[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:51

Mooie filmpjes. :)
Makkelijkste is inderdaad voor de merrie uit, is de merrie niet zo in paniek. Hier is het veulen al wat ouder, en dan gelooft de merrie het wel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:03

Rowan kreeg direct een halstertje om.
Naar de wei, wat toch een 300 meter over de weg was, aan het touw mee achter moeders aan.

Ook met een paar maanden mee in de trailer.
Heb er volgens mij alleen maar profijt van gehad.

Ze willen graag de trailer op, en de 2 jaarlingen (hadden destijds een eulen bijgekocht) lopen zo met je mee door het dorp heen naar het land toe. Geven ook niets om auto's.
Thuis krijgen ze de trekkers mee, dus helemaal perfect.
Alleen wapperend plastic vinden ze niet zo fijn.

De aangekochte kun je toch wel merken dat die niet van jongs af aandirect altijd in het halster is geweest. Die loopt iets minder netjes mee.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:49

Annastasia: Ik heb hem ook van begin af aan een halster omgedaan en na een paar weken leren meelopen aan het halstertouw maar ik had niet zo'n gemakkelijke als jou jaarlingen. De mijne was koppig en had er nooit veel zin in, wel ging die altijd mooi mee de trailer op en vanaf hij op straat kwam was al zijn aandacht bij andere dingen dus deed hij niet lastig.

Neon: klopt inderdaad, als ze wat ouder zijn lopen ze gewoon mee achter mams en vind die het helemaal niet erg meer. Dan lopen ze zoiezo, in vrijheid, al naar de andere kant van de wei bijna.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:32

Steffi_H schreef:
Annastasia: Ik heb hem ook van begin af aan een halster omgedaan en na een paar weken leren meelopen aan het halstertouw maar ik had niet zo'n gemakkelijke als jou jaarlingen. De mijne was koppig en had er nooit veel zin in, wel ging die altijd mooi mee de trailer op en vanaf hij op straat kwam was al zijn aandacht bij andere dingen dus deed hij niet lastig.

Neon: klopt inderdaad, als ze wat ouder zijn lopen ze gewoon mee achter mams en vind die het helemaal niet erg meer. Dan lopen ze zoiezo, in vrijheid, al naar de andere kant van de wei bijna.

Wat ga jij blij zijn met je kuray-kind, das 2x oefenen en ze lopen verder altijd braaf mee!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:35

ShamalArabs schreef:
Steffi_H schreef:

Wat ga jij blij zijn met je kuray-kind, das 2x oefenen en ze lopen verder altijd braaf mee!

In dat geval ga ik dubbel zo blij zijn!! :)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:36

Oh ja, kelsey is vandaag 200 dagen trouwens!!! *\o/* *\o/* *\o/*

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:14

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:47

Rahnanah liep ook al snel aan een touwtje mee. De eerste dagen heb ik haar wel buiten gezet met een hand om de borst en de kont, touwtje van mams een slag om mijn arm, en dan liep die ook braaf mee. Maar omdat ik vaak alleen was met buiten zetten, vond ik het toch makkelijker om haar aan een halster en touwtje mee te laten lopen, en dat ging eigenlijk vanaf de eerste keer helemaal super. :)

Hier een foto van Hala haar hoef, voor de geïnteresseerden. Hala had schimmel in haar hoef (WLD) en dat hebben ze er nu helemaal uitgesneden. Daarom staat ze nu ook op ijzers, want anders zou haar hoef waarschijnlijk helemaal scheef zakken. Het is nu al 10 weken terug dat ze het hebben weggesneden, dus er is alweer een stuk bij gegroeid. Eerst was het stukje tussen de kroonrand en het weggesneden stuk maar de helft van wat het nu is. We hopen dat ze over een week of 8-10 weer van haar ijzers af kan, maar dan moet haar hoef wel genoeg bij groeien.

Afbeelding

En dan ook nog maar 2 foto's van Hala's buikje, 297 dagen. Ik vind haar toch nog niet zo dik, maar dat komt ook omdat ik Aziza gewend ben :D
Afbeelding

Afbeelding

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:52

Steffi_H schreef:
En dan heb ik hier nog een tweede filmpje waar ik mijn veulen leidt met een touw rond zijn voorhand en rond zijn achterhand, een manier die ook wel eens gebruikt word. Het principe is hetzelfde, druk aan de achterhand die het veulen vooruit duwt en druk om de voorhand als het veulen moet stoppen, zoals je met je handen zou doen:
http://www.youtube.com/watch?v=kzs8oQQ8_zY

Ik gebruik zelf altijd deze methode. Vind ik persoonlijk veel makkelijker omdat je niet dubbelgevouwen het paard hoeft te navigeren :D
Meestal kun je ze na de eerste keer als een "handtasje" zo meenemen.
Ik begin ook altijd snel met halstertje. Tot nog toe alleen maar profijt van gehad. Ik zie te vaak dat ze er pas na een paar maanden me ebeginnen. Dan zijn de veulens al zo groot en sterk dat het een heel gevecht wordt. Terwijl als ze zo klein zijn, zet ik ze in het "handtasje" de eerste paar keer en heb ik hem zo om en is het gewoon voor het veulen voordat hij/zij er erg in heeft.

Jullie gaan wel enorm snel hier zeg! Is bijna niet bij te houden! Heb pagina's zitten doorploegen.
Onely in ieder geval gefeliciteerd met je kleine! Dat weet ik nog :D

En Hala's buikje is inderdaad nog best bescheiden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:53

Gefeliciteerd met de mijlpaal van kelsey :)

Hala ziet er goed uit en al een lekker buikie hoor. Over zulke hievproblemen heb ik geen verstand maar ik hoop dat het snel weer helemaal goed is en ze lekker vaqn de ijzers af kan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:00

Vind Hala's buikje nog heel beschaafd hoor!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:04

Gefeliciteerd met de 200 dagen van Kelsey!

Hala ziet er goed uit, lekker buikje..

Het eerste veulen van Daisy dat bij mij werd geboren (2003), weigerde achter moeders aan te lopen. Zij was mijn eerste veulentje, dus ik had totaal geen ervaring, maar ik leerde door dit veulen al heel snel dat het veel makkelijker was om Jera (veulen) aan het halster mee te nemen (met iemand achter haar die haar af en toe een duwtje gaf) en Daisy liep er los achter aan.
Na een paar dagen liep Jera braaf mee aan het halster en Dais heeft er altijd los achteraan gelopen.

Hier een linkje naar een filmpje van een stuiterende Duchess (2006)
http://www.youtube.com/watch?v=HNHMT3mNiaE
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 09-01-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:14

Die van mij was wel erg koppig.
Op 1-jarige leeftijd wou het kreng z'n halster niet meer om.
Ik heb dagen geoefend. Wat was ik kwaad.
Hij wou het halster gewoon niet over z'n oren hebben.

Op den duur maar een halstertouw gepakt.
Beetje kroelen, touw over de nek en vastmaken.
Dan had ik iig houwvast.
En dan het halster voorzichtig proberen om te doen.
Had al speciaal 1 gehaald met een gesp die ik zelf moest vastmaken.

Dat was 4 maanden, en toen ging het weer perfect.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:15

Gefeliciteerd met de mijlpaal van Kelsey!

Hier wilde het eerste veulen van CubaLibre (Chennai dus :P) ook niet meteen met mams meelopen en toen heb ik van de VA te horen gekregen dat je het veulen ook vast kan binden met een touw aan de borst vd merrie, door de druk die er dan op komt te staan zou ze vanzalf moeten gaan meelopen.... Ik heb dat echter niet gedaan maar haar gewoon zelf begeleid dmv het vasthouden bij de borst en achter haar kont, na 2 dagen liep ze gewoon mee en eigenlijk heeft Chennai vanaf de 1e dag al een halstertje omgehad.

Zie net in mn ticker staan dat Chennai nog 3 maanden, 4 weken en 1 dag moet :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:19

Handige filmpjes.

Hier zo snel mogelijk met halster en touw beginnen, aangezien we naar het ene land over de weg moeten (ze wisselen met 2 landen af) en ze zo het erf afkunnen de weg op en er vlakbij ook een spoor is.

Hala heeft een lekker buikje, hangerig :P

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:32

Danku! :D

Hala is lekker rond!
Hopelijk kan ze dan inderdaad over 8-10 weken van de ijzers af en groeit het stuk weer gewoon mooi bij.

Ik zal straks nog eens een poging tot foto's doen. Het is al wel even geleden dat ik er getrokken heb.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:35

@cynthia82, leuk filmpje van stuiterend veulentje.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:36

hoii
hala heeft een mooie dikke buik! :)

hier altijd dag 1 halstertje al om, dan nog geen touw eraan dat doe ik meestal na een weekje, en dan natuurlijk niet meteen eraan gaat trekken maar gewoon naast moeders mee laten lopen, dan leren ze heel snel.
als ze een paar weken oud zijn zet ik ze al aan de tralies (nog geen knoop erin maar einde zelf vasthouden) en dan poetsen en voetjes oppakken etc. zijn kuikenmak dan :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:40

YES! het heeft niet gesneeuwd vannacht dus kijken of ik kan rijden :D
Zal wel weer een hele ervaring worden als ik erop zit, dikke buik.. krijg ik nog spierpijn van :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:48

Dankje, Horsii :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:51

sneeuw WTF >;) hier is net echt alles weg hoor sinds gisteren :7
laat maar lekker weg die zooi ;(

Gefeliciteerd met die mijlpaal :D
zometeen weer de paardjes naar buiten zodat ik lekker hun stalletje vers kan maken :)

Hoe kan ik trouwens zien of het veulen genoeg melk krijgt?
aangezien de uier behoorlijk leeg lijkt
of het Adana lurkt gewoon zoveel :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:16

Steffi_h gefeliciteerd! En hala is mooi rond

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:22

Onley, misschien dat toen je keek ze net gedronken had. Als Adana magerder wordt zie je het vanzelf.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:28

hala heeft al een mooi buikje!
vervelend is die WLD, hopelijk niet zoiets.

Straks nog even richting paarden, net 2uur met de hond gewandeld, beest is nog niets moe, ik daarentegen :roll:.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:36

Ik laat het veulen ook vrij snel aan halster en touw wennen, maar dan wel met beleid.
Inderdaad de handtasmethode of gewoon 1 hand voor en 1 hand achter, maar dan wel in combi met halster en touw, zo leren ze al gauw de link leggen tussen meelopen en hoe eerder hoe beter aangezien ze steeds sterker worden naarmate ze ouder worden.
Halster krijgen ze de eerste paar dagen meestal nog niet om, soms even om te oefenen, vanaf dag 3 ga ik er mee bezig.