[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Talishe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:09

Bij mij zijn zowel hengst als merrie Donkerbruin, beide heterozygoot voor zowel zwart als agouti.

Ik had dus:
56.25% kans op (donker)bruin
25.00% kans op vos
en maar 18.75% kans op zwart

En toch is het zwart geworden.

Wie heeft trouwens ervaring met kleurtesten? Het lijkt me leuk om hem te laten testen op agouti, gewoon om er zeker van te zijn dat hij echt niet bruin is, anders blijf ik twijfelen zodra er een haartje verkleurd door de zon. En misschien ook wel leuk om te weten of hij homozygoot zwart is of niet.
Ik las ergens dat het helemaal niet zo duur is, maar dan stuur je het naar Engeland ofzo?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:36

Talishe, kan, maar kan ook bij Van Haeringen. Ik heb mijn merrie laten testen op vosgen. Van zowel moeders als vaders had ze vosgen kunnen krijgen, maar heb nog geen vosnakomelingen gehad (en wel 4 nakomelingen gehad van een hengst die vos-drager is). Of je veulen echt zwart is, op de laatste droogfoto's kon ik het niet goed zien, zag inderdaad dat muisgrijze maar ook een bruine gloed. De enige echt zwarte die wij ooit hebben gefokt had nergens een bruinige gloed, ook op geen enkele foto kwam dit naar boven, ook niet bij verschillende soorten licht.

AGarcia, gefeliciteerd met je mijlpaal. Hoewel Neon dezelfde dag geinsemineerd is zit ik nog maar op de 309 dagen. :+ Bij mij is de dag van de dekking niet dag 1 maar de dag van de eisprong.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:44

Hier in Duitsland kun je het ook laten testen, ben alleen de naam kwijt.

Hihi Pauk bij mij ook heel eenvoudig... vos x vos = altijd vos.

Maar de kleurenleer interesseert me wel heel erg, probeer er veel van op te steken.

Muzefee gaaf gemaakt hoor!
Heaven kan inderdaad geen schimmel meer doorgeven, ook niet als er in de familie schimmel voorkomt.
Een van beide, dus vader of moeder van het veulen moet schimmel zijn om dit doortegeven.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:05

Muzefee geweldig! Ook dat zoek ik nog voor de derby ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:38

Zo na een aantal intensieve dagen kan ik eindelijk weer bijlezen... volgens mij gaat dit de XXXL post worden :)) Eerst is spieken waar allemaal veulentjes geboren zijn, want dat MOET wel gebeurd zijn!

@ Charisma
Gefeliciteerd met je kleine vent!! Wat is hij ontzettend knap! Dat was toch zeker het wachten waard.. Hij heeft echt een perfect snoetje :j

@ lisch
Gefeliciteerd! Ik had toch echt wel verwacht dat bij jou in ieder geval een veulen MOEST zijn. Wat heeft ze een geweldige leuke blas zo bovenaan met de vorm..

@ Talishe
Gefeliciteerd!! Ook bij jou had ik wel verwacht dat het er MOEST zijn! Het is ook een leukerd, ben benieuwd hoe hij is als hij uitgevouwen is :D Hij kan nu al buigen, dat leer je snel :))

@ Pammes84
Gefeliciteerd met de prachtige vent! Wat een prachtig hoofdje heeft hij, met een geniaal mooie aftekening!

@ Sannah
Gefeliciteerd! Wat een plaatje zeg, dat hoofdje.. geweldig!! De sloot is wel heel spannend, maar ver uit de buurt blijven :j

@ Peetje82
En en al veranderingen?

@ Babou_lover
Ja, alleen Misty is 3 weken later uigerekend dan Kita.. hmm...
Die Ferplast furminators koop ik in de dierenwinkel waar ze Ferplast verkopen :D
Nog gefeliciteerd met de 300 dagen mijlpaal!
Jij hebt ook gewoon 2 hele mooie merries die echt supermooi dragen.. Izz heeft inderdaad nog echt geen vulling in het barretje..

@ Libertylove
Wat leuk voor dat meisje dat Frekja rijd het veulentje ook heeft gevoeld, ondanks dat het natuurlijk even lastig is met rijden is het natuurlijk geweldig!

Oei dat is naar.. ik duim voor je dat alles goed gaat daar binnen

@ Tjinta
Ik ben jaloers, camera erop.. pff kan echt niet wachten tot ik de boel van de week/volgende week erop heb staan.. ben nu bezig adapter te bestellen voor de camera.

@ Faline
Is het allemaal goed gegaan met de verhuizing van de telg van vorig jaar?

@ Al_Zaraa
Zo ze heeft al een beste melkbar hoor! Je moet haar alleen nog wel even goed poetsen hoor voordat er zo'n heel klein superschoon hummeltje uit komt :))

@ Jastiehorse
Het schiet bij jou ook aardig op, klinkt als dat ze niet tot het einde gaat dragen..
De tekenen van naar binnen willen en zo is voor hier typisch dat het niet zolang meer duurt in ieder geval..
Pfff heerlijk die ex-scharrels... schrik je ook!

@ Muzefee
Nathalie maakt het spannend.. zul je zien merries houden zich nooit aan de ideale tijd :D
Aan de hand van de foto's... als dat nog 2 weken blijft zitten... echt niet!
Hier is het wel geweest bij de 2 hengstjes die kwamen dat de dames vrijwel bij of na de uitgerekende datum zaten en bij alle merries ze echt flink te vroeg gingen rond de 320 dagen.
Wauw supergaaf die naambordjes! Ik denk dat ik weet waar ik moet zijn als ik wat nodig heb :))

@ Dwyne
Mijn dames zijn ook vol met energie.. Ik rij dan wel niet op ze, maar ze zijn behoorlijk druk in hun hele gedrag, veel rennen en vliegen.

@ Princeps
Super leuk he die momenten dat die veulens zo brutaal worden!
Ik wil geen hengstjesstroom hoor nee nee!
En dat filmpje geweldig, wat heeft ze mooie ogen! Heeft zou nou een dekentje op trouwens, grappig :))

@ manueeltje84
Spannend zeg! Ze is er vroeg bij

@ kitzbi
Haha ze is leuk!

@ stalbluemoon
Zeg maar tegen Cya dat ze beter niet tegen de stalwand kan staan, want dan komt het natuurlijk nooit :))

@ Eefiepeefie
Spannend!

@ Joyceee86
Balen zeg op 0,5 punt.. ik weet niet wat de verandering is, maar kan me in ieder geval het balen voorstellen..

@ Joto
Het komt echt, er blijft geen zitten, maar je mag natuurlijk altijd de ontstopper lenen :j Afbeelding

@ Pauk
Duidelijk verandering bij Orion! Bij Lon gaat het snel nu zeg.. straks is ze nog eerder dan Orion!

@ Giolli
Haha ze is wel lekker op haar plekje zo direct lekker liggen..

@ AGarcia
In ieder geval fijn dat er wat gebeurd is en je straks dingen kan uitsluiten, ik hoop dat je snel bericht hebt en ze gericht kunnen behandelen.. Die naalden angst die ken ik, vreselijk!! Ik duim dat het mee valt en dat het een voorhoofdholte ontsteking is :(:)

@ pretty
Van die speeltuin willen we foto's hoor, zeker met die dikke buiken :)) Leuk is dat he als ze zo op ontdekkin gaan?

@ Gentle_Vival
Apollo weer, echt super schattig!

@ Foss
Begint de goede kant op te gaan :j

@ inowa
Nog geveulen bij Winoa? Dat had ik dan net niet verwacht zeg... zullen we dan ook daar maar de Afbeelding in zetten..

@ RvdB
Je hebt er al 2, niet zo klagen he :))

@ Diane_Basje
Gefeliciteerd met de mijlpaal!

@ clara
Gefeliciteerd met de 15 jarige verjaardag!

Excuses als ik toch nog iemand vergeten ben, maar het is ook zoveel.. Aankomende tijd zijn er rustigere tijden hier dat ik het gelukkig wat makkelijker bij kan houden.
Mijn dames zijn niet echt veranderingen, Misty weer wat meer melkbar, maar niet spectaculair. Kita zat gisteren op 300 dagen wel een mijlpaal *\o/*

Ik krijg wel 2 hengsten :)) Ik heb anders nooit bij hun veulens gevoeld, behalve vorig jaar een hengst en nu eergisteren waren beide veulens flink aan het trappen. Heel grappig beide te gelijk aan dezelfde kant voornamelijk actief. Erg leuk!

Van het weekend een kippenhok opgehaald voor de jonge Vlaamse Reuzen die ik in de opvang heb, die groeien echt hun hok uit. Moet het nog in de bijts zetten en knaagstrips maken kunnen ze erin. Dat zijn mijn paashaasjes met pasen :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:04

wow Faniek,weeral respect hoor :j
En gefeliciteerd met de 300 dagen! effe afwachten of jij 2 hengsten krijgt!

Juist ja die paddock speeltuin fotos heb ik nog ergens,maar ze zijn niet zo spectaculair,de speeltijd was al over tegen dat het fototoestel eraan te pas kwam! :')

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:07

Charisma; Gefeliciteerd!
Toch niet op 1 gestaan met het lijstje ;)
Wat een knap kereltje! Ben heel benieuwd naar de buiten foto's :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:12

Hier dan mijn overzichtje als ik zélf op mijn bergen ga staan :+

Afbeelding

Ons Lisa waagt er zich zelfs nog aan!!

Afbeelding

Zo was ze vanmorgen:

Afbeelding

En Vera vanmorgen:

Afbeelding

En gewoon nog wat plaatjes van de pony's en de tijd van hun leven:

Afbeelding

Kikkie komt even goeiendag zeggen terwijl ik op de bergen vertoef :D

Afbeelding

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:16

Haha, die koppies van die twee vosbontjes op de 1e foto; wat doe jíj nou?
Wat een lol, zo'n berg, ze vermaken zich er vast erg goed mee.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:25

ja die jonkies zijn ongelooflijk nieuwsgierig hé,'t zijn zo een toffe dingetjes allemaal,ze spelen als kleuters op die bergen!
'k ben echt verknocht geraakt aan het ras,ze zijn zo leuk! <3

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:41

Ze zijn idd zo super leuk! Heerlijk eigenwijs spul.

Wij hebben op 1 stuk weiland een langwerpige heuvel, niet meer dan 60 cm hoog, maar wel echt een verhoging. De Sh*tties vinden dat prachtig, vooral het kleine spul. Ze gaan ook uittesten of ze blijven hangen met rollen (niet dus, voorals als het heel droog weer is zomers glijden ze door het zand er zo af).

Leuke sport is ook pesten (even vanuit de kleintjes verteld); omdat je toch een klein Sh*ttie bent, kruip je tussen de 3 draden-met-fikse-stroom door naar het weiland waar de grote pony's staan. Daar ga je brutaal kijken, steeds een stapje dichterbij, nog brutaler kijken en dat net zo lang tot de "L*llo's" (de 3 Haflingers en 1 NF, allen ruinen) het door hebben dat je er bent en achter je aan komen. Dan race je snel terug naar je eigen stuk, sprin(g)t tussen de draden door, snelt je heuvel op en met een zwierige zwaai draai je je om, om hooghartig en arrogant te snuiven naar de grote heren die verbaasd staan te kijken waarom zij nou niet tussen de draden door passen.

Ik heb het een keer gefilmpt, kan het helaas niet vinden nu. Dushi en Emy samen op pad...Emy amper 4 maanden oud. Bij terugkeer staken ze nog nét niet de middelvinger omhoog richting die grote jongens :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:52

die jonkies zijn geweldig hé!! Die hebben echt overal lak aan. Ik wil dat filmpje wel es zien! :+

Mijn grote merrie loopt dus ook tussen de shetten (de shetten kunnen wel onder het lint door,de paddock is in 2 verdeeld,als mijn warmbloed een "shet-attack" doet,kunnen ze dus vluchten),en dat is ook altijd het spelletje "hoe kunnen we het dichtst bij haar hooi komen,of haar gaan irriteren?" 8-)
Ooit heeft één ze zodanig geirriteerd dat ze die opgepakt heeft en de lucht in geslingerd,ik schrok me rot! Ze stond toen net met een veulen aan de voet en die shet maakte haar erg chaggie en reageerde niet op haar waarschuwingen.(het is trouwens die op de laatste foto die me komt opzoeken op de berg :') ) De shet stond op,schudde zich even en liep weg. Heeft totaal geen schrik gepakt zelfs.. }:0
Pretty kan nochtans erg veel verdragen van ze,maar soms kunnen ze zo ontdeugend zijn hé.. Maar ze moeten toch maar allemaal leren leven met elkaar,mijn grote merrie is 20 en ze is best gek van de shets,alleen moeten ze haar in haar waarde laten.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:13

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:51

Hahaha, ze kunnen idd wel wat hebben die kleintjes, maar als er eentje rondgeslingerd wordt, schrik je toch wel!

Lisch, ze is echt mooi!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:56

Geweldig die bergen zeg! :)) En heerlijk zo'n kudde!

Faniek weer een enorme bijleespost, haha! :D

Bedankt voor de leuke reacties op het naambordje! Blijf nog even flink door oefenen zodat het steeds wat mooier wordt, maar ben nog niet ontevreden tot nu toe. :))
Dus YSR, misschien dat ik dit ook mee kan nemen naar de derby inderdaad. :D

Grappig hoe je dat vertelt YSR. :') Die ondeugende Shetterts ook! :+

Whaha, pretty, een 'shet-attack'! :')

Nathalie blijft spannend, hoewel ze vandaag met die smerige regen hier binnen hebben gestaan verandert het toch aardig. Ik doe even foto's van 2 dagen terug en vandaag onder elkaar. :)

324 dagen
Afbeelding

326 dagen
Afbeelding

324
Afbeelding

326
Afbeelding

Het kan zeker nog strakker, maar we weten hoe snel het soms gaat!

Haar banden kunnen bijna niet slapper. :+

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:25

Denk dat het zeker zal aanslaan Muzefee! Overigens ook zonder de veertjes, maar zeker ook met. Ik vind ze erg leuk!

Zo op pad, even op kantoor een pizza gegeten en straks via Divoza (moet me inhouden) naar de showavond bij de HJC manege in Tolbert.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:03

Jah precies! Ik heb gelukkig nog tijd om flink te oefenen en sneller te worden, dus we doen het er onder voorbehoud gewoon bij. :D

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:08

LibertyLove, hoest met Frekja??

Muzefee echt supercoowl die bordjes!! Natalie maakt het spannend, zou zo eens kunnen gebeuren...

Diane GEFELICITEERD!! Je zit veilig ;-) 320!!

Clara gefeliciteerd met de verjaardag van je merrie!!

Faniek, gefeli met je 300 dagen mijlpaal!! Echt onwijs, die bijleesposten van jou!! Ook bedankt voor de complimenten over mn meiden...

Pretty, wat een leuke pony's heb je (ben jaloers) Die berg is waanzinnig!!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:12

Faniek schreef:
@ Princeps
Super leuk he die momenten dat die veulens zo brutaal worden!
Ik wil geen hengstjesstroom hoor nee nee!
En dat filmpje geweldig, wat heeft ze mooie ogen! Heeft zou nou een dekentje op trouwens, grappig :))

Ja dat klopt, een dekentje! Het was hier zo koud en het waaide zo, dus voor de zekerheid maar ff opgedaan. Maar we proberen het zoveel mogelijk zonder te doen (voornamelijk omdat het echt een worsteling is dat ding om te krijgen :') )

Vandaag weer véél te veel geld uitgegeven bij de Divoza, maar wel echt dingen die moesten. Een nieuwe longeerzweep (van carbon! *\o/* ) (de ouwe was krom :7 ) een nieuwe longeerlijn (de ouwe was kwijt) en een veulenhalstertje (Alta rent álle kanten op, behalve daar waar ze heen moet) en een nieuw bit voor Hera (op het ouwe liep ze niet fijn)
:')

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:32

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:37

Wat een leuke foto's weer!

Hier gisteren ziekenbezoek gehad, vandaag gebeld met mn klasgenootje, morgen komt die en waarschijnlijk nog een vriend op zieken bezoek :)
Nu misselijk aangezien ik meer heb gegeten dan in de laatste dagen, en de hoofdpijn suist een beetje op de achtergrond..

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:51

Ohw, gaat dus nog niet beter Agarcia.... Beterschap!!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:16

Princeps; Wat is ze toch knap!

Muzefee; Dat begint er al op te lijken! Ben heel erg benieuwd hoe lang ze het kleintje nog binnen houd :)

AGarcia; Wat naar dat het nog niet beter gaat :(:) Hopenlijk komt er snel verbetering in! Wel lief dat er mensen bij je langs komen, hoop dat je je daardoor ook wat beter voelt!

Eventjes een "ik ben zo trots" post ervan maken :Y)

Me mooie mannetje is morgen al weer 2 weken, time fly's!
Ik ben echt onzettend trots op me knappe Polletje <3
Me meissie is zooo ontzettend lief voor Ap maar ook voor mij en mijn andere stal genoten.
Ze is qua gedrag nog altijd de relextheid zelfe, heerlijk dier!

Hier nog even 2 foto's van me Appie, gewoon omdat hij zo knap is <3

Lekker smikkelen met mama;
Afbeelding

Al net zo lui als mama :lol:
Te moe zijn om te staan, maar wel stro eten :O
Afbeelding

Morgen avond komen er meer foto's hoor, dat beloof ik!
Ik laat Niels wel foto's maken als ik aan t mesten ben ;)

LinUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:23

Zo, ik heb weer bij gelezen!

iedereen gefeliciteerd met jullie nieuwe knappe aanwinst! <3
ik wil ook!

Er komen super leuke foto's voorbij!

@Agarcia: succes morgen bij de CT-scan, hopelijk is het 'maar' richting een 'voorhoofdsholteontsteking'..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:45

Hera is een draak in kwadraat! Je komt gewoon niet meer in de stal, zo gemeen is ze! :o echt gevaarlijk soms! Hopelijk gaat dat beter als Charisma wat groter is!!

Heerlijke foto's van die kleine donderstenen hier, word er helemaal blij van!! <3

Faniek: _/-\o_ voor je post! En thx!