[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:28

natuurlijk is met stroomdraad de vraag hoe laag hang je die dan wel? ik heb eens een veulen snachts van tussen de koeien kunnen halen, die was onder de stroomdraad (en er hingen er vier) geraakt, in de sloot en dan onder de prikdraad van de buren. Beestje zat volledig onder de modder. Gelukkig geen wonden.
Veulens zijn zo inventief. Hengsten ook trouwens, eentje gehad die het hek gewoon uit de scharnieren lifte := uitbrekers -:(-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:29

Zo'n hekwerk staat hier ook om de wei, wel daarvoor nog stroomdraad (lint) en een deel hout. Meer om het hele terrein dicht te hebben, ook makkelijk voor de honden en om ongewenste gasten buiten te houden. Helaas is afgelopen week het gaas open geknipt, vanaf een ander perceel (akker) gedaan. Geen idee hoe of wat en waarom. Wellicht zijn ze gestoord door de rottweiler die op het terrein rond loopt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:48

Caesar, ik snap het, is dubbel overlappend gaas spannen geen optie? Wel super fijn dat ze nu überhaupt naar buiten kan en met anderen kan zijn.

Wij hebben in de veulen paddock 3 draden, onderste op zo'n 20 cm, dan volgens mij 30 cm hoger en dan nog eens 40-50 cm hoger. Onderste twee zijn draden met extra hoge geleiding en extra lage breekkracht. Dikke klap dus, maar als een baby erin blijft hangen kunnen ze zich makkelijk lostrekken zonder teveel beschadigingen.

Fotsy: Stalletje kan hoor, Jeroen is in te huren. Niet 's werelds vlugste, maar gegarandeerd waterpas, recht en symetrisch :D Vind zelf het gebruiken van conifeer stammen als palen zo mooi. Onze hele wei is omheind met die stammetjes, kwamen allemaal uit onze eigen tuin en doen het perfect als palen <3

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:49

Aaahhh koetje <3

Hier gewoon stroom, maar helemaal buitenlangs ook nog gaas (zodat ze niet direct in de sloot belanden als ze door stroom gaan). Wel is het gaas-hek nodig aan vervanging toe. Ligt op veel delen plat...
Eigenlijk geen idee of Howie nu al eens stroom heeft gehad, maar ik denk het wel. Hij blijft er netjes vandaan.

Hoe gaan jullie eigenlijk om met het bijt en steiger gedrag van die hele jonkies?
straffen jullie dat direct al (hard) af? Of is het vooral nog aftasten en laten jullie het gaan? Of probeer je gewoon consequent weg te duwen? Hoe gaan jullie er mee om?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:01

ik probeer ze in het begin nog niet te hard aan te pakken omdat ik ze ook geen schrik wil aanjagen want dan heb je natuurlijk hun vertrouwen verloren. Ik duw ze voorlopig steeds weg als ze willen bijten. Steigeren doen ze niet naar me.
Vandaag Inte wel een tikje verkocht toen ze me beet omdat ik haar benen aan het afwassen was.
Ze heeft nog steeds wat slappere stoelgang ondanks de medicatie voor haar darmflora. Dus heb ze nog eens ontwormd. Even aankijken waar het probleem nu ligt en anders moeten ze volgende week in de kliniek (moeten ze toch naartoe voor hengstigheid Flo) een staaltje nemen en onderzoeken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:07

Zo sta ik er ook in Fotsy, maar de kleine is een weekje oud en hondsbrutaal. Hoewel.. volgens mij is het niet echt brutaliteit. Het bijten is vooral alles aftasten en onderzoeken, en het steigeren is heel speels... toch wil ik niet dat hij leert dat het normaal gedrag is, dus ik duw hem weg. Ik wil ook niet dat hij bang van me word terwijl hij mij nu juist begint op te zoeken.... moeilijk hoor die opvoeding :o

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:05

Ze lijkt echt nog een beetje timide jullie Koetje. Maar echt heel knap hoe jullie dit allemaal voor elkaar hebben gekregen! Daar mag je best heel trots op zijn.

Ik corrigeer mijn veulens best streng (moeders is daar zelf ook helemaal niet flauw mee) en ik probeer haar correcties een beetje te kopiëren. Als het veulen slaat mept ze terug, ik geef dan dus ook een tik op zijn bil. Als hij steigert duwt ze hem om. Ik duw hem ook stevig weg en mopper erbij. Als hij braaf is ga ik hem weer lekker kriebelen. Hij lijkt het te snappen en is al braver dan de eerste dagen, want hij was vanaf het eerste moment al brutaal.

Fijn dat je veulen weer lekker opknapt Vulina, toch altijd weer even spannend met een veulen.

Verwachten we nog veulentjes vannacht? Kan nog net voor het weer omslaat...

Candice93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:17

Sorry even ego post ☺️

Mexx 3 daagjes oud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 05:43

@busymissy; klopt, ze voelde zich echt niet prettig maar thuis was het gewoon geen optie en ze wilde natuurlijk niet meer de stal uit. Dit is natuurlijk ook dwingen nu. Ik heb er slecht van geslapen. Gelukkig ga ik er woensdag weer heen (uur rijden) en word ik goed op de hoogte gehouden maar oei oei... het is nog geen gelopen race dit.

@candice, lekker veulen al. Steeds meer uit de kreuk en op moeders springen;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 06:44

Goeiemorgen, weer een rustige nacht vannacht gehad. Laat die babe nog maar zitten tot donderdag, moet nu weer werken. :))

Sarona maakt ook niet zoveel haast, uier vanmorgen:
Afbeelding

Uier eergisteren ter vergelijking:
Afbeelding

Lijkt allemaal leger te worden. :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:05

Vind je? Ik heb het idee dat er nu minder spleet over is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:12

candice, wat een knappert!! heel mooi!

sarona maakt nog geen haast zo te zien.. nog even wachten tot donderdag dan maar.

ik zit te twijfelen of ik ze nu al buitenzet, de weersvoorspellingen zijn niet echt fijn. wat doen jullie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:22

ik heb ze gewoon buitenstaan, nou kunnen ze wel schuilen, maar doen dat eigenlijk alleen voor de zon/vliegen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:23

Klopt Cynthia, dat idee had ik ook, minder spleet, maar aan de zijkant naast de spenen is het wel weer slapper. Dus ergens vooruitgang en ergens ook weer niet. Stomme merrie. :+
Maar ben blij dat jij dat ook ziet, ik dacht het vanmorgen ook te zien maar vond het toch lastig, ook omdat dus de ene kant zwart is en de andere kant roze is het lastiger om te zien.

Sarona gaat net weer liggen, gestrand nijlpaard. :)) Heeft wel veel gelegen vannacht.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:34

Sarona laat ons wachten...
Mooie veulenfoto's ook!

Ik las ook een discussie over hekwerk, hier hebben we een extra stroomlint moeten monteren op 30-40 cm hoogte omdat madame er onderdoor floepte. Nu blijft ze wel mooi binnen.

Hier blijven ze binnen totdat het droog is voor even, dan gaan ze gelijk naar buiten tot het weer begint te regenen. Ze kunnen in principe schuilen, maar mijn merrie doet dat over het algemeen niet voor regen. En ik vind Vu nog net te jong om zeiknat te regenen, dat durf ik niet aan ivm longontsteking oid (maar ik ben wel een beetje overbezorgd vaak).

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 07:53

Niet naar de zijkanten kijken, Neon. Ze is gewoon aan het ontspleten :D

Bij mij staan ze 24/7 buiten, maar goed, hij is inmiddels ook al 5,5 week. Dat is anders dan die hele kleintjes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:02

Ontspleten. :')
Ze is nu lekker bezig, iedere keer plat liggen en me opbellen op het werk. Me even duidelijk aan het maken dat zij lekker aan het uitslapen is. _-:(

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:35

Juval, hier hebben ze tot vanmorgen buiten gelopen, maar ik heb ze voor nu ook maar binnen gezet... pas een week oud en moeders doet niet aan schuilen :n
Vanavond weer naar buiten :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:47

Sarona is haar spleet aan het wegwerken
:P

Hier blijven ze ook binnen, vind ze nog net iets te jong en niet om nat te worden maar ze gaan dan liggen op een natte ondergrond want de mama's gaan hier ook niet schuilen voor de regen.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:53

Er staat hier een paddock met schuilstal dag op t programma, als ze op t gras staan kunnen ze ook in de schuilstal, maar mama vind eten belangrijker. Dus hooi in de schuilstal vandaag, dan kunnen ze evengoed nog even een sprintje trekken als t even droog is in de paddock

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:56

Hier ook een dagje binnen vandaag,zeker voor ons klein prinsesje vind ik dit weer nog wat te vroeg om te trotseren en hier kunnen ze niet genoeg schuilen. Ze mogen dan om 16u allemaal nog een paar uur buiten tot het donker wordt.

Ik spring hier weer in als het mag. :o

Mooie samenvatting van Koetje,mooi meisje. <3

Ik wacht ook nog op een merrie die in juli moet. (Clio) Ze begint wat vooruitgang te maken in haar uier maar daar is ook alles nog mee gezegd.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:25

Wat een leuk overzicht van Koetje! Ze word groot!

Woogy dat ziet er netjes uit zeg!

Dyonne.. Het is al een echte man :D

Oh jee Neon.. Dat is toch wel een eng idee als ze je gaas open knippen

Linda.. Ik ben daar best wel hard in.. Bijten is een tik steigeren is een flinke zet met vaak omvallen tot gevolg.. Maar meestal steigeren ze maar 1 keer :+
Nou ben ik er van overtuigd dat ze daardoor niet bang van me worden. En dat is ook nog nooit gebeurd.

Candice leuke foto's!

Haha Neon je zal weten dat ze dr is :+

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:27

Afbeelding
Aura vanmorgen..

Als ze bevallen is gaan we van't weekend even lekker naar de camping.. Ik zie die hoop steeds kleiner worden -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:21

Ook een beetje aan het ontspleten. :j
Maar schiet net zo hard op als Sarona. :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:23

Troost je Pauk, ik heb merries met minder uier zien bevallen. Het kan zó snel veranderen.

Ik heb mijn veulen net ook weer op stal gezet, even het onweer afwachten en dan einde middag weer lekker naar buiten.

Vanochtend geen leuke verrassing op stal. Er is ingebroken, alle sloten en kasten opengebroken en alles weggehaald. Was afgelopen weekend kanten aan het maaien op de wei en had stom genoeg grasmaaier en bosmaaier nog laten staan daar, ook weg. Halsters, touwen, volle poetskisten, regendekens (ook weer net gisteravond neer gelegd vanwege de voorspellingen) zweetdekens, vliegendekens etc. Alles foetsie. Had dit najaar net een nieuw hek geplaatst voor de oprit, zijn ze via een pad van de buren naar achteren gereden, kast met de schrikklok opengebroken (slot kregen ze niet open), dus toen het plaatwerk gedeeltelijk gesloopt. Klok uitgezet en toen hebben ze dus via de wei alle spullen meegenomen (kan het spoor zien dat ze door het onkruid hebben gelopen). Ik kan hier zó ontzettend boos om worden -:(-