[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:27

Sorry dat ik hier kom binnenvallen :o

Is dit topic enkel bedoeld voor personen die zelf een veulen hebben gefokt met eigen merrie? Of mag ik hier ook terecht. Ik heb namelijk gisteren mijn eerste veulen gekocht.

Candice93

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:39

Busymissy wat vervelend zeg! Hopen dat ze de daders snel te pakken hebben!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:48

Denk niet dat ze die ooit gaan vinden. Politie komt niet eens kijken en ik kan volgende week pas aangifte komen doen omdat het te druk is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:07

Gatverdamme bussymissy.. wat een ellende zeg.
Hoop dat de verzekering de schade vergoed!
Gefeliciteerd met je veulen steffi,

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:20

BM jeetje wat een ellende!

Neon Aura ontspleet niet volledig en is al voller als vorig jaar.. Maar voor de rest wacht ze op Sarona denk ik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:03

O, zal dan tegen Sarona zeggen dat ze haast moet maken omdat Aura op haar wacht. :))

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:30

Aura hup nog een duwtje!

Busymissy vreselijk zeg! Oh hier zou ik zo kwaad van worden ook. Alsof jullie nog geen ellende genoeg gehad hadden. _-:( :(:)

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:26

Jeetje busymissy, dat is schrikken als je op stal komt en jeetje, ze hebben echt alles mee genomen zeg. zwaar kl*te!

merrie uiers die ontspleten:D gaat de goeie kant op dus!

Ik heb even een vraagje voor de wormen(kuur) kenners onder ons. Mayra is nu 11 dagen en ben dus langs de dierenarts gegaan voor de wormenkuren. Nu kreeg ik het advies om de moeder met pyrantel te doen, omdat ze voor de bevalling niet tegen spoelwormen behandeld is. Veulen gewoon ivermectine. naja prima, duidelijk verhaal. Maar komt er eigenlijk iets van die kuur in de melk terrecht? Want dan zou Mayra eigenlijk 2 stoffen tegelijk krijgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:32

Nee, komt niet in de melk terecht. Daarom is het ook veilig voor dragende en zogende merries ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:43

En daarom moet je ook merrie en veulen ontwormen, een latere ontworming zou ook namelijk pyrantel moeten zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:57

hier wordt altijd veulen en merrie op tien dagen samen ontwormd, veulen alleen ivermectine, merrie een duo van ivermectine en praziquantel

bm wat naar en het idee dat ze zomaar ermee wegkomen, -:(- word ik ook boos van, is wel iemands anders gerief

hier staan ze nu even buiten de wind te trotseren, jeetje wat een weer zeg :=

en toch zou ik dat hier niet durven pauk, bij olaf heeft het maanden geduurd eer ik nog maar in zijn buurt mocht komen en een jaar eer ik zijn vertrouwen kreeg en halster zonder tegenstribbelen kon aandoen. Zo een veulens mag je toch echt niet te hard aanpakken, ik moet zeggen dat die ook niet stout was maar met veel geduld en liefde is dit de makste pony geworden die ik heb lopen.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 06-06-17 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:58

Busymissy wat erg zeg! Mensen kunnen ook gewoon niet van elkaars spullen afblijven.

Hier vanmorgen een hengstveulen geboren , wat veel wit voor een fries maar staat hem goed. Hij heeft een kol en een heel klein stipje op zijn neus.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:01

gefeliciteerd tanjaatjuhh *\o/*

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:17

gefeliciteerd Tanjaatjuhh, idd een beetje veel wit, maar zon lange zwarte voorpluk gaat dat straks verbergen!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:17

Gefeliciteerd tanjaatjuh!

Ik durf hem ook niet té hard aan te pakken. Pas een week oud en wil niet dat hij schrik krijgt van mensen! Maar ik laat het ook niet allemaal maar gebeuren want bijten en steigeren is een NO GO! En hij moet wel leren dat het niet mag. Ik hou het maar even bij wegduwen geloof ik :j bedankt voor het meedenken allemaal.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:18

Gefeliciteerd!

Ik dacht dat Pyrantel alleen maar goed was voor jonge veulens en merries t.e.m.3 jaar?
Ik geef ze op 10 dagen ook ivermectine en op 3 weken krijgen ze dan de eerste keer Panacur (pyrantel)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:31

Panacur is fenbendazol. Dat is idd eigenlijk alleen zinvol bij veulens en jonge paarden, omdat dit de veulenworm goed bestrijdt, en pyrantel en ivermectine doen dat minder.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:38

Merrie is voor de bevalling met equest gedaan, die werkt vrij lang waardoor ivermectine niet nodig was zeiden ze. (Voor de merrie)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:00

Haha Neon.. Geef het maar door..
Fotsy Dat zou ik dan ook inderdaad niet doen. Maar ik heb tot nu toe maar 1 banger veulen gehad en die heeft ook niet gesteigerd of proberen te bijten. Meeste hier zijn ontzettende bijdehandjes en die kunnen dan wel tegen een stootje. Als er geen aanleiding toe is geef ik ze natuurlijk ook geen zet of stoot.
tanjaatjuh gefeliciteerd!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:03

@steffiy, welkom sowieso, ik weet alleen niet in hoeverre dit topic goed te volgen is voor je. Je zult er vast handige tips uit halen maar merendeel is alles rondom geboorte etc.

@BM; zo vervelend!! Zul je net zien, lijkt haast wel afgesproken werk van iemand die het gezien heeft.

@tanjaatjuh; gefeliciteerd!

@linda; hier krijgen ze gewoon mijn schoenmaat mee hoor. Ze hoeven niet te slaan en des te eerder ze weten dat het niet getolereerd wordt hoe beter. Beter 1x goed en duidelijk dan 10x half en nog geen resultaat. Maar goed, ik ben altijd wel erg rechtlijnig.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:00

Zo, ik ga ook weer proberen een beetje mee te blijven kletsen hoor.

Lisan, moeilijk hoor om Koetje dan weg te brengen, maar zal ook goed voor haar zijn om buiten te kunnen lopen en met andere paardjes te socializen enzo. Is dat jouw jaarling die er bij loopt?

BM, dat is inderdaad k*t, en ook nog naar dat ze niet zoveel doen. Inderdaad hopen dat de verzekering nog wel mee werkt!

Steffiy, het gaat inderdaad veel over de geboortes zelf enzo, maar veulenspam is ook altijd welkom. Vaak blijven er ook wel wat mensen hangen met hun 2017 fokproducten.

tanjatjuh, gefeliciteerd. Sta je even raar te kijken als je dat kolletje ziet. Valt gelukkig straks onder een dikke voorpluk. Wat zijn de regels eigenlijk vanuit het stamboek over wit?
gisteren even bij Raisa in de opfok geweest, staat bij een friezenfokker, daar was ook net een veulentje geboren! :D

Wat betreft het gedrag afstraffen, ligt het er een beetje aan wat ze doen. Die jonge veulentjes willen inderdaad wel wat terugknabbelen bij kriebels enzo. Dan duw ik ze gewoon met het neusje wat van me af. Zijn ze wat ouder en proberen ze toch een keer te happen, krijgen ze wel een tikkie hoor :o
Darc werd één keer een beetje brutaal in zijn spelen en wou me wat omver lopen/deed al wat alsof hij omhoog wou komen, daar volgde wel een goede tik op hoor. Heeft hij ook maar één keer geprobeerd O:)

Wat ontwormen betreft, vond ergens dat voor 10 dagen nog niet echt effect heeft. Kunnen ze het middeltje nog niet echt verwerken, of zitten de wormpjes/eitjes nog in een te vroege fase ofzo. Zat er ook aan te denken om net iets eerder te ontwormen, maar toch maar weer braaf gewacht.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:28

tanjaatjuhh, Van harte gefeliciteerd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:36

tanjaatjuhh, gefeliciteerd! *\o/* *\o/*
Dit was de laatste voor jou?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:44

Verzekering vergoedt niets, schijnen vorig jaar de polisvoorwaarden verandert te hebben, lekker dan...
Heb vast wel een mailtje ervan gehad, maar dit is dan niet tot mij doorgedrongen dat het dan ook mijn stal betreft. Een aantal jaren geleden hebben ze namelijk wel vergoed dat de hele voorraad voer met tonnen en al uit de stal gestolen was.
Bedenk me door jullie verhalen dat ook mijn wormkuren verdwenen zijn, had ik net op voorraad liggen.

Gefeliciteerd Tanja! Ik vind zijn aftekeningen ook leuk. Wordt hij hiermee wel gewoon opgenomen in het stamboek? Of is dat dan een "no-go" ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:57

Wat ik van Friezen weet is dat merries een klein kolletje mogen hebben en hengsten enkele witte haren. Ben dus bang dat hij niet wordt aangenomen bij het stamboek, tenzij de regels onlangs zijn veranderd. Misschien nog wel veulenboek.
Maar dat maakt hem niet minder leuk, ik vind het persoonlijk wel wat hebben!