[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:33

Lieve mensen. :( Zoals al eerder in dit topic heb ik al verteld dat de merrie erg mager is. Heb de VA er al bij gehad. :7 Krijgt onbeperkt hooi wat ze al kreeg en 2 kilo merrie brok per dag en 4 scheppen mais en ook 3 scheppen slobber met zemele uit haar mest onderzoek komt niks van wormen. *D De merrie komt niet makkelijk aan maar alle suggesties van jullie kant zijn welkom. :j

|( MAAR ZEG NIET ZO MAAR K VIND HAAR TE MAGER. |( ( dat heb ik zelf al gedaan)

TIPS....

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:36

Hanneke paardenmeel is een hele goede maar weet niet waar je woont of ze dat verkopen. Echt een wondermiddel !

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:40

Heeft de veearts ook al bloedonderzoek gedaan Hanneke? Niet alle wormen zijn in de mest te vinden.

Wij hebben ook eens een merrie terug op gewicht moeten krijgen die drachtig was, dat duurde best een tijd en zij is steeds goed blijven groeien op onbeperkt hooi, 4 kg brok en 2 emmers bietenpulp per dag.
(wel eerst langzaam opgebouwd, want ze kwam van heel ver, deze was vele malen magerder dan die van jou op de foto, wij hadden haar zo bij iemand anders weggehaald :( )

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:45

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:46

Voor bloedonderzoek kwam hij morgen. Ik had hem daar vandaag al over gesproken

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:07

Ik snap je wel hanneke. Casu is ook moeilijk dik te krijgen, en zeker gecontroleerd (vanwege haar koliekverleden kan ik haar niet zomaar volproppen). Ik heb ook zeker opgelet welke foto's ik online zette omdat ze er op sommige foto's echt niet uitzag :n Het leek alsof al haar gewicht naar beneden was gezakt. Haar bovenlijn leek heel schraal en je zag haar ribben ook!

Nu ze bijna 2 dagen geleden bevallen is ziet ze er al weer een stuk beter uit. Ze had de laatste maanden van haar dracht ook onbeperkt hooi( ze liet hooi liggen) en 2 scheppen merriekorrel + slobber en ze stond op gras. Natuurlijk voelde ik me ook schuldig dat ze er mager uitzag maar ze zat zelf wel lekker in haar vel en ik ken mijn paard natuurlijk ook het beste. Ik ging gewoon op dat gevoel voort. Maar inderdaad, tips zijn altijd welkom :)

Mooie buikjes heb ik nog voorbij zien komen!
Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 18-04-14 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:12

Ik baal er gewoon van. Sommige mensen komen dan kwaad over terwijl ze het verhaal niet kennen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:15

Hanneke, bedankt voor je toelichting. Ik heb er bewust niet op gereageerd maar hoop dat je merrie niet nog meer in gaat leveren als het veulen er is. Loopt ze wel op gras? Misschien moet je eens overstappen op voordroog, zit iets meer in dan hooi. Maar deze merrie zal het echt pittig krijgen. Mijn oude paard is ook ernstig vermagerd geweest en daarvoor bij mij altijd iets te rond. Krijgen ze nu nooit meer spek op. Als ze nu nog eens extra vermagerd denk ik dat ze het niet zo snel meer erbij krijgt. Een koliekpaard van vriendin hebben we mais gevoerd, kun je gewoon bij boer halen.

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:19

Mais krijgt ze al. Ze lopen nu 4 uur in de wei. K ben dit aan het opbouwen. Ze krijgt ook al kuilgras. Maar je moet het meer vergelijken met iets wat tussen hooi en kuil inzit. Snacht op stal krijgt ze dat onbeperkt smorgens ligt er altijd nog wat. En overdag als ze in de paddock staat heeft ze ook gewoon hooi onbeperkt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:19

hannekebosch schreef:
Ik baal er gewoon van. Sommige mensen komen dan kwaad over terwijl ze het verhaal niet kennen.

Dat snap ik. Misschien komt het gewoon door de Desperado's die erin zitten ;)

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 03:36

hannekebosch schreef:

sorry hanneke maar het was niet kwaad bedoeld, meer dat ik me zorgen maakte omdat ze nog moet bevallen en nu al zo schaal is.
maar je doet er al alles aan om haar dikker te krijgen dus dat is helemaal top, meer kun je niet doen
. Had zelf deze foto er denk alleen dan niet opgezet of er een toelichting bij gegeven

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:35

Hanneke, heb je al seniores priores geprobeerd? Hebben wij op stal tot nu toe altijd succes mee gehad... Wel ff werk met klaar maken, maar om ze aan te laten komen echt superspul...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:09

cp112 schreef:
Afgelopen maandag is haar half zusje geboren ( vader is onze hengst, merrie van derden). Helaas is deze gisteren overleden.... ;( infectie en nierfalen. Het was een prachtig dametje.
Baal er erg van, het was de eigenaren zó gegund. -O-....

Wat waren de symptomen? Vlot bij de geboorte maar zwak/suffig vanaf dag 2? rode urine en gelige uitstraling?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:11

hannekebosch schreef:

Mijn reactie was is niet boos bedoelt, sorry als dat zo over gekomen is! Mijn oudje is niet meer dik te krijgen en was niet de bedoeling je te kwetsen! Weet nl. Wel hoe het voelt om ze niet dik te krijgen. Was meer bezorgdheid maar dat ben je zelf al genoeg wsl dus nogmaals sorry!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:19

hannekebosch schreef:
Mais krijgt ze al. Ze lopen nu 4 uur in de wei. K ben dit aan het opbouwen. Ze krijgt ook al kuilgras. Maar je moet het meer vergelijken met iets wat tussen hooi en kuil inzit. Snacht op stal krijgt ze dat onbeperkt smorgens ligt er altijd nog wat. En overdag als ze in de paddock staat heeft ze ook gewoon hooi onbeperkt

Ik zou het mais vervangen door merriebrok of seniores priores. mais nemen ze niet zo goed op en doet daardoor weinig. gras erin en domweg door blijven voeren, komt vanzelf goed maar nu krijg je dat er niet meer op. Die ribben trekken grotendeels wel weg na de geboorte maar het halsje is ook wat dun, dus ze is wel echt wat schralig. 4 uur weidegang gaat je niet helpen, gewoon nu hele dagen op de weide gaan zetten, want het gras heeft ze echt nodig en dat is zo ongeveer het enige wat nu nog aanzet. Verder pakweg 4 kg merriebrok per dag erbij en in de nacht onbeperkt goed hooi of voordroog, geen echte kuil, dat bevat te veel water en valt nu te zwaar.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:23

Overigens heb ik alle reacties als niet boos of lelijk geïnterpreteerd. Juist als waarschuwingssignaal.... Sorry wat mij betreft als dat verkeerd over gekomen is.

Eventueel kun je door/bij je voer (dus naast de seniores priores) ook nog zonnebloemolie geven. Dit mag zo tot 250ml per dag. Wel even opbouwen, anders gaan ze aan de dunne...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:30

Neemt Mais niet goed op, op wat voor manier moet ik dat zien?

Ik moet zeggen dat wij onze pensionado van 31 op kuil en mais hebben staan en die doet het daar echt nog super op. Voordat die bij ons kwam kon die amper nog wat eten maar ik denk dat hij wel 150 kg is aangekomen. Ook dat koliekpaard heeft er wat aan gehad. Bij ons staan ze eigenlijk super schraal op het weiland, maar zijn ze allemaal wat aan de ronde kant.

Hanneke, ook mijn reactie was niet kwaad bedoeld. Maar ik denk dat je het juist aanvallend ziet omdat je weet dat het zo is. En omdat je er dan ook nog eens zo voor knokt dan voelt dat extra frustrerend.

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:56

Ik hou jullie op de hoogte. Idd baal ik er zelf ook van. Mijn andere merrie is lekker tonnetje rond. En nee niet te rond haha *D
Maar hoop dat de VA mij kan helpen. Want tot nu toe heb ik zo veel geprobeert maar niks werkte vdoende

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:59

Even een vraagje :)

Ik weet jammer genoeg niet hoe ver Elina is :(
Velen denken dat ze toch wel rond de 8 maanden zit en zelfs dat ze in Juni zou bevallen...

Ik zou toch echt graag met merriebrok gaan werken. :D
Zou ik daar dan nu al mee beginnen? Ook al weet ik niet hoelang ze nog moet?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:08

Michelle ik vind je merrie top staan en zou nog wat wachten met merriebrok denk ik. Geef ze gewoon een goeie kwaliteitsbrok,daar zal ze het ook al mee doen. Vooral omdat ze evengoed nog een heel eind kan doorlopen. Van zodra je merkt dat ze meer naar het eind toe gaat kun je nog altijd overschakelen.
Dat is wat ik zou doen :)

Hannekebosch vervelend als je alles probeert en ze willen nog niet dikker worden.. Je kan je merrie nu wel de ganse dag in het gras laten,ze is drachtig en zal nu echt niet bevangen raken,ze kunnen ertegen. Misschien doet het wel al wat. (als je genoeg gras hebt tenminste)

Wenk je merrie ziet er weer top uit. :)

Woogy wat een parmantig dametje is het toch. <3 Ook als ze lui is :P

Set geen idee,het lijkt bijna zo een zwangerschapskwaaltje,je weet wel,vrouwen krijgen dan soms ook obessief zin in iets aparts om te eten :D
Ik zou het ook wel beperken dan denk ik. Doe je goed.

Nou,Kikkie dag 351 en eindelijk begint er wat vooruitgang in te komen! Gisteren was haar uier minder teruggelopen dan normaal en vanmorgen was hij dan voor het eerst flink gevuld. *\o/*
Hopelijk gaat ze nu in die lijn verder dat we toch binnen x-aantal dagen een veulen kunnen verwachten en ik weer naast mijn vriend kan gaan slapen. :=

Afbeelding

Afbeelding

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:09

Je kunt altijd merriebrok voeren, vooral voor je eigen gemoedsrust.

Ik snap het wel hanneke.. Mijn merrie toont nu ook schraler dan toen ze niet drachtig was (het was altijd een speklapje) nu ze drachtig is, is van haar ronde billen niks meer over en ik kan me zo voorstellen dat het bij een niet al te dikke merrie dan nog heftiger is..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:12

Spannend pretty! Hopelijk laat ze je niet meer lang wachten :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:17

Caesar schreef:
Neemt Mais niet goed op, op wat voor manier moet ik dat zien?

Ik moet zeggen dat wij onze pensionado van 31 op kuil en mais hebben staan en die doet het daar echt nog super op. Voordat die bij ons kwam kon die amper nog wat eten maar ik denk dat hij wel 150 kg is aangekomen. Ook dat koliekpaard heeft er wat aan gehad. Bij ons staan ze eigenlijk super schraal op het weiland, maar zijn ze allemaal wat aan de ronde kant.

Hanneke, ook mijn reactie was niet kwaad bedoeld. Maar ik denk dat je het juist aanvallend ziet omdat je weet dat het zo is. En omdat je er dan ook nog eens zo voor knokt dan voelt dat extra frustrerend.

Het is afhankelijk van het type mais dat je bijvoert. Mais vind je vaak echter compleet onaangetast terug in de mest. Maïsmeel of vlokken worden grotendeels wel opgenomen/verwerkt. Snijmaïs, kijk maar naar de mest; de maiskorrels zelf worden grotendeels uitgemest, het groene van de maisplant wordt wel opgenomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:27

die van mij heeft vanaf maand 1 merriebrok gehad.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:29

Ayasha schreef:
die van mij heeft vanaf maand 1 merriebrok gehad.

Ineens enkel merriebrok? :)