen zijn:
- aftekeningen aan het hoofd beneden de ooglijn
- aftekeningen aan het hoofd met een doorsnede, groter dan 3.2 cm.
- aftekeningen aan het lichaam (stekelharigheid)
- aftekeningen aan de benen, inclusief hoefwand.
2. Paarden en veulens met niet toegestane aftekeningen worden niet opgenomen in het stamboek en/of worden niet geprimeerd.
3. Bij de hengstenselectie worden strengere criteria gehanteerd voor de toegestane aftekeningen. Deze zijn weergeven in het reglement hengstenkeuring.

De strengere eisen voor de hengsten tellen inderdaad pas vanaf de hengstenkeuring, daar kwam mijn kronkel vandaan :o

Nog even los van het Friezen met aftekeningen. De statjes enquete staat nu gewoon in de OP, dat heeft Nicole heel fijn geregeld! Dus voor de nieuwe veulens hoeft er niet terug gezocht te worden, wel zo fijn.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:28

Cynthia82 schreef:
Daily heeft een heel lief bekkie <3

Neon, ik hoop dat ze het braaf donderdag doet :j

Schijn bedriegt ~~}>

Caesar schreef:
Vandaag een spannende dag voor Koetje! Na weken op stal mocht ze eindelijk de mooie wereld daarbuiten verkennen. Sinds 2 weken is ze al van de fles af en eet en drinkt ze zelfstandig dus nu mag ze gras leren eten. Ze is het er nog niet mee eens, maar ze zal eraan moeten wennen. Een mooi moment om eens terug te kijken, naar spannende dagen, nachten waarin ik hoogzwanger in mijn huispakje naar stal liep, waarin we keihard hebben geknokt om haar bij de merrie te houden, daarna het wennen met oppasoma Candy, tijdens haar gewrichtsontsteking, koorts en sowieso het om de 2 uur flessen op zich, ook nog met een baby erbij. Een hele uitdaging maar dat harde werken is beloond!
Bedankt voor alle lieve berichtjes die we in deze periode mochten ontvangen! Dat werd zeer gewaardeerd.

[ [url=m/OPLCuD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Iqwncj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J3LnGc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gUKMoe.jpg]Afbeelding[/url] ]

ahhh, koetje! Wat is ze leuk Ceasar en wat heb ik een respect voor jullie dat ze zo goed is grootgebracht <3

Woogy schreef:
Wow Caesar wat is ze al licht!
Vind je hekwerk wel wat eng, komen ze daar nooit in vast te zitten?

Wij hebben vandaag de schuilstal op de wei geopend! Ben echt rete trots op het machtig mooie bouwwerk wat er staat.

[ [url=m/jbxcH7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap werk Woogy! +:)+

Fotsy schreef:
caesar <3 <3 wat een prachtig overzicht, heel speciaal moment ook en ik voel mezelf ook heel trots op jou dat je dit allemaal ondanks de echt wel moeilijke periode tot een goed einde hebt gebracht.

linda misschien toch proberen even langs te gaan of kan je de mensen daar niet vragen het te doen en wormspuit meegeven?

Woogy knap werk hoor, mag je hier ook altijd eens komen plaatsen ;)

we hebben een deel ook met gaasdraad (omdat zelfs een houten omheining de veulens niet tegenhield en vooral ook omdat mensen niet zomaar op de weide kunnen komen :o ), wel volledig geplastificeerd, slap, veel kleinere kotjes en onderaan een betonplaat, nog geen probleem mee gehad, alleen gaan we er wel nog een houten afsluiting voor zetten omdat ze aan de paddock er tegen schuren, naast de krabpaal is het hekwerk ook wel heel erg in trek :D .
[ [url=m/ajiUE2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha ja dat geloof ik, dat dat heerlijk schuurt zo :P lijkt mij wel veilig hoor dit :j

Dyonne schreef:
Mooie schuilstal! Lekker hoor.
Gaas ben ik ook niet zo van. Hier gewoon hout en stroomdraad. Duurde even, maar nu weet die goed dat die erachter moet blijven.

Gwynfor voelt zich al aardig volwassen.
[ [url=m/JwnJGC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben echt fan van Gwynfor <3
Hier ook hout en stroom :j

Fotsy schreef:
natuurlijk is met stroomdraad de vraag hoe laag hang je die dan wel? ik heb eens een veulen snachts van tussen de koeien kunnen halen, die was onder de stroomdraad (en er hingen er vier) geraakt, in de sloot en dan onder de prikdraad van de buren. Beestje zat volledig onder de modder. Gelukkig geen wonden.
Veulens zijn zo inventief. Hengsten ook trouwens, eentje gehad die het hek gewoon uit de scharnieren lifte := uitbrekers -:(-

Dit doet onze shetlander altijd :') Hij doet zijn hoofd door het hek en begint dan de schuren tegen de schuine balk. Daarom hier altijd een touw om het hek geknoopt.. :')

linda2008 schreef:
Zo sta ik er ook in Fotsy, maar de kleine is een weekje oud en hondsbrutaal. Hoewel.. volgens mij is het niet echt brutaliteit. Het bijten is vooral alles aftasten en onderzoeken, en het steigeren is heel speels... toch wil ik niet dat hij leert dat het normaal gedrag is, dus ik duw hem weg. Ik wil ook niet dat hij bang van me word terwijl hij mij nu juist begint op te zoeken.... moeilijk hoor die opvoeding :o

Hier precies hetzelfde. hoewel Daily zich soms zomaar ineens omdraait en begint te bokken :? dan krijgt hij wel een pets op zijn kont en hij doet het nu bijna nooit meer. ook bokt hij niet meer naar mijn hand als ik die op zn kontje leg.

Neonlight schreef:
Ontspleten. :')
Ze is nu lekker bezig, iedere keer plat liggen en me opbellen op het werk. Me even duidelijk aan het maken dat zij lekker aan het uitslapen is. _-:(

Heb je op je werk toezicht via een camera oid Neon?

BusyMissy schreef:
Troost je Pauk, ik heb merries met minder uier zien bevallen. Het kan zó snel veranderen.

Ik heb mijn veulen net ook weer op stal gezet, even het onweer afwachten en dan einde middag weer lekker naar buiten.

Vanochtend geen leuke verrassing op stal. Er is ingebroken, alle sloten en kasten opengebroken en alles weggehaald. Was afgelopen weekend kanten aan het maaien op de wei en had stom genoeg grasmaaier en bosmaaier nog laten staan daar, ook weg. Halsters, touwen, volle poetskisten, regendekens (ook weer net gisteravond neer gelegd vanwege de voorspellingen) zweetdekens, vliegendekens etc. Alles foetsie. Had dit najaar net een nieuw hek geplaatst voor de oprit, zijn ze via een pad van de buren naar achteren gereden, kast met de schrikklok opengebroken (slot kregen ze niet open), dus toen het plaatwerk gedeeltelijk gesloopt. Klok uitgezet en toen hebben ze dus via de wei alle spullen meegenomen (kan het spoor zien dat ze door het onkruid hebben gelopen). Ik kan hier zó ontzettend boos om worden -:(-
Dit is zwaar klóte BM!! geen camerabeelden toevallig?

SteffiiY schreef:
Sorry dat ik hier kom binnenvallen :o

Is dit topic enkel bedoeld voor personen die zelf een veulen hebben gefokt met eigen merrie? Of mag ik hier ook terecht. Ik heb namelijk gisteren mijn eerste veulen gekocht.

Heb je de OP gelezen?

tanjaatjuhh schreef:
Busymissy wat erg zeg! Mensen kunnen ook gewoon niet van elkaars spullen afblijven.

Hier vanmorgen een hengstveulen geboren , wat veel wit voor een fries maar staat hem goed. Hij heeft een kol en een heel klein stipje op zijn neus.

[ [url=m/NDpNqL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Is hij een volle fries?

BusyMissy schreef:
Verzekering vergoedt niets, schijnen vorig jaar de polisvoorwaarden verandert te hebben, lekker dan...
Heb vast wel een mailtje ervan gehad, maar dit is dan niet tot mij doorgedrongen dat het dan ook mijn stal betreft. Een aantal jaren geleden hebben ze namelijk wel vergoed dat de hele voorraad voer met tonnen en al uit de stal gestolen was.
Bedenk me door jullie verhalen dat ook mijn wormkuren verdwenen zijn, had ik net op voorraad liggen.

Gefeliciteerd Tanja! Ik vind zijn aftekeningen ook leuk. Wordt hij hiermee wel gewoon opgenomen in het stamboek? Of is dat dan een "no-go" ?

dat is helemaal balen!!

Statje is ingevuld voor daily. :j

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:22

Neonlight schreef:
tanjaatjuhh, gefeliciteerd! *\o/* *\o/*
Dit was de laatste voor jou?

Nee komen deze maand nog 2 , dit veulen komt bij het barock pinto stamboek

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:25

Gefeliciteerd Tanjaatjuh!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:48

Hallo dames, ik hoop dat het niet erg is dat ik zo kom binnenvallen. Mijn merrie is nu in de 2e ronde vandaag op 17 dagen drachtig gescand, maar helaas van een tweelingdracht. Ze word nu vrijdag opnieuw gescand in de hoop dat het kleinste vruchtje er uit zichzelf afgaat. Nu heb ik begrepen dat er ook weleens 1 van de 2 word weggeknepen oid. Misschien dat hier mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben, en mij wat wijzer kunnen maken? (Mag ook via pb als dit te offtopic is, maar denk hier is de grootste kans op ervaringsverhalen)

Om nog een beetje ontopic te blijven: ons merrieveulen van dit jaar. Vader is dezelfde hengst als waar onze andere merrie nu door gedekt is: Monsoon.
Afbeelding
Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:54

Ja is bij mijn merrie gedaan , 1 weg geknepen en toen nog een keer na gescand en is gewoon blijven zitten toen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:10

Nog 2 te gaan, ik zie het nu inderdaad in de lijst. Zijn dat ook de laatste 2 uit de lijst?

Ik heb idd cameratoezicht, kan alleen niets zien als ze op de wei staat. Vanmorgen ging ze al vroeg naar buiten, Sarona tv was snel over. :))

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:22

maessie schreef:
Hallo dames, ik hoop dat het niet erg is dat ik zo kom binnenvallen. Mijn merrie is nu in de 2e ronde vandaag op 17 dagen drachtig gescand, maar helaas van een tweelingdracht. Ze word nu vrijdag opnieuw gescand in de hoop dat het kleinste vruchtje er uit zichzelf afgaat. Nu heb ik begrepen dat er ook weleens 1 van de 2 word weggeknepen oid. Misschien dat hier mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben, en mij wat wijzer kunnen maken? (Mag ook via pb als dit te offtopic is, maar denk hier is de grootste kans op ervaringsverhalen)

Bij mijn merrie die 2x drachtig was van een tweeling is op 15 dagen al een vruchtje gecrushed door de DA. Hij wacht het liever niet af, omdat het steeds lastiger wordt wanneer het vruchtje is ingenesteld. Beide keren heeft het een mooi merrieveulen opgeleverd :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:27

Ik was jullie kwijt, per ongeluk ontstipt denk ik. Ik volg weer

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:52

Cemlys schreef:
Ik was jullie kwijt, per ongeluk ontstipt denk ik. Ik volg weer

Foei! O:)
ik had em niet eens ontstipt en lukte me niet om te volgen :o

Ik heb nog altijd een foto achterstand, maar heb nog wel wat fototjes die ik laatste op facebook gedeeld heb, van mijn viertal:
Afbeelding
Lies
Afbeelding
& Mr. Darcy

Afbeelding
Roos (met kriebelmaatje Shiva)
Afbeelding
& Rousseau

Wel weer kleine beetjes foto's aan het uitzoeken, dus ga eens kijken of ik eerst wat leuk uit de selectie kan halen van wat we zondag geschoten hebben.
Heb echt nog superleuke foto's van Darcy van weken terug aan het spelen, maar is weer minder representatief voor hoe hij er nu uit ziet :+

Ooit...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:05

Hier komen ook nog veulens ben niet zo actief meer.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:28

Mijn merrie moet nog heeeeel lang (september), ik lees heel trouw mee maar reageer amper :o :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:33

Wij verwachten zelf begin juli nog 1 en nog 1 van een merrie van iemand anders :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:38

Gefeliciteerd met het leuke friesje!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 04:23

Vandaag is mn merrie uitgerekend! Ik ga de komende 10 nachten op stal slapen dus dan moet het eigenlijk wel komen! (Stal is van mn ouders en zij gaan op vakantie)

Dit is mijn saaie bjoettv:
Afbeelding

Ze ligt gewoon nooit dus geen gestrandewalvis fotos helaas

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 06:39

Hier weer een rustige nacht achter de rug. Sarona zal zo wel weer verder gaan uitslapen. :')

Uier ook nog niet heel spannend:

Afbeelding

Ter vergelijking gisteren toen die aan het "ontspleten" was":

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 06:52

Geen veulens in deze stormachtige nacht?

Mijn eerste merrie had tweelingdracht. Helaas lagen de vruchtjes tegen elkaar dus afknijpen was geen optie. Ze is op 28 dagen opnieuw gescand om evt in te grijpen. Maar dat was niet nodig. Toen had de natuur het opgelost en daarna nogmaals gescand of er echt maar 1 hartje klopte.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 06:53

Toch weet ietsje verder ontsploten, Neon! Ik ben nog steeds aan het duimen voor morgen :j

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:26

Bedankt voor alle tips en ervaringen! (Ook via pb :D ) Ik duim maar dat vrijdag het ene vruchtje al weg is, we gaan het zien!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:27

Zou mooi zijn, maar ik geloof er niet zo in, denk meer aan zaterdag als ik te ver weg zit. -O-

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:13

Ze doen nu eenmaal niet wat je wilt Neon :P

Tanja gefeliciteerd!

Hier lopen de veulens gewoon buiten, maar de laatste is ook alweer 1 maand oud en de oudste bijna 2 maanden :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:06

Merries en agenda's.. ze hebben meestal hun eigen ;) Uiertjes die slinken bekijk ik wel altijd met argwaan, niet zelden dat ze dan toch plannen maken :)

Tweeling ook een keer gehad, toen dacht de veearts dat er een wel uit zichzelf weg zou gaan, die zag er al niet zo mooi uit, bij nogmaals scannen was het 'goede' ook meegegaan, dus een lege merrie.
(dat was dezelfde veearts die een heel seizoen wachtte met een slijmmonster nemen, terwijl hij de merrie wel al dichtgezet had en de keer daarop algemeen gespoeld, vierde of vijfde keer dus een slijmmonster, gericht gespoeld, meteen drachtig maar dus van twee en daar niets aan gedaan. Van dat eerste jaar heb ik meteen heel goed geleerd hoe het allemaal niet moest ;) )

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:05

Ik vind bijna dat het uier juist iets minder gevuld is vandaag Neon? Niet dat dat ook maar iets zegt. Op hoeveel dagen zit ze nu?

Hier 3x twee eitjes gehad, de eerste keer is het tweede ei vanzelf weg gegaan, de tweede keer hebben we er 1 afgeknepen en is de andere keurig blijven zitten. De derde keer hebben we er ook 1 afgeknepen maar toen was de merrie na 6 weken leeg. Gelukkig dat seizoen nog wel kunnen dekken (daar is nu Mac uitgekomen).

Wat kunnen die merries toch mutsen met hun veulen! Gisteren even zo'n kort noodbuitje en de kleine Mac stond buiten. Loop ik met de merrie naar de schuilstal, wil ze daar niet in omdat ze dan niet alles kan zien.... loopt ze gewoon dat kleine ding finaal ondersteboven. Beest is soms echt lomp.
Gistermiddag dit nog een keer herhaald met in de schuilstal staan en vanochtend nog eens met een korte heftige bui. En warempel, toen ik net wegreed kwamen er weer een paar dikke spatters en toen liep het veulen zelf naar de schuilstal en mams ging mee :+

Mijn andere merrie is nogmaals gescand, nu met een kloppend hartje dus ik ga me eens aanmelden bij DBT 2018. Rhea laat ik dit jaar leeg. We kunnen niet ontdekken waar de ontsteking door ontstaat en op deze manier wil ik niet nog een rondje dracht. De baarmoeder ligt goed, dichtzetten heeft daarom volgens DA geen zin, dus op de een of andere manier kruipt er vuil in de vagina. Maar zolang ik niet weet hoe ik dat zou kunnen voorkomen durf ik dit niet meer aan. Eens kijken of ze nog een rondje de sport in kan, dat vind ze in ieder geval enorm leuk.
Dan zit ik nu toch iets lekkerder op mijn werk. De buien zijn wel kort maar je wordt er echt zeiknat van
en dan vind ik Mac toch nog wel erg klein daarvoor.