[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:31

Hier ook al 1e dag halster om. Gewoon ff 5min als ik erbij ben en dan weer af

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:39

Kahrim <3 , wat is zijn stokmaat?

Tiniie, is het vos bont? Plaatje hoor.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:42

Lovelyn, geen ervaring mee.

Sjiek die dekens AM_Horses!

Tanja84, kan me heel goed voorstellen dat je liever te vaak dan te weinig wordt gewaarschuwd in dit geval.

Halster ga ik ook vanaf dag 1 of 2 rustig omdoen, even als ik er bij ben. Zeker niet zonder toezicht in wei of paddock.
Maar ik moet zeggen, afgelopen jaar hadden we hier een merrie die met veulen van 2 maanden kwam dat nog helemaal niks gewend was, en die was ook zo aan het halster gewend.

Even een vraag over het dakje wat mij dus nog helemaal niks zegt. Ik dacht dat ik naar de achterkant moest kijken. Maar net viel me bij Bo (318 dagen) het volgende op; een soort deuk na de staart, dan een heuveltje en dan weer een deuk. Op de foto zit de hobbel net rechts van de uitstekende paal op de achtergrond. Bedoelen jullie dat ermee en is dit dus een beginnend dakje?

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:54

Ik doe hier de eerste dag of 2 een aantal keer een halster om. Maar ze gaan al gauw 24/7 naar buiten dus staan ze altijd zonder en komt het halster alleen tevoorschijn bij de smid of wanneer ze naar de keuring moeten.
Nooit problemen mee verder.
Afgelopen jaar hadden we een gedrocht dat zich niet liet vangen en we steeds met een kalverkooi moesten vangen. Na afspenen goed geoefend met halster en touwtje eraan en was binnen een paar dagen ook gepiept en liep ze netjes mee.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:56

LoveWithJoy schreef:
alicelover schreef:

Boet heeft inderdaad cornage. Persoonlijk zou ik een andere hengst uitzoeken. :o

Jaa daarom twijfel ik nu ook enorm.
Hebben jullie een aanrader?

Ik zou nooit aan Boet beginnen.
Duik in de site van het KFPS, kijk naar de hengsten en kijk wat er gebeurd als je er voor eentje kiest naar het inteeltpercentage. Laat ook je merrie testen op dwerg- en waterhoofdgen, daar zou ik eigenlijk eerst eens mee beginnen. Succes!

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:10

sblom schreef:
Kahrim <3 , wat is zijn stokmaat?

Tiniie, is het vos bont? Plaatje hoor.

Ik heb Kahrim vorige week gemeten hij is nu 1,59m maar hij oogt echt veel groter. Hij is nu weer iets overbouwd dus er komen sowieso nog wel een paar centimeters bij, hij is echt een laatbloeier. :') Maar ik ben verliefd op hem, iedere dag weer <3

Afbeelding

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:13

Hij is prachtig!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:30

Wauw mooi! Wat is het voor ras ?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:37

Knap paard is Kahrim geworde zeg! Echt een blikvanger.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:37

Knap paard Lovelyn! Ben ook wel benieuwd wat voor ras dat is.

Cynthia, fi heeft een flinke buik inmiddels! Kijk ook wel uit naar de 300 dagen mijlpaal, gewoon zo'n mooi getal haha :D nog 2 weken dan kan ik ook zeggen dat we op 300 dagen zitten.

AM, leuk die dekens!

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:45

Nog 8 dagen en dan is ze uitgerekend hier uier foto!
Afbeelding
Afbeelding

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:50

Ik wilde eerste dag halster omdoen, dus de kleinste maat gekocht, maar eh die past niet, zelfs die is veel te groot.
Vandaag heeft man lief de echte stal voor ze klaar gemaakt dus vanaf nu eindelijk in de stal en niet meer in de trailer.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:50

immii_clarr schreef:
Knap paard Lovelyn! Ben ook wel benieuwd wat voor ras dat is.

Cynthia, fi heeft een flinke buik inmiddels! Kijk ook wel uit naar de 300 dagen mijlpaal, gewoon zo'n mooi getal haha :D nog 2 weken dan kan ik ook zeggen dat we op 300 dagen zitten.

AM, leuk die dekens!

Dat snap ik! Maar als je op 300 zit, kijk je weer uit naar de 320 en zo blijf je bezig :')

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:53

Die is echt wel mini eh Gooiske!! En zo enorm schattig !

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:05

Geweldig Gooiske, die beentjes die amper boven het stro uitkomen <3

Iemand met verstand van dakjes die iets over mijn foto kan zeggen?

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:10

J_emma schreef:
Geweldig Gooiske, die beentjes die amper boven het stro uitkomen <3

Iemand met verstand van dakjes die iets over mijn foto kan zeggen?

Ik hoop er ook meer over te weten komen, weet ook niet precies hoe dat eruit moet zien. Zo is mijn merrie nu.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Michelle5418 op 01-03-21 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:11

Tinnie gefeliciteerd met dat knappe meisje. Heel mooi getekend <3

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:14

Ik kijk nooit naar het model van de billen maar ik voel of het slapper wordt.
Op een gegeven moment is het haast drilpudding zo slap. :+

Wat een dotje is het ook Gooiske <3

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:16

Het enige dat ik erover weet , is dat als de banden heel slap zijn, je de staart van de merrie heel ver en makkelijk omhoog zou kunnen doen. En dat de staart hoger lijkt te liggen( de billen dus meer ingevallen.
(Verbeter me als ik fout zit )

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:17

Michelle, dat is een dakje!

Nog een keertje Fi vandaag. Dit is veel minder een dakje dan op de foto van Michelle, maar voor Fi dr doen is dit al heel ‘puntig’. Het voelt vooral heel slap en je ziet dat de staart er meer ‘op’ gaat liggen.
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:18

Wow lovelyn, wat een prachtig dier <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:18

J Emma goh ook niet ieder paard krijgt heel losse banden en dan nog dat zegt niks over het tijdstip van veulenen. Sommige hebben dagen slappe banden. Mijn dikbil zal niet snel een dakje krijgen denk ik.
Ik vind uier en gedrag veel grotere indicator.

Halster aan veulens mmm doe ik ook nooit op de weide. Wel af en toe voor hoefsmid, ontworming vervoer en soms eens op en hup weer af. Voor de rest nooit halsters hier.

Mooie mijlpalen zie ik weer voorbij komen. 300 is wel speciaal en 320 en 340 hahaha

Knapperd tinniie

Wat een kleintje dan gooiske

Uier sannatris ziet er goed uit. Laatste loodjes

Am leuk die dekens ik had er ook besteld voor iets op te laten zetten maar de verkeerde werden geleverd.

Knap lovelyn

Ik rij altijd naar kliniek voor inseminatie met of zonder veulen. Ze hebben zo een speciale plaats om het veulen in te zetten dat ze voor mama staan. Dat werkt uitstekend.
Afbeelding

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:21

Piarens aaah jaa dat heb ik net geprobeerd. Ik kan de staart recht overeind zetten zegmaar , verder niet.

Cynthia goed voorbeeld zo, zo zie je inderdaad wel het verschil! Zo leer je weer :)

Fotsy hoe bedoel je kwa gedrag als indicator precies?
Handig zo met merrie en veulen naar het Ki station. Zo kan het dus makkelijk :o

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:23

Je kunt het ook meer zien als dat de kont meer in een punt komt in plaats van rond. Te zien van achteren.
Ik zou zeggen om te meten en weten wat je moet voelen is met je vingers op de billen achteraan in te drukken. Te doen ter hoogte van de staart wortel tot de uiterste bilpunten. In de loop van de dracht kun je steeds meer indrukken.
Beetje lastig uit te leggen, hopelijk is het duidelijk. Als je regelmatig voelt, merk je vanzelf verschil.
Hoe diep je in kunt drukken is ook verschillend per merrie en per dracht, net als de grootte van uier. Bij de een is het (veel) meer als bij de ander.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:27

Fotsy schreef:
J Emma goh ook niet ieder paard krijgt heel losse banden en dan nog dat zegt niks over het tijdstip van veulenen. Sommige hebben dagen slappe banden. Mijn dikbil zal niet snel een dakje krijgen denk ik.
Ik vind uier en gedrag veel grotere indicator.

Dat snap ik, dat niet elk paard het even erg krijgt en dat het niks zegt over wanneer veulenen. Ik probeerde me gewoon een beeld te vormen van wat het überhaupt inhoudt en hoe het eruit kan zien. De uitleg en foto's die ik gekregen heb helpen daarbij.

Dus bedankt daarvoor allemaal!

En ik ga er niet vanuit dat mijn merrie snel gaat veulenen, van mij mag ze het sowieso nog lekker even twee weken binnen houden. Maar dit viel me gewoon op, een kleine verandering. Net als dat haar buik meer een lage peer dan een ronde appel wordt van achter.