[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:11

*
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-02-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:14

*\o/* JOEPIE!!! WE HEBBEN KAARSJES..
Ze mest ook niet meer op haar plek, staart van de kont.. Komt nu dichtbij

Sue_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:15

spannend!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:16

Joto schreef:
*\o/* JOEPIE!!! WE HEBBEN KAARSJES..
Ze mest ook niet meer op haar plek, staart van de kont.. Komt nu dichtbij

hey meis!!
Wat spannend!!! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:17

http://www.dapmarum.nl/P-de_geboorte_van_het_veulen.asp
Hier hebben ze het over 6 uur.

http://www.gonniesmeenk.nl/index.php?id=35
Hier ook 6 uur.

http://www.dierenartswestbetuwe.nl/pages/default.asp?articleid=61646&token=#Veulenspuit
Hier hebben ze het over een uur of 3-4

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=90
Hier hebben ze het over dat 4-6 uur na het geven van de spuiten begonnen moet worden met afpellen.

Internet staat er vol van, dus ik heb om eerlijk te zeggen wel erg mijn twijfels over de DA. :o

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:19

Ja toch altijd weer leuk gezonde, verse baby's, dacht gooi ze lekker naar buiten.. Hele oprit glad door de sneeuw.. Zucht wachten op zout..

Een nageboorte moet er inderdaad binnen een paar uur af zijn, wij laten de merrie die nu op knappen staat altijd gelijk spuiten, die blijft er rustig nog een dag aan hangen.
Soms zijn ze alleen wat hardnekkig, ze hebben bij deze merrie 1 x de nageboorte er af moeten draaien omdat hij niet los kwam. Anders heb je weer meer kans op ontstekingen infecties..
Correct me if im wrong..

@ jolliegirl.. Het is niet jouw paard, en je hebt je best gedaan, meer kun je niet doen. Sterkte
Laatst bijgewerkt door Joto op 09-02-09 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:20

*
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-02-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:21

Joto schreef:
Ja toch altijd weer leuk gezonde, verse baby's, dacht gooi ze lekker naar buiten.. Hele oprit glad door de sneeuw.. Zucht wachten op zout..

Een nageboorte moet er inderdaad binnen een paar uur af zijn, wij laten de merrie die nu op knappen staat altijd gelijk spuiten, die blijft er rustig nog een dag aan hangen.
Soms zijn ze alleen wat hardnekkig, ze hebben bij deze merrie 1 x de nageboorte er af moeten draaien omdat hij niet los kwam. Anders heb je weer meer kans op ontstekingen infecties..
Correct me if im wrong..

@ jolliegirl.. Het is niet jouw paard, en je hebt je best gedaan, meer kun je niet doen. Sterkte

je hebt helemaal gelijk :j
ja idd, ik kan niet meer doen, dat is aan de eigenaar en veearts, die beide hun best doen.
Dankjewel
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-02-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:21

neon, maar ze hebben dus eerst met (insuline???) spuitjes geprobeerd de weeen op gang te helpen, zodat de nageboorte zelf geboren werd. maar dat hielp niet en ze moesten dus pellen. ikzelf was eerder begonnen met pellen. bij syl hebben we 1 spuitje afgewacht en toen dat niet hielp zijn we gaan pellen en daarna spoelen.
de kans op een ontsteking is daarna wel groot, dus heel goed in de gaten houden :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:22

*
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-02-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:24

JG: Sorry, maar ik vind het ook een rare gang van zaken. Een nageboorte moet er liefst na 2 uur al af zijn. Zo niet dan spuit je een keer oxytocine (niet uren achter elkaar, dat is gewoon al vreemd) en als het er dan na in totaal max (echt max!) 6 a 7 uur niet af is moet ze gepeld worden, liever eerder. Deze merrie zou dus meer dan een halve, bijna een hele dag zo rond hebben gelopen?
Van spoelen als de nageboorte er nog niet uit is heb ik nog nooit gehoord, pellen en dan spoelen om de achtergebleven stukjes eruit te krijgen wel. Klinkt alsof hij wel gepeld heeft (omdat je ook zegt geplukt). Heeft de DA niet gezegd dat hij er niet alles uit kon krijgen? Of heeft hij er helemaal niets uit gekregen?

Iig heel goed de temepratuur in de gaten houden nu, ze kan ontstekingen krijgen en ze kan bevangen worden.

Zelf pellen kun je niet, dat zal draakje ook niet bedoelen ;)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 09-02-09 12:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:24

Is ook niet jouw schuld, jij hebt er alles aan gedaan. Maar ik neem aan dat later de eigenaren de beslissingen namen? En zo niet, dan zijn is de eigenaar maar behoorlijk laks om het een ander op te laten knappen.

Joto, ik las dat het een probleem was bij friese merries. Zag daar ook interessante artikelen over voorbij komen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:26

oke fijn dat jullie zo tekeer gaan!!
het is al erg genoeg niet dan?? of denken jullie dat ik dit uit mn dikke duim loop te zuigen?

dit raakt me! dit doet me pijn!

Ik reageer vanavond wel weer! en ga allemaal maar duimen als jullie alleen maar commentaar kunnen geven..

Ik WEET dat het eruit moet, maar het is NIET mijn paard... en ik kan me dus niet bemoeien met wat en wanneer de veearts iets doet! :)
Nogmaals : hij heeft gespoeld met lauw water met zout.. met een slang erin, en via een trechter.
en ze heeft van kwart over tien.. tot ehmm kwart over 5 elk uur spuitje gekregen en daarna savonds nog 2.

Neon.. de eigenaren waren op de hengstenkeuring.. we hebben dus alles in overleg via de tel. moeten doen, dus hebben we besloten het aan de veearts over te laten :)

het was dat ene oxcitocine S (als ik het goed schrijf)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-02-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:27

@ Neonlight, ja klopt, bij friezen lijkt het soms net of het wat stroever is haha. We hebben 2 merrie's staan, die worden gelijk gespoten na de geboorte, de ander was er vorig jaar wel op tijd af, was een maiden, dus ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.

Wij spuiten trouwens eerst, en als het na een uur, 1,5 uur niet vorderd gaan ze inderdaad pellen.

Edit: Ben stiekem blij dat ze niet naar buiten kunnen, sneeuwt als een gek hier
Laatst bijgewerkt door Joto op 09-02-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:29

Jote, wat appart, maar het komt er wel gewoon uit?

kan het ermee te maken hebben dat deze veulens ruim te vroeg zijn geboren?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:29

Hier wordt er ook gespoten na 2 uur en als het dan niet binnen een uur eraf is, komt de DA weer en mag ie gaan pellen.
Het zou niet eens in hem op komen om zolang door te gaan met spuiten...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:31

Sorry, maar dat vind ik toch wel wat laks van die eigenaar. Ten eerste jullie dus opzadelen hiermee, en ik begrijp dat de eigenaar daarna niet meer heeft overlegd met de DA? Is die nog wel bij zijn merrie geweest? Ik weet niet of hij/zij zelf hengsten had in Den Bosch en er dus een echt belang had om op de hengstenkeuring te zijn, maar anders had ik het toch heel normaal gevonden als die terug gekomen was hiervoor. De merrie kan eraan dood gaan, en eigenaar zit gewoon op de hengstenkeuring en laat anderen met de puinhoop zitten? :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:32

Nouja goed, laten we het erop houden dat dit de keus van de DA is, en hij er heus wel bij nagedacht heeft..
Hij was zelf ook helemaal ervan ondersteboven toen we hem belde dat we twee dode veulens hadden gevonden.

Ik zit nu op school, en ga zo naar huis.
En dan ga ik langs stal.
Ik laat jullie vanavond meer weten oke?

Joto

Ja wij proberen dat hij er binnen 2 uur af is. (I.v.m.) fokmerries zit je niet op ontstekingen te wachten.

Nee heeft niks te maken met te vroeg geboren veulens, maar ze zeggen met inteelt van het friese ras, dat daarom de nageboorte ook later los laat.

Nicole288

ik denk dat niemand de bedoeling heeft om jou aan te vallen hier :n Maar stel dat jij iets weet dat belangrijk kan zijn voor de gezondheid van een merrie en iemand anders niet, dan zou je toch ook proberen ze dat uit te leggen?
Je kunt dit nu iig aan de eigenaren vertellen, want het klinkt alsof zij het ook niet wisten.

Als de nageboorte er inmiddels af is, neem iig een paar dagen haar temperatuur een paar keer per dag op voor de zekerheid, want er kan nog steeds iets mis gaan (dit is standaard na spoelen, dus dat heeft hij mss wel gezegd)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:34

Neonlight schreef:
Sorry, maar dat vind ik toch wel wat laks van die eigenaar. Ten eerste jullie dus opzadelen hiermee, en ik begrijp dat de eigenaar daarna niet meer heeft overlegd met de DA? Is die nog wel bij zijn merrie geweest? Ik weet niet of hij/zij zelf hengsten had in Den Bosch en er dus een echt belang had om op de hengstenkeuring te zijn, maar anders had ik het toch heel normaal gevonden als die terug gekomen was hiervoor. De merrie kan eraan dood gaan, en eigenaar zit gewoon op de hengstenkeuring en laat anderen met de puinhoop zitten? :n

Ik vind dit hééél erg gemeen wat je nu zegt neonlight!!
die veulens ahdden nog lange niet geboren moeten worden! Dusja hij is naar de keuring gegaan!
En terugkomen, wat bereikt hij daarmee?DA handeld toch wel hoe hij wilt. en ja er is overleg geweest. En ze zijn diezelfde avond teruggekomen.

had ik dit hier maar nooit gemeld.. ik vind dit echt een gemene streek!
Ik doe verdomme wat ik kan! ik meld het hier voor wat steun, en wat krijg je.. alleen maar naar je kop geslingerd wat ik allemaal wel niet fout gedaan heb en hoe verkeerd de eigenaar wel niet is.

bedankt en ik trek me terug uit dit topic!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:38

poeh, dit is lastig. Zie het nu niet als dat gezegd wordt dat je het niet goed hebt gedaan, je wist het niet. Nu weet je het wel, kun je het de eigenaar ook vertellen en een volgende keer kan er anders gehandeld worden. Een eigenaar bepaald hoe het paard behandeld wordt, als een DA het niet goed aanpakt laat je een andere komen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:38

IPV zo om je heen te slaan en schoppen en gillen, kan je ook nog een keer de tekst lezen en dan zal je zien dat er niemand jou iets verwijt JG...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:39

Sorry hoor, ik bedoel dit niet om jou aan te vallen. En ja, onverwachte dingen kunnen altijd gebeuren, maar als er iets met mijn paarden aan de hand is, zeker als het iets levensbedreigends is, kom ik direct naar stal wanneer het kan. Natuurlijk plan je dit niet. Maar stel dat dit mijn merrie was overkomen 24 januari, toen ik met mijn eigen hengst op de hengstenkeuring was, was ik naar huis gekomen, terwijl ik daar wel degelijk belangen had op de hengstenkeuring. Dan had ik iets geregeld voor mijn hengst, maar ik zou hoe dan ook naar huis komen.
En een DA handelt niet alleen hoe hij wilt, als mijn DA niet handelt zoals ik wil, dan stap ik naar een andere DA.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:40

het is gewoon vervelend...
Het raakt me.. het is gewoon vervelend om dit dan allemaal te horen.. de manier waarop.
het is nog kersvers wat er gebeurt is gisteren, en dan kan ik dit er niet bij hebben. het spijt me zeer.
verweiten naar de eigenaar... nee daar kan ik niet bij..

heb mn berichten weggehaald.
mensen die nog interesse hebben mogen pb-en.

ik ga nu naar huis en dan naar stal.

Succes allemaal nog hier