[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:28

Is er nog iets veranderd aan je merrie Jeanine?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:31

Dr uier is weer wat ingezakt! En verder is ze de ene dag wat loom en andere dag zo fris als een jong paard hoort te zijn :))

Ze voelt wel af en toe dr veulen volgens mij! Dan kijkt ze naar dr buik en wordt ze wat onrustig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:46

Haha, een fopmerrie dus.
Heeft ze toevallig internet? Dan is de kans groot dat ze het boek van Macy stiekem besteld heeft. :+ Nou, dan maak je borst maar nat! _O-

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:51

Hallo allemaal!!

Iedereen die ik nog niet gefeliciteerd heb, GEFELICITEERD!!
Ze zijn stuk voor stuk prachtig!

Hier een klein beetje ongerust..

Pip zou nu 222 dagen drachtig zijn, maar ze is zo vrezelijk dik, dat ik me niet kan voorstellen dat ze het nog minimaal 80 dagen moet volhouden.. Ook is haar buik al enorm veranderd in de laatste dagen, flanken vallen in, en uier is al iets aan het veranderen steeds..

Pip heeft na de geboorte van ons 2008 veulen continu bij onze hengst gelopen, Diesel (onze hengst) wou zo maar niet aan de hand springen, dus dan maar los.. Grr.. (Niet mijn voorkeur)

Ik weet zeker dat Pip in de hengstigheid van 06 juni gedekt is, dus zou dan 248 dagen zijn.
Maar de hengstigheid die erna kwam was is helaas op vakantie, dus kon zelf het dekken niet in de gaten houden.. Mijn vriend dacht Diesel gehoord te hebben.

Nou ben ik uitgegaan van de laatste hengstigheid, en dus van 01 juli als laatste dekdatum uitgegaan.
Maar het zou dus in het uiterste geval (300 dgn, dracht) kan het veulen dus ook al rond 2 april komen.. (Als we uitgaan van 06 juni)

Zou het slim zijn om haar nog een keer op te laten voelen, hier ben ik geen voorstander van, en zouden ze dan kunnen voelen hoe oud het veulen dan ongeveer is??

Of zou ik dan maar gewoon ervan uitgaan dat ze rond 06 juni drachtig is geworden, en dan maar wat langer in de stress zitten als dat toch niet het geval blijkt te zijn..

Sorry voor het vage verhaal, maar toch is het hier maar weer spannend, aangezien Pipje al eerder een te vroeg veulen heeft gehad..

Wat zou den jullie doen??

suffie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:57

Ik zit dus zo ongeveer in hetzelfde schuitje, alleen ben ik er wel bijgeweest. Claartje is half april gedekt door onze eigen hengst en sloeg na 2x dekken netjes af. 3 Weken later leek ze weer hengstig en is ze 1x gedekt. De DA heeft haar met zo'n 3 maanden drachtig gescand, want ik was toch eigenlijk best wel nieuwsgierig en ze bleek drachtig. Gezien haar buikvorm en groei van het uier ga ik er nu dus ook vanuit dat het veulen best wel eens van april zou kunnen zijn. Mini-Shets gaan vaak ook eerder, dus ik verwacht minimaal 21 dagen eerder een veulentje.
Het zou in jouw geval dus best goed kunnen zijn dat je merrie ook van de eerste dekking drachtig is. Opvoelen of scannen heeft nu geen zin meer, want ze kunnen alleen maar een wilde gok doen over hoelang de merrie drachtig is, omdat het veulen te groot en te diep ligt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:00

Ik weet niet eens wanneer mijn merrie gedekt is ;) Voor mij is het dus helemaal een gok! Heb haar wel laten opvoelen (om zeker te zijn van dracht) en voor de DA is het ook een groot raadsel en hij kon ook alleen maar een ruwe schatting geven!

Ik zou gewoon afwachten en de merrie goed in de gaten houden, veel meer kun je nu ook niet meer doen

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:01

Precies, mijn Pipje is een shet, en was van haar vorige veulen 333 dagen drachtig, maar het kan haast niet dat we moeten wachten tot half mei..

Ik denk dat ik zer binnenkort maar een camera ga halen, en maaruit ga vanaf 2 april..

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:02

gem schreef:
Victory2000 schreef:
Yep,eerste veulentje.Voor ons allebij....ik weet dus ook totaal niet waar ik op moet letten !!Ik wacht nog een maand , als ik dan niet zeker weet dat ze drachtig laat ik haar nog een keer scannen.Iedereen maakt me zo onzeker,incl mijn merrie met haar ieniemienie buik ;)

Wel nee joh!! Mijn merrie was tot 2 maand voor de bevalling nog niet eens verdacht! We dachten dat het goede voeren eindelijk eens aan begon te slaan :D .

Nou dààr denk ik ook wel vaak aan.Aangezien ze veelste mager was en tot twee keer toe drachtig gescand was,ben ik haar GOED gaan voeren!
Dan ga je je op een gegeven moment afvragen,is dit eten of een veulen?????
Maar ik weet (bijna) zeker dat ze af en toe flink last heeft van het veulen.
Blij te horen dat andere merrie`s ook lang strak in het vel blijven.
Steld je toch een beetje gerust.....

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:03

Best dom, maar het spookt continu door mn hoofd, maar nu ik het even van me af heb geschreven, en ik lees het een paar keer, voel ik me er al veel beter bij.. haha..

Leuk hoor fokken, pfff.. Wat een gestress..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:04

pippalex schreef:
Best dom, maar het spookt continu door mn hoofd, maar nu ik het even van me af heb geschreven, en ik lees het een paar keer, voel ik me er al veel beter bij.. haha..

Leuk hoor fokken, pfff.. Wat een gestress..

Haha fijn he zo'n topic :D Ik ben er ook al een stuk geruster op geworden!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:05

pippalex, ik zou zelf de merrie niet oplaten voelen, zo'n schatting is lastig te maken, plus niet geheel zonder risico. bij een shet is het al helemaal niet echt makkelijk.
maar ik snap het wel hoor, lastig als je niet weet wanneer het komt, dan kan ze je in een keer verassen, maar door goed naar je merrie te kijken kun je zelf ook een hoop wijzer worden.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:09

Relrite op 9,5 maand dracht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:12

Helaas heeft Pipje ons vorig jaar enorm verrast, en stond er 's morgens een gezond veulen, zonder enig voor teken..

Dus we kunnen ook nog eens geen pijl op haar trekken, maar misschien gaat het dit jaar een stuk makkelijker..

We hangen gewoon nu al optijd een camera en tv in de slaapkamer..

Opvoelen ben ik ook echt geen voorstander van, laatste redmiddel.. haha..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:14

@littleroosie: Mooie merrie heb je, en mooie buik zeg..(geen voorpluk????)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:17

Zal het verhaal van de voorpluk maar even uitleggen :o
Ze had altijd maar een heel klein sprietje als voorpluk, kon er amper een vlechtje inkrijgen. Ik heb even de andalusier methode op haar toegepast O:)
Dus de voorpluk eraf geschoren in de hoop dat die dikker terug komt. Ik hoef voorlopig toch niet op concours dus ze kan wel even voor schut lopen :+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:17

Ja hier begint het nu echt op gang te komen.. Merrie slaat al de hele avond wat naar haar buik, dus gok dat de baby zich aan het draaien is.. Ook veel kleine plasjes, en er kwam wat vocht uit uier (geen melk), dus nog eventjes geduld. Hoop volgend weekend.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:38

littleroosie schreef:
Zal het verhaal van de voorpluk maar even uitleggen :o
Ze had altijd maar een heel klein sprietje als voorpluk, kon er amper een vlechtje inkrijgen. Ik heb even de andalusier methode op haar toegepast O:)
Dus de voorpluk eraf geschoren in de hoop dat die dikker terug komt. Ik hoef voorlopig toch niet op concours dus ze kan wel even voor schut lopen :+

Hahaha, Nou ik ben erg benieuwd of het gaat helpen, hou ons op de hoogte!!

Het lijkt helemaal niet zo heel gek hoor!

@Joto: Erg spannend, al kan het veulen pas op het laatste moment draaien, ivm. de pasvorm..
Toch leuk dat het dichterbij zit te komen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:42

Victory2000 schreef:
Draakje:ik hoop het......Stond een maand geleden al op het punt om de DA maar weer te bellen voor een scan.Maar van de week dacht ik toch echt dat ze veel last had van het veulen.Tot 2x toe stond ze heel onrustig met haar staart te zwaaien en te trappen naar haar buik.Met haar voorbeen groef ze een gat in de grond waar een Duitser jaloers op zou zijn!

Toch zie ik op deze best een buik hoor :j
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JOEJSLFK.jpg

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:45

KootMiraDrum schreef:
Victory2000 schreef:
Draakje:ik hoop het......Stond een maand geleden al op het punt om de DA maar weer te bellen voor een scan.Maar van de week dacht ik toch echt dat ze veel last had van het veulen.Tot 2x toe stond ze heel onrustig met haar staart te zwaaien en te trappen naar haar buik.Met haar voorbeen groef ze een gat in de grond waar een Duitser jaloers op zou zijn!

Toch zie ik op deze best een buik hoor :j
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JOEJSLFK.jpg

Dat lijkt geen overgewicht aan eten ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:48

gem schreef:
Ik moet steeds zo lachen om jou, Jeanine! In no time zich zelf aangepassend van een "schiet-mij-maar-lek" moeder, tot een overbezorgde oma :+ !

Inderdaad, ECHT SUPER!!!

Mooie merrie zeg, die Relrite!
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 08-02-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:49

Frenia: Oei, het lijkt weer niet goed te gaan dus? Hopelijk neemt ze nu weer even pauze en gaat ze toch niet te vroeg.

Clau: Is er via internet niet meer te vinden over wat er met de wallaby kan zijn? Mensen die ze ook hebben en dit mss herkennen? Kan me voorstellen dat een ned DA er niet echt wat van weet, die komen ze ook niet veel tegen. Hopelijk knapt hij toch weer op!
Baby is ontzettend leuk, wat een schattig klein meisje!

SA: Snel kind dus! :) En hij praat al terug, heerlijk toch he :+: Passia was ook op slag verliefd :D Hoe lang moet zij nog wachten?

Victory: Leuke merrie, slank figuurtje nog! Maar op de standfoto van vandaag zie je toch idd wel dat ze meer gevuld is als op de eerste foto’s :j

Joto: Spannend he, zo die laatste dagen (er van uit gaande dat je daar al aan toe bent en ze niet over draagt :) )

Sue: Nog een maandje? Lekkere buik al hoor!

Marije: Wat een pracht foto’s, die benen worden al goed uitgetest, ze speelt dat het een lieve lust is zo te zien!

Belgengek: Nu maak je mij natuurlijk vreselijk benieuwd naar satijn x sd en de andere varianten, wat is er dan riskant?

Tinkermuts: Beterschap en jij sterkte als verpleegster ;) Wat vind ik het toch leuk dat ze twee verschillend gekleurde oren (en ook een speen! :) ) heeft! Ze ziet er goed uit!

PP: Wat gaaf zo op het strand!

Jeanine: Inderdaad, je past je supersnel aan hoor, gaat helemaal goed komen +:)+ En ik gok zomaar dat jij straks meteen smoorverliefd bent :)

Pippalex: Met opvoelen gaan ze echt geen verschil van 25 dagen kunnen aangeven, dat zou ik dus niet doen. Als je weet dat ze 6 juni gedekt is en de dekking van juli heeft niemand gezien (alleen de hengst gehoord zei je?), dan zou ik uitgaan van juni en wordt het toch later dan wordt je iig niet verrast.

Littleroosie: Zijn jullie dat samen? Wat een leuke foto’s!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:54

Vanessa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:01

Wow! SA wat een super mooi veulen! Gefeliciteerd!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:02

Marlinde: Haha, hij kijkt wel waar mama is, maar vindt het kriebelen toch te lekker om weg te lopen :D Lekker sprintje trekt ie ook, paar leuke bokkesprongen er tussendoor, hij is leuk joh!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:08

Poeh he littleroosie ik vindt het nog al gewaagd de voorpluk weg scheren. Heb geen idee of dat zou werken. Mijn merrie had ook niet zo veel. Maar door goede voeding en TLC heeft ze nu al iets meer dan in het begin.
Maar misschien heb je dat al geprobeerd. Wel een mooi buikje trouwens! Is het haar 1ste veulen?