[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:35

Klopt, daarom zie je op halverwege-foto's ook het beste welke vorm het heeft.

Haha, er gaan heel veel feitjes en fabeltjes rond. :j

Wat is het toch ook een mooi paard! <3

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:10

Ik wilde dat ook (dikke buiken foto's maken in de sneeuw) maar mocht dat niet omdat t echt te koud en nat was....
Jill heeft nauwelijks wintervacht dus ook dat scheelt...

Fabeltjes en feiten, die zijn er meer dan genoeg ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:28

Die sneeuw mag van mij wel blijven waar ie is.
Droog en koud mag wel,even de microben en het ongedierte dood want er zat vanmorgen nog een mug in de auto. :')

Ik zie wel logica in jouw uitleg Fotsy. Ik ga er meer op moeten letten maar bij natuurlijk dekken is het ook wel moeilijk die eisprong in te schatten natuurlijk. Ik dek wel meestal uit de hand net om dat 10x per dag te voorkomen. Maar dat was meer voor de merries hun gezondheid.
Wanneer vertrek je om te gaan skieen?
Aah lieve Elsa,ze ziet er super uit en wat een schattig buikje heeft ze.

Super mooie foto CL!

Kiki ik vind haar buik inderdaad meer gezakt op die foto's!

Snap ik wel hoor Cemlys. Ik ben ook vaak aan het werk maar heb meer tijd om te dagdromen daar het hier niet druk is de laatste tijd. O:)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:26

Bij natuurlijk dekken is het volgens mij echt 50/50 hoor, ookal springt hij er elk uur op. Tenzij de merrie zich echt alleen op de eisprong laat dekken. Zolang het eitje niet gesprongen is, kan het niet bevrucht worden en blijft het wat in de buurt hangen. En liggen die X-jes ook klaar ookal komt er een nieuwe zwerm Y-tjes aan.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:31

Casper dekte altijd in de vrije natuur en echt de dag van de eisprong. Hij wou niet meer als 1 a 2 keer dekken. Heeft altijd hengstjes gegeven, op 1tje na dat niet in vrijheid was gedaan.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:34

Zoals ik zei, tenzij er in vrijheid ook enkel op de eisprong gedekt wordt.

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:50

Ik zie al aardig dikken buikje's die
van mij zit op 281 dagen dracht als ik goed de dagen heb geteld.. maar ze 27 februari uit gerekend.
ben erg benieuwd wat het wordt merrie hengstje ..
De fokker zei wel dat hij dicht op de eiersprong heb ge insemineerd. .
Dus ik gok zelf dat het een hengst wordt meer omdat ik heb gelezen ergens en hier ook gezegt wordt dat er meer kans op een hengst is .. mijn maakt het niet uit wat het wordt als het maar gezond en wel te wereld komt zonder complicaties.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:07

Idd bij diepvries worden ook meer hengsten geboren omdat ze dan ook zo dichtmogelijk bij de eisprong insemineren. Jade is ook vlakbij haar eisprong geïnsemineerd dus die zou ook meer kans op een hengst hebben, maar ik hoop toch op een merrie :p de 2 anderen zaten niet zó dichtbij.. Ben benieuwd :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:43

Oeh sneeuw! Tja ik hou er wel van, mag van mij best een weekje een mooie laag sneeuw liggen (alleen dan niet die vieze natte drap die wel meestal hebben hier in Nederland :o ).

En wat die dekkingen betreft. Tja in de natuur met vaker dekken blijft natuurlijk het langer zwemmende "vrouwtjes-zaad" ook in de merrie. Anders waren de paarden al wel uitgestorven denk ik als er alleen maar hengstveulens geboren zouden worden O:)
Wel benieuwd naar beide theorieën van moment van dekken en vorm van de buik, Lies is maar één keer geïnsemineerd op de dag dat ze aankwamen in België, daarna was het eitje ook weg. Dus dan zou de kans groot zijn op een hengstje en op de vorm van de buik gokken tot nu toe de meeste mensen hier merrieveulen... Ben heel benieuwd nu...
Misschien inderdaad net als bij de merrie's van Marije, gaat de buik de laatste periode van de dracht ineens zakken en wordt het piemeltje er nog aan gemonteerd hahaha

En bij Marije al spannend dus! :):)
Was het niet bij jouw eerst-uitgerekende-merrietje dat er bij van buitenaf scannen nog geen vruchtje te vinden was? Is zij nu toch gaan groeien, of ben ik nou te enthousiast en is dat een andere merrie?

Hier geeft de teller voor Lies trouwens nog 100 dagen te gaan tot de uitgerekende datum, we kunnen beginnen met aftellen *\o/* *\o/* :):) :):)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:54

Hoe normaal is het dat een merrie boos word als je de buik aanraakt?
Die van mij is toenemend geïrriteerd en dan vanaf de singelplek naar achter steeds heftiger.

Denk eigenlijk dat dat merrie-hengst gedoe een fabel is maar blijft interessant.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:14

het is een theorie inderdaad maar volgens mij geen fabel maar echte wetenschap

In de natuur hebben hengsten meerdere merrie's dus worden ze niet zo vaak besprongen dan dat je er 1 merrie bij zet :D en als je dan kijkt naar de statistieken worden er gemiddeld meer hengsten geboren.
En waar knolselder, maar zelfs als de Xjes zitten te wachten en je krijgt telkens een nieuwe lading ytjs dan nog moet je rekenen dat de ytjes gemiddeld sneller zijn :P de xjes moeten het vooral hebben van het afsterven van de ytjes, allez ik heb er eens een gans artikel over gelezen en ben helemaal overtuigd maar dan nog wordt het afwachten he, ik zeg alleen maar dat de kans groter wordt op een merrie ;) . Terwijl als ik mijn merrie dag en nacht zou bij de hengst laten en alleen zij, weet ik wel zeker dat de kans op een hengst veel groter wordt en net met diepvries en net met afspuiten. Maar nog steeds 'de kans op' wordt beïnvloed, de verhouding 50/50 wordt verplaatst :Y)

Bestaat er nog niet iets zoals sexzaad :D , bij koeien doen ze dit wel en de zaadjes worden gescheiden op basis van de activiteit, 90% kans op een vaars.

hier geen probleem met buiktasten, ik mag echt alles bij al mijn paarden behalve de hengst, die is zo een mientje _-:( jankt meer dan de merrie's :?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:26

Leuk he al die fabels en feiten! KBK heeft een aardig gemiddelde qua gokken zie ik, knap! Kan weinig maken van Azias buik, lijkt iedere dag wel anders ;)

Vraagje aan de gebruikers van een birth alarm! Onder het halster of liever een antirolsingel? Heb de birth alarm lite gekocht, maar weet niet wat t beste is. Azia slaapt niet op haar kant, maar rolt wel graag ff in t schone stro... Kunnen die dingen een stootje hebben?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:48

Bellarose ik heb beiden al gebruikt en een halsteralarm is absoluut aangenamer.
En wees gerust,hij kan tegen een stootje,die van mij hebben het dag en nacht om en het ding is vaak helemaal in zand of modder door het rollen.

Fotsy zou eigenlijk wel saai zijn hé als je alles zelf kunt bepalen. Geef mij maar het verrassingseffect. 8-)
Dat miepen herken ik wel van bij Cas haha.

Azmay ik heb hier ook een merrie die nochtans heel braaf is maar zo geirriteerd als ik nu aan haar buik/uier kom,dat wordt echt weer even oefenen.

Leuk Aniek aftellen!!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:52

Azmay schreef:
Die van mij is toenemend geïrriteerd en dan vanaf de singelplek naar achter steeds heftiger.

Denk eigenlijk dat dat merrie-hengst gedoe een fabel is maar blijft interessant.

Bij de eerste dracht had mijn merrie dit ook heel erg. Die trapte dan ook echt richting de borstel/hand/het object wat dan op haar buik lag. Bij de laatste weken veranderde dat, want toen had ze veel last van jeuk en dan vooral haar buik :') dus toen drong ze zich nogal op om juist wel op haar buik te jeuken :+

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:36

mijne is met vers sperma ge insemineerd. ik laat haar ook niet bij haar thuis op stal bevallen ik breng haar ergens in januari naar de fokker .. Daar gaat ze bevallen ..Dit is voor mij de eerste x dat mijn merrie drachtig is en wordt al nerveus bij de gedachten als ze bij mij moest bevallen dus had fokker op gebeld of het bij hem kon hij heb er meer verstand van en als het niet goed gaat dan ziet hij het .. ik ga dat namelijk denk ik niet zien als het veulen verkeerd ligt of er is wat anders aan de hand

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:37

Azmay schreef:

die van mij is al sowieso een typische merrie en nu ze drachtig is ze super geïrriteerd. Als je al naar haar buik kijkt dan kijkt ze al boos :')

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:38

De mijne is met diepvries geïnsemineerd. Maar toch hoop en denk ik een merrie.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:48

Ik kom weer even binnenvallen :)F

Anouk wordt mooi rond en doet het goed. Bij anouk hoop ik op een merrietje :o

Afbeelding

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:27

Rianne anouk ziet er lekker bol uit ;)

De rest ga ik zo even bijlezen, eerst maar even eten maken :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:30

Ja vandaag was ze weer enorm dik haha :o

Ik lees braaf alles mee maar ik heb gewoon echt de puf niet om te reageren. Zal binnenkort weer even een bijleespoging doen :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:41

Had je post niet volledig gelezen annelies. Was even een bevestiging op de theorie dat hij dan telkens "goed" deed.

Marley is gedekt. Afgespoten en nog eens gedekt dacht ik.

Wil ze 2016 nogmaals opnieuw af laten spuiten. Hopen dat het meteen neemt.

Marley zit op de helft morgen :D

Afbeelding

Afbeelding

Oma heeft het veulen zien bewegen dus gerustgesteld!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:55

Azmay, hier ook gevoelig hoor. Had het eerder al bij Lies gemerkt, maar vandaag ook bij Roos even gevoeld en die tilde toch ook dreigend haar achterbeen op toen ik bij de uier in de buurt kwam. Iets wat ik bij Roos toch wel beetje raar van stond te kijken haha.
Binnenkort toch maar eens met twee man even paar keer oefenen (stond nu ook gewoon los, dus gevolg was weglopen :P)

Elise, hier geen ervaring met birth alarm aan de singel of het halster, dus kan je er niet bij helpen. Plan is hier om iig een camera op te hangen, birth alarm ben ik nog niet over uit. Moet er dan ook twee, want zoveel tijd zit er niet tussen beide bij mij.

Ik had vanmiddag voor het eerst een "gevoel", dat zegt momenteel dat Roos een merrie'tje krijgt en Lies een hengstje, ondanks het gevoel van sommige mensen in het topic hier in :P
Lies is ook echt een dotje nog steeds (nou is ze altijd al aanhankelijk geweest hoor, het is geen vreemd gedrag voor haar), Roos is alleen iets afstandelijker heb ik toch het idee.
Van het weekend maar weer nieuwe buikfoto's maken...
Afbeelding
Lies stond ook aan het draadje voor de ingang van de stal geplakt toen ik aan het mesten was vanmiddag. Verloor me niet uit het oog :P

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:02

Whoehoeee! Joan is vandaag 200 dagen drachtig *\o/*
De 200 dagen buik:
Afbeelding
Ze krijgt nu ook wat meer tiet
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:10

Aniek jij krijgt gewoon 2 merrieveulens hoor!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:12

inowa schreef:
Aniek jij krijgt gewoon 2 merrieveulens hoor!

Ohja net als bij jou toch? Haha, mag van mij, maar we gaan het zien...

Noisy, begint mooi aantal dagen te worden nu! *\o/*