Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SteffiiY schreef:Sorry dat ik hier kom binnenvallen
Is dit topic enkel bedoeld voor personen die zelf een veulen hebben gefokt met eigen merrie? Of mag ik hier ook terecht. Ik heb namelijk gisteren mijn eerste veulen gekocht.
Ibbel schreef:Ik dacht dat er geen verschil was tussen hengsten en merries en dat de maximale doorsnee gewoon in centimeters bekend is. Dacht uit m'n hoofd iets van 2-2,5 cm doorsnee max? Vroeger werd gezegd niet groter dan een rijksdaalder.
Citaat:Artikel 12 Aftekeningen
1. Voor inschrijving in het stamboekregister voor hengsten en merries en het ruinenboek komen alleen paarden in aanmerking die volledig zwart zijn. Een aantal witte aftekeningen worden toegestaan bij de primering van veulens en de stamboekopname:
- aftekeningen aan het hoofd (kol) mits boven de ooglijn en met een maximale doorsnede van 3.2 cm. Enige witte haren boven de ooglijn zijn ook toegestaan
- bij merries: witte (plekken in de) zolen
Niet toegestane aftekeningen zijn:
- aftekeningen aan het hoofd beneden de ooglijn
- aftekeningen aan het hoofd met een doorsnede, groter dan 3.2 cm.
- aftekeningen aan het lichaam (stekelharigheid)
- aftekeningen aan de benen, inclusief hoefwand.
2. Paarden en veulens met niet toegestane aftekeningen worden niet opgenomen in het stamboek en/of worden niet geprimeerd.
3. Bij de hengstenselectie worden strengere criteria gehanteerd voor de toegestane aftekeningen. Deze zijn weergeven in het reglement hengstenkeuring.
Cynthia82 schreef:Daily heeft een heel lief bekkie
Neon, ik hoop dat ze het braaf donderdag doet
Caesar schreef:Vandaag een spannende dag voor Koetje! Na weken op stal mocht ze eindelijk de mooie wereld daarbuiten verkennen. Sinds 2 weken is ze al van de fles af en eet en drinkt ze zelfstandig dus nu mag ze gras leren eten. Ze is het er nog niet mee eens, maar ze zal eraan moeten wennen. Een mooi moment om eens terug te kijken, naar spannende dagen, nachten waarin ik hoogzwanger in mijn huispakje naar stal liep, waarin we keihard hebben geknokt om haar bij de merrie te houden, daarna het wennen met oppasoma Candy, tijdens haar gewrichtsontsteking, koorts en sowieso het om de 2 uur flessen op zich, ook nog met een baby erbij. Een hele uitdaging maar dat harde werken is beloond!
Bedankt voor alle lieve berichtjes die we in deze periode mochten ontvangen! Dat werd zeer gewaardeerd.
[ [url=m/OPLCuD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Iqwncj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J3LnGc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gUKMoe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Woogy schreef:Wow Caesar wat is ze al licht!
Vind je hekwerk wel wat eng, komen ze daar nooit in vast te zitten?
Wij hebben vandaag de schuilstal op de wei geopend! Ben echt rete trots op het machtig mooie bouwwerk wat er staat.
[ [url=m/jbxcH7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fotsy schreef:caesar![]()
wat een prachtig overzicht, heel speciaal moment ook en ik voel mezelf ook heel trots op jou dat je dit allemaal ondanks de echt wel moeilijke periode tot een goed einde hebt gebracht.
linda misschien toch proberen even langs te gaan of kan je de mensen daar niet vragen het te doen en wormspuit meegeven?
Woogy knap werk hoor, mag je hier ook altijd eens komen plaatsen![]()
we hebben een deel ook met gaasdraad (omdat zelfs een houten omheining de veulens niet tegenhield en vooral ook omdat mensen niet zomaar op de weide kunnen komen), wel volledig geplastificeerd, slap, veel kleinere kotjes en onderaan een betonplaat, nog geen probleem mee gehad, alleen gaan we er wel nog een houten afsluiting voor zetten omdat ze aan de paddock er tegen schuren, naast de krabpaal is het hekwerk ook wel heel erg in trek
.
[ [url=m/ajiUE2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dyonne schreef:Mooie schuilstal! Lekker hoor.
Gaas ben ik ook niet zo van. Hier gewoon hout en stroomdraad. Duurde even, maar nu weet die goed dat die erachter moet blijven.
Gwynfor voelt zich al aardig volwassen.
[ [url=m/JwnJGC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fotsy schreef:natuurlijk is met stroomdraad de vraag hoe laag hang je die dan wel? ik heb eens een veulen snachts van tussen de koeien kunnen halen, die was onder de stroomdraad (en er hingen er vier) geraakt, in de sloot en dan onder de prikdraad van de buren. Beestje zat volledig onder de modder. Gelukkig geen wonden.
Veulens zijn zo inventief. Hengsten ook trouwens, eentje gehad die het hek gewoon uit de scharnieren lifteuitbrekers
linda2008 schreef:Zo sta ik er ook in Fotsy, maar de kleine is een weekje oud en hondsbrutaal. Hoewel.. volgens mij is het niet echt brutaliteit. Het bijten is vooral alles aftasten en onderzoeken, en het steigeren is heel speels... toch wil ik niet dat hij leert dat het normaal gedrag is, dus ik duw hem weg. Ik wil ook niet dat hij bang van me word terwijl hij mij nu juist begint op te zoeken.... moeilijk hoor die opvoeding
Neonlight schreef:Ontspleten.![]()
Ze is nu lekker bezig, iedere keer plat liggen en me opbellen op het werk. Me even duidelijk aan het maken dat zij lekker aan het uitslapen is.
BusyMissy schreef:Dit is zwaar klóte BM!! geen camerabeelden toevallig?Troost je Pauk, ik heb merries met minder uier zien bevallen. Het kan zó snel veranderen.
Ik heb mijn veulen net ook weer op stal gezet, even het onweer afwachten en dan einde middag weer lekker naar buiten.
Vanochtend geen leuke verrassing op stal. Er is ingebroken, alle sloten en kasten opengebroken en alles weggehaald. Was afgelopen weekend kanten aan het maaien op de wei en had stom genoeg grasmaaier en bosmaaier nog laten staan daar, ook weg. Halsters, touwen, volle poetskisten, regendekens (ook weer net gisteravond neer gelegd vanwege de voorspellingen) zweetdekens, vliegendekens etc. Alles foetsie. Had dit najaar net een nieuw hek geplaatst voor de oprit, zijn ze via een pad van de buren naar achteren gereden, kast met de schrikklok opengebroken (slot kregen ze niet open), dus toen het plaatwerk gedeeltelijk gesloopt. Klok uitgezet en toen hebben ze dus via de wei alle spullen meegenomen (kan het spoor zien dat ze door het onkruid hebben gelopen). Ik kan hier zó ontzettend boos om worden
SteffiiY schreef:Sorry dat ik hier kom binnenvallen
Is dit topic enkel bedoeld voor personen die zelf een veulen hebben gefokt met eigen merrie? Of mag ik hier ook terecht. Ik heb namelijk gisteren mijn eerste veulen gekocht.
tanjaatjuhh schreef:Busymissy wat erg zeg! Mensen kunnen ook gewoon niet van elkaars spullen afblijven.
Hier vanmorgen een hengstveulen geboren , wat veel wit voor een fries maar staat hem goed. Hij heeft een kol en een heel klein stipje op zijn neus.
[ [url=m/NDpNqL.jpg]Afbeelding[/url] ]
BusyMissy schreef:Verzekering vergoedt niets, schijnen vorig jaar de polisvoorwaarden verandert te hebben, lekker dan...
Heb vast wel een mailtje ervan gehad, maar dit is dan niet tot mij doorgedrongen dat het dan ook mijn stal betreft. Een aantal jaren geleden hebben ze namelijk wel vergoed dat de hele voorraad voer met tonnen en al uit de stal gestolen was.
Bedenk me door jullie verhalen dat ook mijn wormkuren verdwenen zijn, had ik net op voorraad liggen.
Gefeliciteerd Tanja! Ik vind zijn aftekeningen ook leuk. Wordt hij hiermee wel gewoon opgenomen in het stamboek? Of is dat dan een "no-go" ?
maessie schreef:Hallo dames, ik hoop dat het niet erg is dat ik zo kom binnenvallen. Mijn merrie is nu in de 2e ronde vandaag op 17 dagen drachtig gescand, maar helaas van een tweelingdracht. Ze word nu vrijdag opnieuw gescand in de hoop dat het kleinste vruchtje er uit zichzelf afgaat. Nu heb ik begrepen dat er ook weleens 1 van de 2 word weggeknepen oid. Misschien dat hier mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben, en mij wat wijzer kunnen maken? (Mag ook via pb als dit te offtopic is, maar denk hier is de grootste kans op ervaringsverhalen)
Cemlys schreef:Ik was jullie kwijt, per ongeluk ontstipt denk ik. Ik volg weer