[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:33

Die van mij helemaal geen merriebrok, maarja die had genoeg vetjes over :D

Ik heb ook een een vraagje!
Yuna staat normaal 24/7 buiten maar nu even snachts binnen en overdags zoveel als ik kan zet ik ze buiten.
Wanneer zou ik haar met sari volledig buiten kunnen zetten? Vind het nu snachts nog best fris..
Ze staat dan samen met clips, de vader van sari en dat gaat echt super goed!

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:34

Afbeelding

Onze dikke Sintra
Zij krijgt 1 kwart schep brok en 1 kwart schep meusli.
Zo zie je maar niet ieder paard of pony is hetzelfde, als ik haar meer ga geven knalt ze uitelkaar.
Ze hoeft nog maar een dag of 13.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:37

mijn merrie is ook "huge"
krijgt nu 3 scheppen cavalor probreed per dag (hooi en gras)
qua gewicht heeft de probreed niet nodig, maar ik durf het niet weg te laten.
Merrie is toch ruim 1.70m en komt ze anders wel aan genoeg voedingstoffen voor het veulen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:39

maïs is vooral heel veel suiker en zal ze niet van aankomen.
Pris werd ineens flink dun die heb ik over gezet op granen aangemengd met compact gras en uiteraard onbeperkt hooi. Wellicht een optie??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:40

_Michelleee schreef:
Ayasha schreef:
die van mij heeft vanaf maand 1 merriebrok gehad.

Ineens enkel merriebrok? :)

Nee, ze krijgt sowieso mais-lijnzaadbrok er bij, beetje olie, onbeperkt hooi en de eerste maand kreeg ze nog luzerne maar dat heb ik naderhand vervangen door maislijnzaadbrok omdat ze de luzerne liet liggen en eigenlijk al onbeperkt hooi kreeg...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:48

Jeuh Pretty dat wordt spannend!!

Wenk wat ziet ze er goed uit, ook prachtig die lange manen natuurlijk *\o/*

Mais is hier ook wel een goede dikmaker, je moet alleen wel even goed realiseren dat de Calcium Phosphor verhouding in mais absoluut niet goed is afgestemd op de behoefte van een paard.
Als ik mais voer, dan zorg ik ervoor dat ik precies weet hoeveel erin zit (gelukkig heb ik die mogelijkheid om de testen in te zien) en voer dan gericht kalk bij.

Wat bij mij goed helpt is Probiotica geven.
Soms is het zo dat je kunt voeren tot je zelf een ons weegt maar de darmen van het paard zijn dan niet in staat de gegeven voedingstoffen op te nemen. Dan moet eerst de darmflora weer op nivo gebracht worden.

Hier vanochtend voor het eerst een iets meer gevulde uier *\o/* *\o/*
Zal vanavond bij het binnen komen ook wel weer totaal verdwenen zijn maar dat is niet erg.
Voor mij is het een bevestiging dat ze toch echt drachtig is.....
Ik had nooit gedacht dat het niet drachtig zijn van Tenna zonder dat we het in de gaten hadden er zo diep in zou hakken.
Tuurlijk kan ik nog een da erbij halen om de dracht te laten controleren maar tja das dan net weer een stapje te ver.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:52

Knappe Tara!

Lastig, Hanneke, als ze zo lastig op gewicht te krijgen/houden zijn! Seniores priores heeft hier wonderen gedaan!

Mooi buikje heeft je merrie, WenK!

Ik zou langzaamaan wat brok gaan vervangen door merriebrok, Michelle!

Hopelijk gaat Kikkie snel bevallen, pretty, je wacht al een tijd!

Zolang ze droog kunnen liggen etc. zou ik het wel aandurven om ze ook 's nachts buiten te laten, crazy_funky!

Hier hebben we even een terugval. Ely laat de laatste tijd Euforio wat lastiger drinken. Vanaf het begin is ze al pieperig geweest op het drinken, maar nu heb ik (en stalgenootje ook) haar ook echt zien weglopen als Euf wil drinken. Als ik haar dan vast hou, mag hij wel drinken en daarna laat ze het ook toe. Het is volgens mij echt dat ze de druk te hoog laat oplopen en dat het dan te pijnlijk is.
Euforio is wel gewoon nog een happy veulen, spelen etc. Voorlopig op dierenartsadvies maar meerdere keren per dag Ely vasthouden zodat Euforio wel kan drinken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:55

Altijd fijn die bevestiging Tjinta! Is het bij Amia dat je het merkt?
Dan zit je mooi op lijn met Karin,zij is ook voor juni en nu begint ze toch ook echt uier aan te maken.
Even mijn DA gecontacteerd en vanaf nu mocht het wel al. Hou ze nu toch ook maar strakker in de gaten en ga ook haar staart eens moeten invlechten,kijkt makkelijker :D

Ik geef 's winters ook wel ingekuilde mais bij,mijn grote oude merrie doet het er goed op en de shetters krijgen er wat voor de leuk,die vinden het wel lekker. Ik hou er toch mijn oud paard mee op gewicht. (in combi met bieten,onbeperkt hooi en onderhoudsbrok)

Stalbluemoon ze ziet er idd flink hoogdrachtig uit!

Crazy-funky dat vind ik moeilijk. Het is inderdaad nog best koud 's nachts. Ik denk dat ik zou wachten tot ze zeker 2-3 weken is en ze dan buitenlaten. Als ze wél warm kan liggen ergens én droog dan kan het best wel. Mijn eerste veulen is buiten geboren en meteen 24/7 buiten gebleven (met schuilstal) het was toen wel al eind mei.
Layla en de anderen thuis gaan standaard elke nacht op stal,ze staat wel al van 7u 's morgens buiten tegenwoordig,ze heeft vacht genoeg eigenlijk. :')

Oja mijn shetten krijgen ook geen merriebrok! Mijn grote merrie kreeg dat wel bij.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:16

Lis krijgt sinds een week 1 a 2 handjes merriebrok. Ze is nu vet zat. Straks met zogen voer ik de hoeveelheid pas op, dan pas gaat ze het nodig hebben is mijn ervaring.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:20

Mijn merrie staat eigenlijk altijd op weinig krachtvoer.
Heb haar nu sinds 4 weken op de merriemuesli staan.
Eerst gemengd met wat ze daarvoor kreeg.
En sinds vorige week heb haar van 1/8 per voerbeurt (3x daags) naar 1/2 per voerbeurt.
Ze werd wat bloot in de bovenlijn.
En er schemerde ribben door.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:27

goed dat je het drinken nauwgezet in de gaten houdt Annika. Waarschijnlijk inderdaad teveel druk.
Krijgt Lisa de kans niet toe want echt,dat veulen zuipt me een partijtje :=
Hangt constant aan die speen en ik merk ook wel dat mama dat soms zat is..

Na het veulenen krijgen ze hier ook pas echt goed brok bij,dan kunnen ze het idd ook beter gebruiken,zelfs de shetten hoor!

Hoe is het nu met jouw merrie PP? Hoeveel dagen zit ze nu? Wordt ook stilletjesaan spannend toch?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:36

Annikab schreef:
Hier hebben we even een terugval. Ely laat de laatste tijd Euforio wat lastiger drinken. Vanaf het begin is ze al pieperig geweest op het drinken, maar nu heb ik (en stalgenootje ook) haar ook echt zien weglopen als Euf wil drinken. Als ik haar dan vast hou, mag hij wel drinken en daarna laat ze het ook toe. Het is volgens mij echt dat ze de druk te hoog laat oplopen en dat het dan te pijnlijk is.
Euforio is wel gewoon nog een happy veulen, spelen etc. Voorlopig op dierenartsadvies maar meerdere keren per dag Ely vasthouden zodat Euforio wel kan drinken.

Hou de smaak van de melk ook even in de gaten, als het zurig of bitter wordt heb je een beginnende uierontsteking. Dat kan ontstaan door het te weinig drinken en te hoge druk. In dat geval moet je haar met de hand steeds wat extra melken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:40

pretty we zitten vandaag op 311 dagen.
In mijn topic heb ik gisteren een update geplaatst.
Inclusief foto's

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:43

Dan moet ik eens naar jouw topic gaan.
Door al die titels zie ik door het bos de bomen niet meer,sorry. :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:51

Geeft niets hoor pretty

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:51

Zooo wat een babyboom geweest de laatste dagen... Allemaal van harte gefeliciteerd,
Yellomofoon hoe gaat het met je hengstje?

En wat een mooie hoogbenige veulentjes. Zag ook een palomino veulen. :wow: die is groot. Zo he'. Maar wel een knapperd.

Hier gaat het met de beide meisjes goed. Zo totaal verschillend. een ukkie en een grotere. En beiden bruin, maar heaven lijkt haast wel een valkje. Zal binnenkort eens fotootjes maken..

Chakira maakt er een potje van. nog steeds niet. Gisteravond was haar uiertje ineens weer een stuk minder vol. En de banden zijn zooo slap. Hoop toch echt vannacht of liever nog vandaag overdag of morgen overdag. Zondag ben ik de hele dag weg.....Zul je zien gaat ze dan bevallen terwijl ik er niet ben.... Maar het thuisfront let dan wel op gelukkig.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:10

Hanneke ik heb hier een ouder paard , en die kwam al mager bij mij.
Wat ik heb gedaan is veel brood bijgevoerd en bietenpulp (wel goed weken).
Voor de rest de normale brok en wat merrie brok.
(overigens is deze merrie niet drachtig)

Nu na 6 weken...zien we eindelijk pas een beetje verschil.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:18

Even ego post: fab heeft een test van 6.0!!
Ze moet het even binnen houden nog want baas is aan het werk :P maar er staan mensen paraat :)
Zou het dan toch weer op de sterf dag van haar 1e veulentje?

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:59

Even een postje: bij ons geboren een volledig zwart merrieveulen van Everdale tussen 3 en 4 u vannacht. Het is zo zwart (niet grijs) dat de stalhouder denkt dat het een schimmeltje gaat worden.

Kan dit, want moeder is vos en vader zwart?

Het is een fijn Klein dropje voor zover ik kan zien op foto. Ik was er niet bij, want ik werk in Parijs en blijf nog hier tot donderdag. Ik kan niet wachten om het te zien :).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:05

gblover dan kan het geen schimmel worden behalve als mams op paps een heeeeele late schimmel blijkt te zijn :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:28

inderdaad,ik denk niet dat je 'bang' moet zijn dat ie verschimmeld.
Kan niet als geen van de ouders schimmel is.
Proficiat met jouw veulen *\o/* (ik zou sterven als ik nog tot donderdag zou moeten wachten :P )

DL yeah!!! *\o/* Het kan bijna niet anders. Bizar hé?

Hoeveel dagen is Chakira HD? Ze leveren anders toch wel mooi merrieveulens bij je af. Daarvoor wil ik gerust wat langer wachten in jouw plaats. :j (en 't geeft mij hoop :D )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:38

Voor schimmel moet een van de ouders schimmel zijn. :)

DA was erg positief over de kleine haar bouw. :+: ze is heerlijk nieuwsgierig, vandaag even kunnen aaien... Maar stil staan is zo moeilijk! :')

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:04

Succes straks DL!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:39

Stal HD: met ons veulen is alles prima nu, gelukkig!!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:47

hannekebosch ik heb veel positieve ervaringen met geweekte Bietenpulp voor een mager paard dit gewoon naast de brok en hooi voeren 2x een emmertje.

Dustinlover krijg ik misschien toch gelijk ik had vandaag gegokt :D